Знаменита парижанка
Ейфелеву вежу будували на кілька років, а вона отримала «вічну прописку»
Уявити собі Париж без Ейфелевої вежі неможливо! Вона стала візитівкою столиці Франції. Зрештою, й самої Франції. Ейфелевою вежею пишаються французи. Але так було не завжди.
Після того, як її збудували, вежа викликала хвилю невдоволень і обурення. Великий французький письменник Гі де Мопассан неодноразово наполягав на тому, що цього монстра треба негайно забрати з Парижа.
Та, як би там не було, у більшості туристів Ейфелева вежа викликає захоплення. Навіть через 120 років вона залишається найвищою спорудою у Парижі і п’ятою за висотою в усій Франції.
Коли ми приземлилися в аеропорту Бове, що за 70 кілометрів від столиці, першим нашим проханням до гіда було розпочати екскурсію саме з Ейфелевої вежі, щоб на 100 відсотків відчути, що ми — у Парижі.
Її збудували у 1889 році — як арку для Всесвітньої виставки, присвяченої 100-літтю Французької революції. Насправді ідея конструкції належить не Ейфелю, а його колезі з інженерного бюро Морісу Кьошлену. Саме у старих кресленнях Моріса Ейфель знайшов ескіз вежі. Разом з іншими співробітниками Ейфель доробив ідею, оформив спільний патент, надіслав креслення на конкурс — і переміг. Згодом він викупив право власності і став її єдиним власником.
Спочатку споруду мали намір розібрати у 1909 році — через 20 років після зведення. Так пропонував зробити сам Густав Ейфель. Однак після вражаючого комерційного успіху вежа отримала «вічну прописку». Бо лише за перші 12 місяців свого існування вона повністю «погасила» витрати на будівництво завдяки відвідувачам. Подивитися на диво-конструкцію з’їжджалися з усього світу.
Попри величні розміри вежі, загальна її вага не перевищує 10 тисяч тонн.
За словами гіда, Ейфелева вежа — єдина у світі споруда, яка має свій запатентований колір, він так і називається — коричневий ейфелевий, з бронзовим відтінком. Насправді вона не є одного кольору, як може здаватися на перший погляд. Фарбують вежу у три різні відтінки бронзового — від найтемнішого на першому рівні до світлішого на третьому. І роблять це для того, щоб вежа виглядала якомога гармонійніше на тлі неба.
За своє життя вежа змінила кілька кольорів — була і жовтою, і червоно-коричневою, і навіть кольору охри. Останнім часом вежу перефарбовують кожні сім років. За «життя» вежі цю процедуру проводили 19 разів. На кожне фарбування витрачають близько 60 тонн фарби, 1,5 тисячі пензлів і 2 гектари захисної сітки. Тому з роками вежа ще й набирає у вазі. І не лише у вазі — за рахунок нових антен її висота постійно збільшується — на сьогодні вона з трьохсот метрів «виросла» до 324.
Під час німецької окупації Гітлер відвідав Париж і захотів піднятися на Ейфелеву вежу. Однак бажання фюрера не здійснилося: ліфт зламався. Німці після такого конфузу чотири роки намагалися відремонтувати підйомник. Але німецьким майстрам не вдалося розібратися у механізмі, а французькі лише розводили руками, мовляв, нема потрібних запчастин. Однак у 1944 році, буквально через кілька годин після звільнення Парижа, ліфт дивним чином запрацював і працює досі! Тому французи й кажуть, що хоча Гітлеру і вдалося підкорити Францію, Ейфелеву вежу він захопити все ж не зміг.
Парижани вже й не уявляють відпочинку без відвідин знаменитої парижанки. Мають можливість піднятися нагору і туристи. На перших двох платформах, що розташовані на висоті 58 метрів і 116, можна випити кави у ресторанах. На третьому рівні, на висоті майже 280 метрів, можна посидіти у барі, відвідати астрономічну і метеорологічну обсерваторії. А на самісінькому вершечку є маяк з куполом, світло якого сягає відстані 10 кілометрів.
Щоб піднятися ліфтами до вершечка вежі (доведеться пересідати на різних рівнях в інші ліфти. — Г. Я.), треба заплатити за квиток 18 євро. А якщо маєте намір піднятися пішки сходами до другого поверху, щоб з оглядового майданчика побачити Париж, доведеться викласти лише 7 євро.
Цього разу мені не пощастило піднятися ані на перший, ані на другий рівень. Група поспішала на іншу екскурсію, а я боялася відірватися, щоб не загубитися у величезному місті. Але, сподіваюся, наступного разу зможу піднятися на самісінький вершечок вежі і побачити Париж з висоти пташиного польоту.
Франція, Париж
Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичній фірмі «Карпатія-Галич-Тур» за організацію цікавої подорожі.