«Після примітивної реконструкції храмів з них наче зникають намоленість і піднесена аура...»
Через «євроремонти» унікальні сакральні пам’ятки опинилися під загрозою
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/401598/cerkvazal.jpg)
Вагому частину безцінної спадщини Української держави становлять її храми, ці обереги нашої духовності, національної ідентичності. Прикро, але чимало з них зникають, втрачають свою самобутність. Винен у цьому не тільки безжальний час — докладаються і недалекоглядні люди. Саме вони своїми поспішними необдуманими вчинками (хоча нібито керуються благими намірами) гублять, спотворюють скарби, які дісталися нам від предків. І які ми покликані у їхній автентичності передати на подальше збереження нащадкам.
Гордість села Залісся на Золочівщині — споруджена у терезіанському стилі церква Великомучениці Параскеви, яка є пам’яткою архітектури місцевого значення. Колись її іконостас приїжджав вивчати знаменитий хранитель духовних цінностей, академік Борис Возницький. Точної дати побудови храму у селі не знають, але розуміють: за ним — велика пам’ять, тисячі доль. Раз так, то і ставитися до нього слід підкреслено шанобливо. З повагою до первозданності. Для сучасників, як і для їхніх попередників, має бути дорогим кожний камінчик, кожна деталь святині.
У Заліссі, схоже, із цим проблеми. Парафіяни вирішили звузити на дві цегли вхід до ризниці і замінити старенькі двері новими, сучасними. Категорично проти такої «реконструкції» місцевий краєзнавець, за фахом — ветеринар Володимир Топишко.
— Історичні пам’ятки не можна переплановувати на свій лад, це грубе порушення закону, — ділиться обґрунтованими тривогами у розмові з кореспондентом «Високого Замку» пан Володимир. — Погоджуюся: двері справді благенькі. Але їх можна було б, не звужуючи, замінити на інші, такого ж розміру, такого ж фасону, теж із дерева. І поставити на них колишні, ще цілком добротні завіси оригінальної форми. Цим завісам буде не менш ніж 150 років. Вони ковані, ручної роботи, виготовлені у кузні, яка колись працювала у нашому селі. Прослужать ще не одне століття! Це частинка нашої історії. Шкода, що наші односельці цього не хочуть розуміти. На місці виникає непотрібний конфлікт. Дехто робить мене ледь не ворогом…
Залісянський священник каже, що отримав від владики у районі дозвіл на заміну дверей. Але ж на заміну, отче, а не на їх звуження!
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/11/zalissya-2.jpg)
Ще одна сумнівна новація — щоб тутешня дзвіниця виглядала привабливіше, на стару штукатурку її стін майстри нанесли сучасне декоративне покриття «короїд». Але воно не приживається. І нова, і стара штукатурка обсипається…
Кілька років тому на цій парафії вдалися до іншої самодіяльності: шатровий дах на дзвіниці, вкритий цілком добротною австрійською бляхою, замінили куполом, вкрили його модерним булатом. Стару бляху продали як металобрухт (а могла би ще послужити вік). Дзвіниця перестала бути схожою на саму себе. Через протиправну зміну форми даху голова комісії сакрального мистецтва Львівської архієпархії УГКЦ о. Севастіян Дмитрух зробив припис, викликав пароха для пояснень у Львівську консисторію. Назвав цей випадок «вандальним». Однак, як бачимо, він не став повчальним, церкву у Заліссі і далі «підправляють», як кому заманеться.
— Наші діди-прадіди були дуже розумними, завбачливими. Цінували, берегли свою духовну обитель, — розмірковує ветеринар Володимир Топишко. — Скажімо, основу під дах залісянської дзвіниці робили із чотирьох видів дерева. Робили це продумано: у разі, якби шашіль пошкодив балки із сосни, покрівля трималася б на перекритті із бука, граба чи ясена. Нам усім такої б ревної уваги до своїх святинь…
На жаль, аматорська, позбавлена правил і смаку реконструкція сакральних об’єктів стала поганою модою, набула масового поширення у нашій країні. Вона завдає величезного удару по нашій історичній, культурній спадщині. Один з найбільш кричущих випадків трапився у травні цього року у карпатському Славському. У тамтешній церкві Успіння Пресвятої Богородиці під час ремонту з мовчазної згоди священника на стінах замалювали унікальні розписи художників-монументалістів початку ХХ ст. Модеста Сосенка та Юліана Бучманюка, а з підлоги збили унікальну плитку, яку було виготовлено на фабриці знаменитого львівського архітектора Івана Левинського. На місці згаданих розписів приклеїли плитку, яку використовують у ванних кімнатах…
Згадайте: у багатьох наших церквах (навіть тих, які входять до списку ЮНЕСКО) під виглядом євроремонтів незаконно роблять «передбанники» із пластику, обшивають дерев’яні стіни штучною вагонкою, замість унікальних вітражів вставляють «ширужиток» — пластикові вікна. Як сказав мені один із парафіян, після такої примітивної реконструкції немовби зникає намоленість цих храмів, вивітрюється їхня піднесена аура…
«Кілька днів не покидало відчуття, ніби мені обрубали руки і ноги, — в інтерв’ю виданню „Твоє місто“ переказував свій біль після „НП“ у Славському отець Севастіян (нині з важкою недугою перебуває у лікарні — І. Ф.). — Коли священник кладе руку на Євангеліє, то каже: „Церковне майно не роздавати, не продавати, не закладати — оберігати“. Тобто порушено присягу. Той священник не оберіг того, що мав».
Ще одне розпачливе міркування отця Севастіяна: «Наші бідні селяни мають кошт на пластик, на булатову бляху, на політехову плитку, але не мають коштів на ґонти, на дошки, на природний камінь, щоб обложити церкву. Часто трапляється так, що, „оновлюючи“ старенькі іконостаси, на ікони просто наліплюють великими шарами позлітку, тим самим нищачи їхню сакральну цінність. Комісія сакрального мистецтва нічого зробити з цим не може, хоч кожного разу просить, щоб не нищили пам’яток. Поки що є свідомі священники, які забороняють „реставрацію“. А є й такі, що просто хочуть показати людям, що щось роблять для церкви…». Отець Севастіян із сумом пригадав, як в одному із галицьких сіл місцевий священник запросив для ремонту «богомаза Григорія». І той «поставив звичайних хлопчиськ, які дрельками дерли іконостас»…
Коментар для «ВЗ»
Андрій Юраш, директор Департаменту у справах релігій і національностей Міністерства культури України
«Реконструкція» церков — дуже болюче питання, його піднімаємо на всіх рівнях. На жаль, у значної частини священнослужителів немає розуміння вартості тих історичних скарбів, які вони отримують разом із храмами. Скарбів, які вони повинні зберігати, примножувати. У цьому недопрацьовує вище керівництво наших церков…
Дуже часто предмети наших церков, навіть дрібні, є витворами мистецтва. Вони пов’язані зі столярною, ковальською справами. Цим мистецтвом є спеціальні прикраси, спеціальні завіси, металеві елементи оздоби. Звичайно, з плином часу ці предмети могли втратити колишню красу. Логічно було би віддати їх реставраторам — щоб зняли нашарування фарби, відновили металеве покриття. Громада повинна поставити цю проблему як наріжне питання…
Нещодавно я перебував у Страсбурзі. В історичній забудові цього міста ви не побачите нових вікон-дверей із пластику чи безумних будинків у формі кубиків. Влада, жителі міста цінують свою минувшину, оберігають свою історію. Там є історичні власники, є покоління, які по 200−300 років мешкають у цих будинках або іншим чином з ними пов’язані. Вони вважають справою своєї честі, сімейної гідності зберегти ці реліквії. В Україні через відомі обставини ці традиції перервано. Але їх треба відновлювати.