Передплата 2025 «Добре здоров’я»

З банківської картки журналістки хакери вкрали десятки тисяч гривень…

Журналістка Оксана Тороп повернула ці кошти самостійно… за три дні

Фото pexels
Фото pexels

«Хакери обчистили мій рахунок. Все відбулося вночі - понад 60 транзакцій з перерахування коштів, — написала, зокрема, на своїй сторінці у Фейсбуці киянка, журналістка Оксана Тороп. — Що у цій ситуації робиш — звертаєшся у банк і кіберполіцію. Все це я слухняно зробила… У банку мені сказали, що я могла передати комусь конфіденційні дані рахунку, паролі… У поліції відкрили справу, взяли покази і чесно сказали: «Ваші гроші навряд чи хтось поверне. Але тих, хто вкрав, ми будемо шукати…».

Пані Оксана не здалась і вирішила провести власне розслідування. І журналістці вдалося повернути кошти… за три дні!

Журналістка «ВЗ» розпитала у пані Оксани про деталі цієї шахрайської схеми.

— Ви написали у соцмережах, що все відбувалось вночі. Було понад 60 транзакцій з перерахування коштів. Розкажіть, будь ласка, детальніше, як усе було?

— Зранку я прокинулась і бачу, що є повідомлення від ПриватБанку про те, що вони помітили дивну операцію: хтось намагався зняти близько 15 доларів. Тому вони заблокували картку. Я одразу подумала: «Який класний банк, не дозволив здійснити дуже дивну транзакцію…».

Подзвонила у банк і мені розповіли, що насправді одну транзакцію вони заблокували, — 65, чи 66, а до цього усі операції були успішні. Банк їх пропустив. Жодного повідомлення про ці операції, чи запиту на підтвердження цих операцій, я не отримувала. Я з жахом дізналася, що у мене шахраї зняли кругленьку суму — це десятки тисяч гривень!

Того ж дня я пішла у банк, щоб з’ясувати усі деталі. У банку сказали, оскільки це не одна тисяча, не дві, вони будуть розслідувати це до пів року. І лише після цього розслідування вирішать: повертати ці кошти, чи не повертати.

І порадили звернутися у кіберполіцію, що я, власне, і зробила. Написала заяву у кіберполіцію. Мене опитали. Я їх запитала: «Як у цих ситуаціях: повертають кошти, чи ні?». Мене налаштували скептично, що насправді мало таких випадків, коли банк повертає кошти. Тому я вирішила, що треба щось робити самій.

— Ви, по суті, почали проводити власне розслідування.

— Я почала багато читати в Інтернеті. Кібершахрайство дуже поширене. І дуже багато про це пишуть.

— А ви думали, чому саме ви стали жертвою шахраїв? Можливо, ваш номер мобільного телефону потрапив до якоїсь сумнівної бази даних?

— Я дуже обережний клієнт, розумію усі ці шахрайські схеми. Я, як журналістка, неодноразово про них писала. Багато про це читала. Знаю, що нікому конфіденційні дані передавати не можна. Звичайно, у банку одразу пред’являють, що, напевно, ти десь «лоханувся»…

Я довго аналізувала свою ситуацію: що це могло бути? Якихось дивних підписок у мене немає, я не реагую на якісь незрозумілі телефонні дзвінки, за сумнівними посиланнями не переходжу. І дітям для ігор свій телефон не даю.

Послугами ПриватБанку наша родина користується давно. Коли я почала все це читати, на багатьох сайтах побачила, що насправді є випадки, коли люди повертають гроші, звертаючись напряму до тих компаній, куди ці гроші були перераховані.

— А як ви дізнались, куди гроші були перераховані?

— На той момент я про це нічого не знала. Але прочитала в Інтернеті, що треба взяти детальну виписку з банку. Якщо це фізична особа, то там може бути тільки номер картки, і прізвища ви там не побачите. Але якщо це компанія, то вони вказують назву компанії.

Наступного дня я пішла у банк, взяла цю виписку і побачила, що це компанія. Що це за компанія, я не знала. Прийшла додому і знову почала гуглити. Я зрозуміла, що це потужний розробник відеоігор. Оскільки це великий розробник, у нього багато дочірних компаній. Я це все почала вивчати, кому писати. Написала багатьом компаніям їхньої мережі. Повідомила, що у мене був зламаний рахунок і перераховані кошти. Прикріпила виписку з банку англійською мовою.

Через кілька годин з їхнього центрального офісу, зі США, приходить лист, що вони переглянули мою ситуацію і побачили, що справді це були дивні транзакції.

— Як називається ця американська компанія?

— Blizzard Entertainment. Я багато читала про те, що шахраї переказують гроші саме на цю компанію. До мене багато постраждалих людей звернулися, і так само ця компанія фігурує.

Мова не про те, що ця компанія залучена у шахрайській схемі. Шахраї виводять кошти на акаунти таких компаній. Тобто вони грають в ігри, у них там є акаунти, і вони на ці акаунти виводять гроші.

Тому Blizzard прийняв усі мої документи, розглянув справу. Вони прислали мені листа, що кошти мені повернуть. Повернення займе від 3 до 10 днів. Але мені пощастило, бо кошти уже наступного дня були на моєму рахунку. Я була у шоці від цієї ситуації, тому, власне, написала цей пост для того, щоб люди знали, яким шляхом треба рухатися.

— Це означає, що ви уже не перша людина, яка до них звернулась з заявою…

— Я впевнена, що я не перша. Бо я навіть прочитала на багатьох сайтах, що це реальний шлях і люди так повертали гроші. Чому, власне, і я так зробила. Звісно, мій шлях не є гарантований. Не факт, що усі компанії повернуть гроші так, як повернула їх ця компанія.

— Тобто до викрадення коштів причетна не компанія Blizzard, а гравці-хакери?

— Ця компанія надає послуги цим гравцям. Гравці крадуть гроші, а потім купують у цій компанії відеоігри. Мені написали абсолютно різні люди — клієнти різних банків. Це дуже поширена шахрайська схема. Це не те, що шахраї хотіли вийти саме на мене…

Але питання у тому, наскільки банк захищає ці злами? Цей захист, як на мене, зараз ненадійний. Тому що ці хакери розвиваються, шахрайські схеми «не стоять на місці». Вони знаходять нові і нові прогалини у системах захисту банків.

Також у мене велике питання: чому банки не захищають рахунки своїх клієнтів у такій ситуації? Коли це стається, то банк намагається звинуватити у першу чергу клієнта. Це клієнт, мовляв, комусь передав паролі, чи ще щось зробив. Це сумно…

— А ті люди, що вам писали, їм вдалося повернути кошти? І які це були суми?

— Мені писали переважно ті, кому не вдалося повернути кошти. І ситуація дуже схожа на мою, люди просто чекали результатів розслідування, а його не було. Ні від кіберполіції, ні від банку, і таким чином люди залишались без грошей.

— А час був втрачений…

— Так, час і гроші. А суми фігурують величезні, було навіть 100 тисяч грн… Часто це кредитні кошти. І цю кредитку шахраї обчистили. Мало того, що людина має повернути ці гроші банку, які вона не брала, та ще й відсотки сплатити.

— У цих справах теж фігурувала компанія Blizzard?

— Фігурують різні компанії, але в основному це розважальні сервіси і відеоігри. Але там були і аптеки, і якісь незрозумілі китайські сервіси. Я вивчаю їх, намагаюся людям допомогти.

Коли аналізую цю ситуацію, розумію, що клієнти банків не захищені. Є, звичайно, механізми захисту, можна, наприклад, страховку оформити. Але там теж є нюанси, страховка, наприклад, не усі суми покриває. Немає 100% гарантії, що завтра я прокинусь, і у мене ті гроші знову не вкрадуть…

— Ви думали про те, щоб поміняти банк?

— Звичайно!

— Вам допомогло і те, що ви знаєте англійську, змогли швидко написати листа у США…

— Так, це допомогло. Компанії, які фігурують у таких справах, розкидані по усьому світу.