«8 із 10 серійних убивць у дитинстві потерпали від фізичного та сексуального насилля»
Якщо з вашої дитини знущаються у навчальному закладі, негайно звертайтеся до суду
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/435092/f-buling2.jpg)
Олена Шацева з Києва довела у суді, що один з учнів класу цькував її дитину. За булінг у стінах школи суд призначив покарання у вигляді штрафу 3400 грн (плюс судові витрати). Відповідатимуть батьки й за невиконання своїх батьківських обов’язків. Такі судові справи в Україні радше рідкість, хоча про насилля у навчальних закладах батьки говорять часто. На Львівщині скандал вибухнув у Соснівській школі, де принижує і цькує дітей її директорка. Але навіть розголос не змусив педагога визнати свої помилки. Утім, батьки не втрачають надії на те, що вина освітянки буде доведена у суді. 13 травня у Сокальському районному суді відбудеться судове засідання щодо поведінки директорки Соснівської школи Наталії Щербань та складення на неї адмінпротоколу про булінг.
Журналістка «ВЗ» тим часом поспілкувалася з київським психіатром-психотерапевтом, науковим керівником Інституту когнітивного моделювання Спартаком Субботою — на тему булінгу у навчальних закладах. Як відрізнити «настанови» викладача від цькування? Як батькам побороти страх і навчитися захищати своїх дітей перед агресором? Чому вчителі часто приховують факти насилля у навчальному закладі? Які наслідки чекатимуть дитину, якщо її роками принижували та знущалися з неї?
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/05/f_spartak2.jpg)
— Хочу запитати про скандал, який стався у Соснівській школі, де директорка, як стверджують батьки, знущається з учнів. Каже, що це її «настанови», а не булінг… Можете пояснити, що таке булінг і як він відрізняється від «настанов»?
— Людині складно визнати себе винною, якщо доведеться відповідати. Людина, як правило, визнає свою вину тоді, коли впевнена, що це обмежиться тільки осудом… Якщо дитина вдається до суїциду або завдає собі травматичних ушкоджень, конфліктує з оточенням, тобто стає жертвою серйозного булінгу, агресор повинен бути покараний! Потрібно також зважати на вік і освіту людини, яка заперечує булінг. Наприклад, викладач, якому понад 50 років, напевно буде все заперечувати, бо у нього світогляд сформований за радянських часів. Такі люди заперечують усе нове. Ніколи у житті не зрозуміють, що треба відповідати за свої слова. І вважають, що бити дитину — це норма…
— Часто стикаєтеся з випадками булінгу, коли вчителі застосовують насилля до дітей, або діти — одне до одного?
— До мене часто звертаються по допомогу батьки, які бачили, як викладачі буквально знущаються з їхніх дітей. Не стільки фізично, скільки емоційно. Вдаються до постійного порівняння не на користь учня, постійно нехтують потребами дитини, ігнорують її скарги. Тобто психологічне насилля — поширене серед викладачів, особливо представників старшого покоління. Як із цим впоратися? По-перше, зараз все більше і більше батьків стають учасниками груп ювенальної превенції, у яких запобігають, зокрема, психологічному та фізичному насиллю у навчальних закладах. Ці групи наймають спеціальних тренерів, які розповідають вчителям, як потрібно поводитись у навчальному процесі, тобто займаються освітою викладачів. Адже чимало з них виховують дітей так само, як їх виховували у дитинстві. Чи здорова це модель поведінки?
— І вчителі готові вчитися?
— У більшості випадків — готові. Тим, хто не готовий, пропонують змінити місце праці. Жоден нормальний директор не дозволить, щоб у школі працював емоційний ґвалтівник, який калічить не одну дитину, а цілий клас. А для дітей це — трансляція моделі поведінки. Викладач, наприклад, засуджує дитину, і діти підхоплюють це і теж починають засуджувати цю дитину. У свідомості таких дітей формується розуміння того, що ображати інших людей — нормально! Особливо, якщо заручишся підтримкою сильної людини… У навчальні заклади має бути строгий відбір, зокрема з ідеологічних міркувань. Потрібно завжди ставити питання: «Які методи виховання використовуєте?». Якщо людина відповідає: «Як мене виховували, так і я виховую», це погана стратегія.
— Я бачила відео, де ви розповідали, як вчителька називала зошит однієї з учениць «шматою». Учителі зазвичай усю провину перекладають на учнів, мовляв, неслухняні, неакуратні, роблять що хочуть…
— Запам'ятайте: як би не поводилися діти у колективі, якою би там не була атмосфера, причиною агресивної поведінки завжди є дорослий. Він або транслює модель поведінки, яка є прийнятною для нього, і діти її приймають. Або не перешкоджає негативній поведінці з боку інших учнів. Завжди відповідальність — на педагогу. Якщо викладач не може контролювати свої агресивні позиви, не вміє домовлятися з дітьми, не має правильної методики викладання, не знає, як правильно донести до дітей думку, то не повинен працювати на такій посаді.
— Часто батьки замовчують насилля з боку вчителів, бояться, що ті будуть мстити їхнім дітям. Як побороти страх і навчитися публічно говорити про такі шкільні проблеми?
— У жодному разі не можна боятися. Потрібно підготувати колективне звернення. У Києві це практикується. Колективне звернення на ім’я керівництва щодо викладача-агресора повністю знімає відповідальність з батьків за подальшу негативну поведінку дітей. Більше того, змушує викладачів змінювати місце праці. Викладача у такому випадку зобов’язані звільнити або запропонувати йому альтернативну форму викладання. А на його місце запропонувати іншого викладача.
— У Соснівській школі поліцейські склали на директорку адмінпротокол. І ця справа буде розглядатися в суді…
— Якщо суд визнає, що це був булінг, емоційне насилля, такому педагогу знайти собі роботу в майбутньому буде складно. Зараз усе більше батьків критично оцінюють ситуацію. Зокрема, відстежують, чи мав викладач судимість… Якщо 20 батьків з 30 напишуть колективну скаргу з вимогою звільнити викладача, то куди би він не пішов працювати, його будуть запитувати, чому його звільнили. У Києві поширена практика, коли створюються батьківські чати, куди вноситься фактаж щодо суду або заяв батьків з приміткою: «Викладач застосовував фізичне насилля до дітей. Будьте уважні». Розголосу має підлягати уся негативна інформація про викладача щодо дітей.
— Які можуть бути наслідки такого терору над дитиною?
— Окрім психічних розладів, депресії, соціальної фобії, можуть бути розлади нервової системи, коли, наприклад, вчитель невдало пожартував щодо ваги учня. Це призводить, скажімо, до анорексії (симптом, що полягає у повній відсутності апетиту. — Авт.). Тоді дитина живе з розумінням того, що вона дефективна… Загалом, якщо дитина терпить агресію, то у майбутньому теж буде агресивною. Це як порочне коло… Карати дитину можна лише тет-а-тет. І це не стільки покарання, скільки можливість вербально донести до неї важливу інформацію. Проводити виховну бесіду краще не при учнях, бо це травмує особистість дитини. Дитина дуже чутлива, і ніколи не знаємо, як відреагує на те чи інше зауваження. Можливо, тисячу разів стерпить, а на тисяча перший завдасть собі фізичних ушкоджень або здійснить суїцид. Найчастіше до суїциду вдаються люди, про яких кажуть: «Ніколи би не подумав, що йому чи їй було так погано». Тому що людина довший час терпіла, і її не слухали.
— Не секрет, що діти терплять ще й домашнє насилля. Я нещодавно стала свідком, як мама буквально збивала дитину у візочку. Перехожі, на щастя, її зупинили, сказали, що викличуть поліцію…
— Найчастіше усі злочинці стикалися у дитинстві з емоційним або фізичним насиллям. Вісім з десяти серійних убивць мали у дитинстві фізичне або сексуальне насилля на постійній основі (Спартак Суббота досліджує психологію серійних убивць. — Авт.). Насилля є першопричиною насилля в майбутньому. Насилля породжує насилля. Іншого варіанта немає.
— Наше суспільство лише дозріває до того, щоб про насилля говорити вголос…
— Уявіть ситуацію. Я йду по вулиці і бачу агресивну поведінку людини. Хтось просто кричить на когось або вже готовий з ним битися… Людина не народилася такою. Щось у її житті сталося, що вона стала такою агресивною. Як правило, це насилля з боку оточення. У рідкісних випадках — біологічні фактори. Найчастіше — виховання. Це причина № 1 агресивної поведінки у суспільстві. Агресора потрібно ізолювати від суспільства. Чому така кількість людей має страждати від того, що один насильник виявляє свою точку зору та ігнорує потреби інших людей? Так не повинно бути.
— А що має насторожити батьків, аби вони побачили, що дитина страждає від насилля?
— У першу чергу — різка зміна моделі поведінки. Тобто дитина почала поводитися не так, як раніше. Неважливо, краще чи гірше. По-друге, перепади настрою. Емоційна нестабільність. Трансляція негативних думок. Різка зміна маси тіла — збільшення ваги або зменшення. Дитина може стрес заїдати, може голодувати… Замкнутість, небажання контактувати та спілкуватися. Відмова йти на прогулянку з друзями. Порушення режиму харчування та сну. Багато підлітків погано сплять, вони грають у комп’ютерні ігри або в телефоні «сидять»… Небажання контактувати з батьками — теж важлива ознака, що в житті дитини є зміни. Діти стають більш пригніченими, і навіть якщо їх запитують, можуть не розповідати, що саме відбувається.