У скельному храмі коштовностей ми не знайшли...
Репортаж із села Буші, яке називають Місцем сили
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/424556/img6624.jpg)
Якщо любите подорожувати Україною, поставте собі за мету побувати у Вінницькій області. Але почніть свою екскурсію зі села Буша (наголос на другому складі. — Г.Я.). У цьому маленькому селі (з населенням 800 осіб) на власні очі можна побачити козацьку історію України. Адже біля витоків поселення лежить пів тисячоліття, пов’язаного з обороною Бушанської фортеці, будівництвом підземних ходів і загонами Гонти. Мабуть, через це Бушу називають Місцем сили.
У ХІІІ столітті на місці теперішньої Буші було місто Антополь, яке через пів століття зруйнували татари. А поселення, що з’явилося згодом, отримало назву Буша — назване на честь єдиної жінки Басі, яка вижила після набігу. Тривалий час містечко мало величезне значення у складі Польщі, а у ХVІІ столітті князь Замойський вирішив збудувати тут фортецю, що згодом стала Бушанською.
Після укладання військової угоди між гетьманом Богданом Хмельницьким і московським царем того ж року відновилася спільна з москалями війна проти Речі Посполитої… Тож тут постійно відбувалися сутички між поляками та козаками. 1654 року під стінами Буші був розбитий тритисячний польський загін. Найтрагічніші події відбулись у Бушанському замку в листопаді 1654 року, коли під Бушу підійшли війська Потоцького і Чарнецького і взяли замок в облогу. Полякам вдалося винищити більшу частину нечисельної козацької залоги, але коли замок майже перейшов у їхні руки, вдова вбитого козацького сотника Завісного Мар’яна підпалила пороховий погріб, висадивши в повітря себе, залишки залоги й чимало атакуючих поляків. Могила Мар’яни — перед входом у діючу церкву на території заповідника.
У ті трагічні дні місто практично перестало існувати. Його відродження затягнулось на ціле століття, а Бушанський замок вже ніколи не відбудовувався… Зате досі у центрі теперішнього села Буші ще зберігаються рештки фортеці, погреби, підземні ходи.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/11/IMG_6621.jpg)
Але я хочу розповісти не про козацькі часи і не про порохову вежу, яку відреставрували, а про скельний храм, що зберігся на території заповідника. І про загадковий наскельний рельєф. За словами гіда, цей храм існував ще у дохристиянські часи.
Перше враження, коли входиш, — це не святилище. Однак атмосфера доволі гнітюча. Суміш цікавості і страху викликає вигляд дивної фігури, що стоїть на колінах, хоча я багато разів бачила цей барельєф на картинках. Була здивована величезними розмірами тієї плити.
Малюнок видовбано на природному камені. Зображує він безлисте дерево, птаха на ньому, оленя, людину, яка стоїть під деревом на колінах, та прямокутник над всією картиною. Рельєф великий, приблизно 2×3 метри. Його у 1883 році віднайшов український археолог Володимир Антонович. Рельєф унікальний, бо, за словами гіда, нічого подібного у світі ще не знаходили.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/11/Skala.jpg)
Але до Антоновича рельєф у 1824 році відкопав польський шляхтич Ромуальд Овсяний, що й поспішив зафіксувати на стіні біля малюнка. Він облаштував біля рельєфу криту веранду і проводив там літературні вечори, де пили чай та роздумували про рельєф. Через те, що Овсяний розкопав рельєф, і його почали нищити вітер та волога. Малюнок теж почав руйнуватися, тому стало неможливим встановити його вік.
Версії про дату та причини створення барельєфа суперечать одна одній, вчені не можуть дійти однієї думки навіть з приводу християнського чи язичницького походження рельєфу. Дехто датує його I-IV століттями нашої ери, а версії про 4 тисячі років до нашої ери. символи, зображені на скелі, мають декілька трактувань: дерево — дуб (святе дерево слов’ян, образ дерева життя. Або навпаки — дерева смерті, бо воно без листя).
Птах — півень, як символ життя і світанку. Або символ загиблих душ.
Олень — схід сонця (приносить сонце на своїх рогах), зародження нового життя. Людина на колінах — жінка в молитовній позі або в позі прохання чи печалі. Або це чоловік у рясі, монах, що молиться, а саме святий Онуфрій, схоже зображення якого, за версією гіда, є в Софії Київський.
Є декілька основних версій походження рельєфу. За однією з них, рельєф — пам’ять про спалення у ХІІІ столітті татаромонголами села Антопіль (стара назва с. Буша) і чудесний порятунок однієї його жительки на ім’я Бася. Це вона зображена на колінах перед деревом. На її честь потім назвали нове село Бушею.
Буша — одна душа, що залишилася. Версію підтверджує одне з трактувань напису в рамці-прямокутнику: «В містечку Антополі третего іюні сталася єдна Бася».
За іншою версією, на рельєфі зображений святий Онуфрій. Наприкінці ХУІ століття в скельній ущелині оселився монах-відлюдник, або двоє монахів. Його звали Коетан Пеуніан, що відомо з напису на стіні. Можливо, це монахи створили рельєф. А можливо, вони побудували навколо вже наявного рельєфу церкву — святої Барбари, святої Басі.
Оскільки храм досі стовідсотково не дослідив жоден спеціаліст, туристам розповідають легенди. Одна з них — про козака, який довго був під землею. У нього там була величезна свічка. Козак оберігав скарби козацької громади, якій він вірно служив. Начебто науковці знайшли у скельному храмі шматок воску, що стікав зі свічки. Щороку у скельний храм, за словами гіда з’їжджаються екстрасенси і шамани з усього світу. У храмі вони моляться язичницьким богам і медитують. Знавці магії переконані: цей храм — ворота у підземну обитель. Езотерики переконують, що насправді храм — глибоко під землею.
У скельному храмі — три приміщення, що розходяться радіально з одного майданчика. Одне з них веде вглиб. Ми намагалися дослідити усі закамарки, бо гід сказала, що начебто десь глибоко закопане золото і коштовності. Але зайти за ріг центрального майданчика — страшно. Таке враження, що на кожному кроці чатує небезпека.
Однак Буша може похвалитися не лише скельним храмом, а й найбільшим у Європі музеєм скульптур просто неба. Понад 20 років у серпні тут відбувається скульптурний пленер «Подільський оберіг». Цілий місяць каменотеси з різних країн творять свої шедеври на різні теми. Правда, більшість з них — на тему козацтва і релігії.
У Заповіднику «Буша» ще є козацьке кладовище і урочище Гайдамацький яр, яке недавно оголосили геологічним заповідником. Колись цей яр називався Великим лісом, оскільки тут вирощували дерева, які використовували у будівництві кораблів. Історики вважають, що в Гайдамацькому яру тривалий час була так звана база гайдамаків (таємне місце зустрічей), якими керував сам Гонта. Місцеві жителі кажуть, що Гонта з побратимами між кам’яними забудовами яру заховав золоті скарби, які, до речі, досі так і не знайшли. А ми шукали скарби у скельному храмі. Не там шукали…
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/11/IMG_6589.jpg)
Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичній фірмі «Карпатія-Галич-тур» за організацію цікавої подорожі.