«Були спроби „хитрощів“, коли замість жінки здавати теоретичний іспит з водіння приходив чоловік»
Інтерв’ю з начальником Регіонального сервісного центру МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях Павлом Яциною
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/517181/iatsyna.jpg)
Після довготривалого навчання та екзаменації я отримала посвідчення водія. Оскільки пройшла цей тернистий шлях наче «таємний покупець», у мене є що запитати у керівництва сервісних центрів МВС. Велика проблема, з якою я зіткнулася, — отримання талона на складання практичного іспиту. Про наболіле я й розпочала розмову з Павлом Яциною, начальником Регіонального сервісного центру МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях.
«Часом чуємо від громадян: «А де старі сімки, де старі десятки»
— Як плануєте розв’язати проблему з отриманням талона на складання практичного іспиту?
— У нас в Telegram-каналі працює Chatbot, у якому достатньо обрати сервісний центр МВС та бажану послугу. Після цього він надсилатиме повідомлення щоразу, коли з’явиться вільний талон. Людина може швиденько авторизуватись і отримати талон. Не завжди встигнеш — інколи інший користувач зробить це швидше.
Інший варіант — вистояти зранку чергу і отримати талон на практичний іспит у терміналі. Він дозволяє отримати талон на наступні три дні, також талони зявляються у терміналі, коли хтось пропустив свою чергу. До прикладу, годину тому сходив униз і був один вільний талон на складання практичного іспиту, хоча була вже друга половина дня.
Є два види талонів. Один — це складання іспиту на транспортному засобі Сервісного центру МВС, інший — на транспортному засобі навчального закладу.
Більш популярні талони на автомобілі Сервісного центру. Це зрозуміло, адже ми суттєво оновили наш автопарк: зараз маємо близько 27 сучасних автомобілів у межах трьох областей. Часом чуємо від громадян: «А де старі сімки, де старі десятки. Ми навчалися на них, нам тепер важко сісти у новий, нормальний, сучасний автомобіль».
Ще одна проблема з отриманням талона: велика кількість внутрішньопереміщених осіб, які переїхали до західних областей і хочуть скласти теоретичні та практичні іспити тут.
Вплинуло на зростання попиту і скасування обмеження на три спроби: громадянин може багато разів складати. Це велике навантаження на наших екзаменаторів.
«Люди досі думають, що у Сервісному центрі МВС без грошей нічого не складеш»
— За відгуками студентів, до березня 2023 року у сервісних центрах було тотальне хабарництво. Від березня до червня 2023 року все змінилося? З чим це пов’язуєте?
— Я призначений на цю посаду 8 вересня 2023 року, переведений сюди з Донецької області. Керівництво Головного сервісного центру чітко поставило завдання — побороти корупцію. У першу чергу ми «омолодили кров». В межах Львівської, Івано-Франківської, Закарпатської областей у 20-ти сервісних центрах залишилось лише 4 «старі» керівники, 16 — звільнили.
Також суттєво оновили кількість і якість підготовки адміністраторів. У нас чітка співпраця з департаментом внутрішньої безпеки в усіх трьох областях, щоб запобігти корупційним проявам у сервісних центрах МВС.
Також впровадили низку заходів щодо контролю за прийманням теоретичних і практичних іспитів. На сьогодні на території Львівської, Івано-Франківської, Закарпатської областей є 10 екзаменаційних хабів. Класи забезпечені камерами з перехресною відеозйомкою, без сліпих зон та з записом звуку. Це для того, щоб екзаменатор не міг щось підказати, показати пальцем. Усі комп’ютери обладнані системою DLP, яка унеможливлює підключення ззовні, так званий віддалений доступ. Комп’ютери, які стоять у класах, обладнані системою Face ID, яка під час складання іспиту фіксує обличчя людини.
— Для чого це впроваджується?
— Були випадки, коли приходила інша людина складати теоретичний іспит. Інколи це були зухвалі спроби, коли замість жінки приходив її чоловік. Були хитрощі, коли брати або сестри-близнюки приходили складати іспит одне за другого.
Якщо говорити про практичний іспит, то кожен транспортний засіб обладнано шістьма камерами, які фіксують усе, що відбувається ззовні автомобіля і всередині. Камери знімають і руки, і ноги, що унеможливлює втручання адміністратора у процес складання практичного іспиту. Якщо адміністратор десь натисне на дублювальну педаль, то це буде зафіксовано. Також впроваджена система адміністративної відповідальності для екзаменаторів і для інструкторів автошкіл. До прикладу, якщо буде виявлено, що адміністратор Сервісного центру МВС втручався у процес складання теоретичного або практичного іспиту, ми ці факти скеровуємо на Головний сервісний центр МВС, після чого зібрані матеріали передають до департаменту внутрішньої безпеки. Вони з цим питанням розбираються. І на адміністратора може бути складено адмінпротокол на 17 тисяч гривень.
— А зарплата яка в адміністратора?
— Зарплата близько 20 тисяч гривень. Є чим ризикувати. За повторне порушення штраф уже 34 тисячі гривень, а потім звільнення.
Також постійно спілкуємося з громадянами, закликаючи уникати шахраїв. Люди досі думають, що у Сервісному центрі МВС без грошей нічого не складеш. Ви на своєму прикладі бачите, що іспит можна скласти. Так, тільки до нього потрібно ретельно підготуватися.
— Чи знайомі ви з групою у Фейсбуці «Права без хабарів»?
— З моменту мого призначення ми провели спільну нараду з представниками цієї соціальної спільноти. Деякі моменти, про які говорилося на цій зустрічі, уже реалізовані.
— Наприклад?
— Було питання щодо оновлення автопарку. Були нарікання на автомобілі у підрозділі в Зимній Воді — оці «сімки», «десятки». Жодного цього автомобіля вже немає, всі сервісні центри отримали сучасні авто, на яких можна успішно скласти практичний іспит.
— У Сервісному центрі в Зимній Воді я не склала іспиту через пеньок, який був не на дорозі, а на узбіччі, але екзаменатори оцінюють його як перешкоду дорожньому руху. Тому треба показувати поворот, ніби об’їжджаєш його. То, може, краще було б його прибрати, якщо він «перешкода дорожньому руху».
— Ми вникнемо у суть справи та скеруємо лист місцевій громаді щодо цього.
«Призупинено діяльність 14 автошкіл, 4 закриті»
— Ваші сервісні центри наповнюють бюджети тих громад, де територіально розташовані. Який найприбутковіший? Чи отримуєте ви зиск від того?
— З 2024 року набули чинності зміни, відповідно до яких, якщо раніше 100% коштів надходило до місцевих громад, то зараз розподіл 70 на 30. 30% перераховується до спеціального фонду Міністерства внутрішніх справ, 70% - до бюджетів місцевих громад.
Є територіальні громади, які розуміють, що Сервісний центр приносить кошти. І для того, аби Сервісний центр продовжував приносити ці кошти, його необхідно підтримувати, зокрема шляхом надання субвенцій. Власне, за субвенційні кошти було придбано багато автомобілів, оновлено комп’ютерну техніку. Також за підтримки громад здійснюємо ремонтні роботи, покращуємо якість надання адміністративних послуг.
Якщо говорити про кошти, то найбільше надходить до міста Львова. За пів року у бюджет міста ми переказали 15 мільйонів, у вигляді субвенції — отримали 1,5 млн на закупівлю комп’ютерної техніки. Також працюємо над реалізацією проєкту стосовно будівництва на території нашого Сервісного центру модульного укриття на 250−300 осіб.
За субвенційні кошти Червонограда, Самбора та Стрия придбали автомобілі Renault Duster. Працюємо над тим, щоб поповнити наш автопарк вантажними транспортними засобами. Це дуже актуально, оскільки на вантажних автомобілях часто складають іспити військовослужбовці.
/wz.lviv.ua/images/interview/2024/08/%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%B6%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0.jpg)
— Також ви запустили проєкт «Автошкола для осіб з інвалідністю»…
— Майже 30 осіб з інвалідністю повністю пройшли навчання в межах проєкту та отримали посвідчення водія. Для якісної реалізації проєкту було обрано Сервісний центр МВС в с. Зимна Вода. Він повністю інклюзивний: розташований на першому поверсі, обладнаний пандусом та кнопкою виклику персоналу, має зручні вбиральні. Окрім того, в цьому підрозділі наявний один автомобіль, який обладнано автоматичною коробкою передач та усіма технічними засобами для ручного керування.
Розуміємо, що кількість осіб з інвалідністю, на жаль, зростає. Тож попит на цю послугу лише зростатиме.
— Ви також акредитуєте автошколи. Чи всіх допускаєте до проведення діяльності?
— На сьогодні призупинено діяльність на території нашого обслуговування 14 автошкіл, 4 закриті повністю. Основні причини — проведення навчання на транспортних засобах, які не пройшли обов’язкового технічного контролю. Якщо виявлених недоліків не усувають, автошкола закривається.
Є випадки, коли автошколи навчають осіб, які перебувають за кордоном. Ці моменти управління Департамент внутрішньої безпеки моніторить. Тобто автошкола фіктивно вписує, що учень прийшов навчатися, а відповідно до інформації в електронних реєстрах виявляється, що людина у цей час була за кордоном. З такими недоброчесними автошколами намагаємося боротися, призупиняємо або закриваємо їхню діяльність.
— Ви ж і в інструкторів приймаєте іспит? Чи всі проходять з першого разу?
— Ні. Багато інструкторів приходять на переатестацію. Інструкторів, які якісно надають свої послуги, не так багато.