Передплата 2025 ВЗ

«Ступко Богдане, я не продаюсь!»

Після «вогника» з нагоди «великого жовтня» читця-заньківчанина «розбирали» на відкритих партійних зборах. Мовляв, «читав пошлятину»…

1973 рік. Осінь. Настрій у людей непевний. Посіяна спецами від КДБ недовіра одне до одного спрацювала. Громадське життя у Львові, по суті, зачахло… У листопаді я був запрошений на так званий вогник у Фізико-механічний інститут, підпорядкований на той час Академії наук УРСР, який очолював акад. В. В. Панасюк. «Вогник» було приурочено до Великої Жовтневої. Запрошував мене Юрій Зима, який у профкомі завідував сектором культури і з яким я був добре знайомий з попередніх своїх виступів у цьому ж таки інституті. Юрій Зима запропонував мені на власний розсуд запросити на цю зустріч ще когось із молоді від нашого театру. Рік перед тим у Театрі ім. М. Заньковецької відбулася прем'єра за п'єсою Івана Рябокляча «Марія Заньковецька», яка мала неабиякий успіх, а для влади стала несподіваною ідеологічною бомбою. Роль Марії Заньковецької виконувала Лариса Кадирова, її чоловіка Хлистова грав Богдан Козак. Я їх обох і запросив.

Ми приїхали на місце зустрічі й зайшли до їдальні, де були роз­ставлені столики. На кожному столику стояла пляшка вина, у вазах були печиво та цукерки. Молодь сиділа в очікуванні «на­чальства». Ніхто не пив і не їв без дозволу.

Програма була побудована так:

1. С. Максимчук вітає зі свя­том віршем П. Тичини «Чут­тя єдиної родини» та віршем І. Драча «Дихаю Леніним».

2. Л. Кадирова читає компо­зицію з ліричних поезій Р. Бра­туня.

3. Б. Козак виконує декілька віршів М. Рильського.

4. Л. Кадирова з Б. Козаком виконують два фрагменти з ви­стави «Марія Заньковецька».

5. На закриття декілька співо­мовок С. Руданського виконує С. Максимчук.

Напередодні цієї зустрічі я читав твори Руданського у клу­бі Спілки письменників України — до 100-річчя пам’яті видатно­го українського гумориста. Мій виступ у Києві прийняли гарно. Тому, вважав, згадати улюбленого автора буде доречно. Зрештою, це був не концерт в академічному розумінні, а твор­ча зустріч, на якій дозволяється імпровізація. Організатором по­передніх заходів в інституті був Роман Крип’якевич, син відомо­го історика Івана Крип’якевича. Якось після одного гострого ви­ступу Роман Крип’якевич навіть пожартував: «Знаменито! Кома­ров носа не подточит!» (гебіст на прізвище Комаров був завідувачем відділу кадрів в інституті). Згодом Романа звільнили як не­благонадійного, але його ніколи не покидало почуття гумору.

Очікування керівництва за­тягнулося — дехто почав роз­ливати вино. Тоді Юрко встав, коротко привітав присутніх зі святом та представив публіці присутніх на «вогнику» заньків­чан. До зали зайшов директор інституту Володимир Панасюк й заввідділом науки обкому ком­партії України Михайло Брик. У присутності почесних гостей було розіграно уривок із виста­ви, й після щедрих аплодисмен­тів Кадирова з Козаком покину­ли залу. Я залишився.

Ведучий звернувся до при­сутніх з проханням наповнити келихи. Директор виголосив довгий, переповнений ідеями «великого жовтня» тост. Ніхто не заплескав — усі дружно припали до чарок. Заграв оркестр, але до танцю ніхто не піднявся. За­грав ще раз. Ані руш!

Юрій Зима підійшов до мене зі словами: «Святославе, давай Руданського! Може, гумор роз­ворушить публіку…». Сміх пе­реходив у регіт, регіт — у шквал оплесків! По праці я вже теж мав право пригубити келих. Молодь пішла до танцю. Хтось повідо­мив, що керівництво покинуло залу.

У розпалі забави мене за­просили у кабінет заступника директора інституту, де вже був накритий багатий стіл. У при­сутності парторга В. Гордієнка почалися розмови зі спогада­ми і подяками за мою працю, зокрема про те, як ми з Михай­лом Косівим духовно наснажу­ємо колектив. Я розповів їм про свою зустріч у Літературному інституті в Москві з Расулом Гамзатовим. Парторг Гордієнко на прощання заявив, найближ­чим часом буде просити мене виступити зі спогадами про ту зустріч, і буде цікаво, якщо ко­лектив почує у моєму виконанні композицію за книгою Гамзато­ва «Мій Дагестан».

Я з радістю погодився, бо ідеї книги сприймалися на межі з антирадянщиною. Пригадую, коли виступав на конкурсі чит­ців у Києві 1971 р. з цією програ­мою, то диктор українського ра­діо Олена Коваленко, яка була членом журі, по закінченні мого виступу, в перерві, відвела мене вбік і напівжартома сказала: «Коли ти читав, дехто з членів журі оглядався, чи вже часом не йдуть його арештовувати за те, що слухає тебе».

Близько першої години ночі мене посадили у «Волгу», й піс­ля прощальних обіймів я поїхав додому у гарному настрої. А на другий день після «вогника» за­палало «вогнище» партійної інк­візиції!

О 10-Й ранку з ініціативи директора інституту зі­брався партком, на якому розбирали виступ Максимчука з програмою співомовок Рудан­ського. На засіданні директор запитав:

— Чому Максимчук після мого тосту читав пошлятину?

— Але ж Максимчук на почат­ку вечора привітав присутніх зі святом і, відповідно до домов­леності з нами, прочитав патрі­отичні вірші П. Тичини «Чуття єдиної родини» та І. Драча «Ди­хаю Леніним». Ви ж не чули, бо запізнилися з тов. Бриком.

— Так, ми спізнилися, ми ви­нні, але ж чому Максимчук не зорієнтувався, що біля мене хтось сидить? Він же не просто так сидить, — наголошуючи на останніх словах, сказав своє остаточне слово на цьому засіданні директор ін­ституту.

Наслідком цьо­го засідання став лист на ім'я ди­ректора Театру ім. М. Занько­вецької С. Сен­чука, у якому секретар парт­кому В. Горді­єнко вказував, що «заключний виступ Мак­симчука визна­но недоречним і безідейним».

Його копія, зберігається в моїй особовій справі у відділі кадрів театру.

А далі — піш­ло-поїхало… До інституту завітали співро­бітники КДБ, «за­прошу­ючи» на співбе­сіду всіх учасників того вечора. Люди йшли на розмову з почуттям гумору, а виходили після неї наче з печі — розпашілі. О, цей замаскований і підступний Максимчук! Націо­налюга! (так кваліфікував мене секретар Ленінського райкому партії тов. Юрій Курапов).

А 30 листопада було склика­но відкриті партійні збори Теа­тру ім. М. Заньковецької, бо я не був членом КПРС. На цих збо­рах розглядали мою «політичну незрілість і невміння орієнту­ватися в ситуації». Перед по­чатком зборів я жартував у колі молоді із цих «спецзборів», але Віталій Розстальний, як голова профкому, мене застеріг: «Ти не жартуй! Є вказівка тебе звільни­ти з роботи»…

Подаю уривки з протоколу зборів, оскільки він досить довгий:

Тов. Сенчук С. С. 5 листопа­да відбувся виступ наших ак­торів у Фізико-механічному ін­ституті. Програма в цілому була хороша, але коли т. Кадирова Л. і т. Козак Б. після уривків по­їхали до театру на виставу, т. Максимчук, продовжуючи свій виступ, читав байки Рудансько­го, «Студент», «Указ», «Турки й козак».

Директор і секретар партко­му інституту надіслали дирекції театру листа, де говориться, що святковий вечір був зіпсутий, бо т. Максимчук читав речі, які граничили з вульгаризмом та пошлятиною.

Тов. Кадирова Л. Х. Я бувала багато разів на концертах ра­зом з т. Максимчуком і, крім хо­рошого, нічого не скажу.

Тов. Боравич А. А. Ми, парторганізація, театр, мусимо від­повідати за кожного нашого ак­тора. Слід же було врахувати, до якої дати ця зустріч, тим паче, що вечір був з приводу Жов­тневої революції. І взагалі, наші виступи мусять бути ідейними і високохудожніми. Цей лист нас багато чому навчить… Нам тре­ба бути пильними, бо боротьба ідеологій гострішає.

Тов. Каганова Л. Я. Треба, щоб наші виступи були тільки хорошими і щоб відгуки про них ішли на користь нашого театру в цілому. Часто доводиться бу­вати на концертах і чути навіть таке: «Поки ця москалька висту­пить…»

Тов. Глухий В. Й. Цей лист слід було би проаналізувати: якщо це був святковий вечір, то чому він був у формі «вогни­ка» й навіть з горілкою? Коли вони писали листа, то чому не згадали про хорошу частину концерту, учасником якої був і Максимчук?

Тов. Данченко С. В. Тов. Ка­ганова, листа написав не хтось, а партійна організація, тут справа серйозніша… Лист, яко­го ми одержали, має дуже заго­стрене судження, але це муси­ло статися, бо про це вже не раз говорилося. Чутки про виступи т. Максимчука доходили до нас, але тут і ми винні, бо дозволя­ли виступи без нашого відома. Ми мусимо бути принциповими і мусимо знати, куди і хто йде і що читає.

Тов. Розстальний В. Г. Все було на рівні, як каже т. Мак­симчук. Та як читець він був на рівні, а як політично підкована людина він, видно, був не на рівні.

Тов. Губенко К. М. Інститут надіслав листа, а мусив би за­думатися перед тим, як писати такого аполітичного листа, бо в пошлятині звинуватити Рудан­ського важко. Не було б Рудан­ського, не було б Остапа Вишні, Олійника, Глазового.

Тов. Стригун Ф. М. Є ситуація і тенденція… В цьому ж інститу­ті Максимчука хвалили, а потім продали… От вам і ситуація.

Тов. Полінська В. К. Хотілось би, щоб слова «Жовтнева рево­люція» були для нас святі. Отож Максимчук мав знати, що в та­кий вечір читати, а він часто не думає, що говорить…

Тов. Кох Б. А. З виступу Мак­симчука ми зрозуміли, що пар­торг інституту був непослідов­ний. То чому ми не звертаємо уваги на те, що ця людина не­припустимо веде себе?

Тов. Ступка Б. С. Я пам’ятаю Максимчука, коли він просто пропагував поезію — без гро­шей… А зараз через гроші став не дуже вимогливий. У Рудан­ського теж не все хороше, та й прочитати можна по-різному, і не скрізь.

Тов. Максимчук С. В. Мені важко говорити, всім спасибі! Ступко Богдане, я не продаюсь!

Тов. Гринько О. Б. Необдума­но написано того листа, несер­йозно. До чого доводять люди­ну! Ми мусимо дати зрозуміти, що ми — Театр Заньковецької.

Тов. Данченко С. В. Це не­правильно говорити так, ми цим ховаємо свою недалекозо­рість, свої недоробки. За свої недоліки ми мусимо відповідати та засудити їх.

Отримавши на руки цей документ з Державного архіву Львівської облас­ті, перечитав його багато разів. Оскільки далеко не все записа­но, що промовляли ті, хто ви­ступав, я дозволю собі з пам’яті зробити маленьку реконструк­цію окремих виступів. Ці момен­ти закарбувались у моїй пам’яті назавжди.

Тов. Стригун Ф. М. До Мак­симчука існує тенденційне ставлення, що б він не читав! Коли я виступав би, чи Ковален­ко, чи хто інший, такого листа не було б.

Тов. Кох Б. А. Після розповіді Максимчука про те, як насправ­ді все відбувалося, невідомо, кого насправді треба розбира­ти: чи особу Максимчука, чи, може, особу парторга організа­ції В. Гордієнка за аморальність і дволикість.

Тов. Ступка Б. С. Я недавно мав виступ разом із Максимчу­ком перед студентською ауди­торією. От ти, Святославе, кри­тикуєш Віктора Коваленка за несмак у його репертуарі, але ж, погодься, в тебе теж не все на високому рівні… Це ти про­демонстрував тоді, на вечорі, виконуючи Руданського. А ще — признайся — у Фізико-меха­нічному інституті ти ж виступав за гроші! От і «жадность фраєра погубіла»!

Таке звинувачення для мене було чи не найболіснішим!.. Страшною образою! Місяць перед тим мені зателефонував із Львівської організації СПУ кореспондент-організатор Ми­хайло Ярмола:

— Святославе, тебе запро­шують на творчу зустріч у гурто­житок Інституту фізкультури на вул. Пасічній. Можеш ще когось запросити з ваших акторів, на­приклад, Ступку, — і назвав дату й годину, коли ця зустріч мала відбутися.

Зустрівшись під час вистави з Богданом Сильвестровичем у коридорі, кажу йому:

— Богдане, є таке ось запро­шення.

— Це платно чи шефський? — поцікавився Ступка.

— Платно. Ти за виступ будеш мати свою концертну ставку, але гроші отримаєш через мі­сяць чи півтора, бо це буде за перерахунком.

— Мене це не влаштовує, — заявив Богдан Сильвестрович. — Тільки готівкою!

— Ну дивись, як знаєш…

А в переддень цього виступу підходить до мене Б. Ступка і запитує:

— Ти говорив мені недавно про творчу зустріч. Це ще акту­ально?

— Так, — відповідаю.

— Тоді я згоден!

Отож творча зустріч відбу­лася. Я читав поезії Ліни Кос­тенко, Д. Павличка, М. Вінгра­новського, В. Симоненка й на закінчення, для розривки, кіль­ка співомовок С. Руданського. Студентська публіка завжди є дуже вдячною аудиторією. Нас нагородили щедрими оплеска­ми.

І ось після цієї передісторії нашої участі в цьому концерті, про яку добре знали ми обидва, раптом заявляти, що, мовляв, «жадность фраєра погубіла»… Я сприйняв це як вияв відвертого цинізму.

Про збори в Театрі ім. М. Заньковецької по місту пішов розголос, зокрема про виступ Ступки. Жартували: «Ступка за­хищав на Максимчукові канди­датський мінімум» (він на той час був кандидатом у члени КПРС). Мені переказували, що Богдан виправдовував свій ви­ступ на зборах тим, що нібито хотів відвести від мене політич­ні звинувачення, повернувши в русло заробітчанства. Чи це правда? Не знаю. Ні заперечу­вати, ні стверджувати не можу. Перед тим ми були у досить гарних товариських стосунках. Я пізніше довго сподівався, що він підійде до мене й особисто все пояснить. Проте він цього зробити не наважився. Хай Бог йому простить! Я ж прощаю…

Через три дні після цих зборів з’явився на стенді оголошень театру наказ нашого директора такого змісту: «За самовільну організацію концерту у Фізико-механічному інституті, без по­годження репертуару з режи­серським управлінням, артисту Максимчуку С. В. оголосити су­вору догану з попередженням, що, в разі повторення подібної ситуації, його буде звільнено з роботи».

Принагідно хочу згадати ще один момент з мого життя в тих часах.

Приблизно в ті дні, коли 1972 року відбувалися арешти української інтелігенції, у Чер­нівцях кагебіст викликав акто­ра Театру ім. О. Кобилянської Дмитра Махнича на «разговор». (А Дмитро був моїм колишнім студентом у Харківському теа­тральному інституті, де я викла­дав сценічну мову). Кагебіст дав Дмитрові ручку й аркуш паперу, наказавши:

— Піші! «Артіст Львовского театра ім. Заньковецкой Мак­симчук С. В. часто приезжает в город Черновци, встречаєтся с молодьожью. На встречах он ви­сказиваєт антісовєтскіє, націоналістіческіє мислі» і т. д.

Коли такий цікавий «диктант» було закінчено, його організа­тор промовив:

— Маладєц! Подпісивай!

— Ні, я не буду підписувати.

— Почєму? Ти жє написал!

— Так, але це ви мені надик­тували, а я про Святослава Ва­сильовича зовсім іншої думки. Це мій учитель, педагог, я його знаю як людину чесну, радян­ську.

— Подпісивай! Єво дружкі всє сідят! Ми іх всєх згноім!

Але Махнич не підписав цей донос, якого, очевидно, якраз і бракувало, щоб мій арешт таки відбувся. Не судилось мені си­діти… Про це Дмитро розповів мені сам, кілька років по тому, як такий «дружеский разговор» відбувся. На жаль, актор Мах­нич уже відійшов в інший світ…

Г. Сковорода писав: «Світ ловив мене, але не спіймав». Перефразувавши Григорія Са­вича, можу сказати так: «КДБ полювало за мною, але не по­садило. Не встигло». Забракло доказів у письмовій формі? Можливо…

У 1990 році я отримав ано­німного листа. Він був написа­ний на аркуші, розлінієному від руки. Написано його друкова­ними літерами:

«БАНДЕРОВСКОЕ БЫДЛО! РЕШИЛИ ТЕБЯ ФИЗИЧЕСКИ УНИЧТОЖИТЬ! ОРГАНИЗАЦИЯ Д.Р.Г».

Абревіатуру цієї так званої організації на «Заньківчансько­му вечорі» Євген Марчук, на моє прохання, розшифрував так: «Диверсионно-разведывательная группировка».

Мої «Заньківчанські вечори» працювали на демонтаж систе­ми. І цей процес був непідвлад­ний у своїй ході… Самостійність України стояла на порозі. Двері були відчинені.

Читайте також
Біля Домініканів — Геракл із яблуками: чому будинок на Ставропігійській, 4, вважають одним із найеротичніших?
24.04.2025
Біля Домініканів — Геракл із яблуками: чому будинок на Ставропігійській, 4, вважають одним із найеротичніших?

Цей будинок серед історичної архітектури Львова вважають одним із найеротичнших. Кам’яниця ХVI ст. на вул. Ставропігійській, 4, розташована навпроти Домініканського собору. Будинок виходить одним фасадом на вулицю Ставропігійську, іншим — на вулицю Федоровича. Сама чотириповерхова будівля не привертає особливої уваги, натомість на обох фасадах інтригують досить неординарні барельєфи, які рясніють… інтимними подробицями