«Рішенням „скоротити!“ проблему не вирішити. Варто послідовно впроваджувати реформу»
Міністр освіти і науки Оксен Лісовий пропонує зменшити кількість шкільних предметів у 7−11 класах — через сильне навантаження на дітей
Новий міністр освіти і науки Оксен Лісовий запропонував, аби громадськість долучилася до обговорення питання щодо скорочення кількості предметів у школі й оптимізації навчальних програм. «Два роки ковіду та рік повномасштабного вторгнення. Навантаження на дитину дуже високе: і психологічне, і розумове, — написав на своїй сторінці у Фейсбуці Оксен Лісовий. — Це і про велику кількість предметів, і про навчання онлайн, і про додаткові заняття, щоб надолужити втрачене. Наприклад, у 7−9 класі діти наразі мають близько 20 предметів. Таку кількість складно засвоїти і без стресу та онлайн-навчання (подекуди без гаджетів, адаптованих навчальних програм тощо). А в наших умовах — це на межі можливостей. Тож зрештою діти все одно зосереджуються на тих предметах, які обирають для себе як пріоритетні…».
Ця тема активно обговорюється у суспільстві. Виникає багато запитань: як і що саме скорочувати, які наслідки для освітніх результатів учнів буде мати скорочення предметів чи скорочення навчального часу? Чи призведе оптимізація навчальних програм до скорочення педагогів?
Про інновації у середній школі журналістка «ВЗ» розпитувала методистку кабінету координації впровадження НУШ Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Ірину Костюк.
— Такі складні питання потребують ґрунтовного обговорення та осмислення, — каже Ірина Костюк. — Так, у нас не все гаразд з навантаженням на дитину, якій складно вивчати так звані одногодинні предмети (ті, які проводять раз на тиждень). Так було завжди. А сьогодні, беручи до уваги ще й нинішній формат навчання (часто діти навчаються онлайн), дитина, коли має предмет раз на тиждень, багато чого забуває, не може зануритися у зміст. І, що найсуттєвіше, їй складно формувати навички, ставлення, які разом зі знаннями складають поняття компетенції. Саме оволодіння компетентностями, а не лише певним фактичним матеріалом, є завданням сучасної шкільної освіти.
Я прихильник ідеї занурення дітей у предмет. Було б добре, якби предмети чи курси не мали б такого навчального навантаження, як раз на тиждень (тобто 35 уроків на рік). А якщо завдання вкладаються у 17−35 уроків, то варто ущільнити порядок їх вивчення. Наприклад, навіть зараз, у Новій українській школі, п’ятикласники мають один урок на тиждень для інтегрованого курсу історії та громадянської освіти, який об'єднує три предмети. Я думаю, це нераціонально. Є й інші курси, розподілені протягом навчального року по 1−2 уроки на тиждень. Таке «розмазування» навчання є звичним для усіх дорослих — батьків, вчителів, бухгалтерії, яка нараховує заробітну плату — так зручніше. Але для дитини таке розфокусування уваги ускладнює навчання. Я не кажу про такі предмети. як українська мова чи математика, які вивчають у школі майже щодня. Цим предметам скорочення не потрібне і не загрожує.
— У 5-му класі уже вивчають українську літературу та зарубіжну літературу в інтегрованому курсі, а також історію України, всесвітню історію та громадянську освіту. Є об'єднаний курс «Природничі науки», або об'єднаний курс «Технології»…
— Є програми, які інтегрують українську та зарубіжну літературу. Є програми, які інтегрують українську мову, українську літературу та зарубіжну літературу. І чимало шкіл обрали саме такий спосіб вивчення. Але має минути час, щоб ефективно оцінити те, що учні здобули і що, можливо, втратили за такої моделі навчання.
— Міністр сказав, під скорочення не потраплять основні предмети: історія України, українська мова, хімія, фізика, математика, біологія.
— 2020 року Кабінет міністрів затвердив новий Державний стандарт для базової середньої освіти — тобто для 5−9 класів. У документі немає опису предметів, а є вимоги до результатів навчання учнів по освітніх галузях. Ці освітні галузі передбачають інтеграцію, і цих освітніх галузей лише дев’ять! Це мовно-літературна освіта, математична, природнича, іншомовна, історична і громадянська, технологічна, інформатична, мистецька, соціально і здоров’язберігальна, фізична культура. Наприклад, природнича освітня галузь об'єднує у собі потенційно фізику, хімію, біологію і географію. І ті діти, які зараз навчаються у 5-му класі, уже вивчають такі інтегровані предмети.
Немає окремо музики і малювання, а є інтегрований курс «Мистецтво». Чи, наприклад, курс «Робототехніка» об'єднує вимоги інформатичної та технологічної освітніх галузей, а курс «Драматургія і театр» об'єднує можливості мовно-літературної та мистецької освітніх галузей. Тобто чинний Стандарт базової середньої освіти вже дає у процесі реалізації Нової української школи можливість найширшої інтеграції не лише всередині освітніх галузей, а й між ними. Отже, пан Лісовий підтверджує концепцію стандарту 2020 року.
— Але він пропонує, щоб такі інтегровані курси були не лише в НУШ, а й у 7−9 класах, які навчаються за старою програмою.
— Наразі для 7−9 класів, які будуть вчитися за цим стандартом від 2024/2025 навчального року, немає затверджених програм. Якщо я правильно розумію, міністр говорить про навчання тих учнів, які зараз у 7−11 класах. У них справді до 20 предметів у розкладі. Але одним адміністративним рішенням «скоротити!» цю проблему не вирішити. Мабуть, варто послідовно впроваджувати реформу.
До впровадження реформи у Новій українській школі вчителів для початкових класів довго готували. Брали участь у різних семінарах. Усе відбувалося під прискіпливою увагою місцевих органів освіти. У 5-й клас НУШ діти пішли 1 вересня 2022 року, коли вже почалася війна… А перед тим діти два роки навчалися онлайн через ковід. І це призвело до певних освітніх втрат і для учнів, і для вчителів. Новий міністр освіти погоджується з тим, що у нас є освітні втрати. Їх вимірювали після завершення епідемії ковіду усі європейські країни. У нас лише починають виходити певні рекомендації з деяких предметів, наприклад, з української мови чи математики, як подолати освітні втрати.
Багато тем вчителі змушені були пропускати. Тому було б добре, якби усі вчителі отримали такі рекомендації. Але для початку їх треба визначити. Також багато тем вчителі змушені були скорочувати, ущільнювати. Тому потрібне широке опитування вчителів: які теми вони пропускали і чому, які теми вивчали детальніше, які навички і ставлення не сформовані або слабо сформовані через ситуацію останніх навчальних років тощо. Будьмо чесні, оцінки, які діти отримають чи у свідоцтві досягнень для 1−5 класів, чи у табелі, чи у свідоцтві про завершення середньої освіти — малоінформативні.
— А як можна ці освітні втрати охарактеризувати — це «білі плями» у знаннях?
— Якщо дитина мотивована, може сама підтягнути знання, які є в підручниках чи в в Інтернеті. Але маємо втрати не так у знаннях, як у навичках. Наприклад, читання з розумінням, яке є проблематичним для багатьох підлітків і випускників. Таке читання передбачає, що ми знаємо значення усіх слів у підручнику (термінологію). Я часто стикаюся з тим, що діти ковзають очима по тексту і не мають звички подивитися у словник, аби дізнатися, що означає не зрозуміле їм слово.
— Батьки часто нарікають, що дітям задають багато домашніх завдань…
— Це свідчить про те, що навчальні програми перенасичені. Ми вчимо дітей фізики, хімії тощо, але у результаті діти не мають практичних навичок, які потрібні їм для життя. Наприклад, чому пральний порошок допомагає відіпрати бруд? Або чому відімкнення електроенергії є небезпечним для побутових приладів? А ось новий освітній стандарт, затверджений 2020 року, вивчення таких тем передбачає. Потрібно лише прийняти нові програми для 7−9 класів (для 5−6 класів такі програми затверджені). А щодо домашніх завдань треба визначитися. На мій погляд, відмовлятися від них недоцільно. Але тоді варто зазначити у програмах, що закладений у них зміст передбачає вивчення цих тем протягом певної кількості уроків у класі (або самостійно у позаурочний час).
— Чи потягне за собою скорочення предметів звільнення вчителів?
— Усе залежить від того, скільки годин має учитель. Наприклад, діти у 8-му класі двічі на тиждень вивчають фізику, біологію, хімію. Якщо ці предмети об'єднати в один предмет, який буде вивчатися, наприклад, не шість, а п’ять уроків на тиждень, то скорочення оплачуваних годин буде незначне. Але у цьому контексті потрібно говорити про наявну систему заробітної плати для вчителів, її потрібно змінювати. А самим вчителям теж доведеться навчатися (пройти перепідготовку). Крім того, педагогічні університети мають готувати майбутніх педагогів до інтегрованих курсів.
Я часто спілкуюся з вчителями, і ми обговорюємо інтегровані програми. Наприклад, є така програма «Досліджую історію і суспільство» (комбінований предмет), або «Україна і світ. Вступ до громадянської освіти». Усі вчителі кажуть: «Так, цікаво, але як діти будуть складати ЗНО?». Я кажу: «Ці діти складатимуть ЗНО 2030 року!». Загалом, учителі і діти сприймають ці інтегровані курси дуже добре. Але, наприклад, деякі вчителі хімії запитують: «Як читатиму біологію чи фізику?». Мені сумно від цього питання, тому що передбачаємо, що дитина може освоїти і фізику, і хімію, і біологію на шкільному рівні у різних вчителів, а педагоги чомусь побоюються, що не зможуть їх вивчити і викладати.
— Якщо впровадимо інтегровані курси у школі, чи зможуть діти складати ЗНО без репетиторів?
— Тести ЗНО будуються на шкільних програмах. Але вони перенасичені, і це проблема. Іноді знання з різних предметів дублюються, або, навпаки, певних знань бракує. Важливо розуміти, що ми вчимо дітей не для ЗНО, а ЗНО має відповідати інтересам дітей і системі освіти в цілому. Отже, у процесі впровадження інтегрованих курсів для зовнішнього оцінювання треба створювати тестові завдання для перевірки світогляду та інтегрованих знань.
— Діти Нової української школи уже навчатимуться 12 років. Це хороша перспектива?
— Із огляду на ті освітні втрати, які ми маємо, 12 років дозволять м’яко подолати ці провали. Нові стандарти освіти потребують нових підходів. Раніше вчитель розповів, діти переказали. Зараз це не працює. Маємо створювати такі навчальні ситуації на уроці, які б дозволяли дітям не лише про щось дізнаватися (це можна легко зробити за допомогою Гуглу), а й розвивати критичне мислення, розвивати важливу навичку — вчитися впродовж цілого життя! Діти повинні уміти працювати з інформацією — це ключова навичка XXI століття.
Коментар для «ВЗ»
Львів'янка Світлана Гнатів після повномасштабного вторгнення росії разом з 12-річним сином поїхала до Німеччини. Світлана поділилась з журналісткою «ВЗ» своїми враженнями від німецької освіти:
— Ми з березня минулого року живемо у Німеччині, — каже вона. — Зараз мій син навчається в музичній гімназії. Акцент у його навчанні - на вивчення німецької мови до необхідного рівня, тому проходить інтеграційні курси. Водночас відвідує інші предмети зі своїми однолітками. Якщо порівнювати українську і німецьку школи, то у Німеччині навчання є легшим. Тут акцентується увага не на швидкості проходження тем, а на їх засвоєнні. Новий матеріал вивчають повільно, водночас повторюють попередні теми. Німецькі викладачі приділяють багато уваги повторенню. У цьому вбачаю прояв німецької педантичності.
У розкладі мого сина у 6-му класі немає таких предметів, як література (ані німецька, ані зарубіжна). Хоча дітей заохочують до читання в бібліотеках. Бібліотеки тут дружні до дітей. Уроки трудового об'єднані з мистецтвом: діти займаються ліпленням з глини, гіпсу, малюють, створюють моделі. Звісно, є такі предмети, як німецька мова, географія, біологія, музика, спорт, англійська мова, математика. Але є й латинська мова, природні явища і техніка.
Уроки у сина завжди розпочинаються о 8:00 і тривають до 15:20, крім вівторка. Він вважається «розвантажувальним» днем, коли уроки тривають тільки до обіду. Уроки у дітей тривають не по 45 хвилин, а по 1,5 години (тобто у дітей може бути два уроки математики та два уроки англійської мови). Думаю, це допомагає у вивченні і засвоєнні матеріалу учнями. Вчитель має достатньо часу, щоб пояснити новий матеріал, а діти мають можливість опрацювати вправи чи задачі. Можливо, така «неспішність» пов’язана із тим, що у Німеччині діти навчаються 12 і більше років. А літні канікули у дітей тривають лише півтора місяця, і починаються наприкінці липня.
Якщо підсумувати, то кількість часу, проведеного дітьми у німецькій школі за тиждень, сумарно така сама, як в українській школі. Але за рахунок того, що програма навчання у Німеччині менш інтенсивна і більш розтягнена, дітям навчатися легше.