В іранських безпілотниках знайшли німецькі технології, — ЗМІ
- 28.04.2023, 15:45
- 739
Британська організація Conflict Armament Research (CAR), яка досліджує компоненти зброї, з’ясувала, що безпілотники Shahed-136, які Іран продає рф, оснащені двигуном на основі німецької технології. Цю технологію Іран вкрав майже 20 років тому
Conflict Armament Research з листопада 2022 року по березень 2023 року дослідила компоненти 20 іранських безпілотників і боєприпасів в Україні, майже половина з яких — Shahed-136.
Відомо, що двигун розробила іранська компанія Oje Parvaz Mado Nafar, відома як Mado, що базується у місті Шокухіє у провінції Кум. У грудні минулого року компанія потрапила під санкції Великої Британії, США та ЄС.
На ковпачках свічок запалювання у двигунах безпілотника є маркування Mado. За даними західних урядів і ООН, Mado відіграє вирішальну роль в іранській індустрії безпілотників.
Двигун Mado MD-550 вилучили українські силовики 30 грудня 2022 року.
Аналітик з питань Перської затоки в CAR Таймур Хан розповів, що іранські системи БПЛА постійно вдосконалюють і модернізують, і вони «довели, що стають дедалі точнішими у системі наведення і націлювання, а також можливостях протидії глушіння».
Конструкція двигуна свідчить, що протягом років Іран докладав значних зусиль для придбання західних технологій для своїх безпілотників і ракет, попри міжнародні санкції.
Кабелі у двигуні Mado з ярликами, які, ймовірно, стосуються позначення моделі MD-550, задокументовані групою розслідування CAR у Києві 20 січня 2023 року.
У 2006 році Іран незаконно придбав двигуни для безпілотників німецької компанії Limbach Flugmotoren. Три роки по тому іранський інженер Юсеф Абуталебі оголосив, що його компанія створила двигун для БПЛА.
Основний серійний номер двигуна MD-550 виробництва Mado, задокументований слідчою групою CAR у Києві 2 листопада 2022 року.
За даними CAR, компанія, схоже, намагалася приховати свою роль у створенні дронів Shahed. Розслідувачі виявили, що оригінальні серійні номери на компонентах безпілотників, знайдених в Україні, стерли, очевидно, аби приховати їхнє походження.
«Ці модифікації завадили слідчим виявити мережі закупівель, які сприяють міжнародному постачанню ключових компонентів до Ірану», — йдеться у звіті CAR.
Інші частини двигунів Mado також мали серійні номери 100-ї серії. Задокументовано польовою слідчою групою CAR у Києві, Україна, 20 січня 2023 року
Серед інших західних компонентів, придбаних і скопійованих Іраном, — частини ракет чеського виробництва. У звіті експертів ООН у 2020 році йдеться про те, що двигун іранських ракет Quds-1, які використовувалися в атаках на саудівські нафтопереробні заводи минулого року, був «неліцензійною копією реактивного двигуна TJ-100, виробленого компанією PBS Velká Bíteš» у Чехії.
Експерти стверджують, що чеський двигун також встановлений на іранській ракеті Heidar-2.
Дослідники CAR знайшли маркування Мадо на ковпачках свічок запалювання.
Компанія заявила, що ніколи не постачала двигун до Ірану або Ємену. Водночас як наголошує видання, Іран став «експертом в ухилянні від контролю» за технологіями, у деяких випадках використовуючи підставні компанії. Група експертів ООН встановила, що деталі, експортовані чеським виробником до компанії в Гонконзі у 2010 році, опинилися в іранських ракетах, які були використані у 2019 році.
Таймур Хан з CAR каже, що Іран «придбав західні компоненти й технології для своєї програми БПЛА, скориставшись відсутністю прозорості ланцюжка поставок», що робить ідентифікацію компонентів критично важливим методом у вдосконаленні експортного контролю і санкційних механізмів.
«Цей висновок, зроблений шляхом детального дослідження компонентів, вилучених в Україні та наданий ексклюзивно CNN, підкреслює здатність Ірану імітувати та вдосконалювати військові технології, отримані ним незаконним шляхом», — йдеться у медіа.