Нардепів залишили без «броні»
Відсутність у парламентаріїв політичного імунітету влада може використати для репресій проти опозиції, вважають експерти
Українці, які у своїх політичних снах бачили, як народним депутатам за їхні кримінальні прогрішення накидають на руки кайданки, можуть тепер бути вдоволеними: парламентарії, які два десятиліття мали «броню» від переслідування силовиків, власними ж руками скасували цю недоторканність. Пункт про депутатський імунітет вилучено з тексту Конституції. 373 голоси «за»! І тепер, кажуть, не буде жодних проблем засадити за ґрати тих, хто, зловживаючи статусом законодавця, краде бюджетні кошти, чинить оборудки з майном, приховує свої статки, розпускає руки, вершить інші злодіяння. Питати згоду у Верховної Ради на те, щоб оголосити підозру, затримати, заарештувати горе-народних депутатів, прокурорам уже не треба. «Доторканними» члени парламенту стануть від 1 січня 2020 року.
«Подія дня» викликала величезну ейфорію біля телеекранів і у членів нової парламентської більшості. Голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія переможно заявляв: через шість місяців чекайте гучних «посадок»! Мовляв, будуть вони чи не кожного тижня…
Можна було би аплодувати за мужність депутатам ВР 9-го скликання (бо начебто уже не буде «касти привілейованих») — якби це рішення не породжувало резонних сумнівів, не мало подвійного дна. Не створювало ризику перетворитися в інструмент розправи. Є велика підозра, що тепер навіть найчесніший народний депутат стане легкою мішенню своїх противників у великих кабінетах — якщо політична діяльність цього парламентарія «вождів» не влаштовуватиме. Якщо цей депутат ітиме проти течії, дозволить собі мати власну, відмінну від офіційної (скажімо, президентської, прем’єрської, спікерської чи ще чиєїсь) думку. Більше того — критикуватиме представників влади, виводитиме їх на чисту воду. Тому слушним було зауваження представників «Європейської Солідарності», які наполягали, щоб у законі про скасування депутатської недоторканності було чітко прописано: не можна депутата притягнути до відповідальності не тільки за політичні висловлювання, а й за всю його політичну діяльність. А вона, як відомо, не обмежується лише сесійною залою.
Народний депутат від Львівщини Микола Княжицький (відомий ще як журналіст) не підтримав цього закону. І пояснив чому: «Якби у змінах до Конституції було написано, що переслідування за політичну діяльність заборонене, я б голосував. Бо за кримінальні злочини повинні відповідати всі. Але у пропонованому варіанті сказано, що депутат не несе відповідальності тільки за виступ з трибуни. А це означає, що за виступ на мітингу, на телеканалі — у час, коли, наприклад, президент здаватиме майбутнє України і її незалежність — можна буде ув’язнити, прийнявши попередньо аналог „законів 16 січня“. А те, що такі спроби будуть, у мене немає сумніву. У Львові, біля меморіалу Небесній сотні, до мене з подякою підійшов чоловік, якого я, пораненого, витягнув з рук „беркутів“, врятував йому життя. Таких під час Майдану було багато. Якби тоді діяла норма, яку хочуть прийняти зараз, нас з ним не було б у живих…».
Колишній перший віцеспікер Ірина Геращенко і представник «Батьківщини» Сергій Соболєв звернули увагу на іншу важливу обставину, яку нинішня мегафракція проігнорувала. А саме — на висновок Конституційного Суду від червня 2018 року. Даючи позитивний висновок про проєкт цього закону, судді зауважували: ухвалюючи його, необхідно враховувати здатність політичної і правової системи не заважати депутатам працювати та вберегти їх від політичного тиску в умовах повної відсутності депутатської недоторканності.
Цього новий парламент не врахував. Як і не взяв до уваги рекомендацій Венеційської комісії про певне обмеження депутатського імунітету, а не повне його скасування.
Бажаючи сподобатися своїм виборцям, мегамонокоаліція «Слуга народу» так квапилася ухвалити резонансний закон, що грубо порушила процедури його прийняття. Зокрема, профільний комітет розглядав це питання ще до офіційного відкриття сесії, що суперечить регламенту. За цей та інші «обломи» провладної фракції вхопилися представники «Опозиційної платформи — За життя» і обіцяють оскаржити зняття депутатської недоторканності у Конституційному Суді.
Процедури — це важливо. Але ще важливіше — справжні, завуальовані, приховані від загалу мотиви вчиненого. У багатьох політиків, експертів закралася підозра, що, скасовуючи імунітет членів парламенту без запропонованих опозицією застережень, нова влада шантажує депутатів, сковує їхню незалежність, робить їх покірними, безвольними у своїх руках. І водночас нарощує свою домінуючу силу. Порушує демократичний баланс стримувань і противаг між парламентом та президентом. Породжує авторитаризм, узурпацію влади. На таку думку наштовхують ініціативи Володимира Зеленського безпосередньо підпорядкувати главі держави Національну гвардію, законодавчі ініціативи про право президента призначати і звільняти керівників Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро (раніше такі повноваження мала Верховна Рада). Відповідні законопроєкти уже відіслали до Конституційного Суду «скопом», фактично не обговорюючи їх, не даючи змоги запропонувати альтернативу. На сумні роздуми наштовхує і збереження на посаді глави МВС одіозного Арсена Авакова, за керівництва якого розперезалися новітні тітушки, — так звані «народні дружини», які були знаряддям психологічного терору проти колишнього президента. Попахує недобрим ідея нардепів від «Слуги народу» встановити, як і у Росії, контроль за користувачами мобільних телефонів…
Народний депутат із «Голосу» Сергій Рахманін з трибуни парламенту докоряв «слугам народу»: «Можливо, я неуважно читав передвиборчу програму кандидата у президенти Зеленського, але я не пам’ятаю, щоб він обіцяв збільшувати свої повноваження. Якщо подивитися на деякі зміни, зокрема і конституційні, і законодавчі, то він фактично збирається підпорядковувати собі всі силові структури, починаючи від Національної гвардії, що дуже дивно виглядає з огляду на чинне законодавство, закінчуючи можливістю створювати у необмеженій кількості регуляторні органи. Мені здається, що я якусь серію „Слуги народу“ пропустив…».
За всю історію українського парламентаризму депутатської недоторканності було позбавлено 21 парламентарія. У тому числі — з політичних мотивів. Першим через це «завдяки» комуністичній групі «239» потерпів колишній дисидент Степан Хмара, якому силовики влаштували провокацію. З нового року процес може бути поставлено на потік. Оглядачі припускають, що першими жертвами склепаного нашвидкуруч закону можуть стати політичні суперники Зеленського. Їм уже чи не щодня виписують повістки у Державне бюро розслідувань, цькують у пресі і у самій сесійній залі. До публічного морального терору опозиціонерів долучаються одіозні представники позавчорашньої влади, які мріють про вендету. Випадково чи ні, але вони доводяться близькими друзями, юридичними радниками-консультантами одного з олігархів, який вивів на політичну сцену тріумфатора недавніх виборів. Того самого, що записав собі в актив першу «перемогу» — скасування депутатського імунітету.
Коментар для «ВЗ»
Олексій Гарань, професор політології Києво-Могилянської академії, науковий директор Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва
З точки зору великого суспільного запиту, обмежити депутатську недоторканність потрібно було. Це питання назріло-перезріло. Парламентська опозиція опинилася у такій ситуації, що, навіть маючи застереження до цього закону, не могла проголосувати проти. Команда Зеленського так все зробила, що не можна було вчинити інакше, бо це було би політичним самогубством.
Визнаючи, що цей закон — крок у правильному напрямі, все ж маю застереження до нього. Скасування депутатської недоторканності у тій формі, в якій її подано, може призвести до використання політичної машини, правоохоронних органів проти когось з опозиції чи представників громадянського суспільства. Такі побоювання небезпідставні.
Треба розрізняти поняття «імунітет» й «індемнітет», тобто коли депутата не переслідують за його політичну діяльність, при цьому зберігають відповідальність за кримінальні злочини. Але ми розуміємо, що правоохоронні органи іноді можуть зробити так, що ти виявишся винним у тому, до чого не мав відношення, — наприклад, підкинути невинному пакетик наркотику. Таке було у наших реаліях…
Особливі побоювання виникають через те, що ми бачимо, як президент прагне сконцентрувати у своїх руках абсолютну владу, у тому числі — над правоохоронними органами. Подані ним як невідкладні законопроєкти про право глави держави призначати керівників НАБУ, ДБР, а також збереження на посаді Авакова — взаємопов’язані ланки одного ланцюжка.
Інша тривога — кричуще недотримання процедур під час ухвалення рішень. Не думаю, що звернення опозиції щодо цих порушень щось змінить. Ми бачимо, що Конституційний Суд готовий розшаркуватися перед новою владою, і це теж робить ситуацію загрозливою. Сумно і те, що нинішня парламентська більшість приймає рішення поспіхом, без належного обговорення, з маніпуляціями…