Як у школах Криму виховують імперську пиху
За всю історію належності Криму до складу України у школах півострова не було жодного терористичного акту
Тероризм на півострів прийшов після анексії Криму Росією 2014 року.
Найбільш гучний серед нападів на навчальні заклади — теракт у коледжі в Керчі, після якого залишилось багато сумнівів у його справжності, бо всі подробиці суворо засекречені. Пошепки говорять про те, що і нападник був не один, і що теракт був спланований. Влада після цього змусила усі навчальні заклади укладати договори про охорону тільки зі структурами «Росгвардії». Таким чином цей силовий орган отримав тисячі «позаштатних» активістів, готових взяти у руки зброю і виконувати накази.
Аналогічна ситуація із нападом з рушницею нібито «скривдженого» пацієнта на пункт швидкої медичної допомоги у Сімферополі. Нічого подібного не було в Криму за України, а тут раптом прорвало. І після цього теракту залишилось багато таємного.
На днях російський глава Криму знову заговорив про те, щоб довести «антитерористичний захист» у школах до федеральних «стандартів». У Криму це вже мем — федеральні стандарти. Свого часу, наприклад, говорили про «російські стандарти» в охороні здоров’я, а коли у Криму запровадили так звану «безплатну» медицину, то всі кримчани побачили, що справжній рівень російських стандартів охорони здоров’я та її ефективність набагато нижчі, ніж рівень української системи, яка раніше була на півострові.
Так само повторилася історія з «російськими стандартами» в освіті. Українська освіта була в Криму набагато ефективнішою, більш різноплановою, більш гуманною, ніж нинішня воєнізована муштра з її кадетськими класами. Освіти фактично не дають, зате виховують в дітях імперську пиху, зневагу до слабких, військові навички.
І ось антитерористичні стандарти в школах. Як повідомила на нараді російський міністр освіти Криму Валентина Лаврик, автоматичними системами пожежної безпеки, системами сповіщення та управління евакуацією людей за пожежі оснащені 748 навчальних установ, що становить 71%. Системи відеоспостереження встановлено в 523 установах, що становить 49%. Система контролю і управління доступом працює в 272-х установах, що становить 25%. Тривожними кнопками оснащені 952 навчальні установи, що становить 90%. Близько третини кримських шкіл обнесені глухою огорожею. Понад 200 шкіл забезпечують фізичну охорону, якою займаються представники спецорганізації (тобто «Росгвардії». — Авт.). В інших установах фізичну охорону здійснюють власними силами.
Отже, на всі ці заходи витратили масу грошей з бюджетів та допомоги батьків школярів. А яка ж їхня ефективність, чи зробило все це школи Криму безпечними для дітей?
Звісно, ні. Той же нападник, що вчинив теракт у Керченському коледжі, успішно виконав задумане, незважаючи на те, що коледж був обладнаний і відеоспостереженням, і тривожною кнопкою, і протипожежною системою, і системою оповіщення та управління евакуацією. Серед нинішніх російських стандартів, наприклад, є вимога про те, щоб кожен заклад був огороджений. Насправді це гори коштів для підприємств, які виробляють металеві сітки. Сьогодні в Криму огороджено практично все — десятки чи, може, й сотні кілометрів сіток стоять між дорогою і морем, навкруги автобусних станцій, навкруги лікарень, навкруги ринків, курортних об’єктів, навкруги шкіл й інших навчальних закладів тощо. Однак, за твердженням компетентних спеціалістів, огородження закладу сіткою не підвищує його рівня безпеки, оскільки, по-перше, терорист завжди враховує фактор сітки і завчасно планує, як подолати цю перешкоду, по-друге, сітка часто стає спільником терориста, оскільки заручників під час терористичного акту позбавляють змоги швидко втекти із загороженого об’єкта у безпечне місце. А з того боку, де встановлено ворота чи проходи у сітці, збирається натовп, який і стає легким об’єктом нападу, підвищує його результативність.
Так само і система відеоспостереження, і система контролю доступу. Терористи завчасно проведуть розвідку і запланують, як саме подолають цю перешкоду. Але на всі ці системи затрачають прірву бюджетних грошей, за які ведуть безбідне життя підприємства, що виготовляють ці електронні, механічні, електричні, будівельні системи захисту. Ці «стандарти» — спосіб утримувати за рахунок шкіл підприємства, що постачають продукцію силовикам. Про безпеку вчителів і школярів тут не йдеться.
Наприклад, навіть смішно виглядає питання про те, а де ж взялося стільки російських найманців, які пішли завойовувати Крим. Всіх козаків з Кубані, з Краснодару, яким пообіцяли у Криму золоті гори, потім просто відправили воювати на Донбас, де більшість з них і склали свої голови. А також — де ж взялося стільки добровольців, які воюють на Донбасі на боці Росії? А також — а хто ж зголошується вступати до ПВК Вагнера та їхати вбивати людей у Сирії, Лівії, брати участь в чужих для росіян військових конфліктах в Африці, Латинській Америці та по всьому світу? А звісно де — їх, цих «перелітних гусей», виховала освітня система російської школи…
Тому що не про справжні заходи безпеки в Криму вони дбають. Справжній антитерористичний захід — це виховання у школярів поваги до людини, цінування людського життя, людської свободи, почуття поваги до інших людей і їхніх прав.