«Ступко Богдане, я не продаюсь!»
Після «вогника» з нагоди «великого жовтня» читця-заньківчанина «розбирали» на відкритих партійних зборах. Мовляв, «читав пошлятину»…
1973 рік. Осінь. Настрій у людей непевний. Посіяна спецами від КДБ недовіра одне до одного спрацювала. Громадське життя у Львові, по суті, зачахло… У листопаді я був запрошений на так званий вогник у Фізико-механічний інститут, підпорядкований на той час Академії наук УРСР, який очолював акад.
Ми приїхали на місце зустрічі й зайшли до їдальні, де були розставлені столики. На кожному столику стояла пляшка вина, у вазах були печиво та цукерки. Молодь сиділа в очікуванні «начальства». Ніхто не пив і не їв без дозволу.
Програма була побудована так:
1. С. Максимчук вітає зі святом віршем П. Тичини «Чуття єдиної родини» та віршем І. Драча «Дихаю Леніним».
2. Л. Кадирова читає композицію з ліричних поезій Р. Братуня.
3. Б. Козак виконує декілька віршів М. Рильського.
4. Л. Кадирова з Б. Козаком виконують два фрагменти з вистави «Марія Заньковецька».
5. На закриття декілька співомовок С. Руданського виконує С. Максимчук.
Напередодні цієї зустрічі я читав твори Руданського у клубі Спілки письменників України — до 100-річчя пам’яті видатного українського гумориста. Мій виступ у Києві прийняли гарно. Тому, вважав, згадати улюбленого автора буде доречно. Зрештою, це був не концерт в академічному розумінні, а творча зустріч, на якій дозволяється імпровізація. Організатором попередніх заходів в інституті був Роман Крип’якевич, син відомого історика Івана Крип’якевича. Якось після одного гострого виступу Роман Крип’якевич навіть пожартував: «Знаменито! Комаров носа не подточит!» (гебіст на прізвище Комаров був завідувачем відділу кадрів в інституті). Згодом Романа звільнили як неблагонадійного, але його ніколи не покидало почуття гумору.
Очікування керівництва затягнулося — дехто почав розливати вино. Тоді Юрко встав, коротко привітав присутніх зі святом та представив публіці присутніх на «вогнику» заньківчан. До зали зайшов директор інституту Володимир Панасюк й заввідділом науки обкому компартії України Михайло Брик. У присутності почесних гостей було розіграно уривок із вистави, й після щедрих аплодисментів Кадирова з Козаком покинули залу. Я залишився.
Ведучий звернувся до присутніх з проханням наповнити келихи. Директор виголосив довгий, переповнений ідеями «великого жовтня» тост. Ніхто не заплескав — усі дружно припали до чарок. Заграв оркестр, але до танцю ніхто не піднявся. Заграв ще раз. Ані руш!
Юрій Зима підійшов до мене зі словами: «Святославе, давай Руданського! Може, гумор розворушить публіку…». Сміх переходив у регіт, регіт — у шквал оплесків! По праці я вже теж мав право пригубити келих. Молодь пішла до танцю. Хтось повідомив, що керівництво покинуло залу.
У розпалі забави мене запросили у кабінет заступника директора інституту, де вже був накритий багатий стіл. У присутності парторга В. Гордієнка почалися розмови зі спогадами і подяками за мою працю, зокрема про те, як ми з Михайлом Косівим духовно наснажуємо колектив. Я розповів їм про свою зустріч у Літературному інституті в Москві з Расулом Гамзатовим. Парторг Гордієнко на прощання заявив, найближчим часом буде просити мене виступити зі спогадами про ту зустріч, і буде цікаво, якщо колектив почує у моєму виконанні композицію за книгою Гамзатова «Мій Дагестан».
Я з радістю погодився, бо ідеї книги сприймалися на межі з антирадянщиною. Пригадую, коли виступав на конкурсі читців у Києві 1971 р. з цією програмою, то диктор українського радіо Олена Коваленко, яка була членом журі, по закінченні мого виступу, в перерві, відвела мене вбік і напівжартома сказала: «Коли ти читав, дехто з членів журі оглядався, чи вже часом не йдуть його арештовувати за те, що слухає тебе».
Близько першої години ночі мене посадили у «Волгу», й після прощальних обіймів я поїхав додому у гарному настрої. А на другий день після «вогника» запалало «вогнище» партійної інквізиції!
О 10-Й ранку з ініціативи директора інституту зібрався партком, на якому розбирали виступ Максимчука з програмою співомовок Руданського. На засіданні директор запитав:
— Чому Максимчук після мого тосту читав пошлятину?
— Але ж Максимчук на початку вечора привітав присутніх зі святом і, відповідно до домовленості з нами, прочитав патріотичні вірші П. Тичини «Чуття єдиної родини» та І. Драча «Дихаю Леніним». Ви ж не чули, бо запізнилися з тов. Бриком.
— Так, ми спізнилися, ми винні, але ж чому Максимчук не зорієнтувався, що біля мене хтось сидить? Він же не просто так сидить, — наголошуючи на останніх словах, сказав своє остаточне слово на цьому засіданні директор інституту.
Наслідком цього засідання став лист на ім'я директора Театру ім. М. Заньковецької С. Сенчука, у якому секретар парткому В. Гордієнко вказував, що «заключний виступ Максимчука визнано недоречним і безідейним».
Його копія, зберігається в моїй особовій справі у відділі кадрів театру.
А далі — пішло-поїхало… До інституту завітали співробітники КДБ, «запрошуючи» на співбесіду всіх учасників того вечора. Люди йшли на розмову з почуттям гумору, а виходили після неї наче з печі — розпашілі. О, цей замаскований і підступний Максимчук! Націоналюга! (так кваліфікував мене секретар Ленінського райкому партії тов. Юрій Курапов).
А 30 листопада було скликано відкриті партійні збори Театру ім. М. Заньковецької, бо я не був членом КПРС. На цих зборах розглядали мою «політичну незрілість і невміння орієнтуватися в ситуації». Перед початком зборів я жартував у колі молоді із цих «спецзборів», але Віталій Розстальний, як голова профкому, мене застеріг: «Ти не жартуй! Є вказівка тебе звільнити з роботи»…
Подаю уривки з протоколу зборів, оскільки він досить довгий:
Тов.
Директор і секретар парткому інституту надіслали дирекції театру листа, де говориться, що святковий вечір був зіпсутий, бо т. Максимчук читав речі, які граничили з вульгаризмом та пошлятиною.
Тов.
Тов. Боравич
Тов. Каганова
Тов. Глухий
Тов. Данченко
Тов. Розстальний
Тов. Губенко
Тов.
Тов. Полінська
Тов.
Тов.
Тов. Максимчук
Тов.
Тов. Данченко
Отримавши на руки цей документ з Державного архіву Львівської області, перечитав його багато разів. Оскільки далеко не все записано, що промовляли ті, хто виступав, я дозволю собі з пам’яті зробити маленьку реконструкцію окремих виступів. Ці моменти закарбувались у моїй пам’яті назавжди.
Тов. Стригун
Тов. Кох
Тов.
Таке звинувачення для мене було чи не найболіснішим!.. Страшною образою! Місяць перед тим мені зателефонував із Львівської організації СПУ кореспондент-організатор Михайло Ярмола:
— Святославе, тебе запрошують на творчу зустріч у гуртожиток Інституту фізкультури на вул. Пасічній. Можеш ще когось запросити з ваших акторів, наприклад, Ступку, — і назвав дату й годину, коли ця зустріч мала відбутися.
Зустрівшись під час вистави з Богданом Сильвестровичем у коридорі, кажу йому:
— Богдане, є таке ось запрошення.
— Це платно чи шефський? — поцікавився Ступка.
— Платно. Ти за виступ будеш мати свою концертну ставку, але гроші отримаєш через місяць чи півтора, бо це буде за перерахунком.
— Мене це не влаштовує, — заявив Богдан Сильвестрович. — Тільки готівкою!
— Ну дивись, як знаєш…
А в переддень цього виступу підходить до мене Б. Ступка і запитує:
— Ти говорив мені недавно про творчу зустріч. Це ще актуально?
— Так, — відповідаю.
— Тоді я згоден!
Отож творча зустріч відбулася. Я читав поезії Ліни Костенко, Д. Павличка, М. Вінграновського, В. Симоненка й на закінчення, для розривки, кілька співомовок С. Руданського. Студентська публіка завжди є дуже вдячною аудиторією. Нас нагородили щедрими оплесками.
І ось після цієї передісторії нашої участі в цьому концерті, про яку добре знали ми обидва, раптом заявляти, що, мовляв, «жадность фраєра погубіла»… Я сприйняв це як вияв відвертого цинізму.
Про збори в Театрі ім. М. Заньковецької по місту пішов розголос, зокрема про виступ Ступки. Жартували: «Ступка захищав на Максимчукові кандидатський мінімум» (він на той час був кандидатом у члени КПРС). Мені переказували, що Богдан виправдовував свій виступ на зборах тим, що нібито хотів відвести від мене політичні звинувачення, повернувши в русло заробітчанства. Чи це правда? Не знаю. Ні заперечувати, ні стверджувати не можу. Перед тим ми були у досить гарних товариських стосунках. Я пізніше довго сподівався, що він підійде до мене й особисто все пояснить. Проте він цього зробити не наважився. Хай Бог йому простить! Я ж прощаю…
Через три дні після цих зборів з’явився на стенді оголошень театру наказ нашого директора такого змісту: «За самовільну організацію концерту у Фізико-механічному інституті, без погодження репертуару з режисерським управлінням, артисту
Принагідно хочу згадати ще один момент з мого життя в тих часах.
Приблизно в ті дні, коли 1972 року відбувалися арешти української інтелігенції, у Чернівцях кагебіст викликав актора Театру ім. О. Кобилянської Дмитра Махнича на «разговор». (А Дмитро був моїм колишнім студентом у Харківському театральному інституті, де я викладав сценічну мову). Кагебіст дав Дмитрові ручку й аркуш паперу, наказавши:
— Піші! «Артіст Львовского театра ім. Заньковецкой Максимчук С. В. часто приезжает в город Черновци, встречаєтся с молодьожью. На встречах он висказиваєт антісовєтскіє, націоналістіческіє мислі» і т. д.
Коли такий цікавий «диктант» було закінчено, його організатор промовив:
— Маладєц! Подпісивай!
— Ні, я не буду підписувати.
— Почєму? Ти жє написал!
— Так, але це ви мені надиктували, а я про Святослава Васильовича зовсім іншої думки. Це мій учитель, педагог, я його знаю як людину чесну, радянську.
— Подпісивай! Єво дружкі всє сідят! Ми іх всєх згноім!
Але Махнич не підписав цей донос, якого, очевидно, якраз і бракувало, щоб мій арешт таки відбувся. Не судилось мені сидіти… Про це Дмитро розповів мені сам, кілька років по тому, як такий «дружеский разговор» відбувся. На жаль, актор Махнич уже відійшов в інший світ…
Г. Сковорода писав: «Світ ловив мене, але не спіймав». Перефразувавши Григорія Савича, можу сказати так: «КДБ полювало за мною, але не посадило. Не встигло». Забракло доказів у письмовій формі? Можливо…
У 1990 році я отримав анонімного листа. Він був написаний на аркуші, розлінієному від руки. Написано його друкованими літерами:
«БАНДЕРОВСКОЕ БЫДЛО! РЕШИЛИ ТЕБЯ ФИЗИЧЕСКИ УНИЧТОЖИТЬ! ОРГАНИЗАЦИЯ Д.Р.Г».
Абревіатуру цієї так званої організації на «Заньківчанському вечорі» Євген Марчук, на моє прохання, розшифрував так: «Диверсионно-разведывательная группировка».
Мої «Заньківчанські вечори» працювали на демонтаж системи. І цей процес був непідвладний у своїй ході… Самостійність України стояла на порозі. Двері були відчинені.