«На всіх концертах, навіть якщо не планували співати «Старенький трамвай», публіка вимагала його «на біс»
Ексклюзивне інтерв'ю з лідером формації «Піккардійська Терція» Володимиром Якимцем — з нагоди її 30-річного ювілею
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/473507/ykimec10600.jpg)
Вокальній формації «Піккардійська Терція» виповнилося 30 років. А це на музичному Олімпі - довголіття. Мало який гурт може похвалитися 30-ма роками не лише існування, а й успішних виступів на сцені. І практично майже в одному й тому ж складі! Ще рік тому хлопці мріяли, як відзначатимуть цю дату. Але їхні плани поламала війна. Тому усі святкування — після Перемоги. Про «секрет» популярності, «візитні картки» «піккардійців», дружбу і суперечки у чоловічому колективі журналістці «ВЗ» розповів художній керівник акапельної формації Володимир Якимець.
— Володимире, у чому, на вашу думку, секрет вашої популярності і довголіття на теренах України та далеко за її межами?
— Мабуть, тут збіглася сукупність різних факторів. Насамперед це те, що ми досі любимо і віримо у те, що робимо. І робимо це щиро й віддано. А не так, як іноді складається у шоу-бізнесі, де є певні правила, коли треба дослухатися до думки продюсера, яка не завжди збігається з думкою артиста чи цілого колективу. Ми ж у колективі - однодумці. Живемо піснею, яку виконуємо. І не уявляємо, що у такому віці можемо почати робити щось інше, а не співати.
— Хочете сказати, що більше нічого не вмієте робити?
— (Сміється. — Г. Я.). Маю на увазі: якщо почати щось робити з іншим колективом, то це вже не буде так, як з «Піккардійською Терцією». Коли я сказав, що ми виконуємо свою роботу чесно і віддано, не кривив душею, бо у нас нема фонограми. Співаємо завжди наживо. Якщо людям подобається те, що ми робимо, то у нас з цією людиною — спільні вподобання. А коли у залі бачимо людей різного віку — від дітей до старшого покоління — переконуємося у тому, що все правильно робимо. Тому і далі хочемо бути цікавими для слухача. І дотримуватися творчого кредо: щоб якомога довше бути на сцені, а не просто так — заробити грошей чи заробити собі ім'я на рік.
— А з чого усе почалося?
— Ми разом вчилися у Львівському музичному училищі - Ярослав Нудик, Володимир Якимець, Богдан Богач і Андрій Капраль. У нас були спільні музичні вподобання і спільне бажання — зробити щось таке неймовірне. Ми ніколи у житті не думали, що усе це виллється у професійну творчість. Це були 1989−1990 роки, відчувалося піднесення, було багато творчого матеріалу. Досі з великою вдячністю згадую підтримку викладацького складу, який схвалював наші починання. Коли ми тільки почали зароджуватися і у 1993 році поїхали на фестиваль «Червона рута», то заради нашої участі у цьому фестивалі навіть переносили два державні іспити. А це багато про що говорить.
— І це при тому, що ви не вчилися на вокалі?
— На вокалі вчився лише Ярослав Нудик, я — теоретик, але мав факультатив з хорового диригування. Але це не так важливо. Якщо б навіть Капраль був би скрипалем, а Богдан Богач, до прикладу, баяністом, ми б все одно співали. Бо ж не питання у тому, що треба було зібратися у класі, знайти рояль чи ще якийсь інструмент і лише тоді робити репетицію. Якщо ти співаєш, то репетицію можна зробити у будь-якому місці - чи то у коридорі, чи у приміщенні, чи навіть на вулиці.
— А коли ви почали співати?
— Те, що я буду музикантом, батьки, мабуть, знали, бо ж недарма мене віддали у 5-річному віці на музику. Я йшов у музичне училище після 8-го класу, але ж міг і не вступити туди. Тоді б питання по музиці не стояло. Мабуть, був би гуманітарієм. У кожного з нас («піккардійців») є за плечима музична школа.
— Візитівкою «Піккардійської Терції» є «Старенький трамвай». Чи маєте статистику, скільки разів за 30 років пісня прозвучала на ваших концертах?
— На всіх концертах, навіть якщо «Піккардійська Терція» цього не дуже хотіла і не планувала, то «Старенький трамвай» співала щоразу. Був період, коли ми місяць намагалися його не співати. Але нам це не вдалося. «На біс» все одно викликали на «Трамвай». Мабуть, кожен виконавець має якусь одну пісню, яку вже, може, і «замахався» співати, але ж нікуди від цього не дінешся, бо люди просять.
— Різні чоловіки з різними характерами, зі своїми уподобаннями і навіть вередуваннями… Як лагодите у колективі? Чи маєте встановлені «золоті» правила, які не можна порушувати?
— Ніколи не допускаємо сторонніх осіб у наш репетиційний процес. Це наша творча кухня, і не потрібно нікому знати, як на ній «все кипить». Питання у тому — який є результат. А коли ти виходиш на сцену, маєш бути артистом. Навіть тоді, коли трагедія у житті, про це не повинен здогадуватися глядач. Може бути поганий настрій чи боліти горло, але про це також ніхто не повинен знати. Можуть бути поламані руки, чи температура піднятися до позначки 39… Я зараз перераховую ті речі, з якими нам довелося виходити на сцену. Слухач прийшов на концерт, заплатив гроші за твою творчість — і ти маєш на максимумі його відпрацювати.
— А між собою сваритеся?
— Сваримося.
— З матами?
— Тепер — ні. У молодості це була данина моді. Тепер я це усвідомлюю. Розуміємо, що це — негарно. Тому я кажу: не варто дивитися на закулісну частину нашої роботи. У нас бувають періоди, коли ми можемо тижнями не розмовляти, але, попри все, на сцені ми — одна родина. Тому усі суперечки намагаємося вирішувати на репетиціях. Але за 30 років уже прекрасно знаємо кращі і гірші риси кожного з нас. І за стільки років знаємо, як треба зробити так, щоб з іскри не розгорілося полум’я. Тому намагаємося обходити гострі кути…
— А між собою за стільки років стали кумами, сватами? Разом відзначаєте свята?
— Наша діяльність пов’язана з тривалими роз'їздами, тому великі свята намагаємося проводити кожен у своїй родині. Але тільки у тому випадку, якщо ми є у Львові. Зрештою, хочеться також і відпочити один від одного. Бо ж репетиції у нас щодня (принаймні так було донедавна — до ковідного і воєнного часу). А дні народження можемо відзначати в дорозі.
— А як стосовно алкоголю?
— У день концерту — Боже борони. Після — можна небагато, але лише у тому випадку, якщо завтра нема виступу.
— Чи мають «піккардійці» свої ритуали перед виступом і чи вірять у забобони?
— Перед концертом, зрозуміло, кожен промовить молитву — яку знає. Перед виходом потиснемо один одному руки — і на сцену. Але якщо хтось не встиг чи забув це зробити, це не означає, що не вийдемо до слухача. У забобони не віримо.
— Співаєте пісні 12 мовами і намагаєтеся у тій країні, де виступаєте, заспівати її мовою. А як з «рускімі пєснямі»?
— У нашій дискографії є «Неаполітанська пісня», яку ми співали російською. Це був приблизно 1994 рік. На той час нам бракувало репертуару, тому ми зверталися навіть до класики. І «Неаполітанську пісню» я віднайшов у бібліотеці у збірнику хорової музики. Згодом наша польська менеджерка Барбара Райнєвіч переклала цю пісню польською, і ми певний час співали її польською. А так — російські пісні категорично не виконуємо. Колись навіть після концерту у Маріуполі до нас підходили люди і запитували: «Ви що, принципово не співаєте російською?». «Не співаємо. Принципово», — казали ми.
— Ще однією піснею серед інших є тужлива «Гей, плине кача», що стала Гімном Майдану…
— З 2014-го приблизно до 2017-го, де б ми не виступали, організатори просили нас включити у програму «Гей, плине кача». Люди у залі завжди плакали, коли вона звучала. Чи плакали ми? Ні. Ми свої переживання тримаємо всередині. Для себе я колись дві пісні назвав українським реквіємом. Перша — «Коли ми вмирали, нам дзвони не грали…» і друга — «Гей, плине кача». Але після 2017-го і аж до 24 лютого 2022-го ми жодного разу більше не співали «Кача». Бо вона, на мою думку, почала втрачати ту сутність, яку несла з 2014-го. Мабуть, через те, що її крутили всюди — і там, де було доречно, і там, де вона категорично не пасувала. Через це з часом пісня, на наш погляд, перестала передавати ті емоції, через які вона стала реквіємом Майдану.
— «Я в чужині дивлюся на небо». Мені здавалося, що пісня написана у час повномасштабного вторгнення росії в Україну. Насправді ви її записали ще 1999-го. Однак вона прозвучала по-новому…
— Насправді, вона записана ще раніше. Деколи є такі речі, які, мабуть, чекають свого часу. Те саме було з «Гей, плине кача». Ми її виконували на концертах з 2001-го. Але вона тоді не мала тієї емоційності. Так само і «Ой у лузі червона калина». Якби Хливнюк наприкінці свого спічу на емоціях не заспівав її, ще б 110 років пролежала. «Я в чужині дивлюся на небо»: музику написав Славко Нудик, слова — народні. Ця пісня дуже гарно сприймалася на тих концертах, де ми співали для української діаспори за кордоном. А цього року ми подумали: хіба ця пісня не про теперішні події? У нас фактично вимушеною діаспорою стали мільйони українців. І їм так само важко, вони так само тужать за рідною землею. Ця пісня не про те, що їм потім не повернутися на рідну землю. Це емоції тієї людини, яка на чужині…
— Скільки нових пісень від 24 лютого з’явилося у вашому репертуарі?
— На жаль, зараз такий тяжкий час, що не можна повноцінно віддатися творчості. Ті емоції і переживання, що є зараз, не завжди сприяють творчості. Ми повертаємося до пісень Січових Стрільців. Хочеться оптимізму, але такого оборонного, впевненого у собі. Пісня «Іде українське військо», де я собі дозволив трохи змінити назву (в оригіналі - «Йде січове військо»). Із «Гей, соколи» трохи інша ситуація. Бо цю пісню ми співали давно, і жоден концерт без «Соколів» не обходився. Єдине, що ми колись співали її польською. Але було прохання Міністерства оборони України, щоб поєднати українську і польську мови. Завдяки Олександру Шевченкові маємо переклад українською. А тепер можу розповісти про прем'єру пісні, яку ми зробили спільно з Олександром Макаровим (псевдонім Sashka). Він нам запропонував пісню, яка називається Baby. За 30 років на сцені я набув такої інтуїції, що добре знаю, піде пісня чи ні. Якщо вона цікава для мене, як для музиканта, то, сподіваюся, що вона «вистрілить». Так ми презентували пісню і кліп Baby якраз в унісон із нашим 30-річчям.
— Так! 24 вересня — ваш ювілей. Як ви його відзначили?
— Ніяк! Можливо, наприкінці цього — на початку наступного року нагадаємо собі і нашим слухачам про цей ювілей концертами. Зараз на першому місці у кожного українця — Перемога України. А вже потім — будуть і концерти, і записи, і наступна сторінка у творчості нашої групи.
— Володимире, не раз чула — вас називають Дональдом. Чому?
— Це давня юнацька історія. І народилася вона за кілька років до того, коли відбулася перша репетиція «Піккардійської Терції». Ще з минулого століття мене багато хто називає Дональдом, і я не завжди на вулиці можу обертатися на ім'я Володя. Коли ми тільки вступили в училище і ніхто ще нікого не знав, у нас був перший урок фізкультури. Нам дали м’яч, сказали розбитися на дві команди і грати у футбол. Я побіг за м’ячем. Хтось кричить: «Дональд, пас! Дональд, пас!». Я ще тоді здивувався: а чого Дональд! Але ж м’яч був у мене, то я його і пасонув. Відтоді я і став Дональдом.