«Петро користувався рецептом підтримки вусів, який вичитав у газетах XIX століття»
Журналістка «ВЗ» поспілкувалася з екскурсоводом Іваном Радковцем, який розповів маловідомі факти про покійного брата Петра Радковця
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/484353/radkovtsy.jpg)
Львів втратив унікального екскурсовода, можна сказати, легенду міста — Петра Радковця. Він раптово пішов у засвіти, помер від інфаркту. Петро Радковець умів з першого погляду закохати у своє місто туристів з усього світу, відрізнявся від інших гідів енциклопедичними знаннями, дотепними жартами і неповторним стилем — у капелюсі, з тростиною, метеликом і фірмовими вусами. Одна з останніх його екскурсій була благодійною — для воїнів, які лікувалися у Львові після поранень.
/wz.lviv.ua/images/interview/2023/02/radkovtsy1.jpg)
— Неймовірну любов до міста Петро плекав зі самого дитинства, виріс у старій частині Львова, — розповів в інтерв’ю для «ВЗ» рідний брат Петра Радковця — професійний екскурсовод Іван Радковець. — Ми виросли на теперішній вулиці Лисенка. Його живили історія, любов до міста. Петро полюбляв використовувати термін «намацяльно». Коли з дитинства, на дотик, мацаєш, відчуваєш історію міста. Це його живило.
— Які найцікавіші випадки зі своїх екскурсій вам розповідав брат?
— Я би про Петра говорив не лише як про екскурсовода. Екскурсійна діяльність була однією зі складових його життя. Його захоплення Львовом — це насамперед участь в акціях зі збереження пам’яток. Наприкінці 80-х брав активну участь у Товаристві Лева. Разом брали участь в різних телевізійних проєктах. Петро опрацьовував історичні матеріали сам та давав їх мені як першому читачеві. Знаходив рідкісні фото міста. З нього насміхалися, мовляв, навіщо воно тобі потрібно… Навіщо купував фото? Наприкінці 80-х років не було Інтернету, а у бібліотеках не було можливості знайти те, що зараз вважаємо банальним, — історичний матеріал для роботи.
Своє життя Петро поклав на те, щоб про Львів дізнавалися. Розповідав мені історію, яка трапилася на вулиці Підвальній, біля пам’ятника Іванові Федорову. Саме ця історія дала йому поштовх більше зануритися у дослідження історії Львова. Коли Петру було 15 років, одна дівчина зупинилася біля пам’ятника і запитала його, як пройти до Домініканського костелу. Усі знали, де Музей релігії та атеїзму, а давня назва домініканців була не дуже відома і тоді заборонена. У ті часи розповідали про радянську епоху. Петро був заскочений та розгубився. І тоді незнайомка почала розповідати Петрові історію домініканців у Львові. Розповідала «общедоступным языком» зі своєї московської «колокольні»… Це Петра збентежило: чому людина, яка приїхала у його рідне місто, розповідає історію його міста. Взявся за книжки і ширше дослідження історії міста. Пізніше це вилилося у наші загадки міста Лева, у наші спільні казки, легенди, публікації, розвідки…
— Чи часто сперечалися з братом?
— Там, де є творчість, там є муза, — у кожного було своє бачення. Без суперечок не обходилося! Деколи ці суперечки чули навіть наші сусіди. Ми були голосними. Могли припинити писати спільну статтю в понеділок і продовжити роботу над нею в четвер. Бо якесь слово не задовольнило обох. Деколи у своїх суперечках брали третейського суддю — брата Василя, який теж уже помер. Третя думка завжди була корисною. Але якщо ми вдвох з Петром не погоджувалися з думкою Василя, відкладали це і шукали іншу форму подачі інформації.
— Чим був унікальним у туристичній галузі Петро?
— Зіграла роль його перша професія. Працював на «Прогресі». Спеціалізувався на індивідуальному пошиві взуття. Майстер з цеху «Сокіл» вчив його всього: як зі шматка шкіри і кавалка резини створити річ. Там вчили індивідуально, під клієнта, створювати взуття. Це те, що у Львові дуже шанувалося. Коли ж руками виготовляєш щось, то мусиш не тільки фантазувати, а й дотримуватися певних правил та технологій. Якщо порушити технологію, може виглядати красиво, але буде недовговічним.
І цей підхід до технологій був у наших краєзнавчих працях. Ми виробили методики, про які завжди пам’ятали: написати статтю удвох і знайти компроміс; не вірити фактам, доки немає трьох документів; розділяти легенди, казки, міфи і реальні історичні факти… Зіграла роль і подальша професія Петра — бібліотекар. Був дуже комунікабельним. Я різкий, на відміну від нього. Але це додавало своїх моментів, коли ми удвох вели екскурсії. У нас було своє гасло-пароль: «А я тебе переб’ю, любий мій братику». Ця фраза була з дитинства і означала, що ось тут треба зробити паузу, що треба знайти час послухати іншого. На початку нашої розмови ви питали про мою першу реакцію, коли я почув страшну звістку… У той день, за чотири години до смерті Петра, ми з ним обговорювали плани, будували проєкти. Деякі з цих проєктів будуть втілені у життя…
— Коли брат вирішив одягатися у батярському стилі? Чи були критики такого образу?
— Образ не створився за день. Його до деталей продумували упродовж певного часу. Починалося з того, що Петро почав закручувати вуса. Його вуса стали впізнаваними швидше, ніж його образ. До останніх днів Петро користувався рецептом підтримки вусів, який колись вичитав у газетах XIX століття. Користувався давнім рецептом, яким перукарі фіксували волосся. Цим продуктом ми практично користуємося щодня, просто зараз він дещо модернізований. Як гадаєте, що це? Це господарське мило. Мило, яке доводилося до кремоподібної маси, добре фіксувало волосся. Найголовніше — тримає довгий час і не шкодить волоссю.
— Яке хобі мав покійний екскурсовод-легенда?
— Оскільки у Львові був зіграний перший футбольний матч, то, звичайно, як і усі хлопці, грав у футбол. У футбол грав до останнього дня…
— Чи колись Петру пропонували йти у політику?
— Цю тему ми з братом багато обговорювали. Без сумніву, пропозиції надходили. Нас знали політики з різних партій. Петро міг навіть високим політикам по-батярськи пояснити, що не все, що має вагу в суспільстві, спливає на поверхню. Оце було його ставлення до політики!
Петро і так багато що змінив в політичних колах. Був борцем щодо несправедливих тарифів. На жаль, його справа не закінчилася комунальними платежами — як нас дурить теплоенерго. Судова справа не закрита, він дійшов до Верховного суду. Такі справи — вплив на суспільство, на політику. Можна робити тихо, а можна багато говорити, але мало робити. Петро просто робив.
— Чи мер Андрій Садовий дружив з Петром?
— Ми завжди співпрацювали з міським головою. А Петро особливо, оскільки розпочинав багато проєктів з розвитку міста, туризму, створення туристично-інформаційного центру, створення іміджу міста… Недаремно мав посвідчення екскурсовода під номером один, видане Львівською міською радою. Напередодні смерті Петро звернувся до ЦНАПу, щоб отримати офіційне посвідчення екскурсовода. Був одним з небагатьох у Львові, який прийняв для себе таке рішення. Не знаю, чи встиг отримати це посвідчення.
— Які плани щодо розвитку туризму у Львові виношував пан Петро?
— Проєкт «Львів лікує» (екскурсії для солдатів, які проходять у Львові реабілітацію), шкода, не буде продовжений за його участі. Ми цим займалися з 2014 року і до широкомасштабного вторгнення. Петро був у захопленні, що тепер нарешті такі екскурсії — міська програма, а не поодинокі екскурсії від різних гідів.
Петра також бентежило те, що зараз відбувається у Львові, як свою автентику втрачають дворики у центрі. Пройшовся днями по місцях, про які він мені говорив, і переконався, що ми втрачаємо Львів. Залізобетонні конструкції у дворах на площі Ринок — це вже не Львів. З фасадів не видно, як нищать Львів з подвір’їв. А душа будь-якого міста — у подвір’ях. Львів’янин не живе перед фасадом, а народжується у подвір’ї, з дитинства виховується подвір’ям. На екскурсіях Петро часто казав, що не можна любити того, чого не знаєш. Якщо людина не виросла в цих подвір’ях, вона їх не буде любити, і вона їх забудує. Петра бентежило, що у Львові зникають автентичні речі — автентика будівель, вікон, правдивого Львова. А найбільше бентежило, що зникає автентика львів’ян — львівської ґвари, мови, шляхетності, оце «Прошу пані».
У гонитві за урбаністичними псевдосимволами зникають ті речі, які мене привчив, як свого брата, любити Петро. І ми разом цю думку намагалися нести до інших. Колись з нас сміялися. Казали, що батярства не має бути, бо це, мовляв, злодії… Це субкультура, яка визнана не лише в Україні, а й у світі. Ми цю культуру розвивали разом. Тепер треба шукати продовжувачів справи, яку починав Петро.
— Як реагував на критику колег? Мені особисто деякі екскурсоводи говорили, що його боялися, але дуже поважали.
— Деякий час по Львову «ходила» фраза «Радковці-брехунці». Шановний пан професор з академічною освітою та глибокими історичними знаннями, на жаль, не може стати екскурсоводом, бо звик читати лекції, а не спілкуватися з людьми… Тому така людина буде ображена, що батяр з вулиці може тримати увагу, вести інтерактивну бесіду упродовж трьох-чотирьох годин. До критики Петро ставився спокійно. Навіть просив, щоби якомога більше людей робили йому зауваження, вказували на помилки. Ми ці помилки потім виправляли, зауваження враховували. Зауваження, яким ми повністю знехтували, — костюми. Нам говорили, що наші костюми — для театру, а образи не повинні ходити по вулицях. У нас з Петром народилося гасло — «Усміхайтеся, це їх дратує!». Людина, яка чекає бурхливої реакції спротиву, стає беззбройною, коли до неї усміхаються. І розуміє, що сама потрапила в халепу…