«Контрабанда сигарет псує репутацію України в очах європейського співтовариства»
Перше інтерв’ю Іллі Ніжнікова на посаді керівника Львівської митниці
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/440665/8o2a6815.jpg)
Львівська митниця запрацювала з 1 липня у складі єдиної юридичної особи Державної митної служби. До реорганізації функціонувала Галицька митниця на основі трьох областей: Львівської, Івано-Франківської та Тернопільської. Новий керівник митниці Ілля Ніжніков з 14 червня почав виконувати обов’язки, а з 27 липня його призначили на постійну посаду як переможця конкурсу. Зараз триває конкурс на посаду заступника начальника митниці. Про реорганізацію, корупцію, контрабанду та кадрові призначення говоримо в ексклюзивному інтерв’ю з новим керівником Львівської митниці.
— Про вас у публічному просторі мало інформації, навіть фотографії вашої не можна знайти в Інтернеті. Чому?
— Те, що немає фотографії, пов’язано з певними обмеженнями у моїй попередній роботі.
— Розкажіть про себе.
— У 1981 році народився у Києві, деякий час, у юнацтві, жив у Криму.
— Цим і пояснюєте наявність у декларації нерухомості у Криму?
— Так, у 90-их роках тато працював директором радгоспу, був задіяний у сільському господарстві, тому вся родина переїхала туди жити. З 86-го, одразу після Чорнобильської катастрофи, і до 97-го року ми жили у Криму, в сільській місцевості. Там я навчався у турецькому ліцеї, це була школа-інтернат, і деякі предмети вивчав турецькою мовою. Тому знаю турецьку на побутовому рівні.
Мати — викладач англійської мови, у Києві вчився у школі з поглибленим вивченням англійської. В 11-му класі вирішив здобути професію юриста, почав проходити відбір до працевлаштування і для початку військової служби в СБУ. Для вступу обрав навчальний заклад, де здійснювалась підготовка кадрів для Служби безпеки України, — Національну юридичну академію імені Ярослава Мудрого у Харкові. Закінчив у 2005 році. Ще з 2000 року вступив на військову службу на посаду курсанта, а з 2005 року вже отримав перше офіцерське військове звання і почав працювати в Управлінні СБУ. На час звільнення з військової служби маю звання полковника юстиції.
Починав працювати слідчим в СБУ міста Києва. До 2010-го працював на посаді слідчого, далі керував слідчими підрозділами. Під час подій Майдану був переведений в Управління СБУ в Одеській області, там у 2014 році зустрів російську агресію, сепаратистські прояви в Одесі. Слідчі, якими я керував, розслідували події 2 травня.
— Була реальна загроза в Одесі?
— Була. Були потужні сепаратистські прояви, інспіровані державою-агресором. Майже кожен тиждень відбувалися терористичні акти, вибухи, замахи.
Після цього мене перевели у Головне управління СБУ у Києві та Київській області, де я очолював слідчий підрозділ до звільнення у 2020 році.
З 2020-го працюю у системі Держмитслужби. Це був набір за контрактом (за правилами, які діяли під час пандемії Covid-19), було оголошено конкурс, і мене прийняли на посаду начальника управління. Одночасно з тим був оголошений конкурс на посаду начальника Львівської митниці. Я подав документи, пройшов співбесіди і був оголошений переможцем. Після цього — спецперевірка, і ось 27 липня — призначення.
— Триває реформування митниці. Які завдання стоять перед Львівською?
— Етап реформування передбачав початок функціонування Державної митної служби в моделі єдиної юридичної особи: Львівська митниця — вже як структурний підрозділ Державної митної служби. Основне завдання — щоб з 1 липня Львівська митниця зафункціонувала безперебійно. Черг, як ви знаєте, на пунктах пропуску не було.
— Реформа митниці полягає не лише у технічних речах…
— Мета реформи — забезпечити якісне надання сервісу, викорінення ганебних проявів корупції, захист економічних інтересів нашої держави. І, звичайно, боротьба з контрабандою.
— Після резонансного засідання РНБО 46 митників Львівської митниці усунули від посади, однак за кілька місяців їх поновили. Чому? Чи спілкувались ви з цими людьми? Як оцінюєте такий крок: чи такі дії не компрометують митницю і владу?
— У квітні Державна митна служба надіслала до Галицької митниці список осіб, які, ймовірно, могли бути пов’язані з контрабандними схемами. Щодо них було порушено дисциплінарні провадження, які тривали два місяці. Для підтвердження чи спростування їхньої вини було скеровано запити у правоохоронні органи. Однак дисциплінарні провадження були закриті у зв’язку з відсутністю у їхніх діях дисциплінарних проступків та підстав до притягнення до відповідальності. Митники повернулися до виконання службових обов’язків.
Крім того, працівники Галицької митниці проходили тестування, які складалися з трьох етапів. Перший — на знання законодавства. Другий — на загальні здібності. Хто успішно пройшов два попередні етапи, допускався до тестування на благонадійність. За результатами проведених тестувань було визначено, хто з працівників рекомендований умовно, рекомендований, умовно не рекомендований, не рекомендований для переведення на Львівську митницю.
Читайте також: Українських митників перевірять на поліграфі
— Така процедура стосувалась усіх працівників митниці?
— Так.
— Які результати: чи є звільнення, відсторонення, пониження у посаді?
— Ця перевірка була зрізом для керівників, які будуть призначати осіб на посади і визначати їм іспитовий термін.
— Скільки працівників на випробувальному терміні?
— Штат Львівської митниці налічує 988 осіб, і кожному з них встановлено випробувальний термін — шість місяців. Крім того, з 857 працівників Галицької митниці (у межах Львівщини), які проходили тестування, 764 переведено на Львівську митницю.
— Чи правильно я розумію, що претензій до 46 митників немає?
— Їх переводили на Львівську митницю з урахуванням того, чи пройшли вони перевірку на благонадійність. Не всі працівники переведені.
— Скільки позбулись своїх посад?
— Троє залишились на посадах у Галицькій митниці, яка перебуває у стані ліквідації, 43 переведені на Львівську митницю.
— Ваше останнє місце роботи — посада начальника управління боротьби з митними правопорушеннями Департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил. Тобто про контрабанду ви знаєте все… Як так сталося, що у 2020 році Україна поставила в ЄС 4% від нелегального ринку сигарет?
— Класична контрабанда — це кримінальна відповідальність, митні правопорушення — адміністративна відповідальність, однак у суспільстві всі ці правопорушення називають контрабандою.
Щодо контрабанди цигарок, цифри справді значні, однак контрабанда цигарок з України не дуже притаманна Львівській області. Партії цигарок, які затримують митники Львівщини, незначні. Переважно це цигарки, які переміщують у тайниках, сховищах. Партій сигарет, які б переміщували вантажними автомобілями, вагою по 20 тонн, у Львівській митниці не затримували, як, зокрема, і наші польські колеги на суміжних митницях.
Контрабанда сигарет є іміджевим питанням для нашої країни — це псує репутацію України в очах європейського співтовариства. Але насамперед контрабанда тютюнових виробів шкодить економічним інтересам країн ЄС.
— Президент говорить про 300 млрд грн, які недоотримує бюджет України через контрабанду…
— Це не лише контрабанда сигарет… Контрабанду, порушення митних правил, що призводить до ухилення від сплати податків, звісно, ми не побороли. Як відомо, президент подав у Верховну Раду законопроєкт про криміналізацію контрабанди.
— Законопроєкт пройшов перше читання. Ви підтримуєте його?
— Так, підтримую. До 2012 року так звана товарна контрабанда була кримінальним злочином. Я застав той період, коли мій підрозділ розслідував товарну контрабанду.
— Яка найбільш резонансна справа у вашій практиці?
— Контрабанда більш як на 2 млн доларів. Це була електроніка, у тому числі дорогі поставки побутової техніки.
— Чи відстежували ви цю справу вже у суді?
— Так, були і обвинувальні вироки.
— Експерти говорять про перерозподіл впливів на митниці. Зазначають, що працівники СБУ втратили контроль через ліквідацію відділу «К», тому на митницю призначають своїх людей для контролю за структурою зсередини. Ви теж працювали в СБУ. Чому перейшли на роботу в митницю?
— Моє призначення ніяк не пов’язано з намаганням або ненамаганням будь-яких осіб впливати на діяльність Держмитслужби. Це в першу чергу моє бажання реалізувати свій досвід і здорові амбіції у новій сфері. Відносно новій…
— Нещодавно був резонансний випадок на Ягодині, коли митника затримали з 700 тисячами доларів готівки. Журналісти подавали такий випадок як «чемодани на Київ». Про Львівську митницю журналісти пишуть, що щомісячна «плата на Київ» — це 7 мільйонів доларів.
— Возити в Київ валізи грошей — корупційний злочин. Звісно, це неправда. Щодо справи у Волинській митниці досудове розслідування не завершене.
Читайте також: Волинський митник віз сотні тисяч доларів «подяки» на Київ?
— Ще у березні була інформація про те, що уряд підтримав будівництво 10-ти та реконструкцію 25-ти пунктів пропуску. За прогнозами, на це потрібно 9,8 млрд грн. Чи є у планах оснащення і пунктів пропуску на Львівщині?
— У Львівській митниці планується реконструкція трьох пунктів пропуску. За обсягами імпорту і експорту, переміщення пасажирів і вантажів Львівська митниця є стратегічною.
Перший — це пункт пропуску «Шегині». Його реконструкція почнеться у вересні. На стадії узгодження питання щодо обмеження руху вантажним напрямком цього пункту пропуску. На цей об’єкт виділено із кредитної лінії уряду Польщі, за угодою між урядом Польщі та України, 15 млн 720 тисяч євро. Йдеться про двоетапне виконання робіт. Спершу будівництво ділянки для легкового, вантажного транспорту і автобусів на виїзд з України, яке має завершитись до кінця 2022 року. Після цього реконструкція в’їзної частини пункту пропуску, яка триватиме до кінця 2023 р. У рамках реконструкції передбачається створення ділянок для сервісного обслуговування автомобілів, відстою авто, паркування, ділянок, де будуть відбуватися митні і прикордонні формальності.
У «Краківці» планується будівництво нової інфраструктури для пропуску легкових автомобілів і автобусів, з розмежуванням в’їзду та виїзду, яке також буде завершено до кінця 2022 р. Крім цього, наявний пункт пропуску до кінця 2023 р. буде реконструйовано під вантажний транспорт. У «Краківці» рух на вантажній ділянці обмежуватись не буде.
На митному посту «Рава-Руська» планується будівництво пішохідного переходу, яке завершиться до кінця 2022 р.
— У квітні ЄБА (Європейська бізнес-асоціація. — Ред.) оприлюднила оцінку роботи митниці. Показник знизився до 3,08 за 5-бальною шкалою і став найнижчим показником з першої половини 2019 року. З чим це пов’язано і як змінити ситуацію, аби бізнес дав кращу оцінку роботи структури?
— Я знайомий з цим звітом, він стосувався не лише Львівської митниці, а Державної митної служби в цілому. Будемо виправляти цей показник. Це по-перше. По-друге, це комплексний показник, який відображає зведення багатьох критеріїв. Щодо Львівської митниці, то проблеми стосувалися митного режиму переробки та недостатньої кількості сервісних зон перед пунктами пропуску. Реконструкція дозволить це виправити.
— Спрощення розмитнення автомобілів на єврономерах: за останнім звітом, Львівська митниця оформила найменше. З чим це пов’язано?
— Закон про пільгове розмитнення набув чинності з 15 червня. Він передбачає сплату добровільного внеску у розмірі 8,5 тисячі гривень для осіб, які порушили митні правила. За таких умов вони звільняються від адміністративної відповідальності, і далі нараховується пільгове розмитнення. Щодо кількісних показників, то з 1 липня ми оформили 998 транспортних засобів, а від початку дії цього закону — 1289. Львівська митниця перебуває на п’ятому місці в Україні. Ми переказали до бюджету за розмитнення автомобілів 36 мільйонів гривень, плюс близько 10 мільйонів добровільного внеску.
— Яка зарплата рядового митника і, наприклад, начальника митного поста?
— Ми перейшли на роботу за контрактом. Заступник начальника митного поста отримує близько 25 тис. грн. Рядовий державний інспектор — у межах 14 тис. гривень. Особисто я ще не отримав заробітної плати. Мій оклад, згідно з умовами контракту, становить 18 тисяч гривень. До цього буде додана премія і доплата за вислугу років.
— Чи вважаєте таку заробітну плату достатньою?
— Це недостатньо. Завдяки контрактній системі нам дозволили збільшити зарплату працівників митниці у півтора раза.
Читайте також: «Будувати „стіну“ на Донбасі нелогічно…»