«Галерея у Кракові викупила усі мої картини з виставки»
Ексклюзивне інтерв’ю з заслуженою художницею України, рекордсменкою Книги рекордів Наталією Поліщук
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/436007/polischukdsc069111.jpg)
У Східниці відбувся унікальний мистецький проєкт «Сад висячих дерев», який у 3D-форматі на території готелю «Респект» створила заслужена художниця України Наталія Поліщук. Мисткиня за допомогою малярських технік, які застосувала вперше в Україні, розмалювала дерева так, що вони «зависли» у повітрі. За втілення цього мистецького проєкту Наталія Поліщук стала рекордсменкою Книги рекордів України. Хто надихнув її на втілення «Саду висячих дерев», чому вирішила стати художницею, про виставки та особисте життя Наталія Поліщук в ексклюзивному інтерв’ю розповіла журналістці «ВЗ».
— Задум проєкту належить киянину Ігорю Коросу — директору Фонду Івана Франка, — каже Наталія Поліщук. — Він і запропонував зробити щось цікаве, бо люди страшенно втомлені негативними подіями у нашій країні: війна, ковід, економічні негаразди… Ми планували зробити цей проєкт ще до Пасхи. Хотіли зробити писанки, які були б начебто всередині дерева. Щоб відчувалися український дух і свято. Вже усе виміряли, витратили 15 метрів полотна, але на заваді стала прикра погода. Коли виміряли, снігу було по коліно. Довелося задум відкласти. Тоді і вирішили зробити квітучий сад. Працювати було складно — то дощі, то рвучкий вітер, а у день закриття виставки були такі страшні пориви вітру, що хотіли вже скасувати свято. Фуршетні столики літали по території. Скільки живу, такого сильного вітру не пам’ятаю…
— Але все вдалося, і ви стали рекордсменкою Книги рекордів України…
— Так, під час відкриття я малювала одне дерево при глядачах. Друге дерево було затягнуте полотном — давали можливість спробувати усім охочим. Це було цікаве видовище для діток, батьків. Кожен хотів щось намалювати. Одне дерево ми назвали «Деревом гостей». Протягом тижня я все вдосконалювала: доводилося знімати полотна і забирати у майстерню, бо у Східниці лили дощі. Потім треба було знову приїжджати і дивитися, чи збігається просторова ілюзія. У цьому була найбільша складність роботи. На закриття виставки приїхав представник Книги рекордів України і вручив мені сертифікат.
— Ви народилися у родині художників. Любов до малювання всмоктали з молоком матері?
— Мабуть, так. Коли ти ростеш і бачиш, як батьки малюють, не усвідомлюєш, що може бути по-іншому. Ми росли у зовсім іншому світі, ніж наші ровесники, бо постійно перебували під творчим впливом. У батьків були зустрічі і знайомства — і це все пов’язане з мистецтвом. Спочатку ми це сприймали як забаву, а згодом ця гра переросла у професійне захоплення.
— Батьки відразу вчили, як тримати пензлик, чи не звертали уваги на ваші перші «кроки»?
— Коли ми з братом і сестрою були маленькими, малювали як хотіли. Це було як хобі. Батьки нас не навчали, ми це сприймали як розвагу. Коли стали старшими і свідомими, був момент, коли батько сказав: «Хочеш, Наталочко, я навчу тебе малювати?». Звісно, я хотіла. І тоді батько почав показувати усі секрети, до яких йшов усе життя. На жаль, батько відійшов в інший світ. Коли ми були молодші, тато забороняв нам слухати попсу, просив, щоб слухали щось якісне, бо тоді й картина буде такою, як треба. Казав: «Що ти слухаєш, така й картина буде». Ми малювали під Scorpions, Deep Purple, Led Zeppelin… Батько мав свої цінності і намагався нам їх передати: чи то стосувалося музики, чи мистецтва, усе, до чого він торкався, мало бути таким, як він казав.
— Коли ви намалювали свою першу картину?
— Про першу картину не скажу. Батьки ніколи не підкреслювали, що я ще дитина. У 16 років я вже мала професійні виставки, мене запрошували як повноцінного художника. Це були і родинні виставки, і виставки у коледжі.
— Тобто вибір майбутньої освіти перед вами не стояв?
— Стояв. Бо я писала вірші, у дитинстві ми організовували багато виступів і свят, де я була ведучою. Мріяла вступити на факультет журналістики. Ще одна моя мрія — театральний інститут. Від журналістики мене відмовила мама. Казала, що дуже складно писати правду у нашій країні, і для дівчинки це небезпечно. «А змовчати ти все одно не зможеш», — переконувала вона. Щодо театрального у мами також була своя позиція. Вона казала, що це складно для сім’ї, бо я не буду належати чоловікові і дітям, а лише своїй роботі. А мистецтво, переконувала мене мама, — це поєднання всього, чого я хочу. Тоді зможу і працювати, і приділяти увагу своїй родині. І мама мала рацію тоді. Бо зараз я і вдома, і на роботі (сміється. — Г. Я.). Майстерня у моєму будинку, тому діти завжди поруч, навіть коли малюю. Діти подорожують з нами, коли їдемо на виставки. Безмежно вдячна мамі, що свого часу спрямувала мене у правильне русло.
— Ви брали участь у багатьох пленерах і виставках — не лише в Україні, а й за кордоном. Що найбільше вразило?
— Якщо говорити про зарубіжні виставки, вражає ставлення іноземців до мистецтва. Вони приходять цілими родинами, ставлять запитання. Це зовсім інший рівень, ніж іноді буває в Україні. Був і казус. Ми їхали в Мадрид, на виставку. Везли машиною 65 картин. Три тисячі кілометрів далися нам важко, бо у чоловіка була ангіна, висока температура. Чоловік навіть хотів повернутися додому. Але розумів, що тоді виставку буде зірвано. Навіть важко уявити, яких зусиль йому це коштувало, щоб у такому стані доїхати до Мадрида. Чоловік — моя опора, підтримка, робить нереальне заради мене.
— Багато своїх картин продаєте ?
— На жаль, через карантин стало складно і з організацією виставок, зараз намагаємося не планувати, бо все може бути зірвано. Але у попередні роки, до цієї коронаістерії, у мене було п’ять виставок у Франції, у Мюнхені і Мадриді по кілька, а у Польщі навіть не злічити. Європейський глядач любить мистецтво, вміє гідно оцінити, тому раніше виставок було дуже багато. Зараз залишилася перспектива лише продажу через Інтернет. Я такі замовлення мала з Америки, Естонії, інших країн. Проблем з передачею картин немає.
— А були випадки, коли везете, до прикладу, 65 картин, а повертаєтеся додому лише з половиною?
— Щоб зовсім з половиною, то такого не було, але менш ніж половину у мене купували. Був випадок 2009 року, який дав поштовх, мабуть, усій моїй творчій кар’єрі. Це була виставка у галереї Кракова, на якій я виставила близько 20 картин. І галерея викупила усі мої картини! Ми поверталися додому без жодного полотна.
— Ваші картини є майже у кожній країні світу. Купують їх і українці. Не було випадків, коли ви надіслали роботу, а вам не заплатили?
— Дякувати Богу, не було. Мабуть, все ж таки, як колись казав мій тато, люди, яким подобається мистецтво, злими апріорі бути не можуть. Навіть якщо ми віддаємо без грошей по дві-три картини, як кажуть, «на примірку» комусь додому. Мабуть, добра енергетика і притягує до нас хороших людей.
— Чи є у вашій колекції робота, яку не продасте за жодні гроші?
— Нема. Коли розумієш, що твої картини дарують радість людям, це — найбільше щастя. Це — як діти, але ти віддаєш їх у добрі руки. Було не раз, що малювала картину для себе, у свій будинок, але якщо хтось казав, що хоче саме цю картину, я продавала.
— У вашій родині малюють не лише батьки, а й сестра і брат. Це допомагає, чи, навпаки, заважає?
— Ні так, ні так. Ми це сприймаємо як життя. Бо ми росли у цьому, раніше мали багато родинних виставок, а коли виросли і стали свідомі, кожен працює окремо і радіємо успіхам одне одного. Якщо потрібно, даємо одне одному творчі поради. Але є момент, який найбільше ранить. До прикладу, коли мистецький критик зробить зауваження, ти це сприймаєш професійно. А от коли, пригадую, мене у підлітковому віці батько критикував, мене це ранило і боліло. Від батьків ми найбільше потребуємо любові та схвалення. Але з роками, якщо мені хтось із членів родини каже, що ось тут було б краще зробити ось так, я дослухаюся.
— Ваша техніка малювання не належить до традиційних. Ви винайшли власну. У чому вона полягає?
— Мабуть, у почуттях. Почуття — це ключове, що править нами. Бо без емоцій, без вкладання часточки своєї душі і серця, не буде нічого. Це буде мертвий живопис, який не вабить і не спокушає. Я б не виокремлювала це як техніку, я б сказала, що це — колір і почуття.
— Ваші діти також малюють?
— У нас четверо дітей. Восьмирічний Матвійко попросився прислуговувати священнику і ходить на гітару. Він не малює. Найменша — шестирічна Емілія. Вона шульга, малює безперервно. Коли я малюю до глибокої ночі або й до ранку, потім сплю, діти знають, що маму не треба рухати, усі домашні клопоти лягають на чоловікові руки. А коли я прокидаюся, чоловік жартує: «Ой, прокинулася наша художниця». А маленька Емілія каже: «Яка художниця?», тобто вона асоціює себе з тим, що вона також художниця. 11-річна Аліса чудово шиє на професійній машинці. Видно, що має задатки дизайнера. Найстарша, 13-річна Еліна, пише вірші і також малює. На Трускавецькому радіо веде передачу «Мандрівки Україною». Аліса та Еліна ходять у художню школу. Нотки творчості відчуваю у кожній дитині, але життя покаже, ким стануть. Ми з чоловіком підтримаємо вибір кожної своєї дитини.