Передплата 2024 «Добрий господар»

«Були спроби „хитрощів“, коли замість жінки здавати теоретичний іспит з водіння приходив чоловік»

Інтерв’ю з начальником Регіонального сервісного центру МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях Павлом Яциною

Павло Яцина. Фото: Сергій Бобра
Павло Яцина. Фото: Сергій Бобра

Після довготривалого навчання та екзаменації я отримала посвідчення водія. Оскільки пройшла цей тернистий шлях наче «таємний покупець», у мене є що запитати у керівництва сервісних центрів МВС. Велика проблема, з якою я зіткнулася, — отримання талона на складання практичного іспиту. Про наболіле я й розпочала розмову з Павлом Яциною, начальником Регіонального сервісного центру МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях.

«Часом чуємо від громадян: «А де старі сімки, де старі десятки»

— Як плануєте розв’язати проблему з отриманням та­лона на складання практич­ного іспиту?

— У нас в Telegram-каналі пра­цює Chatbot, у якому достатньо обрати сервісний центр МВС та бажану послугу. Після цього він надсилатиме повідомлення що­разу, коли з’явиться вільний та­лон. Людина може швиденько авторизуватись і отримати та­лон. Не завжди встигнеш — інко­ли інший користувач зробить це швидше.

Інший варіант — вистояти зранку чергу і отримати талон на практичний іспит у терміна­лі. Він дозволяє отримати талон на наступні три дні, також тало­ни зявляються у терміналі, коли хтось пропустив свою чергу. До прикладу, годину тому сходив униз і був один вільний талон на складання практичного іспи­ту, хоча була вже друга полови­на дня.

Є два види талонів. Один — це складання іспиту на транспорт­ному засобі Сервісного центру МВС, інший — на транспортному засобі навчального закладу.

Більш популярні талони на автомобілі Сервісного центру. Це зрозуміло, адже ми суттє­во оновили наш автопарк: зараз маємо близько 27 сучасних ав­томобілів у межах трьох облас­тей. Часом чуємо від громадян: «А де старі сімки, де старі де­сятки. Ми навчалися на них, нам тепер важко сісти у новий, нор­мальний, сучасний автомобіль».

Ще одна проблема з отри­манням талона: велика кількість внутрішньопереміщених осіб, які переїхали до західних облас­тей і хочуть скласти теоретичні та практичні іспити тут.

Вплинуло на зростання по­питу і скасування обмеження на три спроби: громадянин може багато разів складати. Це вели­ке навантаження на наших екза­менаторів.

«Люди досі думають, що у Сервісному центрі МВС без грошей нічого не складеш»

— За відгуками студентів, до березня 2023 року у сер­вісних центрах було тоталь­не хабарництво. Від березня до червня 2023 року все змі­нилося? З чим це пов’язуєте?

— Я призначений на цю по­саду 8 вересня 2023 року, пе­реведений сюди з Донецької області. Керівництво Головно­го сервісного центру чітко по­ставило завдання — поборо­ти корупцію. У першу чергу ми «омолодили кров». В межах Львівської, Івано-Франківської, Закарпатської областей у 20-ти сервісних центрах залишилось лише 4 «старі» керівники, 16 — звільнили.

Також суттєво оновили кіль­кість і якість підготовки адміні­страторів. У нас чітка співпраця з департаментом внутрішньої безпеки в усіх трьох областях, щоб запобігти корупційним про­явам у сервісних центрах МВС.

Також впровадили низку за­ходів щодо контролю за прийманням теоретичних і прак­тичних іспитів. На сьогодні на території Львівської, Івано-Франківської, Закарпатської областей є 10 екзаменаційних хабів. Класи забезпечені каме­рами з перехресною відеозйом­кою, без сліпих зон та з записом звуку. Це для того, щоб екзаме­натор не міг щось підказати, по­казати пальцем. Усі комп’ютери обладнані системою DLP, яка унеможливлює підключення ззовні, так званий віддалений доступ. Комп’ютери, які стоять у класах, обладнані системою Face ID, яка під час складання іспиту фіксує обличчя людини.

— Для чого це впроваджу­ється?

— Були випадки, коли прихо­дила інша людина складати теоретичний іспит. Інколи це були зухвалі спроби, коли замість жінки приходив її чоловік. Були хитрощі, коли брати або сестри-близнюки приходили складати іспит одне за другого.

Якщо говорити про практич­ний іспит, то кожен транспорт­ний засіб обладнано шістьма камерами, які фіксують усе, що відбувається ззовні автомобіля і всередині. Камери знімають і руки, і ноги, що унеможливлює втручання адміністратора у про­цес складання практичного іс­питу. Якщо адміністратор десь натисне на дублювальну пе­даль, то це буде зафіксовано. Також впроваджена система ад­міністративної відповідальності для екзаменаторів і для інструк­торів автошкіл. До прикладу, якщо буде виявлено, що адміні­стратор Сервісного центру МВС втручався у процес складання теоретичного або практично­го іспиту, ми ці факти скеровує­мо на Головний сервісний центр МВС, після чого зібрані матері­али передають до департамен­ту внутрішньої безпеки. Вони з цим питанням розбираються. І на адміністратора може бути складено адмінпротокол на 17 тисяч гривень.

— А зарплата яка в адміні­стратора?

— Зарплата близько 20 ти­сяч гривень. Є чим ризикува­ти. За повторне порушення штраф уже 34 тисячі гривень, а потім звільнення.

Також постійно спілкуємо­ся з громадянами, закликаючи уникати шахраїв. Люди досі ду­мають, що у Сервісному центрі МВС без грошей нічого не скла­деш. Ви на своєму прикладі ба­чите, що іспит можна скласти. Так, тільки до нього потрібно ре­тельно підготуватися.

— Чи знайомі ви з групою у Фейсбуці «Права без хаба­рів»?

— З моменту мого призначен­ня ми провели спільну нараду з представниками цієї соціальної спільноти. Деякі моменти, про які говорилося на цій зустрічі, уже реалізовані.

— Наприклад?

— Було питання щодо онов­лення автопарку. Були нарікан­ня на автомобілі у підрозділі в Зимній Воді — оці «сімки», «де­сятки». Жодного цього авто­мобіля вже немає, всі сервісні центри отримали сучасні авто, на яких можна успішно скласти практичний іспит.

— У Сервісному центрі в Зимній Воді я не склала іс­питу через пеньок, який був не на дорозі, а на узбіччі, але екзаменатори оціню­ють його як перешкоду до­рожньому руху. Тому тре­ба показувати поворот, ніби об’їжджаєш його. То, може, краще було б його прибрати, якщо він «перешкода дорож­ньому руху».

— Ми вникнемо у суть справи та скеруємо лист місцевій гро­маді щодо цього.

«Призупинено діяльність 14 автошкіл, 4 закриті»

— Ваші сервісні центри наповнюють бюджети тих громад, де територіально розташовані. Який найпри­бутковіший? Чи отримуєте ви зиск від того?

— З 2024 року набули чин­ності зміни, відповідно до яких, якщо раніше 100% коштів над­ходило до місцевих громад, то зараз розподіл 70 на 30. 30% перераховується до спеціаль­ного фонду Міністерства вну­трішніх справ, 70% - до бюдже­тів місцевих громад.

Є територіальні громади, які розуміють, що Сервісний центр приносить кошти. І для того, аби Сервісний центр продовжував приносити ці кошти, його не­обхідно підтримувати, зокре­ма шляхом надання субвенцій. Власне, за субвенційні кошти було придбано багато автомобі­лів, оновлено комп’ютерну тех­ніку. Також за підтримки громад здійснюємо ремонтні роботи, покращуємо якість надання ад­міністративних послуг.

Якщо говорити про кошти, то найбільше надходить до міс­та Львова. За пів року у бю­джет міста ми переказали 15 мільйонів, у вигляді субвен­ції — отримали 1,5 млн на заку­півлю комп’ютерної техніки. Та­кож працюємо над реалізацією проєкту стосовно будівництва на території нашого Сервісного центру модульного укриття на 250−300 осіб.

За субвенційні кошти Черво­нограда, Самбора та Стрия при­дбали автомобілі Renault Duster. Працюємо над тим, щоб попо­внити наш автопарк вантаж­ними транспортними засоба­ми. Це дуже актуально, оскільки на вантажних автомобілях час­то складають іспити військовослужбовці.

— Також ви запустили про­єкт «Автошкола для осіб з ін­валідністю»…

— Майже 30 осіб з інвалідніс­тю повністю пройшли навчан­ня в межах проєкту та отримали посвідчення водія. Для якісної реалізації проєкту було обрано Сервісний центр МВС в с. Зим­на Вода. Він повністю інклюзив­ний: розташований на першому поверсі, обладнаний пандусом та кнопкою виклику персона­лу, має зручні вбиральні. Окрім того, в цьому підрозділі наявний один автомобіль, який обладна­но автоматичною коробкою пе­редач та усіма технічними засо­бами для ручного керування.

Розуміємо, що кількість осіб з інвалідністю, на жаль, зростає. Тож попит на цю послугу лише зростатиме.

— Ви також акредитуєте автошколи. Чи всіх допускає­те до проведення діяльності?

— На сьогодні призупинено діяльність на території нашого обслуговування 14 автошкіл, 4 закриті повністю. Основні при­чини — проведення навчання на транспортних засобах, які не пройшли обов’язкового техніч­ного контролю. Якщо виявлених недоліків не усувають, автошко­ла закривається.

Є випадки, коли автошколи навчають осіб, які перебувають за кордоном. Ці моменти управ­ління Департамент внутрішньої безпеки моніторить. Тобто ав­тошкола фіктивно вписує, що учень прийшов навчатися, а від­повідно до інформації в елек­тронних реєстрах виявляєть­ся, що людина у цей час була за кордоном. З такими недобро­чесними автошколами намага­ємося боротися, призупиняємо або закриваємо їхню діяльність.

— Ви ж і в інструкторів приймаєте іспит? Чи всі про­ходять з першого разу?

— Ні. Багато інструкторів при­ходять на переатестацію. Ін­структорів, які якісно надають свої послуги, не так багато.

Схожі новини