«Вчилася п’ять років на платному, потім сходила на курси і працюю перукарем»
Понад 60% українців не працюють за спеціальністю, яку отримали у виші
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/396941/perekvalifikacia.jpg)
Розпочався новий навчальний рік. Батьки новоспечених студентів уже внесли гроші за перший семестр, деякі навіть почали відкладати на першу сесію. Якщо ж студент «доїжджаючий», то треба ще витратитись на житло і харчі. Та чи вартує отриманий диплом тих витрат? Адже більшість з них все одно не працюватимуть за спеціальністю. За даними МОН, цього року лідерами за кількістю поданих заяв від абітурієнтів стали філологія та право — по 65 тисяч. Ще 50 тис. заяв подали на менеджмент. Цікаво, чи ці студенти та їхні батьки думали, куди підуть працювати за п’ять років?
«Останніми роками працював за іншою спеціальністю. У даній спеціальності досвіду немає», — все частіше у резюме пошукачів можна знайти подібну фразу", — кажуть аналітики кадрового порталу Hh.ua/grc. За їхніми даними, абсолютна більшість (64%) респондентів не працюють за спеціальністю, яку опанували у ВНЗ. При цьому 44% працюють у зовсім іншій сфері, робота ще 20% частково пов’язана з отриманим дипломом. Згідно з аналізом бази резюме, серед користувачів, які мають за плечима певний досвід і наразі намагаються реалізувати себе в іншій сфері, найбільшим попитом користуються такі галузі, як «IT, Інтернет, Мультимедіа», «Адміністративний персонал» та «Продажі». Майже кожен десятий пошукач цікавився вакансіями маркетологів і PR-менеджерів, а 7% - роботою у банківській галузі.
Основна частина тих, хто хоче перекваліфікуватись, — кандидати віком 18−30 років. Тобто люди, які щойно отримали диплом і або не знайшли роботу за спеціальністю, або спробували і не сподобалось.
«Часто випускники навіть не намагаються працювати за спеціальністю, а влаштовуються на роботу, де готові взяти без досвіду роботи, — каже фахівець з підбору кадрів Катерина Соріна. — У нас дещо викривлене ставлення до профільної освіти. Її обирають не за принципом „ким я хочу стати“, а де я хочу вчитись. І вибір дуже часто роблять батьки, а не студенти. Мама вибрала факультет, мама робить все, щоб дитина його закінчила. На жаль, для багатьох студентів навчання в університеті — це шанс офіційно сидіти на шиї у батьків і нічого не робити. Потім на співбесідах дивуються, коли їх питають про досвід роботи. Але ж за п’ять років можна було проходити стажування у профільних компаніях (часом його навіть непогано оплачують), працювати волонтером чи хоча б на касі у Макдональдсі. Усе це — досвід, який можна вказати у резюме».
Друга проблема, на яку вказує Катерина Соріна, — це мала мобільність кадрів. Основна частина працівників шукає роботу, яка була б відносно близько до дому. На переїзд в інше місто заради роботи за спеціальністю, навіть якщо вона добре оплачувана, готові одиниці.
«Маємо перекіс між потребами ринку праці і попитом на спеціальності. І справа не у тому, що йдуть туди, де легше вступити на бюджет. Ні. Якщо взяти правників, то держава фінансує у 5−6 разів менше місць, ніж вступає. На трендові спеціальності абітурієнти переважно йдуть вчитись за власні кошти, — каже директор Центру дослідження суспільства Єгор Стадний. — Це не нормально, що 70% випускників шкіл вступають до вузів, тоді як на ринку праці 70% вакансій — робітничі спеціальності. Але це не проблема вищої освіти — з нею усе гаразд. Проблема у професійно-технічній освіті, вона не може запропонувати альтернативи. Батькам старшокласників і старшокласникам треба пояснювати, яка ситуація на ринку праці, що означає та чи інша спеціальність. А у нас їх 120! Часто обирають кота в мішку і, повчившись п’ять років, не дуже розуміють, де вони з цим дипломом можуть працювати. На жаль, в Україні не проводять моніторинг зайнятості випускників. От, наприклад, беремо університет Франка у Львові. Яка частка його випускників працює за фахом, а яка там, де взагалі вища освіта не потрібна? Є професії, які можна здобути на 3−4-місячних курсах. І це не лише перукарі чи фотографи, а й ІТ-кодувальники. То навіщо втрачати п’ять років?»
Про навчання в університеті як про втрачені п’ять років говорить і моя перукарка. Вона закінчила економічний факультет, спеціальність «облік та аудит». «Я завжди хотіла бути або перукаркою або модельєром. Але батьки наполягли на економічному. Вчилася на платному. То були п’ять років каторги, бо з математикою у мене «не альо», хоч мама фінансист. Отримала диплом, віддала мамі і пішла на перукарські курси. Але за ті гроші, що витратила на навчання на економічному, могла б відвідати майстер-класи усіх українських топових стилістів. Хоча я й так хоч раз на пів року проходжу майстер-класи, щоб бути в курсі останніх трендів. З іншого боку, я сама собі роботодавець, і якби не економічна освіта, то не впевнена, що могла б нормально розраховувати витрати на матеріали, оренду, платити податок і при тому не вилітати «в мінус», — каже Тетяна Король.