«Це не порнофайли. Це релаксаційні картинки, щоб зняти стрес»
В університеті «Львівська політехніка» проводиться службова перевірка щодо викладача, який демонстрував порнографічні картинки під час контрольної роботи
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/426223/politeh01.jpg)
«Уявіть собі: ви першокурсник, складаєте контрольну з дискретної математики за допомогою програми, яку розробив викладач. І після відповіді на кожне (!) питання на екрані з’являється порнографічне зображення, — написала на своїй сторінці у Фейсбуці випускниця НУ «Львівська політехніка» Наталія Кіндратів. — Викладач стверджує, що «така методика розроблена в Японії, людина повинна навчатися з задоволенням… Люди отримують задоволення від різних речей». Цей викривальний пост у Фейсбуці випускниці навчального закладу розбурхав дописувачів соцмереж. Громадськість розділилася: одні шоковані і обурені такою «новаторською» методикою викладання, інші захищають викладача «політеху», мовляв, нічого кримінального не робив…
Як повідомили у відділі зв’язків з громадськістю обласної поліції, співробітники Галицького відділу поліції за цим фактом проводять перевірку.
Тож що відбувалося у стінах Львівської політехніки?
59-річний викладач Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій Національного університету «Львівська політехніка», доцент Дмитро Зербіно став відомим після того, як студенти оприлюднили його метод «навчання із задоволенням». У нинішніх карантинних умовах навчання відбувається дистанційно. Отже, цей педагог-«новатор» розробив «релаксуючий», як пояснив згодом, метод донесення матеріалу. Його суть — порнографічні картинки як спосіб розслабитися після правильної відповіді на запитання. Коли приголомшені студенти поцікавилися у свого викладача, що це таке і як це розуміти, він спокійно, стримано, без зайвих емоцій сказав, що, мовляв, якщо студентам ці зображення не подобаються, можуть закривати очі або відвертатися від екрана… Студенти записали цей відеоурок, де, зокрема, є діалог між ними і викладачем. Процитуємо частину цього діалогу:
Студент: На першому запитанні ми одразу побачили оголену дівчину.
Зербіно: Ну і що? Вас це смущає? Ви могли вибрати іншу картинку.
Студент: Проблема у тому, що на інших картинках теж були оголені дівчата. Наші батьки це побачили і не дуже цим задоволені. Узагалі, чому в контрольній національного університету можуть бути якісь порнофайли?
Зербіно: Ну, це не порнофайли. Це релаксаційні картинки, які пов’язані зі зняттям стресу… Ви маєте право закривати очі або відвертатися від екрана.
Студент: А чому я повинен відвертатися від екрана? Чому в офіційній контрольній, яку ви нам кидаєте як викладач, є порно?
Зербіно: Порно, це ви маєте на увазі статевий акт?
Студент: Там набагато більше…
Зербіно: Ви вважаєте, що статевий акт — це заборонено?
Студент: Розповсюдження таких сексуальних картинок, відео є забороненим.
Зербіно: Але ж я вам ті картинки не видавав. Я вам просто їх показав, щоб ви відволіклись від контрольної, і ви їх не копіювали…
Після зауважень студентів Дмитро Зербіно попросив їх надіслати йому ті зображення, які приносять їм задоволення. На прохання студентів взагалі не показувати їм жодних зображень під час тестування викладач заявив, що це суперечить його методиці викладання…
Після того, як відеоурок «з полуничкою» оприлюднили, у Політехніці створили комісію з розслідування, а викладача усунули від роботи.
Я зателефонувала до 23-річної Наталії Кіндратів. Дівчина надіслала мені ці пікантні картинки. Вони, на мою думку, далекі від еротики, як деякі дописувачі припускали у соцмережах. Це відверта порнографія…
— Я вчилася на комп’ютерних науках, але на іншій кафедрі, — розповіла Наталія журналісту «ВЗ». — У коментарях під моїм дописом можна побачити, що такі уроки тривають не один рік. Випускники Політехніки писали, що теж таку контрольну проходили. Деякі мої одногрупники, як виявилося, теж про це знали. Я довідалась про це лише зараз. У мене є знайомі з першого курсу, які навчаються у цього викладача. Вони знімали цей відеоурок. Це відео почало «гуляти» по студентських групах. Одна група переслала іншій, і так далі. Ця інформація стала наче вірусною. Я це побачила. Для мене це був шок! Першокурсники не знали, як на це реагувати. І ще мене вразив той факт, що хлопця, який на відеозаписі ставить запитання викладачеві, почали цькувати його однокурсники, а ще більше старшокурсники. Почали йому писати, мовляв, як він так міг, це ж хороший викладач. Як він може до нього так звертатися, таку неповагу виявляти…
— Але я жодної неповаги не відчула. Студент ставить запитання викладачеві по суті, — кажу.
— Є студенти, які це трактують як неповагу. Мовляв, яке право студенти-першокурсники мають хамити викладачеві? Кожен бачить зі своєї вежі.
— Тобто ця так звана японська методика їм подобається?
— Так. Велика частина студентів, і це підтверджують коментарі під моїм дописом, вважають це навчання інноваційним, мовляв, такого більше ніхто не використовує, і така методика справді заохочує до навчання. І що у такий спосіб викладач більше розуміє студентів: що їм потрібно та цікаво… Я коли писала цей пост, не очікувала, що отримаю на свою адресу стільки негативу. Студенти все це бачили стільки років і вважають, що це нормально. Ба більше — класно! І те, що був вибір з картинок, це вже виправдовує викладача. Мовляв, якщо є вибір, то це студенти самі обрали. («Прекрасний педагог. Сама проходила цей екзамен, можна вибрати варіант без еротики. У мене висвітлювалися гарні краєвиди. Викладач дуже добра людина, завжди допомагав і йшов назустріч. Як можна такі дурниці писати і гордитись цим, навіть не знаючи людини», — написала у коментарях дописувачка).
Я особисто такої методики в Інтернеті не знайшла. Можливо, концепція «навчання із задоволенням» справді існує, але у ній не використовуються порнокартинки, зображення статевих органів… Дехто каже, мовляв, студенти і так все знають, «просунуті». Хоча це перший курс, і здебільшого це неповнолітні…
Після того, як скандал перейшов у публічний простір, студенти-старшокурсники кинулися збирати підписи на підтримку викладача. Зібрали майже 400 підписів…
Я зателефонувала до заступника директора Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій (ІКНІТ), декана базової вищої освіти, доцента Уляни Марікуци. Проте пані Уляна категорично відмовилась від будь-яких коментарів, пославшись на прес-службу навчального закладу.
А ось ректор НУ «Львівська політехніка» Юрій Бобало у короткому коментарі для «ВЗ» сказав: «Уже стільки всього про це написали у пресі, що мені вже здається — досить! Ми створили комісію, яка буде розбиратись».
— Ви вважаєте такі відеоуроки етичними? — запитую ректора.
— Студенти, які стали на захист викладача, мають право також захищати його…
Після цього телефонний зв’язок роз’єднався. Більше ректор слухавки не брав…
На кафедрі, де працює викладач, журналісту «ВЗ» сказали, що Дмитрові Зербіно «не до коментарів». «Не можу його покликати, бо працює комісія», — почула на іншому кінці проводу. «Як відгукуються колеги про викладача?» — допитуюсь. «Усі підтримують. Ніхто поганого слова про нього не говорить», — такою була відповідь.
Психологиня, магістерка клінічної психології, засновниця Телеграм-каналу Психологія UA Ольга Авраменко каже:
— Є методики навчання, які мають позитивне підкріплення, заохочувальні. А є такі, що мають негативне підкріплення, каральні. У чому їх основна різниця? Коли є підкріплення негативне, це значить, що нас карають будь-яким чином. Словесно, не словесно, поганими оцінками, відсутністю оцінок. Зробили помилку — отримали певний вид покарання. Це негативне підкріплення. Є підкріплення позитивне, що заохочує, коли зробили щось правильно. Наприклад, розв’язали задачу. Коли відповідь правильна, з’являється щось… Можливо, викладач мав на увазі це?
— Ідеться про картинки, на яких зображені статеві органи. Чому викладач вирішив, що це має сподобатися студентам? Що це взагалі припустимо і морально?
— Навіть якщо говоримо про позитивне підкріплення, це має бути щось таке, на що погоджується людина. Тим більше, коли йдеться про порнографічні матеріали. Це не є щось загальнодоступне. Тим паче, що на першому курсі не всім є 18 років.
Цей досвід у певному сенсі міг бути і травматичним. Бо далеко не всім подобаються такого роду зображення. Прикро, що людина, яка відповідає за виховний навчальний процес, не розуміє, що порнографічні матеріали — це не те, чим можна заохочувати і позитивно підкріплювати.