Електромобіль від Маска? Nein, danke!*
94% німців кажуть, що не купуватимуть «Теслу». Це відповідь мільярдеру зі США, який підтримав ультраправу «Альтернативу»
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/529710/tesla.jpg)
Найбагатша людина світу, американський мультимільярдер Ілон Маск, якого через наближеність до президента США називають «першим приятелем» Дональда Трампа, швидко втрачає статки. Ще у грудні 2024-го акція Tesla (компанії Маска, що виробляє електромобілі) коштувала 480 доларів. Але з того часу вартість такої акції знизилася вдвічі, до 240 «баксів»… Причина? Різке падіння продажів «електричок» Tesla, зокрема на великому й багатому ринку Європи. Жителям Старого світу не до вподоби нахабне втручання радника Трампа в європейську політику, а особливо те, що Маск «топить» за ультраправі партії. І ось наслідок: як інформує electrek.co, за даними опитування T-Online, проведеного на найбільшому авторинку Європи, в Німеччині, 94% респондентів кажуть, що не купуватимуть «електрички» компанії Ілона Маска.
Торік продажі автівок Tesla в Німеччині скоротилися, порівняно з 2023 роком, на 41%. Але це були лише «квіточки»… «Ягідки» з’явилися на початку 2025-го: у січні-лютому цього року, порівняно з тими ж місяцями 2024-го, продажі «електричок» Tesla впали в Німеччині аж на 70%. Зокрема, у лютому 2024 року компанія Ілона Маска продала у ФРН понад 6 тисяч нових електромобілів, а у лютому 2025-го — тільки 1429, тобто аж на 76% менше.
Утім, можливо, це тільки німці такі «прикрі» щодо компанії Ілона Маска, а на інших ринках Старого світу «електрички» Tesla і надалі розлітаються як гарячі пиріжки? Ні, це не так.
Як інформує Європейська асоціація автовиробників (ACEA), у січні 2025 року продажі нових електромобілів Tesla впали в Європі, порівняно зі січнем 2024-го, на 45% (було придбано відповідно 9 тисяч 945 і 18 тисяч 161 автівку), відтак частка компанії Маска на ринку Старого світу впала з 1,8% до 1%.
А що у лютому 2025-го? Продажі нових «електричок» Tesla впали в Європі, порівняно з лютим минулого року, приблизно на 50%. Зокрема, значно менше автівок компанії Маска купили споживачі у Франції, Данії, Швеції і Норвегії. В останній, яка була для «Тесли» другим у світі ринком (після США), протягом року продажі нових «електричок» від Маска впали на 38%. І це при тому, що продажі електромобілів загалом на норвезькому ринку зросли, насамперед від брендів Toyota і Volkswagen.
Якщо порівнювати перші два місяці 2025 року з тим же періодом 2024-го, то у Франції продажі нових електромобілів Tesla впали на 44,4%, у Нідерландах — на 34,1%, в Іспанії - на 44,4%, у Швеції - на 43,9%, у Данії - на 48,1%, у Португалії - на 45%.
Продажі Tesla впали також на величезному ринку Китаю. Звісно, в комуністичній КНР «екзотичні» політичні погляди Маска мало кого цікавлять. Головна причина відступу «Тесли» в Піднебесній — зростання конкуренції з боку китайських виробників «електричок» (зокрема, BYD і Xiaomi). Китайці поліпшили якість, а за ціною з ними конкурувати важко. Якщо взагалі можливо…
А от у Європі чи не головний чинник різкого падіння популярності електромібілів «Тесла» — політична активність «першого приятеля» Дональда Трампа, насамперед безпардонне втручання Ілона Маска в європейську політику.
Нагадаю, перед парламентськими виборами у ФРН глава Департаменту ефективності уряду США відкрито «топив» за антиєвропейську й проросійську партію «Альтернатива для Німеччини». У соціальній мережі Х (раніше Twitter) Маск мав компліментарну розмову із лідеркою АдН Алісою Вайдель. А ще на інавґурації Трампа Маск заскочив усіх… нацистським «зіґуванням». Враховуючи історичний досвід Німеччини, це сумнівний спосіб просування бізнесу в цій країні. Так, «Альтернатива» на виборах до Бундестаґу понад 20% голосів одержала. Але електромобілі «Тесла» її виборці не купують…
Залученість Маска до роботи адміністрації Трампа створює «Теслі» проблеми також у Канаді. (Трамп висуває до Країни кленового листка територіальні претензії, мовляв, Канада має стати «51-им американським штатом, бо «не виживе», а також розпочав із північним сусідом США торговельну війну, запроваджуючи на канадські товари мита). Зокрема, кілька тижнів тому депутати міської ради найбільшого канадського міста, Торонто, проголосували за скасування субсидій таксистам, які їздять на «Теслах». Таксисти, які возять пасажирів на інших «електричках», субсидії у Торонто надалі мають.
А тим часом…
Як прогнозують економісти, різке падіння європейського попиту на «електрички» від компанії Ілона Маска може призвести до закриття найбільшого у Старому світі заводу з виробництва автівок Tesla — Gigafactory Berlin/Grunheide.
Ця розташована поблизу столиці Німеччини «ґіґафабрика» розрахована на виробництво… 500 тисяч електромобілів «Тесла» щороку! Відповідно, щомісяця цей гігантський завод може виробляти близько 42 тисяч автівок.
Але хто їх купуватиме? Нагадаю, у лютому цього року в Німеччині, яка є найбільшим авторинком Європи, продали 1429 нових електромобілів «Тесла». Кількасот із них — Model 3, імпортовані з Китаю, кажуть експерти, а решта, десь тисячу автівок, — «свіжі» Model Y, зроблені на «ґіґафабриці». З огляду на її потенційні можливості (42 тисячі щомісяця), малувато буде…
«Незабаром настане момент, коли виробництво на Gigafactory Grunheide не матиме економічного сенсу, — припускає оглядач electrek.co. — Завантаження потужностей є критично низьким».
*Nein, danke! (нім.) — «Ні, дякуємо!».