«Малюю на вулиці, бо це — свобода, тут цензури немає»
Стрит-арт-художник створює картини на злободенні теми
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/417506/dartpainter-20200730-0001.jpg)
Львівський художник роботи не продає і у галереях не виставляється, «працює на львівських вулицях». Каже, своїми малюнками намагається привернути увагу до наболілих тем. Але у жодному разі не пропагує наркотиків і не малює еротики. Про свою позицію, соціальне спрямування стрит-арту та ставлення влади до мистецтва загалом Андрій Бойко із ніком @dart_painter розповів журналістові «ВЗ».
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/07/dart_painter-20200730-0002.jpg)
— Андрію, як зрозумів, що хочеш стати художником, і з чого розпочався твій творчий шлях?
— Мені було 19 років, і я не знав, чим хочу займатися. До цього ніколи не малював, у художню школу не ходив. Просто в один момент вирішив, що мені потрібно чимось зайняти свій вільний час — я навчався в університеті, а спеціальність мені зовсім не подобалася. Подивився фільм «Вихід через сувенірну крамницю», який зняв відомий вуличний художник Бенксі, і, як це у багатьох вуличних художників буває, надихнувся. Перші мої роботи були за стилем схожі на його роботи, я вчився робити прості трафарети, починав з маленьких готових робіт. Потім захотів зробити щось своє. Здебільшого всі мої роботи — це колажі на основі фотографій з Інтернету, які підганяю під творчий задум у голові. Поступово відійшов від його стилю і зараз намагаюсь придумати щось своє — не хочу, щоб мене порівнювали з кимось.
— Яку мету ти вкладаєш у те, що це буде саме стрит-арт, а не роботи для, наприклад, галереї?
— У мене немає одного конкретного напрямку. Наприклад, як малюнок про хлопчика зі школою (маємо тойфакт, що частенько школа стає місцем, де діти набувають купу комплексів, страхів, негативних спогадів та досвіду). Я був неспокійною дитиною і мав постійні проблеми через дисципліну у школі, але чи не було це моєю реакцією на те, що я спостерігав, коли там знаходився? Корупція, булінг, застарілі програми, суб’єктивні погляди вчителів, які вони нам нав’язують, відсутність нормальних шкільних психологів, невміння вирішувати конфлікти між дітьми йще безліч речей, котрі можуть зіграти велику роль у нашому розвитку. Мені це наболіло, і я вирішив висвітлити саме цю тему.
Була інсталяція, адресована поліцейським. Тобто це проблема, яка зачіпає не лише мене. Історія з жінкою, яку зґвалтували у Кагарлику, спонукала мене зачепити проблему у своїй роботі. Є роботи, якими хочу наштовхнути людей на якісь роздуми.
Я не виставлявся у жодній галереї. Такі художники, як я, що, по суті, малювати не вміють, а мають лише ідею, експонуватися навряд чи будуть. Наші галереї орієнтуються на художників, чиї картини будуть продаватися, а я сумніваюся, що хтось захоче купувати мої роботи, вони не є технічно унікальними. Але я беру участь у проєкті «Імунітет», який було створено для підняття морального духу населення під час карантину, і одну з мої робіт відібрали для участі у спільній виставці учасників проєкту.
Малюю на вулиці, бо, у першу чергу, це — свобода, тут можу обирати будь-які теми, ті, що у галерею, можливо, і не пропустять, тобто на вулиці якоїсь особливої цензури у мене немає. Не роблю непристойних, жорстких робіт, чогось на тему насилля, еротики, пропаганди наркотиків, буквального вандалізму пам’яток я теж не роблю.
Останнім часом почав робити багато інсталяцій. Вони класні, бо можна робити їх вдень і не переживати, що тобі щось скажуть.
— Яку Львові ставиться до робіт вуличних художників влада і комунальні служби? Чи довго «живуть» малюнки?
— До відповідальності мене не притягали. Але якби захотіли, то легко б це зробили. Зараз легко вирахувати людину через Instagram. Стараюся робити роботи у таких місцях, де вони не зашкодять, вибираю стіни, вже колись пошкоджені, або ж місця, де до мене малювали, прикрашаю їх і доповнюю. Пам’ятки архітектури не чіпаю. Відповідно, працівники комунальних служб робіт не чіпають, вони ж нічого не псують. Інсталяції, щоправда, швидко можуть забрати, але інсталяцію про війну, що я робив біля бібліотеки імені Стефаника, вже два місяці не чіпають.
— Яке у вуличного мистецтва майбутнє?
— На рівні конкретних особистостей воно має вплив і зараз. У світі була лише одна людина, яка це зробила — Бенксі, і я не думаю, що хтось ще колись зможе те ж саме повторити. Але розвиватися вуличне мистецтво буде однозначно. Все залежить від того, наскільки художник відомий та чи велика кількість людей побачить малюнок. Взяти, наприклад, одного з найвідоміших українських вуличних художників, Гамлета із Харкова. Він представляв Україну на міжнародній виставці «Венеціанська бієнале». Гамлет теж починав малювати на вулиці.