Президент подумає про цей закон завтра…
За свою каденцію Володимир Зеленський не завізував 47 законопроєктів, більшість яких ініціювала рідна йому монокоаліція «Слуги народу»
На початках свого президентства колишній керівник «Кварталу 95», анонсуючи принципово нові підходи в українській політиці, запевняв журналістів: піду з посади, якщо порушу закон. Таких порушень закидали йому вже не одне. За підрахунками експертів, з травня 2019 року, коли Володимир Зеленський став главою держави, він, попри прописаний у Конституції обов’язок, не підписав (чи не ветував з обґрунтованими поясненнями) 47 схвалених парламентом законопроєктів. У тому числі - 33, за які Верховна Рада проголосувала під час великої війни, 14 — у цьому році.
На те, щоб поставити свій підпис під ухваленими у ВР законопроєктами, які завізував і передав на Банкову голова Верховної Ради, або ж із власними зауваженнями повернути їх на доопрацювання, президенту відводять 15 днів.
Проте Володимир Зеленський у ці строки дуже часто не вкладається. Портал «Слово і Діло», який відстежує, як вітчизняні політики втілюють свої передвиборчі гасла, навів промовисту статистику. Чинний глава держави протермінував терміни схвалення майже пів сотні законів — і тому вони не працюють. Для прикладу, на 26 листопада уже 979-й (!) день залишається невизначеною доля законопроєкту № 7153, який регулює діяльність органів виконавчої влади під час воєнного стану, а також спрощує процедуру ухвалення кадрових рішень. 970-й день на Банковій «маринують» ухвалений у ВР законопроєкт № 7180 (про вдосконалення організації та ведення руху опору), а також законопроєкт № 7169 (про порядок націоналізації майна, що належить громадянам рф та українцям, які публічно заперечують агресію). 847 днів Володимир Олександрович не наважиться підписати законопроєкт № 7352 про відстрочку від мобілізації для наукових, науково-педагогічних та педагогічних працівників.
У президентській канцелярії припадають пилюкою й інші вкрай важливі законопроєкти. Як-от — про підвищення податків, зокрема воєнного збору, про відстрочку військовозобов'язаним віком до 25 років, які за станом здоров’я визнані непридатними до військової служби у мирний час і обмежено придатними — у воєнний час. Президент не поставив свого підпису (або ж «не забракував») законопроєкти про збільшення відпусток для військовослужбовців, про облаштування військового кладовища у Києві, про соцгарантії сім'ям полеглих воїнів, про страхування журналістів, які працюють у зонах бойових дій. Як і під законопроєктами про повноваження місцевих рад у будівництві, про перехід на сезонний час. Ніяк не висловився він і щодо резонансного «закону про дрова»…
Найбільше дивує те, що президентського «добра» немає під законом про податки, у зростанні яких найперше зацікавлений глава держави. Видання «Економічна правда» подає власну версію причин. Одна з них начебто у тому, що, на думку Зеленського, чиновники «погано подали» закон народові. Треба було, мовляв, говорити про гостру потребу (в інтересах фронту) піднімати воєнний збір — натомість люди чули про різке збільшення зборів від продажу бензину і вищу ренту на видобуток корисних копалин. Поінформовані джерела кажуть, що німецькі бізнесмени, які працюють в Україні, скаржилися на те, що уряд підняв ренту на каолін. Такі сигнали, вочевидь, отримали і у Берліні. А там через це могли скоригувати і так обережну свою політику щодо України…
«Президент не хоче брати на себе відповідальність»
Є й інші пояснення відсутності президентського автографа на законопроєктах. Про це кореспонденту «Високого Замку» розповідав керівник політико-правових програм Українського центру суспільного розвитку Ігор Рейтерович.
— Більшість із цих законів повинно бути ухвалено, бо їх розробляли у середовищі влади і за них голосували її представники у парламенті. Водночас ці закони є контроверсійними, їх неоднозначно, часом вкрай негативно сприймають у суспільстві. Як, наприклад, закон про суттєве підвищення податків. Оскільки фінальну крапку ставить президент, він відповідає за ці закони. «Звалити» все на Верховну Раду чи Кабінет міністрів не вийде. В Офісі глави держави обрали примітивну, але дієву тактику: максимально відтягуємо підписання «неоднозначних» законів, потім вибираємо якийсь слушний момент і тишком-нишком їх підписуємо. Як правило, роблять це на тлі якихось подій, які відволікають увагу громадян, котрі на цих подіях зосереджені. На думку канцеляристів із Банкової, це несе менше репутаційних втрат для глави держави. Не здивуюся, якщо в ОП скористаються «канікулами» під час Різдва, коли українці будуть у дещо піднесеному стані, а відтак — трохи спокійніше на це підписання відреагують.
Це історія про те, що президент не хоче брати на себе відповідальність. Якби хотів, то на більшість законів, за винятком про «зимовий/літній» час, наклав би своє вето. Перша особа до певної міри лавірує, чекає слушної нагоди…
Тут ще питання у тому, що голова Верховної Ради Руслан Стефанчук боїться підписувати ці закони після того, як спливе відведений для рішення президента термін. За процедурою, спікер повинен це зробити. Однак він ігнорує своє право, обов’язок — і у такий спосіб дає можливість Володимиру Зеленському затягувати ці історії.
— Чи немає тут суперечностей: парламентська більшість, уряд, президент, його Офіс — одна команда. Без погодження із Банковою законопроєкти у сесійну залу не вносять, потрібної кількості голосів за них не дають. Чому ж відбуваються ці «нестиковки»? Ліва рука не знає, що робить права?
— Уявіть собі: у медіа іде новина про те, що президент підписав непопулярний закон. В очах громадян Зеленський асоціюється із тим же підвищенням податків. На Банковій цього дуже бояться. Тож обрали тактику — відкладати підписання. Підпише тоді, коли вже всі забули, про що мова. В ОП намагаються перекрити ці новини іншими інформаційними приводами.
— Чи не порушує глава держави свої обов’язки, коли самоусувається від підписання законопроєктів?
— Порушує! Бо законодавство відводить певний період часу, протягом якого він повинен ухвалити рішення щодо законопроєктів, які йому принесли на підпис. За відповідною процедурою має діяти і голова Верховної Ради. Бачимо порушення як з боку глави держави, так і з боку спікера парламенту.
На жаль, у чинному законодавстві не передбачено санкцій за те, чого не виконує президент. Верховна Рада могла би звернути на це увагу. Але не робить цього, бо тон задає лояльна до президента монобільшість. Маємо правову колізію, якою Володимир Зеленський користується.
— Які наслідки має такий законотворчий нігілізм, бездіяльність на Банковій?
— Непідписані закони відкладають вирішення важливих питань (як-от про податки), створюють атмосферу невизначеності, нервозності. Той же бізнес не може зрозуміти, за якими законами йому жити: за старими чи за новими? І чи не буде підписано їх заднім числом, що призведе до інших багатьох складнощів. Такі підходи до управлінських рішень несуть ризики загальної дестабілізації.
А тим часом…
Президент підписав ухвалений парламентом закон про санкції, який передбачає позбавлення державних нагород зрадників України, колаборантів усіляких мастей, які працюють на країну-агресора. Народ сприйняв це «на ура». Але — знову маємо ложку дьогтю! У цей закон всунули норму про скасування конфіскації майна… корупціонерів. По суті, у привабливу обгортку цинічно загорнули корупційну складову. Ось що пише про це колишній нардеп Віктор Уколов: «Після ухвалення цього закону слідчі органи не мають права конфіскувати майно корупціонера, який пішов на угоду зі слідством. Тобто спочатку крадеш (незалежно від обсягів), потім здаєш „подільника“ і отримуєш крадене у власність та індульгенцію… Негайно поверніть норму, відновіть конфіскацію! Тим більше, що під цю норму ми отримали допомогу від Євросоюзу!».