Ховаючись від санкцій, від смерті не сховалися
Жертвами танкерної катастрофи поблизу Керченської протоки стали два десятки моряків
Не минуло і двох місяців після збройного «раша"-захоплення українських суден з екіпажами поблизу Керченської протоки, як ця акватериторія знову потрапила у стрічки топ-новин. Цього разу — через загоряння двох танкерів під час перекачки газу у відкритому морі та загибель 20 (за попередніми даними Росморрічфлоту) осіб. Обидва судна — зі скандальною «біографією», як і турецька компанія, на яку вони зареєстровані.
Внаслідок вибуху спалахнула пожежа на одному з танкерів, після чого полум’я швидко перекинулося і на сусіднє судно. Рятуючись, члени екіпажу стрибали у море, дехто при цьому навіть не встиг рятувальний жилет одягнути.
Дані про кількість загиблих різнилися. Спершу було повідомлення про 11 жертв, згодом про 14. Але і ця цифра виявилася неостаточною. Вже наступного дня після катастрофи з танкерами Agence France-Presse із посиланням на речника Росморрічфлоту Олексія Кравченка повідомило уточнені дані щодо рятувальної операції. Живими з моря витягнули 12 осіб, знайшли 10 тіл. Ще десятеро — у списку зниклих безвісти. Однак, як заявив Кравченко, нікому з останнього десятка врятуватися, найімовірніше, не вдалося. «Немає надії знайти їх живими, — цитує речника Росморрічфлоту AFP. — Це вже не рятувальна операція (її статус змінили на пошукову)».
Членами екіпажу обох суден були громадяни Індії та Туреччини. Танкери ходили під прапором Танзанії, проте їхнім власником є турецька компанія Milenyum Denizcilik Gemi. Фірма — з нашумілою репутацією. Через оборудки з поставками газу до Сирії компанія ще навесні 2015 року потрапила до так званого сирійського санкційного списку США. За даними Офісу з питань контролю за іноземними активами Мінфіну США, у схемах були задіяні й обидва танкери, Maestro та Venice (згодом судно перейменували на Candy), історія яких безславно закінчилася у водах поблизу Керченської протоки.
Не виключено, що і цього разу газ, який транспортували згадані судна, призначався для Сирії. Ось що пише про це російська «Новая газета», яка позиціонує себе як опозиційна: «Російська влада уточнила, що кораблі вантажилися скрапленим газом на Кубані, у Темрюкському порту. Один із них, Maestro, виходив звідти у середині грудня, а Candy за день до інциденту, 20 січня. Для перевалки судна вирішили влаштувати якірну стоянку у морі. Джерела ТАСС називають її нелегальною. Однак вона — у нейтральних водах, де немає обмежень на зупинки. Перевалка у морі також не заборонена, однак через високі ризики робити її краще у портах, що однак обходиться дорожче. Куди мали транспортувати газ з Темрюка, достеменно не відомо. Candy, за документами, прямував до Лівану, про Maestro інформації немає. Обидва судна потрапили у санкційний список Мінфіну США за поставки пального у Сирію. Про те, що і ця партія газу прямувала до Сирії, опосередковано свідчить важлива деталь. На Maestro був вимкнений транспондер, тобто відстежити місце знаходження судна було неможливо, розповіли газеті у моніторинговій компанії Clipper Data. Й уточнили, що така практика допомагає приховувати поставки газу для потреб режиму Асада».
Та «невидимкою» був не лише Maestro, а й Candy, про що повідомило українське Міністерство з питань тимчасово окупованих територій. «За даними міжнародних моніторингових систем, газовий танкер VENICE (CANDY) вийшов із російського порту Темрюк 20 січня. Однак на момент аварії на судні не працювала система AIS (Automatic Identification System). Те ж саме спостерігалося і на танкері MAESTRO: остання інформація про судно зафіксована AIS 9 січня 2019 року. Такі дії іноземних компаній, причетних до морських перевезень, спрямовані на уникнення відповідальності з боку українського законодавства, а також намагання не потрапити до списку компаній-порушників, до яких можуть застосовуватись міжнародно-правові санкції. Система AIS надає можливість не тільки вчасно реагувати на аварії суден та надавати допомогу потерпілим, а й відстежувати порушення руху суден і незаконного перетину кордонів», — йдеться у повідомленні МінТОТ. У міністерстві також уточнили, що на рахунку обох злощасних танкерів є і заходи до портів окупованого Росією Кримського півострова. Ба більше: у Криму Maestro і Candy «затарювали» газом, видобутим із привласненого росіянами українського шельфу. За інформацією моніторингової групи «Майдану закордонних справ», «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень» та редакції BlackSeaNews, це пальне теж транспортували до Сирії та Лівану.