«Багато громадян не знали, чи відбудуться вибори в умовах «карантину вихідного дня»…
Отримані під час децентралізації фінансові ресурси допомогли місцевим головам обійти конкурентів, вважає експерт
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/424903/94ade61875a0243c4441f796fdc0c7aa.jpg)
Виснажлива виборча кампанія року позаду. Учасники місцевих перегонів можуть зітхнути з полегшенням. Зате купа роботи в аналітиків: їм належить детально оцінити багатомісячні змагання політиків, розібрати «по кісточках» тріумфи одних і фіаско інших, визначити складові успішних і провальних результатів, проаналізувати тенденції. І запропонувати для домашньої роботи політикам, владі свої вузлики на пам’ять. Чимало їх — у нашій розмові з головою Комітету виборців України Олексієм Кошелем.
— Пане Олексію, чи не кожна політична сила заявляє про свої видатні досягнення на місцевих виборах-2020. А чию кампанію на цих перегонах вважаєте найбільш вдалою ви?
— Успішність можна оцінювати за різними критеріями: хтось рахує отримані відсотки, хтось — кількість депутатських мандатів, обраних голів громад. Але я б не виокремлював якусь всеукраїнську партію. Головними переможцями на цих виборах були чинні міські голови і регіональні політичні партії. Точніше, так звані партії. Бо дуже часто вони мають лише назву, а насправді партіями не є. Їх можна охарактеризувати передвиборними проєктами.
Це велика проблема, що в Україні впродовж дуже короткого часу з’явилося кількадесят регіональних політичних сил — бо наше законодавство передбачає, що в унітарній державі можуть існувати лише всеукраїнські партії. Маємо перекуплені бренди, які існували на папері. Формально вони мають регіональні осередки, але їхня діяльність де-факто не виходить за межі окремих населених пунктів. Поділяю тривогу експертів, які кажуть про серйозні потенційні ризики через існування таких регіональних політичних партій.
— Чому це стало можливим?
— Бо парламент нинішнього скликання, ухвалюючи виборчу реформу, вносив лише косметичні зміни. І жодним чином не моделював, не враховував можливих небезпек. У деяких регіонах вони можуть виявлятися у сепаратизмі. Одна річ, коли антидержавні гасла проголошують або вчиняють такі ж дії окремі політики, інша — коли це продукують політичні партії.
— Як цьому можна було запобігти?
— Експерти попереджали законодавців, що у виборчому законодавстві варто передбачити списки незалежних кандидатів — і тоді не було б потреби створювати регіональні політичні партії.
— Як вплинула на результати голосування нова для українців пропорційна система виборів із відкритими партійними списками? Вона зробила точнішим цей вибір? Чи, можливо, дезорієнтувала людей?
— Перший млинець виявився невдалим. Ми отримали виборчу систему, яка мала багато ознак системи голосування із закритими списками. Це сталося через внесену редакційну правку у закон, яка передбачала, що для того, аби рухатися у партійному виборчому списку, кандидат у депутати повинен подолати 25-відсотковий бар’єр виборчої квоти, тобто набрати достатньо високу кількість голосів. Через це ми й отримали досить дивні результати виборів, коли кандидати, які були розміщені на перших місцях у партійних виборчих списках, але за яких люди персонально не голосували або віддавали їм від сили кілька голосів, отримували депутатські мандати у місцевих радах. Це абсурдна ситуація! Тому під час реформи виборчого законодавства цю суттєву помилку потрібно буде виправляти.
— Чи помічали у КВУ масовий підкуп виборців, інші зловживання? Наскільки суттєво вони змінили розстановку сил?
— Наші активісти фіксували низку фактів адмінресурсу з боку органів державної влади, партійних лідерів, керівників органів місцевого самоврядування. Такі проблеми виникають під час кожної виборчої кампанії. Цього року всі спостерігали використання адмінресурсу і незаконної агітації з боку глави держави. Президент Володимир Зеленський упродовж серпня-вересня під час своїх регіональних турів включався у виборчу агітацію. Були випадки, коли він представляв майбутніх кандидатів до місцевих органів влади, виступав із трибуни, на якій була атрибутика «Слуги народу», її кольорова гама. У всьому світі такі вияви вважають політичною корупцією. Мені складно оцінювати, яку кількість балів ця агітація додала партії «Слуга народу». Але знаю точно, що наша держава через це отримала достатньо серйозний репутаційний ляпас. Такої поведінки глави держави не могли не помітити і не оцінити критично міжнародні спостерігачі…
— Більшість міських голів, особливо у великих містах — Києві, Дніпрі, Харкові, Львові — зберегли свої посади. Завдяки чому? Вони — добрі господарники чи талановиті піарники?
— Упродовж останніх років у рамках реформи децентралізації бюджети місцевих громад суттєво зростали. І чинні міські голови мали достатньо серйозні фінансові ресурси для того, щоб показати результативність своєї роботи. Мало хто з них може похвалитися серйозними інфраструктурними проєктами, пов’язаними із водогонами, каналізаційними мережами, сміттєпереробними заводами. Але виборці тих міст помітили невеликі, хоча й очевидні зміни: ремонти доріг, тротуарів, облаштування парків. Це все грало на руку міським головам. Тому, обираючи під час першого-другого турів, виборці орієнтувалися не лише на обіцянки, а й на конкретику останніх років. Через це чинні голови перебували у більш виграшній ситуації, ніж їхні конкуренти.
А ще свою роль зіграла недовіра до центральної влади, до її інституцій. Тому політичні проєкти «місцевих господарників» виборці сприймали краще, ніж класичні партії, яким не довіряє великий відсоток виборців.
— Чи не вважаєте дискримінаційною щодо громад норму про призначення сільських старост, а не їх обрання?
— Я є противником запровадження такої норми. Вона загрожує тим, що голови територіальних громад матимуть «ручних» старост. На «гарячу лінію» Комітету виборців України надходили повідомлення від громадян, які висловлювали занепокоєння тим, що під час виборів не могли самі визначитися із кандидатурою старости. Вважаю, що громадяни повинні отримати право обирати його. Сподіваюся, таке правило пропишуть під час наступних етапів адміністративної реформи.
— Чим би ви пояснили рекордно низьку явку виборців на цьогорічних місцевих виборах? Пандемією? Політичною апатією?
— Одна з основних проблем, яка вплинула на відвідування виборчих дільниць, — коронавірус. А ще запровадження «карантину вихідного дня» під час другого туру виборів мерів. Значний негативний чинник низької явки — відсутність будь-якої інформаційно-роз'яснювальної роботи серед виборців. Для прикладу, 22 листопада жоден із представників центральної влади, насамперед міністр охорони здоров’я Степанов і головний санітарний лікар Ляшко, не пояснили виборцям того, що, попри обмеження, вибори відбудуться. Що під час голосування важливо зберігати соціальну дистанцію, вимірювати температуру, брати зі собою окрему ручку для заповнення бюлетенів, пред’являти паспорт, а не давати його в руки членів виборчої комісії. Це одна із причин, яка досить серйозно вплинула на явку виборців. Багато виборців розповідали нам, що не знали, чи відбудуться вибори в умовах «карантину вихідного дня»…
— З огляду на досвід цієї виборчої кампанії, у чому її недоліки, чим ще треба нагально вдосконалити виборче законодавство?
— За підсумками місцевих виборів треба обов’язково провести серйозну ревізію Виборчого кодексу. Нам потрібна не декоративна, а ефективна виборча реформа. Вона, зокрема, має передбачати зняття згадуваного вище відсоткового бар’єра для кандидатів — для того, щоб вони могли вільно рухатися у відкритому партійному списку, який, по суті, є закритим. Потрібно також заборонити виборцям без жодних пояснень змінювати виборчу адресу — бо це вже призвело до масової появи «виборчого туризму». Варто обмежити і політичну рекламу, запровадити повну прозорість виборчих коштів у форматі онлайн.
Це лише окремі із багатьох принципових пунктів, які має бути втілено у ході виборчої реформи. Вона має включати не лише перегляд Виборчого кодексу, а й реформу законодавства про політичні партії і реєстрацію місця проживання/перебування громадян.