Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Президент подумає про цей закон завтра…

За свою каденцію Володимир Зеленський не завізував 47 законопроєктів, більшість яких ініціювала рідна йому монокоаліція «Слуги народу»

Фото Офісу президента
Фото Офісу президента

На початках свого президентства колишній керівник «Кварталу 95», анонсуючи принципово нові підходи в українській політиці, запевняв журналістів: піду з посади, якщо порушу закон. Таких порушень закидали йому вже не одне. За підрахунками експертів, з травня 2019 року, коли Володимир Зеленський став главою держави, він, попри прописаний у Конституції обов’язок, не підписав (чи не ветував з обґрунтованими поясненнями) 47 схвалених парламентом законопроєктів. У тому числі - 33, за які Верховна Рада проголосувала під час великої війни, 14 — у цьому році.

Ця інфографіка аналітичного порталу «Слово і Діло» показує, які закони і скільки часу «маринують» на Банковій...
Ця інфографіка аналітичного порталу «Слово і Діло» показує, які закони і скільки часу «маринують» на Банковій...

На те, щоб поставити свій підпис під ухваленими у ВР за­конопроєктами, які завізував і передав на Банкову голо­ва Верховної Ради, або ж із власними зауваженнями по­вернути їх на доопрацювання, президенту відводять 15 днів.

Проте Володимир Зелен­ський у ці строки дуже час­то не вкладається. Портал «Слово і Діло», який відсте­жує, як вітчизняні політики втілюють свої передвибор­чі гасла, навів промовис­ту статистику. Чинний гла­ва держави протермінував терміни схвалення май­же пів сотні законів — і тому вони не працюють. Для при­кладу, на 26 листопада уже 979-й (!) день залишаєть­ся невизначеною доля за­конопроєкту № 7153, який регулює діяльність органів виконавчої влади під час во­єнного стану, а також спро­щує процедуру ухвален­ня кадрових рішень. 970-й день на Банковій «марину­ють» ухвалений у ВР зако­нопроєкт № 7180 (про вдо­сконалення організації та ведення руху опору), а та­кож законопроєкт № 7169 (про порядок націоналі­зації майна, що належить громадянам рф та україн­цям, які публічно заперечу­ють агресію). 847 днів Во­лодимир Олександрович не наважиться підписати за­конопроєкт № 7352 про від­строчку від мобілізації для наукових, науково-педаго­гічних та педагогічних пра­цівників.

У президентській канце­лярії припадають пилюкою й інші вкрай важливі законо­проєкти. Як-от — про підви­щення податків, зокрема во­єнного збору, про відстрочку військовозобов'язаним ві­ком до 25 років, які за ста­ном здоров’я визнані не­придатними до військової служби у мирний час і об­межено придатними — у во­єнний час. Президент не по­ставив свого підпису (або ж «не забракував») законо­проєкти про збільшення від­пусток для військовослуж­бовців, про облаштування військового кладовища у Ки­єві, про соцгарантії сім'ям полеглих воїнів, про страху­вання журналістів, які пра­цюють у зонах бойових дій. Як і під законопроєктами про повноваження місцевих рад у будівництві, про пере­хід на сезонний час. Ніяк не висловився він і щодо резо­нансного «закону про дро­ва»…

Найбільше дивує те, що президентського «добра» немає під законом про по­датки, у зростанні яких най­перше зацікавлений глава держави. Видання «Еконо­мічна правда» подає власну версію причин. Одна з них начебто у тому, що, на дум­ку Зеленського, чиновники «погано подали» закон на­родові. Треба було, мовляв, говорити про гостру потре­бу (в інтересах фронту) під­німати воєнний збір — нато­мість люди чули про різке збільшення зборів від про­дажу бензину і вищу ренту на видобуток корисних ко­палин. Поінформовані дже­рела кажуть, що німецькі бізнесмени, які працюють в Україні, скаржилися на те, що уряд підняв ренту на каолін. Такі сигнали, воче­видь, отримали і у Берліні. А там через це могли скори­гувати і так обережну свою політику щодо України…

«Президент не хоче брати на себе відповідальність»

Є й інші пояснення відсут­ності президентського ав­тографа на законопроєктах. Про це кореспонденту «Ви­сокого Замку» розповідав керівник політико-право­вих програм Українського центру суспільного роз­витку Ігор Рейтерович.

— Більшість із цих зако­нів повинно бути ухвалено, бо їх розробляли у середо­вищі влади і за них голосу­вали її представники у пар­ламенті. Водночас ці закони є контроверсійними, їх нео­днозначно, часом вкрай не­гативно сприймають у сус­пільстві. Як, наприклад, закон про суттєве підви­щення податків. Оскільки фінальну крапку ставить президент, він відповідає за ці закони. «Звалити» все на Верховну Раду чи Кабінет міністрів не вийде. В Офісі глави держави обрали при­мітивну, але дієву тактику: максимально відтягуємо підписання «неоднознач­них» законів, потім вибирає­мо якийсь слушний момент і тишком-нишком їх підпису­ємо. Як правило, роблять це на тлі якихось подій, які від­волікають увагу громадян, котрі на цих подіях зосеред­жені. На думку канцелярис­тів із Банкової, це несе мен­ше репутаційних втрат для глави держави. Не здиву­юся, якщо в ОП скориста­ються «канікулами» під час Різдва, коли українці будуть у дещо піднесеному стані, а відтак — трохи спокійніше на це підписання відреагують.

Це історія про те, що президент не хоче брати на себе відповідальність. Якби хотів, то на більшість зако­нів, за винятком про «зимо­вий/літній» час, наклав би своє вето. Перша особа до певної міри лавірує, чекає слушної нагоди…

Тут ще питання у тому, що голова Верховної Ради Руслан Стефанчук боїться підписувати ці закони піс­ля того, як спливе відведе­ний для рішення президен­та термін. За процедурою, спікер повинен це зроби­ти. Однак він ігнорує своє право, обов’язок — і у такий спосіб дає можливість Во­лодимиру Зеленському за­тягувати ці історії.

— Чи немає тут суперечностей: парламент­ська більшість, уряд, пре­зидент, його Офіс — одна команда. Без погоджен­ня із Банковою законо­проєкти у сесійну залу не вносять, потрібної кіль­кості голосів за них не да­ють. Чому ж відбувають­ся ці «нестиковки»? Ліва рука не знає, що робить права?

— Уявіть собі: у медіа іде новина про те, що прези­дент підписав непопуляр­ний закон. В очах громадян Зеленський асоціюється із тим же підвищенням подат­ків. На Банковій цього дуже бояться. Тож обрали такти­ку — відкладати підписання. Підпише тоді, коли вже всі забули, про що мова. В ОП намагаються перекрити ці новини іншими інформацій­ними приводами.

— Чи не порушує глава держави свої обов’язки, коли самоусувається від підписання законопроєк­тів?

— Порушує! Бо законо­давство відводить певний період часу, протягом якого він повинен ухвалити рішен­ня щодо законопроєктів, які йому принесли на підпис. За відповідною процедурою має діяти і голова Верховної Ради. Бачимо порушення як з боку глави держави, так і з боку спікера парламенту.

На жаль, у чинному за­конодавстві не передбаче­но санкцій за те, чого не ви­конує президент. Верховна Рада могла би звернути на це увагу. Але не робить цьо­го, бо тон задає лояльна до президента монобільшість. Маємо правову колізію, якою Володимир Зелен­ський користується.

— Які наслідки має та­кий законотворчий ні­гілізм, бездіяльність на Банковій?

— Непідписані закони від­кладають вирішення важли­вих питань (як-от про подат­ки), створюють атмосферу невизначеності, нервознос­ті. Той же бізнес не може зрозуміти, за якими закона­ми йому жити: за старими чи за новими? І чи не буде підписано їх заднім числом, що призведе до інших бага­тьох складнощів. Такі підхо­ди до управлінських рішень несуть ризики загальної дестабілізації.

А тим часом…

Президент підписав ухвалений парламентом закон про санкції, який пе­редбачає позбавлення дер­жавних нагород зрадників України, колаборантів усі­ляких мастей, які працюють на країну-агресора. Народ сприйняв це «на ура». Але — знову маємо ложку дьогтю! У цей закон всунули норму про скасування конфіскації майна… корупціонерів. По суті, у привабливу обгортку цинічно загорнули корупцій­ну складову. Ось що пише про це колишній нардеп Ві­ктор Уколов: «Після ухва­лення цього закону слідчі органи не мають права кон­фіскувати майно корупціо­нера, який пішов на угоду зі слідством. Тобто спочатку крадеш (незалежно від об­сягів), потім здаєш „поділь­ника“ і отримуєш крадене у власність та індульгенцію… Негайно поверніть норму, відновіть конфіскацію! Тим більше, що під цю норму ми отримали допомогу від Єв­росоюзу!».