«Кому найважче було перейти на дистанційне навчання – дітям чи вчителям? Мабуть, батькам»
Розмова з володаркою 2-го місця Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» Жанною Анкушиною-Король
За освітою — учителька початкових класів, була чиновницею — очолювала відділ освіти Кам’янка-Бузького району, їздила на заробітки до Італії. Повернулася додому — і знову в освіту. Спочатку очолювала школу у селі Новий Став. Тепер, упродовж шести років — директорка Жовтанецької школи на Львівщині. Наша розмова з Жанною Анкушиною-Король — директоркою Жовтанецького опорного закладу загальної середньої освіти I — III ступенів на Львівщині, яка нещодавно виборола 2-е місце на Всеукраїнському конкурсі «Учитель року-2021» у номінації «Керівник закладу освіти».
— Жанно Вікторівно, розкажіть про конкурс, про те, як дізналися про перемогу. Кому про неї повідомили першим?
— На конкурсі тримали інтригу до останньої миті, а після останнього випробування нам навіть не повідомляли балів. Учасники впродовж усього конкурсу пересувалися таблицею вгору-вниз. А результати були такими: на першому місці — директорка школи з Миколаївської області, я посіла друге місце, а директор з Києва — третє.
Звичайно, коли почула результати, мене емоції переповнювали, від хвилювання навіть виступили сльози. Потім відразу побігла до мами, з якою живемо на одному поверсі. Конкурс з огляду на той час, у якому живемо, відбувався дистанційно, у прямому ефірі. Ми були постійно під наглядом журі, яке спостерігало за нами онлайн.
Конкурс відбувався у два етапи. У першому взяли участь 25 представників від кожної області України, які здобули перше місце в кожній області України і Києві. За результатами трьох випробувань до фіналу пройшли 12 осіб. На той момент я була на 8-му місці. Потім були ще два конкурсні завдання. Одне із них — написання проєкту на отримання гранту. Мені випала тема модернізації тепломережі у школі, і я придумала проєкт зі встановлення вентиляційних систем.
Останнім і вирішальним випробуванням стала фасилітаційна сесія. Це був єдиний конкурс, у якому брала участь команда. Я отримала задоволення від такої роботи. Навіть не знаючи, яке отримаю місце, була щаслива від того, як ми спрацювалися з моїми колегами вчительками. Після написання гранту я вже була на 3-му місці, а після фасилітаційної сесії ми помінялися місцями з Києвом, і я перейшла на друге місце.
— Не важко було змагатися з Києвом? Не відчували різниці між сільською та міською школами?
— Особисто я не відчувала жодної різниці. Не знаю, добре це чи погано, але ми не бачили робіт одне одного. Лиш у перший день змагань під час представлення за 2 хвилини кожен коротко розповів про себе. А загалом мені видається, що зараз межа між сільською і міською школами зрівнюється. Наша школа, для прикладу, забезпечена необхідною технікою, оргтехнікою. Навіть не знаю, чи кожна міська школа може похвалитися таким рівнем.
— Як зараз відбувається дистанційне навчання?
— Скажу відверто: не порівняти якість надання послуг дистанційно і на уроці. Добре, що коли Львівщина перебувала у «червоній» зоні, нашим початковим класам дозволили ходити до школи, адже з ними найскладніше організувати дистанційне навчання, коли батьки на роботі і діти не всі мають доступ до ґаджетів чи до комп’ютерів.
Торік, як тільки ввели карантин і було запроваджене дистанційне навчання, на початках була ейфорія. Усі — і діти, і батьки, і вчителі — чомусь вирішили, що це добре. Мовляв, це ж удома. Згодом, коли пішла робота і з кожним днем навантаження зростало, ейфорія змінилася розгубленістю. Її я побачила у батьків, учителів і навіть дітей. Тоді я у Фейсбуці виклала «Термінове звернення директорки», яке набрало понад 40 тисяч вподобань. Його адресувала учням нашої школи, вчителям, батькам, а воно пішло, як то кажуть, у маси… Так, спочатку панували розгубленість, паніка, було складно. Проте упродовж місяця розгубленість від дистанційки минула, ми зуміли організуватися, проаналізувати, зробити висновки і адаптуватися до нових реалій.
Цього року зовсім інакше почуваємося, вже навіть електронні журнали пробували заповнювати. Хотіли навчитися, щоб з вересня вже мати, як то кажуть, набиту руку. Але загалом я все-таки є прихильницею «живого» уроку, «живих» дитячих очей, «живого» спілкування. У всьому є свої плюси і мінуси, але ми, вчителі, зуміли перебудуватися. Однак діти, на жаль, не привчені до самостійної роботи. І цього за рік не змінити. Так, ми, дорослі, навчилися, а це або закладено з дитинства, або не закладено. Якщо йдеться про гіперопіку батьків, то це тепер дається взнаки: дитина розгублена і чекає, коли мама прийде з роботи, а сама не може дати собі ради. А це самостійна робота учня, і успіх її залежить від того, наскільки батьки мотивують і контролюють — не в розумінні, що з різкою стоять, а вміють посприяти в організації цієї ж таки самостійної роботи.
Хоча вчителів усі сварять… Ні, вчителі добре спрацювали цього року! Порівняти нас рік тому і нас сьогодні — це небо і земля.
— То кому найважче було перейти на дистанційне навчання — дітям чи вчителям?
— Батькам. Дітям, зважаючи на те, що вони більш технічно освічені, навіть було щастям працювати з ґаджетами на початках. Ми ж у силу того, що це наша професія, вчилися, адаптовувалися, розуміючи, що ми працюємо з таким поколінням дітей. А вже наприкінці минулої весни отримувала багато повідомлень у месенджері від дітей на зразок «Коли ми йдемо до школи», «Ми скучили за школою»… Мені було дуже приємно, що діти хотіли йти до школи. Це стало лакмусовим папірцем, наскільки дітям важлива школа.
— Розкажіть, будь ласка, про вашу школу.
— У нас гарна школа, багато зроблено для того, аби вона стала яскравою, кольоровою, сучасною… Утеплення фасаду школи, розмальовка, утеплення горища, заміна даху. Ці роботи велися за кошти державної субвенції, Фонду державного регіонального розвитку, співфінансування від органу місцевого самоврядування — Жовтанецької ОТГ.
У нас поповнилися кабінети фізики, хімії, біології, математики, географії за рахунок того, що ми стали опорною школою і отримали державну субвенцію. Це було величезною проблемою в останні роки. Вчителі не мали з чим проводити практичні і лабораторні роботи — не було роздаткового матеріалу, елементарних скелець на уроках біології. А тепер це все у нас є.
Ми, сільські школи, за рахунок того й виграємо, що стали опорними. Для прикладу, у нашої школи є дві філії. Це школа I — II ступенів у селі Вирові, де навчаються учні 1−9 класів, друга філія — початкова школа у селі Вихопні, де вчаться учні 1−4 класів.
Ми вирішили зробити багато приміщень, де діти не лише сидітимуть за партами, а працюватимуть в інших форматах. Вирішили зробити конференц-зал, де можна проводити уроки у формі дебатів і диспутів. Там стоїть овальний довжелезний стіл, а не парти, і учні сидять один навпроти одного і можуть вести дискусії.
Впровадили й інші проєкти, наприклад, ротацію вчителів. У цьому випадку ми не радилися з батьками, проте обговорювали з вчителями, навіть дебати влаштовували з ними щодо цього нововведення. Це єдина новація, щодо якої у нас виникло певне непорозуміння з батьками. Людей завжди лякає щось невідоме, і ми боїмося вийти зі звичної зони комфорту. Усі звикли роками, десятиліттями, що у 1 — 4 класах має бути одна перша вчителька. І нам було непросто запровадити щодва роки ротацію вчителів. Так, як це роблять у Європі. Зустрічалися з батьками, досить довго з ними спілкувалися, чим це корисно, важливо для адаптації дітей. Це було ще до карантину.
Тепер, у час пандемії, нам знову довелося адаптовуватися, цього разу до дистанційного навчання. Бачимо, наскільки вміння адаптовуватися важливе тепер для дитини. Щоправда, ми запровадили ротації вчителів лише у початкових класах, хоч за кордоном ротація відбувається щороку, і в старшій школі теж.
— Коли приймаєте рішення, радитеся з батьками?
— Обов'язково, тому що переконані: саме так і має бути — на засадах партнерства, співпраці. Оформлення фасаду школи, напевно, було таким першим колективним рішенням, коли я звернулася до батьків по допомогу, пораду, підтримку. Для цього знайшла в Інтернеті приклади, як оформлені фасади у різних стилях — і схоластичний англійський, і сучасний модерн. Виклала ті зразки і запропонувала батькам проголосувати. Перші три, що набрали найбільше голосів, і лягли в основу оформлення фасаду нашої школи. З одного взірця ми взяли веселку, з другого — сірий фасад та білі колони, з третього — кольори веселки. До речі, тепер нашу школу називають веселковою.
Наша школа велика. Роботи є, було і буде багато. Маю нові думки, ідеї. Учителі вже сміються, що я вночі погано спала і мені чергова ідея спала на думку. Наші ідеї практично всі реалізовуються, хоча ми готові і до того, що щось може і не вдатися.
Відкрили зал карате, лінгафонний кабінет, зону поєднання книги і сучасних технологій. Ці проєкти ми реалізовували самі.
Серед них — проєкт MediaBookSpace, сучасний простір поєднання ґаджетів і книги. Починалося все з того, що група небайдужих учителів і батьків склала план дій. Краунфандингова платформа надала майданчик для збору коштів. Батьки, учні, працівники школи, жовтанчани і не тільки допомагали посильними сумами. З місцевого бюджету були співфінансовані технічні засоби. Окрема подяка — підприємству «РАЙТЕКС» за подушки (діти захоплені можливістю навчатися не за партами, а сидячи «по-турецьки»), Марії і Юрію, викладачам Mary’s School, за подаровані меблі, Ігорю Морозу — за золоті руки. Дякую учителям, які проводять уроки у таких незвичних умовах. Дітям цікаво.
— Знаємо також, що у вашій школі діти харчуються згідно з меню Євгена Клопотенка…
— Так, якщо школи лише торік почали впроваджувати це меню, то у нашій школі ми вже другий рік ідемо за рецептурником Клопотенка. Ми були одними з перших, а у районі і досі таких шкіл немає. Чому так сталося? Тому що свого часу учень нашої школи Юрко Турчин взяв участь у популярному шоу «МастерШеф. Підлітки», вийшов у фінал. Раніше я ніколи таких шоу не дивилася, але заради учня почала спостерігати. Там і почула про Євгена Клопотенка і про те, що він збирається розробляти шкільне меню. Я йому написала, Євген відгукнувся і скинув рецептурник, який тоді лише готував до друку. Перед тим, як взялася розробляти нове меню, вирішила дізнатися думку батьків, що діти люблять, а що — ні. Для цього зібрали батьківські збори, які у нашій школі називаємо посиденьками з батьками. Тоді пояснила, як ми можемо змінити харчування, скільки страв діти не доїдають і доводиться переповнені відра викидати.
Зробила опитування, виявила, що діти більше люблять м’ясо, а не рибу, не всі люблять першу страву. Вивчила картину і взялася складати меню. Навчила цього мама, яка працювала завідувачкою дитячого садочка. Складно, бо це були нові і незвичні страви. Погодила із Держпродспоживслужбою, для якої це теж було новинкою. Тепер наші діти їдять бургери, пасту болоньєзе, паелью, шарлотку тощо. Подбали про те, аби меню було поживним і корисним. Оскільки діти погано їдять рибу, ми почали тушкувати рибні котлети та готувати рибні тюфтелі.