«Антиолігархічний» закон має характер піару. Це не інструмент «упокорення» олігархату...»
Жодної потреби у цьому законі немає, вважає аналітик
Те, що поспіхом і абияк робиться, часто вилазить боком. Так сталося і з ухваленим у другому читанні президентським законопроєктом «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним з надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)». За нього парламентська монобільшість та її сателіти проголосували, попередньо змінивши (спростивши регламент), проігнорувавши правки опозиції. Нетерплячість далася взнаки: «у турборежимі» нардепи затвердили три норми, які суперечать одна одній. Відтак, аби уникнути юридичного абсурду, за «антиолігархічний» закон доведеться голосувати ще раз. Та головна його проблема не у технічних деталях, а у призначенні цього закону, його суті, меті. Якраз над цим сьогодні ламають багато списів. У владі називають закон унікальним, прогресивним, революційним, реформаторським, ледь не історичним, а в опозиції — популістським, диктаторським, спрямованим на боротьбу з політичними суперниками, критично налаштованими до влади ЗМІ. А як оцінюють його прагматичні фахівці, позбавлені політичної заангажованості? Про це можете судити з нашої розмови із головою Комітету економістів України Андрієм Новаком.
— Найперше зауважу: у жодній країні світу немає аналогу такого, як у нас, «антиолігархічного» закону, — каже експерт. — Якщо влада хоче зменшити вплив олігархату на політику й економіку, на суспільне життя, то використовує чинну законодавчу базу. З допомогою саме такого інструментарію за наявності політичної волі цей намір можна успішно реалізувати і в Україні. А ухвалювати спеціальний «антиолігархічний» закон, з юридичної точки зору, не було і немає ніякої потреби. Якби керівництво країни горіло бажанням приборкати олігархів, то легко зробило би це без додаткового закону.
Основна наша проблема не у наявності дуже багатих людей (вони є у всіх країнах з ринковою економікою), а у тому, що вітчизняні олігархи монополізували кілька ключових ринків, першою чергою — енергетичних. І через це нав’язують нашим громадянам космічні тарифи на енергоресурси, які не адекватні щодо доходів, рівня життя переважної більшості українців. Якби наші «верхи» цю ситуацію захотіли змінити, то зробили би це через демонополізацію ринків газу, електроенергії, пального. Якщо не демонополізувати енергетичні ринки, ефекту від «антиолігархічного» закону не буде жодного.
Мені видається нечітким прописаний у цьому законі механізм ідентифікації олігархів і накладення на них санкцій. Критерії визначення олігархів суб’єктивні. А якщо присутня суб’єктивність, то це добра нагода для когось послуговуватися цим законом для здійснення політичного й економічного тиску на окремих олігархів. Закон застосовуватимуть за принципом «свій-чужий». «Своїх» чіпати не будуть, а «чужі», політично не лояльні, навпаки, відчують на собі всю силу закону.
— Голосування за нього у другому читанні відбулося за відсутності спікера Разумкова, який вкрай обережно ставився до цього документа і відправив його проєкт на експертизу до Венеціанської комісії. Депутати голосували через кілька днів після замаху на першого помічника президента Шефіра, який Банкова пов’язала зі спробою реваншу з боку олігархів. До того ж монобільшість спеціально змінила регламент. Чи не бачите якоїсь штучності, маніпуляції у цих діях?
— Перераховані вами факти, напевно, не випадково збіглися у часі. На 99% цей закон має характер політичного піару. Це не інструмент «упокорення» олігархату як явища. Для максимального розпіарення президентської ініціативи, привернення до неї уваги і використали згадані інструменти.
— Чим пояснити, що цей «антиолігархічний» законопроєкт підтримала депутатська група «За майбутнє», яку пов’язують з олігархом Ігорем Коломойським? Чи немає тут суперечності?
— Немає. Підтримка цього законопроєкту названими депутатами виглядає як попередня плата за майбутню недоторканність згаданого олігарха. Така собі бартерна угода…
— Наскільки правильно те, що олігархів визначатиме і каратиме РНБОУ (членів якої призначає президент), а не, скажімо, антимонопольні органи? Чи не таїться у цьому небезпека політично мотивованих переслідувань?
— Останнім часом Рада нацбезпеки дуже активізувала свою діяльність. Її використовують як ніколи раніше. Оскільки РНБОУ — колегіальний орган, за її рішення неможливо пред’явити претензії окремій особі. Інше питання: наскільки ефективними будуть ці рішення, зокрема — щодо застосування згаданого «антиолігархічного» закону. Чи приведе це до зменшення негативного впливу олігархату на економічну політику у державі, зокрема в енергетичному секторі? Відповідь на це питання дасть час. Ми стоїмо на порозі опалювального сезону. По тому, якими будуть ціни на паливо і тарифи, можна буде судити, чи борються з олігархами.
— Чи здатен антиолігархічний закон оздоровити загалом політико-економічне життя в Україні?
— Економіка країни ґрунтується на багатьох взаємозв’язках. Наївно думати, що одним законом, постановою уряду чи РНБОУ, як чарівною паличкою, можна вирішити всі її проблеми. Усе слід робити у комплексі.
Читайте також: Партія Притули — «опозиція», підконтрольна владі?