Передплата 2024 «Добрий господар»

«Ми дуже хотіли, щоб Михайло Грушевський повернувся до свого дому»

Державний меморіальний музей Михайла Грушевського у Львові відзначив 25-річчя від дня заснування урочистим дійством та відкриттям виставки Ореста Скопа

Музеєві Михайла Грушевського - 25 років! Свято з нагоди відкриття. Фото автора
Музеєві Михайла Грушевського - 25 років! Свято з нагоди відкриття. Фото автора

25 травня Державний меморіальний музей Михайла Грушевського у Львові відзначив 25-річчя від дня заснування. З нагоди свята у музеї відбулося урочисте дійство «Шість замальовок до життєпису Михайла Грушевського» — у 6-ти залах створили експозиції, які розповідають про різні періоди життя видатного історика.

Гурт автентичного співу "Жива".
Гурт автентичного співу "Жива".

Окрім цього, відтепер в музеї запрацювали дві ювілейні виставки: «Живопис» Ореста Скопа, де представили 12 полотен з краєвидами Криворівні, портретами Михайла Грушевського, Івана Франка, тощо та «Музей вчора та сьогодні» — експозиція з 10 творів із фондової збірки Музею про те, як змінювалась будівля вілли Грушевського впродовж років.

— Історія музею починається у 1998 році, — сказала на відкритті святкування директорка музею Марія Магунь. — Тоді музей став самостійною одиницею — відділився від Дому Франка. Ми дуже хотіли, щоб великий господар, Михайло Грушевський, повернувся до свого дому, щоб історія Грушевського стала ближчою для кожного українця. Починали з 500 експонатів, а зараз музейний фонд нараховує понад 29 тисяч. У нас є різні матеріали, які представляють спадщину Грушевського.

Державний меморіальний музей Михайла Грушевського у Львові створили у віллі, де разом із родиною впродовж 1902−1914 років мешкав визначний історик, державний діяч і політик, голова Української Центральної Ради — Михайло Грушевський. У 6-ти експозиційних залах музею висвітлюють практично всі етапи життя та колосальної праці видатного історика. Як створювався музей, журналістці «ВЗ» розповіла Віра Лук’янівна Бонь, яка працює у Музеї Івана Франка 68 років, — справжня легенда музею! Високоінтелігентна й надзвичайно ерудована людина. Саме завдяки їй та іншим, без перебільшення, фанатам музейної справи і було створено Музей Михайла Грушевського 25 років тому.

— Ідея створити музей у будинку Михайла Грушевського виникла на початку 1990 року, — каже Віра Лук’янівна. — Хочу нагадати, що саме від Музею Івана Франка почався музей Соломії Крушельницької, а наступним став музей Грушевського. Нас було кілька жінок — Галина Тихобаєва (зараз заступник директора Музею Соломії Крушельницької. — Г.Я.), Ірина Криворучко, Марія Магунь, Ліля Білецька, Мирослава Забарило і Тарас Різун. На одній з нарад ми вирішили у будинку Грушевського створити його музей. З відповідним листом прийшли в управління культури, і вони нас підтримали. З Музею Франка дали 800 експонатів для нового музею. Пригадую, до 120-річного ювілею з дня народження Грушевського Марія Магунь склала унікальну книжечку, де написано «Львівський літературо-краєзнавчий музей Івана Франка розпочав збір експонатів для майбутнього музею Михайла Грушевського». Наш музей першим показав приклад і дав фотографії і книги.

Грушевський, як відомо, за совєтів був заборонений. У нас був спецфонд, у якому були ті фотографії і книги, які ми нікому не показували і якими дуже дорожили. Марію Магунь призначили завідувати відділом музею Івана Франка — так спочатку називався Музей Грушевського. І аж до 1998 року цей музей був лише відділом нашого музею. А у 1998 році музей став самостійним.

— Хто найбільше дав подарунків новому музею?

— Ой, багато людей приносили. Допомогло товариство «Холмщина», родина Грушевських. Марія Магунь — добрий організатор, мала зв’язок із закордоном, звідки також передали багато цінних речей. Грушевськознавець Любомир-Роман Винар віддав музеєві частину своєї бібліотеки.
Ще однією «родзинкою» святкування з нагоди ювілейного відкриття Музею Грушевського стала виставка «Живопис», яку відкрив у музеї відомий «мамаївець», знаний художник Орест Скоп.

Отець Зеновій Микласевич та його сестра Лариса передали багато речей Михайла Грушевського до музею.
Отець Зеновій Микласевич та його сестра Лариса передали багато речей Михайла Грушевського до музею.

— Музеєм Михайла Грушевського я займався ще до його відкриття, — розповів журналістці «ВЗ» Орест Скоп. — Річ у тім, що я певний час працював у Криворівні. Оскільки Грушевський жив у Криворівні, мав там свій будинок, я туди їздив кілька разів, зробив цикл «Криворівня — Українські Афіни». 2016 року у Львівському Палаці мистецтв під цією назвою було представлено створений мною до 150-річчя Михайла Грушевського та 160-річчя Івана Франка концептуальний проєкт, мета якого — увіковічнення видатних світочів української культури та мистецтва, створення простору духовної святині України. Там, до прикладу, Гнат Хоткевич створив перший гуцульський театр. Я пропонував відбудувати якийсь будинок, у якому б можна було вечорами ставити гуцульські вистави. Цей край — унікальний. У Криворівню приїжджали Франко, Грушевський, Леся Українка… Це справді унікальна частина світу не лише у художньому плані, а й історичному. Знаєте, що зробили насамперед москалі, коли прийшли у Криворівню? Спалили будинок Грушевського! Фрагменти живописної частини цього проєкту зараз експонуються на виставці, присвяченій 25-річчю створення меморіального музею Михайла Грушевського. Окрім тих робіт, я представив і частину нових робіт, що створені на основі тих ескізів, які я мав напрацьовані.

Орест Скоп.
Орест Скоп.

— Бачу, тут багато пейзажів з Криворівні…

— Так, у мене була така думка, щоб не просто малювати пейзажі, а певні настрої Криворівні. До прикладу, приїхав у Криворівню до Франка Коцюбинський. І там написав свої знамениті «Тіні забутих предків». Як він собі уявляв ці пейзажі? У Криворівні тече річка Черемош, навколо якої природа так виграє кольорами, що можна замилуватися. В одному місці світить сонце, а з іншого боку — падає дощ. Я сидів-малював і не міг цим насолодитися. Не треба нікуди ходити, бо кожен куточок Криворівні - прекрасний пейзаж.

Роботи Ореста Скопа.
Роботи Ореста Скопа.

— На одному з полотен, присвяченому Грушевському, ціла історія…

— Так. От тут намальовано, що Михайло Сергійович їде з дружиною і донькою, а в цей час російські війська вже спалили його будинок. Я хотів не просто намалювати портрет Грушевського, а створити пізнавальні речі. А поруч картина, на якій Довбуш з Дзвінкою зустрічаються біля церкви. Усе пов’язано з етнографією, легендами, косівською керамікою. А ось тут камінь Франка, на якому він сидів і писав свої знамениті вірші.

Ось така вона, Криворівня, - виграє кольорами.
Ось така вона, Криворівня, - виграє кольорами.

Схожі новини