Зе!нокдаун для Кличка
Чим закінчиться поєдинок між столичним мером і Банковою?
Коли на фініші своєї каденції уряд Володимира Гройсмана залишив без розгляду наполегливе прохання з Офісу президента скерувати подання щодо звільнення Віталія Кличка з посади голови столичної міськдержадміністрації, було очевидно: повторний раунд — лише питання часу. Відстрочка не затягнулася: новий Кабмін, не довго думаючи, таки погодив відставку очільника КМДА. В очікуванні кадрової крапки від президента спостерігачі за політично-юридичним двобоєм між Банковою та Кличком зійшлися у суперечці щодо того, наскільки законною є спроба відокремити крісло столичного мера від посади керівника міськдержадміністрації, та якими будуть наслідки «столичного протистояння».
Погодження Кабміну — передостанній раунд поєдинку, який триває вже другий місяць і став публічним після озвучених керівником президентського Офісу Андрієм Богданом «Зе!аргументів» щодо відставки Кличка з посади голови КМДА. Тоді очільник ОП заявив, що, як і решта голів держадміністрацій, із приходом нового президента Кличко мав би сам подати у відставку. Богдан посилався на відповідні статті Конституції та Закону «Про місцеві державні адміністрації», які обумовлюють процедуру призначення та звільнення очільників місцевих адміністрацій. Крім юридичної складової, апелював і до «обліко неморалє» Кличка. Той, мовляв, давно не контролює ситуацію у Києві — усім заправляють тіньові «смотрящі».
Хук від Богдана викликав неоднозначну реакцію. Поки прихильники «зміни влади під корінь» намагалися виправдати озвучену з Банкової заявку щодо позбавлення Кличка портфеля голови КМДА, критиків прибувало. До гуртка опонентів доєдналися навіть ті, хто загалом схвально оцінював стартові кроки Зе! команди. Їхні аргументи зводяться до того, що спершу потрібно було прибрати нестиковки у питанні щодо поєднання/розділення крісла столичного мера та посади голови КМДА і лише потім переходити до самої процедури. Ще один момент: кияни обрали Кличка мером із повноваженнями очільника міськадміністрації, і вносити корективи у цю зв’язку, не дочекавшись закінчення терміну повноважень нинішнього столичного градоначальника, — погана задумка.
Що ж за юридичні нестиковки, про які йшлося вище? Йдеться, зокрема, про 118-ту статтю Конституції, точніше — її офіційне тлумачення Конституційним Судом, та норму Закону «Про столицю України — місто-герой Київ». У своєму висновку від 25 грудня 2003 року КС зазначив: «Київську міську державну адміністрацію має очолювати лише особа, обрана київським міським головою, яка президентом України призначається головою КМДА». Тоді як закон про столицю прописаний так, що дозволяє розділення посад мера Києва і голови КМДА. Відповідні поправки до нього внесли за президентства Януковича — під конкретну ситуацію. А ситуація полягала у тому, що «біло-блакитним» кортіло посунути тодішнього київського градоначальника Леоніда Черновецького. Розділивши столичні крісла і призначивши головою КМДА «свого кадра», Олександра Попова, Банкова сконцентрувала столичну владу у своїх руках, залишивши Черновецькому роль мера-весільного генерала.
Опоненти «демонтажу» Кличка кивають на цю історію дев’ятилітньої давності, закидаючи «Зе!команді» спроби діяти методами Януковича. У Банкової — своя правда: закон, кажуть, не переступали. У сухому осаді маємо ще одну ілюстрацію того, як різнобій у законах та їхнє різночитання дають можливість вертіти «юридичним дишлом» на різні боки.
Поки столичний мер і ті, хто у поєдинку з Банковою — на його боці, трактують ситуацію з без п’яти хвилин відставкою Кличка як «наступ на місцеве самоврядування і намагання позбавити громаду права впливати на процеси управління столицею», у Кабміні озвучили свої аргументи «за» розділення «кличковських» посад. Мовляв, таке рішення матиме радше позитивні наслідки для Києва і киян. Прем’єр Олексій Гончарук, по суті, ретранслював те, про що заявляв Богдан. «У мене немає жодних сумнівів, що в Києві не припинилася корупційна практика, і досі існують групи впливу, які насправді надто сильно впливають на діяльність адміністрації. Думаю, якщо підсилити пана Кличка сильним головою адміністрації, менеджером, який би був здатен опиратися цим групам впливу, це позитивно відіб’ється на інтересах пересічних киян», — заявив Гончарук.
Останнє слово — за президентом. Хоча навряд чи воно стане крапкою у цій резонансній історії. Серед варіантів продовження — судова тяганина (Кличко вже заявив, що оскаржуватиме свою відставку) і можливість дострокових виборів у столиці.