«Бандура, як і українська пісня, складова нашої ідентичності!»
Бандуристка і співачка Анастасія Войтюк каже, що бандура — унікальний інструмент, якого немає ніде у світі, крім України
На одному з телеканалів вийшов критичний телесюжет про те, що в селищі на Київщині за кошти державного бюджету вирішили придбати 8 бандур за понад третину мільйона гривень! На цей сюжет відреагувала львівська бандуристка, співачка і культурна менеджерка Анастасія Войтюк.
«Це жах, — написала Анастасія на своїй сторінці у Фейсбуці. — Цей сюжет має пряме відношення до ризику втрати державності і української культури. Розпочинаю флешмоб, в якому прошу ділитись фактами про бандуру, які пояснюють, чому вона є особливо важлива у часи війни… Майбутнє бандури під великим питанням. Учнів стає менше, інтерес до бандури серед діток невисокий. Це треба рятувати всіма силами».
Я порозмовляла з Анастасією Войтюк про значення бандури для українців. Про те, скільки коштують бандури? І чому цей інструмент у світі — екзотика?
— Займаюсь бандурою з дитинства, — розповідає Анастасія Войтюк. — Але професійно — дванадцять років! Крім того, я навчалася філософії, богослов’я, психології в Українському католицькому університеті, у Києво-Могилянській академії, і за кордоном теж. І мені стало цікаво писати власні аранжування. Зараз виступаю з гуртом Troye Zillia. Ми аранжуємо різні українські народні пісні у стилі Word Musik, міксуємо з різними жанрами музики.
У 2017 році я заснувала Фестиваль сучасної бандури у Львові — Lviv Bandur Fest. Чотири рази ми його провели (один раз — онлайн). Встигли до війни. Є застосунок: мобільна аплікація Bandura App. Це наш спільний проєкт з Михайлом Голобородьком. Він, до речі, є розробником аплікації, якою користуються усі українці — це карта повітряних тривог. Також я керую БО «Непротоптана стежина», ми до війни робили багато проєктів у галузі культури та освіти для музикантів.
З початку війни я переключилась на культурну дипломатію. Розповідаю про Україну під час лекцій, концертів та майстер-класів у різних країнах світу. Уже три рази була на сході України, де на запрошення Культурного Десанту грала для наших захисників. Розпочала громадську ініціативу, щоб купити для музичних шкіл, у яких бракує музичних інструментів, дитячі бандури. Також порушую питання щодо реставрації старих бандур. Такі інструменти потрібні, зокрема народній капелі бандуристок «Дзвіночок», де я навчалась.
На днях я повернулася з Нідерландів, де розповідала про українську культуру. Цього літа їду викладати бандуру для української діаспори у США, буду проводити там благодійні концерти. Роблю все що можна, аби назбирати кошти на реставрацію бандур. Реставрація однієї бандури коштує 10 тисяч грн. Вартість нової дитячої бандури — від 19 до 26 тисяч грн.
— Чому обрали саме цей інструмент для гри?
— Пам'ятаю, було два оголошення — скрипка і бандура, я обрала бандуру. Займалась у Школі кобзарського мистецтва у Центрі творчості, що на Погулянці. Це було ближче до мого дому. Втягнулася. 14 років ходила в капелу бандуристок. Спочатку у «Дзвіночок», потім до «Галичанки». Не думала, що моє професійне життя буде пов’язане з бандурою. Мені подобалося, як вона звучить. Могла сидіти і довго грати.
Дванадцять років тому бандура не була у такому тренді. У той час, що й ми, стартували «Шпилясті кобзарі». Я грала і на гітарі. Зрозуміла, що два інструменти — це багато. Треба вибрати один, вибрала бандуру. Займаюсь сучасною бандурою. Це дуже мало розвинута галузь.
— У невеликому селищі на Київщині для музичної школи закупили бандури. У телесюжеті йшлося про те, чи доречно під час війни купувати за державні гроші музичні інструменти? Ви написали на своїй сторінці, що через такі сюжети ризикуємо втратити державність та українську культуру…
— Так і є. Коли почалася повномасштабна війна, люди раптом почали задавати собі питання: «Хто я?», «Чому маю захищати свою країну?». Для багатьох людей бандура і українська пісня стали опорою. Це — ідентичність, яку можна почути. І це дуже важлива складова ідентичності!
Маємо репрезентувати Україну у світі (для цього започаткували культурну дипломатію). Це як було зі «Щедриком», коли хор їздив по світу і розповідав про Україну. Усі питають: як найкраще репрезентувати Україну? Бандура для цього — ідеально підходить. Такого інструмента немає ніде у світі. Коли за кордоном люди чують цю музику, розуміють, що музикант — з України. У людей складається уявлення про нашу країну. І не лише у людей за кордоном, а й у самих українців починає складатися уявлення про самих себе. Ми мало про себе знаємо… Іноземці часто сумніваються, чи східні регіони українські? Вони — українські, просто багато років були під насильницьким впливом. Те, що такий інструмент, як бандура, з’явився в Україні, доказ того, що ми окрема держава, окрема культура. Як, наприклад, ситар асоціюється з Індією. Цей інструмент у світі музики більш популярний. А бандуру майже ніхто не знає…
Розкажу історію, яка зі мною трапилась цього року у Шотландії. Я читала лекцію про бандуру для студентів консерваторії, які навчаються грати на арфі. До мене підійшов викладач і сказав, що йому прикро, але єдиний інструмент, який він знає зі Східної Європи, — це балалайка з Ростова-на-Дону… Кожна країна має свій бренд. Німеччина асоціюється з фолькльорним фестивалем Октоберфест. Іспанія — з фламенко… Є чудовий шанс, щоб Україна асоціювалася з бандурою, а бандура — з Україною.
— На вашій сторінці у Фейсбуці точилися дискусії: бандура — це наша традиція чи витвір совка після винищення кобзарсько-лірницької традиції?
— Залежить, з якого боку на це питання поглянути. Я би дивилась на бандуру як на явище. Традиція кобзарювання — окреме історичне явище, у людей була мета: наставництво, проповідництво, донесення історичної інформації. Це були часи, коли не було ЗМІ.
90 відсотків бандуристів зараз займаються академічною музикою. А я би виділила сучасну бандуру. Її має бути більше. Наприклад, до складу українського гурту Onuka входить бандурист. Onuka працює з українською музикою по-новому. Вона ж не співає, як сто років тому, вона стежить за сучасними трендами.
Але без підтримки держави ми не впораємося. У Львові бандури виготовляють на фабриці «Трембіта». У Чернігові фабрика музичних інструментів припинила свою роботу. Натомість на фабриці твердопаливних котлів, в одному з цехів, розпочали виготовляти бандури під брендом «Плеяда». Я була на цій фабриці три роки тому. Також у Львові бандури виготовляє фабрика «Акрополіс», і є ще приватні майстри, як, до прикладу, Павло Алешугін чи Дмитро Губ’як.
Є майстри, які реставрують старі бандури. Я теж маю такий досвід, у мене реставрована чернігівська бандура 1985 р., вона чудово звучить! Її реставрували у Львові. Вона пофарбована у чорний колір. У неї є система звукознімачів. Отже, виробники є. Українці хочуть більше слухати бандуру. І цей шанс треба не проґавити! Бандура — чудовий інструмент, за кордоном — екзотичний. На бандурах грають тільки українці.
— Ви були з концертами навіть у Південній Африці. І вас там називали Мама-бандура.
— Це правда (усміхається. — Авт.). Музиканти представлялися, в усіх різні імена. Одна музикантка каже: «Мене звати Мпумі, або Мама-drum (барабан)». Я кажу: «Я — Анастасія». А вона: «Мама-бандура! Анастасія важко запам’ятовувати…» (усміхається. — Авт.).
Україні потрібна промоція у Південно-Африканській Республіці. Ця країна має тісніші зв’язки з росією, ніж з Україною. Я грала на концерті з п’ятьма чудовими музикантами. Приїхав український гурт YAGODY. Був також Віктор Ющенко з дружиною.
— Скільки часу потрібно, щоб навчитися грати на бандурі?
— У спокійному темпі — три роки. Залежить, чи людина вміє грати на іншому інструменті, чи потрібно навчатися з нуля. Якщо людина грає на фортепіано чи на гітарі, то, звісно, набагато простіше навчиться грати на бандурі.
— Чи потрібен спеціальний дозвіл, щоб вивезти бандуру за кордон?
— Якщо бандурі не більш ніж 50 років і всередині інструмента є наклейка з датою виготовлення (або є паспорт інструмента), то дозволу на перетин кордону не потрібно (На своїй сторінці у Фейсбуці Анастасія детально про це розповідає. — Авт.). Був випадок, коли з України вивезли дуже дорогу скрипку. Скрипка може коштувати тисячі доларів, чого не скажеш про бандуру. Але тоді вирішили, щоб запобігти таким інцидентам, дозвіл потрібен для усіх струнних музичних інструментів. Якщо інструменту понад 50 років і на ньому немає наклейки, у своєму висновку експерт має написати, становить інструмент культурну цінність чи ні.
— Ви були на фронті. Якою була реакція військових, коли ви грали для них на бандурі?
— Там люди втомлені. Звісно, що вони хочуть переключитися. Важливо, щоб приїхала людина з доброю енергетикою. Я грала для військових, наприклад, «Ніч яка місячна…». Зробила на неї аранжування. Також грала жартівливу лемківську пісню про те, як чотири жінки закохалися в одного чоловіка. Грала «Під дубиною, під зеленою…», з моїм аранжуванням. Там класний приспів: «Ой, дай Боже», який ми всі разом співали…