«Наш музей — данина пам’яті євреям, які жили у Львові і прославили місто на увесь світ»
При Всеукраїнському єврейському благодійному фонді «Хесед-Ар'є» діє унікальний Музей «Слідами галицьких євреїв»
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/515628/ekskursiya.jpg)
А знаєте, хто написав пісню, що стала неофіційним гімном Львова, «Тілько ві Львові»? (Уперше її заспівали польською). Автори пісні — львів’яни єврейського походження, а справжня назва цього львівського гімну — Lwоw jest jeden na swiecie («Львів на світі один»). Слова написав Емануель Шлехтер, музику — Генрик Варс. І створили єврейські хлопці цей шедевр до фільму «Волоцюги», що вийшов на екрани 1939 року. Саме у ньому пісня «Тілько ві Львові» зазвучала вперше! Про Емануеля Шлехтера, Генрика Варса, перших виконавців пісні Щепка і Тонька (Казімєж Вайда і Генрик Фоґельфенґер) та багатьох інших євреїв, які народилися чи якийсь час жили у місті Лева, але стали відомими на увесь світ, я довідалася під час екскурсії у Музеї «Слідами галицьких євреїв», створеному при Всеукраїнському єврейському благодійному фонді «Хесед-Ар'є».
За словами керівниці Музею «Слідами галицьких євреїв» Ольги Лідовської, музей був заснований спочатку лише в одній кімнаті на першому поверсі, а напередодні ковіду їх «підвищили до другого поверху». «Наш музей — це данина пам’яті тим євреям, що жили тут у всі часи — від початку заснування Львова до наших днів», — сказала Ольга Лідовська.
Ще до ковіду екскурсію пані Ольга проводила лише в одній кімнатці, яку пообіцяла нам показати після своєї розповіді. Там експонати, які протягом 20 років існування музею збирали гуртом. Тепер інформаційна частина винесена за межі цієї кімнати, тож ми мали можливість почути цікаву розповідь про життя галицьких євреїв у різні часи.
Екскурсію пані Ольга розпочала з мапи «100 адрес єврейського Львова».
Не буду переповідати про усі будівлі, в яких колись жили чи молилися євреї. Не всі, звісно, збереглися до наших днів… На одному зі стендів — фотографії письменників та акторів, що жили і творили на території Галичини. На чільному місці фотографія однієї з найвідоміших актрис свого часу, Елізабет Берґнер, яка народилася у Дрогобичі і яку у 30-х роках минулого століття називали обличчям Берліна. Стала першою голлівудською акторкою, яка народилася на Галичині. Її мама давно мешкала у Відні, але перед пологами приїхала у Дрогобич, бо вважала, що кращої акушерки, ніж у Дрогобичі, немає ніде у світі…
Багато віків налічує історія євреїв Львова. Перші представники єврейської громади з’явилися тут ще за часів Лева Даниловича, у середині ХІІІ століття. У другій половині ХІV століття у Львові виникли дві єврейські громади. Громада євреїв середмістя та громада євреїв передмістя розвивалися окремо аж до початку ХІХ століття, поки ці громади не були об’єднані австрійською владою в одну.
Перед Першою світовою війною та у міжвоєнний період (1920−1939) євреї становили близько третини населення Львова. Серед них були юристи, економісти, письменники, художники, лікарі, архітектори… Перед Другою світовою війною представники єврейської громади відігравали значну роль у житті міста Лева. Тут досі стоять будинки, спроєктовані архітекторами-євреями, а деякі фабрики, засновані підприємцями-євреями, ще й досі працюють у місті.
Мабуть, багато хто з нас бачив ресторацію Бачевських у самісінькому центрі Львова. Хто ж такі ці Бачевські? Юзеф Адам Бачевський — король горілчаної імперії, піонер маркетингу, автор світового бренду, що родом зі Львова. Понад 200 років тому поблизу міста галицький єврей Лейба Бачелес відкрив невелику гуральню, чим розпочав історію бренду «Бачевських».
У ті часи у Галичині існували правила, згідно з якими селяни були зобов’язані викуповувати певну кількість горілки на рік. Якщо ж у них не було грошей, то мали відпрацювати її вартість. Саме ці правила допомогли Бачелесу заробити стартовий капітал. І вже у 1782 році на вулиці Яґєллонській (нині — Гнатюка) чоловік відкрив власну фабрику з виробництва алкоголю. Лейба намагався максимально очищати напої від неприємних присмаку та запаху, притаманних самогону. Фільтрація і додавання настоянок різних трав робили смак напоїв м’якшим, а запах більш вишуканим. Його онук Юзеф Адам продовжив справу батька і дідуся — закупив нові технологічні лінії у Франції та Нідерландах і побудував нову фабрику. Він почав експорт львівського алкоголю до Франції, Британії, Італії та Німеччини.
Протягом століть життя єврейської громади не було безхмарним, однак найтрагічніші події для львівських євреїв відбулися під час Другої світової війни (1939−1944). Зокрема, радянська влада проводила репресії проти населення земель, що увійшли до складу колишнього союзу, а серед них було і чимало євреїв. Згодом почалося масове знищення євреїв на територіях, окупованих німецькими нацистами… Після звільнення Львова від нацистів зі 110-тисячної громади євреїв у місті зареєструвалося лише… 800 осіб.
Ще одним відомим на увесь світ євреєм з Галичини був Бруно Шульц — художник і письменник із Дрогобича. Загинув у «чорний четвер» 19 листопада 1942 року, коли в дрогобицькому ґетто вбили 265 євреїв. Залишились його розписи, які після війни ніхто не цінував. У розписаному Шульцом будинку жив радянський генерал. Коли у кінці 80-х робили ремонт, розписи знайшли. Приїхали ізраїльтяни, домовились із власниками будинку, викупили частину фресок і вивезли до Ізраїлю.
Коли фрески опинились в Ізраїлі у Музеї «Яд-Вашем», це привернуло увагу до творчої спадщини художника в Україні. Про це дізналися на високому рівні, й виявилося, що Бруно Шульц — це «наше все», і що за його твори варто боротися. Відбулись переговори, на яких домовились, що вивезені фрески п’ятдесят років перебуватимуть в Ізраїлі. А решту фресок Шульца змогли врятувати. У краєзнавчому музеї Дрогобича можна побачити ті роботи, які дійшли до наших днів незнищеними.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2024/07/%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D1%96%D1%8F2.jpg)
Екскурсія Ольги Лідовської — не просто цікава і пізнавальна, а й дуже легка для сприйняття. Про кожного актора, художника, лікаря, архітектора пані Оля розповідала з таким теплом, що здавалося, ніби ці видатні особистості, які прославили Львів і його околиці, десь зовсім поруч… Ось зараз відчиняться двері, і зайде, до прикладу, Станіслав Лем, про якого у Львові, мабуть, чули всі. Якщо не про нього особисто, то принаймні про його автобіографічний «Високий замок». За словами пані Ольги, «Станіслава Лема намагаються позбавити єврейської ідентичності, хоча він походив з родини відомих львівських рабинів. Батько був лікарем-отоларингологом, а сам Станіслав був яскравим прикладом львівського єврея ХХ століття. Лем вступив не до престижної політехніки, а у менш престижний на той час медичний інститут».
Як єврея Лема мали розстріляти нацисти, але він потрапив у ту групу, яку мали розстріляти після обіду. Приїхала німецька знімальна група, трохи посвяткували, і нацистам було вже не до того… Станіславу Лему вдалося зробити фальшиві документи, з якими він пережив війну у Львові, а згодом перебрався до Польщі. Коли його запитували, чи не хотів би повернутися до Львова, у місто свого дитинства, Станіслав Лем відповідав так: «Ні. Це те саме, що повернутися до жінки, яку ти колись кохав, а у неї вже другий чоловік і двоє дітей». Казав, що Львів — це вже інше місто, а у ньому — інші люди. І все-таки був момент, коли Лем хотів приїхати до Львова, але щось не склалося…
Знаєте, хто такий Мартін Бубер? Він із трирічного віку жив у Львові (тоді Лємберг) і саме у нашому місті сформувався як особистість. Це перший перекладач Біблії з арамейської німецькою мовою, людина, яка стояла на межі юдаїзму і християнства. Йому пропонували стати першим президентом держави Ізраїль, але він відмовився, а став першим президентом Академії наук Ізраїлю. Бубера 17 разів номінували на Нобелівську премію у галузі миру і галузі літератури, але жодного разу він так її і не отримав…
А потім нас запросили у кімнату, з якої Музей «Слідами галицьких євреїв» розпочав свою історію. Тут і маленький круглий стіл зі старою велюровою скатертиною, і друкарська машинка, і скрипка, і старий підсвічник, на якому засохли залишки свічки, і картина Фредеріка Клеймана «Після вистави». Зрештою, не варто описувати кожен експонат. Як кажуть: краще один раз побачити…
(Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичній фірмі «Карпатія-Галич-тур» за організацію цікавої екскурсії).