«З тридцяти заходів, які проводилися у школі протягом року, Тимур відвідав один — до Міжнародного дня людей з інвалідністю»
Мама «сонячного хлопчика» говорить про цькування її сина у спеціальній школі для дітей з вадами слуху. У навчальному закладі булінг заперечують
«Чи вкладається у голові, що сьогодні в країні, яка обрала шлях цивілізованого руху, яка декларує дотримання прав і свобод людини, може йти прицільне цькування дитини з інвалідністю? — написала на своїй сторінці у Фейсбуці мама хлопчика, який навчається у КЗ ЛОР „Львівська спеціальна школа Марії Покрови“, Галина Амеліна. — У школі, якою керує священнослужитель греко-католицької єпархії отець Мостовий, відбулось свято останнього дзвоника. Усі діти, батьки, педагоги святкують і радіють, залучені у концерт, прийшли у нарядних вишиванках… Але є одна дитина, для якої нема місця у загальній радості. Мій син Тимур. Моя дитина, якій не повідомили про святкування. Не запросили і не чекали…».
«У нас кожна дитина на вагу золота»
Тим часом на сторінці Школи Марії Покрови у Фейсбуці я прочитала про те, що Галина Амеліна була попереджена про дату закінчення навчального року заздалегідь. «На дошці оголошень школи анонсувалося про дату і час проведення свята останнього дзвоника, — написали на сторінці школи у соцмережах. — Крім цього, дитина брала участь у репетиції напередодні. Галина Амеліна приїхала у цей день із запізненням, але її дитина все ж змогла взяти участь в урочистостях і тішилася святкуванням разом з усіма…».
Школа Марії Покрови є державним закладом освіти для дітей з порушенням слуху. Будинок зведено у 1841 році за проєктом Флоріана Ондерки для притулку глухонімих дітей, заснованого у 1830-му. Тимур займається у 6-му класі на індивідуальній формі навчання.
Журналістка «ВЗ» побувала у цій школі, аби з’ясувати, чи справді тут цькують дитину з інвалідністю?
…У приймальні мене зустрічають директор — отець Любомир Мостовий (має педагогічну освіту) і заступник директора Олеся Мельник.
— 2016 року у Школі Марії Покрови відкрили освітньо-соціальний центр для дітей з особливими потребами, — каже Любомир Мостовий. (На той час школою керував інший директор, а психологом там працювала Галина Амеліна, мама Тимура. — Авт.). — Це був експериментальний проєкт Львівської обласної ради терміном на 5 років. Їм було надано чотири великі приміщення.
— Цей освітньо-соціальний центр відкрили влітку, без відома педагогічного колективу, — до розмови долучається Олеся Мельник. — Не було жодного обговорення, нам постфактум довели до відома те, що такий освітній центр працюватиме у нашій школі. А з пані Галиною протягом тривалого часу були постійні конфлікти…
— У 2021 році цей центр закрили, — продовжує розмову отець Любомир Мостовий. — Дітей у групі було мало, натомість був великий штат працівників і великий бюджет. Це і є корінь конфлікту… Пані Галина має злість за це дотепер.
— Тимур вчиться у нашій школі з 1-го класу, — каже Олеся Мельник. — Дуже позитивний хлопець! Проблем з ним немає жодних! Індивідуальна форма передбачає навчання удома. У нас є кілька таких діток. Їм важко перебувати у класі.
— Мама нарікає, що Тимур протягом року був лише на одному шкільному заході, звинувачує керівництво школи, що його навмисно не запрошують…
— Це неправда! — каже Олеся Мельник. — У нас є відео, фотографії, де дитинка бере участь в усіх заходах. Педагог, яка веде дитину, повідомила мамі про свято останнього дзвоника… У школі була ювенальна поліція, ми їм про це теж розповіли. За день до свята була репетиція. Тимур брав участь у таночку. Також проводився захід з рятувальниками, Тимур теж брав у ньому участь. Протягом року не було жодної скарги від мами, жодної заяви про те, що відбувається цькування її дитини. Я плакала гіркими сльозами через цей допис, бо ми направду докладаємо максимум зусиль!
— Ви своєї вини не відчуваєте і дитину зі школи не виживаєте?
— Ні, звичайно! — каже отець Любомир. — Ми нікого зі школи не виживаємо. У нас кожна дитина на вагу золота, ми цінуємо кожну дитину. (Пані Олеся показала мені у телефоні фото Тимура із заходу із рятувальниками. Інші фото, з її слів, є на сайті школи. — Авт.).
Хтось поклав око на територію довкола школи…
А далі тема розмови різко змінилась… Чесно кажучи, не очікувала такого повороту. Отець Любомир розповідає, що територію довкола школи у 2020 році намагалися захопити, були спроби рейдерства. З одного та іншого боку школи — сучасні житлові будинки… Але після звернень до забудовника та чиновників земельну ділянку повернули (Любомир Мостовий звертався з відповідним листом до управління майном спільної власності ЛОР). Зі слів директора, можливо, і надалі хтось зацікавлений у земельній ділянці у центрі Львова, ось і провокує скандал навколо школи?!
Керівництво школи провело для мене екскурсію по навчальному закладу. Тут навчаються 75 дітей, усі - з особливими освітніми потребами. А ще школа від початку повномасштабної війни приймає дітей-переселенців.
У вічі впадають просторі коридори у навчальному закладі та товстезні стіни… У школі сучасна спортивна зала, обладнані кабінети для навчання дітей з вадами слуху, а також лабораторія — для перевірки слуху. Є у школі капличка. Першим директором цієї школи теж був священник. Я поцікавилася у керівництва, скільки коштів на місяць держава виділяє на дитину?
— Це треба у бухгалтерії дізнатися, — каже пані Олеся. — У нас п’ятиразове харчування, коштів достатньо. Грошей бракує хіба що на ремонти. Тому шукаємо благодійників (спонсорів). Торік ми освоїли понад 2 млн грн коштів, які нам надали меценати. Добрих людей є багато!
Спускаємося в укриття (у разі повітряної тривоги тут перебувають діти). Керівники навчального закладу розповідають, що планують облаштувати у школі пекарню. Ті діти, які не мають можливості вступати у вищі навчальні заклади, зможуть отримати фах у школі.
Далі мені показують «світлу» та «темну» кімнати, куди дитина може прийти, щоб відпочити та поспілкуватись з психологом. Або, як кажуть діти, «розповісти секрет». Є у школі музей. У ньому багато історичних фотографій. На столику помітила літери, з їхньою допомогою діти з вадами слуху вчаться розмовляти жестовою мовою. У школі вчителі приділяють багато уваги розвитку мови у дитини, а жест використовують як допоміжний.
Вчитель-дефектолог та сурдопедагог Ганна Стасюк показує обладнання, за допомогою якого у школі перевіряють слух.
— Можемо визначити, чи має дитина проблеми зі слухом на четвертий день від народження, — каже пані Ганна. — Що є причиною втрати слуху? Близько 50% випадків — спадковість, решта — набуті випадки. Бувають родові травми. Та головне — вчасно виявити вади слуху, щоб у три місяці дитина вже була слухопротезована.
«Син дуже любить дітей, а його ізолюють від усіх»
З Галиною Амеліною — мамою «сонячного хлопчика» — я поспілкувалася телефоном. Пані Галина — психолог. Розповіла, що зараз працює над створенням нового центру для особливих дітей, що на вул. Китайській.
— Говорити можна багато, але треба мати факти, — каже пані Галина. — Коли Тимур побачив, що усі святкують, а він ні, дуже засмутився… Педагог підійшла і одразу забрала Тимура. Я її запитала, чому мене ніхто не попередив про свято? З тридцяти заходів, які проводилися у школі протягом року, Тимур відвідав лише один — у грудні, до Міжнародного дня людей з інвалідністю. На захід з пожежниками нас теж не запросили, але ми якраз приїхали, то Тимур зміг долучитися… Син дуже любить дітей, а його ізолюють від усіх.
— І про свято останнього дзвоника вам теж нічого не сказали? — уточнюю.
— У дитини, яка навчається за індивідуальною формою, є основний педагог — куратор. (Мама розповіла, що у шкільний чат її теж ніхто не додав. — Авт.). Він зобов’язаний прямо комунікувати з батьками дитини. Пояснювати, як минув день, над чим потрібно працювати. Це його посадові обов’язки! У неділю я зателефонувала до пані Світлани, бо усі школи по-різному закінчують навчальний рік. Вона сказала, що закінчуємо навчання у середу. Сказати про закінчення навчання, це не повідомити про лінійку, про вишиванку, про годину, коли почнеться захід. Жодного слова про те, що буде свято, вона не сказала.
Був День вишиванки — мою дитину ніхто не залучив. У гори ходили — не закликали. У музей науки ходили — не закликали. Бульбашкові шоу з волонтерами, різні атракції - не закликали. І навіть у приміщенні школи на День матері нам сказали: «Для вас місця немає…». І дитина сиділа у класі з педагогом.
— Чи плануєте й надалі навчатися у цій школі?
— Звісно, що ми і надалі будемо вчитися у цій школі, бо у нас немає інших варіантів. Дитина — жестомовна. Але для мене головне, щоб дитина почувалася комфортно.
— Чи будете звертатися з заявою до поліції?
— Так, я обрала правовий шлях!
Коментар для «ВЗ»
Олег ПАСКА, директор департаменту освіти та науки ЛОВА
— Ми створили комісію у складі восьми представників (зокрема, по двоє осіб з Інституту післядипломної педагогічної освіти, з департаменту освіти, з колективу, є представники засновника — Львівської обласної ради). Комісія ще працює. Висновки мають з’явитися найближчим часом.