«Я навчався у тій самій академії в Санкт-Петербурзі, що й Шевченко, ходив тими ж вулицями. І так само мені бракувало України»
У сербському місті Новий Сад відкрили пам’ятник Кобзареві роботи відомого скульптора Володимира Цісарика
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/431341/2021030410263.jpg)
Володимир Цісарик — відомий український скульптор, монументаліст. Автор єдиного у світі пам’ятника Леопольду фон Мазоху, якийстав візитною карткою Львова та з’явився на сторінках The New York Times. Учасник багатьох міжнародних проєктів та виставок. У 2019 році реалізував скульптурнийпроєкт із облаштування публічного простору у китайському місті Ченду. А торік представив скульптуру «Сильф. Тіна», яка прикрасила обкладинку нового альбому співачки Тіни Кароль. У лютому 2021 року потрапив у шорт-лист найкращих митців світу від популярної міжнародної платформи Artleove. А кілька днів тому в місті Новий Сад у Сербії відкрили пам’ятник Шевченку авторства Володимира Цісарика. Про навчання, роботу в Україні та за кордоном, а також про особисте життя Володимир Цісарик розповів журналістці «ВЗ».
— У сербському місті Новий Сад відкрили пам’ятник Шевченку. Як відбувалась робота над ним і чим вона знакова для вас?
— Понад 20 років українська громада у Сербії добивалась спорудження пам’ятника. А про весь процес переговорів, проєктування, виготовлення, транспортування та встановлення можна написати окрему книжку. Це мій другий пам’ятник Шевченку. Перший був відкритий у Вінниці 2014 року. Для мене Шевченко є завжди у молодому образі, у віці найбільшої енергії, сміливих мрій та рішучих вчинків. Символічно, що у 2009 році я навчався у тій самій академії в Санкт-Петербурзі, що і Шевченко, ходив тими ж вулицями. І так само мені бракувало України.
/wz.lviv.ua/images/interview/2021/03/Taras.jpg)
— Як відрізняється підхід до розміщення арт-об'єктів в Україні та за кордоном — на прикладі вашого міжнародного досвіду у китайському місті Ченду?
— Ченду — четверте за величиною місто Китаю, столиця провінції Сичуань. Влада міста Ченду вирішила побудувати новий район Тянфу на 1,5 мільйона жителів. Цей район запроєктований повністю за новітніми екостандартами: дуже багато зелених насаджень, штучні річки та озера, багато парків та зелених скверів. У рамках міжнародної програми міст-побратимів та партнерів міста Ченду 2018 року було запрошено 40 скульпторів з 30 країн світу, для того, щоб розробити проєкти для мистецького наповнення публічного простору нового району. Я надіслав чотири варіанти. У Китаї взяли довгу паузу, я вже подумав, що не вибрали жодного, але за деякий час прийшла відповідь, що їм підійшли всі варіанти і вони не знають, який вибрати. Врешті-решт реалізували усі чотири. Створювались ці скульптури у натуральну величину в скульптурних майстернях у Ченду. Скульптури встановлені в одному з парків, нещодавно мені написали знайомі звідти, що біля скульптур постійно є люди, фотографуються. Вони стали частиною міського ландшафту та інтегрувались у середовище.
— З ким легше працювати — з українцями чи з закордонними замовниками?
— Коли працюю з європейськими замовниками, відчувається повна довіра до митця, менше нав’язують рамок. Відразу є презумпція довіри.
В Україні, попри солідне портфоліо, кожен раз треба клієнту доказувати, що ти можеш і надалі працювати на високому рівні. Клієнти хочуть контролювати усі етапи створення твору. Чим більше вони включені у процес, тим краще. У Європі позиція клієнта в більшості така — ти придумай щось класне, створи і здивуй мене готовим твором, у нас це здебільшого — я хочу від початку бути включеним у процес, щоб на кінцевому етапі не було сюрпризів. Також європейці майже не торгуються — їм ціна або підходить, або ні. У нас часто торгуються, причому перед розробкою кошторису, потім — після.
— Яким був перший ваш проєкт, реалізований за кордоном?
— Скульптура «Міленіум» у Великій Британії в 2000 році. Мій самостійний творчий шлях розпочався саме з Англії рівно 20 років тому. Мене запросив англієць, який захотів у своєму селі реалізувати мистецький проєкт. Село Hidcote Boyce розташоване в місцевості Cotswold, яку англійці називають «серце Англії» — один з офіційно визнаних «районів неймовірної природної краси». Там є села та містечка 14 століття, неподалік у Стретфорді-на-Ейвоні народився і виріс Шекспір. Оскільки це був 2000 рік (Міленіум), у мене з"явилась думка пов"язати у скульптурі нове тисячоліття, яке тільки приходить, зі старим, яке вже відійшло.
За півтора місяця я зробив скульптуру «Міленіум». З одного боку — стародавній англійський мур, в який входить і зникає старий чоловік у середньовічній накидці, що символізує старе тисячоліття, яке відходить, а з іншого боку — молодий хлопець, який динамічно виривається з каменю. Це стало для мене прикладом, що мистецтво можна інтегрувати не тільки на площах великих міст, не тільки великими бюджетами та дорогими матеріалами.
— Ви закінчили Львівську академію мистецтв, потім ще навчались у Санкт-Петербурзі та у Флоренції. Що саме вам дав кожен з цих періодів у професійному плані?
— У Львові — це була фахова школа. Я закінчив коледж Труша, а потім академію мистецтв. З самого початку знав, що хочу бути професійним скульптором, і докладав максимум зусиль для цього. Весь свій вільний час присвячував шліфуванню навичок. Це дало мені змогу відразу розпочати свою професійну діяльність на високому рівні.
У Санкт-Петербург я вже їхав сформованим скульптором. У мене було чітке розуміння, над чим мені потрібно попрацювати, що вдосконалити. Це також був дуже цікавий досвід, коли відриваєшся від щоденної рутини і сідаєш знову за парту, тільки з новим розумінням та маючи вже певний досвід за плечима. У Флоренції стажування полягало не у навчанні, а більше у площині осмислення мистецтва, це вже було гранню між мистецтвом та філософією. Там є найкращі зразки класичного мистецтва, а також динамічно розвивається сучасне мистецтво.
— Пам'ятник Леопольду фон Мазоху, автором якого ви є, бачили та знають, здається, всі, хто хоч раз побував у Львові. У місті Лева у вас ще дуже багато інших робіт: це і скульптура Пікассо, і пам’ятники сажотрусу, броварам і Героям Листопадового Чину та багато інших. Яка зі скульптур є найулюбленішою? І де ще в Україні хотіли би бачити ваші скульптури?
/wz.lviv.ua/images/interview/2021/03/Mazokh(1).jpg)
— Звичайно, найбільш відомою і знаковою є скульптура Мазоха. Мої скульптури є в багатьох містах України, але дуже б хотілось зробити щось знакове в Києві, також вперше попрацювати в Одесі та Харкові. Чим масштабніший проєкт і більші форми — тим цікавіше. Останнім часом багато замовлень з Чернівців. Також хочеться і нових міжнародних проєктів, наприклад, у Дубаї чи в Сінгапурі.
— Один із ваших проєктів 2020 року — співпраця зі співачкою Тіною Кароль. Як народилась ця ідея?
— Узимку Тіна Кароль зупинилась в одному з готелів, де побачила мою скульптуру Сильфа. Її зацікавила філософія скульптури, і вона провела паралель зі своїм музичним альбомом, який готувала. Тіна уявила загальний концепт, знайшла мене в Інстаграмі і запропонувала створити Сильфа для обкладинки альбому з її зображенням. Потім ця скульптура також з’явилась у відеотрилогії.
— Ваша дружина Олена Онуфрів — відома українська художниця. Як двом творчим людям живеться разом?
— Це прекрасно — жити схожими цінностями, розуміємо одне одного. У нас обох життя крутиться довкола мистецтва, тому у нас багато спільних тем для розмов. Підтримуємо одне одного у творчих та організаційних справах. Так виходить, що скульптура і живопис та дизайн різні за своєю суттю, тому наразі ми йдемо паралельним курсом. Можливо, колись в якійсь точці ці лінії перетнуться, і вийде цікавий спільний проєкт.
/wz.lviv.ua/images/interview/2021/03/Volodymyr_Tsisaryk_i_Olena_Onufriv(1).jpg)
— У вас двоє синів. Чи прищеплюєте їм любов до мистецтва?
— У нас два хлопці, 10 і 4 роки. Старший дуже любить малювати, у нього добре розвинуте відчуття кольору. Навіть колекцію дитячого одягу створив з Оленою. Хоча зараз він також захоплюється футболом. Молодший більше любить ліпити, останнім часом просить купувати йому пластилін. Я, звичайно, дуже радий з того і купую, стежу за тим, як він ліпить персонажів з улюблених мультфільмів. Мені здається, що наразі рано казати, чи це захоплення переросте у щось серйозніше. Який шлях вони би собі не обрали, ми з Оленою їх підтримаємо.