Плюс два до ЦВК — мінус кілька мільйонів із бюджету
Задачку з Центрвиборчкомом вирішили за рахунок платників податків
Коли парламент розійшовся на літні канікули, так і не вирішивши задачку з Центрвиборчкомом (як розділити 13 портфелів на 14 кандидатів?), хор песимістів став багатоголосішим. Прогнози про те, що прострочена на чотири роки ЦВК може ще й майбутні президентські вибори пережити, зазвучали реалістичніше. Настільки, що наші європейські партнери за нагоди і без взялися слати Києву недвозначні сигнали: у питаннях оновлення ЦВК та остаточного ухвалення Виборчого кодексу варіант «може, колись» відпадає. «Чарівні пенделі» укупі з вигодо-політичними розрахунками дали перший результат.
«Ми готові пожертвувати одним зі своїх висуванців, а ви відкликаєте когось зі своєї трійки, аби крісло у ЦВК і для „Опоблоку“ знайшлося», — таку пропозицію зробили «Народному фронту» у «БПП», коли стало зрозуміло: торгувалися, та недоторгувалися. Точніше, це була не пропозиція, а «стьоб», враховуючи, що в «НФ» і з квотою у три «штики» вважали себе несправедливо обділеними.
Випустивши пару, на Банковій все ж взялися мізкувати, як розв’язати задачку із Центрвиборчкомом, аби і свій куш не втратити, і потрібну кількість голосів за оновлення ЦВК забезпечити (без «фронтовиків» тут — нікуди). Тоді ж під парламентським куполом прозвучала пропозиція про можливе розширення складу ЦВК. Озвучив її спікер Андрій Парубій. Ось тільки без уточнень, звідки вітер дує і яким може бути «довісок» до передбаченої законом ЦВКівської «п'ятнадцятки». Відповіді на ці запитання прояснилися, коли очільник фракції «Народного фронту» Максим Бурбак заявив, що «НФ» проти розширення складу ЦВК. «Фракція пропозиції не підтримала, — оголосив Бурбак, проговорившись, що було два варіанти „розширення“ ЦВК — до 16 або до 17. — Очікуємо або переподання (списку кандидатів до Центрвиборчкому. — „ВЗ“), або врегулювання питання в інший законний спосіб. Можливо, список скоротиться до 12-ти». 13-та вакансія, з розрахунку «фронтовиків», для «Опоблоку» (аби не ігнорувати передбачені у резолюції ПАРЄ рекомендації про врахування інтересів усіх фракцій щодо представництва у ЦВК).
Одкровення Бурбака підтвердили «чуйку», що ініціатива про розширення ЦВК — «родом» із Банкової. А публічне «фу» у відповідь на неї від «Народного фронту» було, як в анекдоті: «Якщо жінка говорить „ні“, значить, торгується».
Торгувалися у перервах між релаксом на Мальдівах-Канарах, і після канікул «терли». Аж поки те, що у Банкової в голові, вклали не на язик спікерові, а у поданий Парубієм законопроект. Оформили усе так, аби виглядало, що сценарій не з президентської Адміністрації спустили, а на численні прохання «парламентських трудящих» напрацювали. Мудрі депутати, мовляв, подумали — спікер їхні думи у сесійну залу «делегував». Колективне рішення — алібі для всіх. І для тих, хто опозицією себе називає та бився у груди, що не голосуватиме за ЦВК, доки президентське подання не підженуть під кількість вакансій у комісії. І для «фронтовиків»: то Банкова розширити ЦВК пропонувала — відмовилися, а тепер, мовляв, «наш» спікер відповідний законопроект подав — якось «невдобно» відмовити.
Провернули усе в експрес-режимі. 17 вересня Парубій вніс законопроект, а наступного дня, як тільки профільний комітет висновок «проштампував», питання винесли на голосування у сесійну залу. 236 «за» — рішення прийнято. «БПП» і «Народному фронту» підсобили голосами «ляшковці» та «донорські» групи — «Відродження» і «Воля народу». Жодного «за» не дали «Батьківщина», «Самопоміч» та «Опоблок». Хоча, здавалося, «опоблоківці» голоси підкинуть, із прицілом на те, що з 15-ти вакансій у розширеній ЦВК одна перепаде їм. Але в «ОБ» забажали не один, а два портфелі у Центрвиборчкомі. З результатів голосування за поданий спікером законопроект виходить, що «не добазарилися». А то б у тексті проекту замість 17-ки, 18-ку підмахнули.
Сказав же Парубій, представляючи документ, що «цифри не мають значення». У пояснювальній записці до законопроекту про розширення ЦВК — та ж пісня: додаткових видатків з бюджету, мовляв, не знадобиться. Тут одне з двох: або Парубій ділитиме свою зарплату на трьох (на себе і двох «доплюсованих» членів ЦВК), або на два додаткові крісла у Центрвиборчкомі шукатимуть «блаженних», яких хлібом із ікрою не годуй — дай тільки «за дякую» попрацювати. «Схоже, двоє з 17 членів ЦВК мають працювати на громадських засадах і, звісно, стануть найнезалежнішими у своїй діяльності, — саркастично зауважив у своєму Facebook-дописі заступник голови ЦВК Андрій Магера. — Усе нагадує аукціон. Сьогодні 15 членів. Улітку пропонували 16. Тепер 17. Хто дасть більше? Може, право — все ж не предмет торгу?».
Те, що у спікера — нуль видатків з бюджету, насправді — цифра зі шістьма нулями. Зарплата у рядового члена ЦВК — близько 50 тисяч гривень на місяць (у голови — майже 60 тисяч, у замів — 53−57 тисяч). За рік набігає 600 тисяч, на двох — 1,2 мільйона. І це тільки на зарплату! А на службове утримання — помічників, «офісні» витрати, транспорт, житло…
Вовки ситі (підганяють закони під свої апетити), а народ за баранів мають. «Обаранили» і депутатів, які тупо проголосували за зміни до закону про ЦВК, не читаючи, що у тому законі. А там написано: для кворуму у ЦВК потрібно, аби на засіданні було не менше як дві третини від складу комісії. Цікаво, як вираховуватимуть дві третини, якщо буде не 15, а 17 членів ЦВК? «Виборчкомівців» по черзі розчленовуватимуть, аби потрібний мінімум вийшов — 11,3 члена?
На кострубату арифметику звернули увагу у Головному науково-експертному управлінні Верховної Ради. «У разі встановлення кількісного складу ЦВК у 17 осіб залишиться невизначеним, яка кількість членів комісії складає третину (стільки потрібно для скликання засідання ЦВК у разі відсутності голови комісії чи замів. — „ВЗ“) та дві третини членів ЦВК, що може призвести до паралічу роботи комісії та оскарження її рішень», — йдеться у висновку парламентських експертів до поданого спікером законопроекту. Та які там експертні висновки, коли депутатам команду «шнель» треба виконувати?!
Кількісний склад ЦВК у темпі вальсу перекроїли. Чи вдасться такими ж темпами оновити комісію, призначивши 15 новобранців (двоє з «виборчкомівських», Олег Діденко і Катерина Махніцька, залишаються працювати, оскільки семирічний термін їхніх повноважень закінчується 2021 року). Голосування за персональний склад ЦВК анонсували на 20 вересня…
Коментар для «ВЗ»
Андрій Золотарьов, політичний експерт
— Головна кампанія зараз — президентська. У цій ситуації було наївно очікувати, що Банкова могла б поступитися контролем над ЦВК (провівши до складу комісії свою офіційну шестірку кандидатів, плюс — Тетяну Сліпачук (яку делегувала до ЦВК група «Воля народу», але ниточки від цієї висуваниці теж до Банкової тягнуться), і заручившись «донорськими штиками», в АП отримають контрольний пакет акцій у ЦВК. — Ред.). Тож аби не довелося відмінусовувати когось із «потрібних» кандидатів, пішли іншим шляхом — збільшили кількісний склад ЦВК.
— Що вторгував «Народний фронт» за підтримку такого рішення?
— Йшлося, вочевидь, про збереження представників «Народного фронту» у вищих щаблях влади. З одного боку, Банкова намагається обмежувати апетити «НФ», з іншого — змушена враховувати інтереси цієї політичної сили. Під вибори Порошенкові потрібно максимально консолідувати адмінресурс, без «Народного фронту» це проблематично.
— Які ваші прогнози щодо результативності голосування за оновлений склад ЦВК?
— Якщо 20 вересня (як анонсував Парубій) не поставлять крапку, то зроблять це найближчим часом. Думаю, до кінця вересня.