«Від антикорупційних кроків Зеленського залежатиме, чи буде він другом США»
Розмова кореспондента «Високого Замку» з учасником безпекового форуму — дипломатом, колишнім членом українського уряду Романом Безсмертним.
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/431334/bezsm-kolom.jpg)
У Києві відбувся безпековий форум, що його організував фонд Арсенія Яценюка «Відкрий Україну». Авторитетні українські й американські політики, дипломати, громадські діячі (серед них — Френсіс Фукуяма, Александер Вершбоу, Джон Гербст, Марі Йованович, Стівен Пайфер, Вільям Тейлор, Володимир Горбулін, Олександр Турчинов, Володимир Огризко, Валерій Чалий, Йосиф Зісельс, Мирослав Маринович, Юрій Щербак) презентували документ «12 пунктів стратегічного партнерства між Сполученими Штатами та Україною». У ньому наголошено, що оновлене американсько-українське партнерство має бути пов’язане з готовністю української влади швидко здійснювати трансформаційні демократичні реформи і активно проводити антикорупційну роботу. На форумі не обминули увагою недавнє рішення Держдепартаменту США накласти санкції на вітчизняного олігарха Ігоря Коломойського, закликали українську владу бути наступальною, послідовною у боротьбі з корупцією. Про це, власне, й розмова кореспондента «Високого Замку» з учасником безпекового форуму — дипломатом, колишнім членом українського уряду Романом Безсмертним.
— Після американських санкцій щодо олігарха Коломойського чи виконає президент Зеленський домашню антикорупційну роботу? У чому вона полягатиме?
— Для нинішнього політичного керівництва України, першою чергою, для президента Зеленського, санкції проти Коломойського — це тест. Від того, якою буде реакція глави держави і дії його команди, залежатиме його участь в антипутінському блоці, взаємодія з ним як з потенційним другом США у континентальній глобальній політиці. Від цього залежатиме і ставлення Заходу до України загалом.
Санкції — лише початкова, далеко не завершена дія. Невипадково це рішення збіглося з цілим рядом ініціатив, які висловлені як держсекретарем США Блінкеном — як у розмові з міністром закордонних справ України Кулебою, так і у публічних виступах керівника Держдепартаменту. Кілька ка дуже серйозних тез щодо України озвучено у концептуальному, безпековому документі американської влади, який затвердив президент Байден. Група американських дипломатів-аналітиків, з якими співпрацює радник президента США з питань національної безпеки Салліван, підготувала документ, у якому йдеться про необхідність розширення прямої фінансової допомоги у сектор безпеки України — до пів мільярда доларів. Американська адміністрація визначається з особою, яка відповідала би за зв’язок Держдепартаменту і України у питаннях різноманітної допомоги їй, зокрема у проведенні й завершенні реформ у судовому, правоохоронному, безпековому та інших секторах.
Наступне питання дня: допомога Україні у питаннях, які стосуються протидії олігархату, і запровадження ринкових механізмів в енергетичній сфері. Загалом ідеться про програму із десятка дуже серйозних пунктів, над якими працювали ряд фахівців, які були послами в Україні і зараз працюють у Держдепі, в Атлантичній раді. Усе це складається у пакет відносин по лінії Вашингтон — Київ. Від того, які кроки зараз зробить насамперед президент Зеленський, залежатимуть наші подальші відносини зі Штатами.
Зверніть увагу: за останні три місяці Конгрес США активізувався у питаннях санкцій проти російського і білоруського режимів, американська адміністрація пожвавила свою діяльність на європейському континенті. І адресувала кілька сигналів Києву. Це дуже зобов’язальні, значущі речі для президента Зеленського та його команди. Від їхньої готовності відповідати на поставлені питання залежатимуть прямі контакти нашого керівництва з адміністрацією США. А також її пряма допомога у протистоянні російській агресії, сприяння у нашому швидкому русі до членства в Євросоюзі і НАТО.
— Зеленському дуже дорікають за те, що тримає у своїй канцелярії звинуваченого у корупції Олега Татарова, який курирує правоохоронні органи. У світлі свіжих подій чи здатен президент розпрощатися з ним?
— Якщо прагматично подивитися на речі, про які я щой-но казав, то в їх сенсі лежать зміна/корекція правової системи й інституційної моделі у державі, персональні зміни. Йдеться не лише про Татарова, а й про Єрмака, про олігархів, які продовжують негативно впливати на державну систему. Йдеться і про контрагентів в органах представницької, виконавчої влади, які просувають чужі інтереси.