Передплата 2025 «Добрий господар»

Електромобіль від Маска? Nein, danke!*

94% німців кажуть, що не купуватимуть «Теслу». Це відповідь мільярдеру зі США, який підтримав ультраправу «Альтернативу»

На будівлю берлінського заводу Tesla невідомі активісти спроєктували днями зображення Маска, який “зіґує”, інформує Newsweek. А перед словом Tesla “запалили” слово Heil, тобто вийшло Heil Tesla... Фото Instagram
На будівлю берлінського заводу Tesla невідомі активісти спроєктували днями зображення Маска, який “зіґує”, інформує Newsweek. А перед словом Tesla “запалили” слово Heil, тобто вийшло Heil Tesla... Фото Instagram

Найбагатша людина світу, американський мультимільярдер Ілон Маск, якого через наближеність до президента США називають «першим приятелем» Дональда Трампа, швидко втрачає статки. Ще у грудні 2024-го акція Tesla (компанії Маска, що виробляє електромобілі) коштувала 480 доларів. Але з того часу вартість такої акції знизилася вдвічі, до 240 «баксів»… Причина? Різке падіння продажів «електричок» Tesla, зокрема на великому й багатому ринку Європи. Жителям Старого світу не до вподоби нахабне втручання радника Трампа в європейську політику, а особливо те, що Маск «топить» за ультраправі партії. І ось наслідок: як інформує electrek.co, за даними опитування T-Online, проведеного на найбільшому авторинку Європи, в Німеччині, 94% респондентів кажуть, що не купуватимуть «електрички» компанії Ілона Маска.

Торік продажі автівок Tesla в Німеччині скороти­лися, порівняно з 2023 ро­ком, на 41%. Але це були лише «квіточки»… «Ягідки» з’явилися на початку 2025-го: у січні-люто­му цього року, порівняно з тими ж місяцями 2024-го, продажі «електричок» Tesla впали в Ні­меччині аж на 70%. Зокрема, у лютому 2024 року компанія Іло­на Маска продала у ФРН понад 6 тисяч нових електромобілів, а у лютому 2025-го — тільки 1429, тобто аж на 76% менше.

Утім, можливо, це тільки німці такі «прикрі» щодо компанії Ілона Маска, а на інших ринках Старо­го світу «електрички» Tesla і на­далі розлітаються як гарячі пи­ріжки? Ні, це не так.

Як інформує Європей­ська асоціація автовиробників (ACEA), у січні 2025 року прода­жі нових електромобілів Tesla впали в Європі, порівняно зі січ­нем 2024-го, на 45% (було при­дбано відповідно 9 тисяч 945 і 18 тисяч 161 автівку), відтак част­ка компанії Маска на ринку Ста­рого світу впала з 1,8% до 1%.

А що у лютому 2025-го? Про­дажі нових «електричок» Tesla впали в Європі, порівняно з лю­тим минулого року, приблизно на 50%. Зокрема, значно мен­ше автівок компанії Маска ку­пили споживачі у Франції, Данії, Швеції і Норвегії. В останній, яка була для «Тесли» другим у сві­ті ринком (після США), протягом року продажі нових «електричок» від Маска впали на 38%. І це при тому, що продажі електромобі­лів загалом на норвезькому рин­ку зросли, насамперед від брен­дів Toyota і Volkswagen.

Якщо порівнювати перші два місяці 2025 року з тим же пері­одом 2024-го, то у Франції про­дажі нових електромобілів Tesla впали на 44,4%, у Нідерландах — на 34,1%, в Іспанії - на 44,4%, у Швеції - на 43,9%, у Данії - на 48,1%, у Португалії - на 45%.

Продажі Tesla впали також на величезному ринку Китаю. Звіс­но, в комуністичній КНР «екзо­тичні» політичні погляди Мас­ка мало кого цікавлять. Головна причина відступу «Тесли» в Під­небесній — зростання конкурен­ції з боку китайських виробни­ків «електричок» (зокрема, BYD і Xiaomi). Китайці поліпшили якість, а за ціною з ними конку­рувати важко. Якщо взагалі мож­ливо…

А от у Європі чи не головний чинник різкого падіння популяр­ності електромібілів «Тесла» — політична активність «першого приятеля» Дональда Трампа, на­самперед безпардонне втручан­ня Ілона Маска в європейську політику.

Нагадаю, перед парламент­ськими виборами у ФРН гла­ва Департаменту ефективнос­ті уряду США відкрито «топив» за антиєвропейську й проросій­ську партію «Альтернатива для Німеччини». У соціальній мере­жі Х (раніше Twitter) Маск мав компліментарну розмову із лі­деркою АдН Алісою Вайдель. А ще на інавґурації Трампа Маск заскочив усіх… нацистським «зі­ґуванням». Враховуючи історич­ний досвід Німеччини, це сумнів­ний спосіб просування бізнесу в цій країні. Так, «Альтернатива» на виборах до Бундестаґу по­над 20% голосів одержала. Але електромобілі «Тесла» її виборці не купують…

Залученість Маска до робо­ти адміністрації Трампа створює «Теслі» проблеми також у Канаді. (Трамп висуває до Країни клено­вого листка територіальні пре­тензії, мовляв, Канада має стати «51-им американським штатом, бо «не виживе», а також розпо­чав із північним сусідом США торговельну війну, запроваджу­ючи на канадські товари мита). Зокрема, кілька тижнів тому де­путати міської ради найбільшого канадського міста, Торонто, про­голосували за скасування суб­сидій таксистам, які їздять на «Теслах». Таксисти, які возять па­сажирів на інших «електричках», субсидії у Торонто надалі мають.

А тим часом…

Як прогнозують економісти, різ­ке падіння європейського попиту на «електрички» від компанії Ілона Мас­ка може призвести до закриття най­більшого у Старому світі заводу з ви­робництва автівок Tesla — Gigafactory Berlin/Grunheide.

Ця розташована поблизу столи­ці Німеччини «ґіґафабрика» розра­хована на виробництво… 500 тисяч електромобілів «Тесла» щороку! Від­повідно, щомісяця цей гігантський завод може виробляти близько 42 тисяч автівок.

Але хто їх купуватиме? Нагадаю, у лютому цього року в Німеччині, яка є найбільшим авторинком Європи, продали 1429 нових електромобілів «Тесла». Кількасот із них — Model 3, ім­портовані з Китаю, кажуть експерти, а решта, десь тисячу автівок, — «сві­жі» Model Y, зроблені на «ґіґафабриці». З огляду на її потенційні можливості (42 тисячі щомісяця), малувато буде…

«Незабаром настане момент, коли виробництво на Gigafactory Grunheide не матиме економічного сенсу, — припускає оглядач electrek.co. — Завантаження потужностей є критично низьким».

*Nein, danke! (нім.) — «Ні, дякує­мо!».