«У багатьох місцевих радах півдня і сходу гору можуть взяти представники проросійських партій»
Про плюси і мінуси оновленого Виборчого кодексу
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/417059/magera.jpg)
25 жовтня мільйони українців підуть на виборчі дільниці, щоб обрати нову місцеву владу. Правила її обрання по-новому виписано у Виборчому кодексі, додаткові правки у нього минулого тижня внесла Верховна Рада. Проаналізувати їх ми попросили людину, яка на виборах, як кажуть, зуби з’їла. Наш співрозмовник — колишній заступник голови ЦВК Андрій Магера.
— Пане Андрію, наскільки видозмінений порядок формування органів місцевого самоврядування допоможе нашим громадянам обрати кращу, ефективнішу владу у селах, селищах, містах, в об’єднаних тергромадах?
— Ухвалений торік у грудні Виборчий кодекс об’єктивно потребував змін. У ньому було багато суперечливих норм, прогалин. В одному пункті визначено одну кількість обраних депутатів у цій раді, в іншому — кількість депутатів райради від кожної громади. Ці цифри не стикувалися між собою.
Та замість того, щоб удосконалювати ці норми, парламент погіршив Кодекс. Для прикладу, вибори депутатів районної ради, як і передбачено логікою Конституції, мали би відбуватися за мажоритарною системою — щоб у цій раді була обов’язково представлена кожна громада. Парламент же передбачив пропорційну, партійну систему. А вона не може забезпечити представництва кожної громади.
Якщо раніше на виборах до райради можна було висувати як кандидатів від місцевих осередків партій, так і самовисуванців, то за умов пропорційної системи висувати їх може лише партія. Балотування самовисуванців не передбачено.
— Чи виправдана норма про партизацію виборів у населених пунктах, де живе понад 10 тисяч людей?
— Не пам’ятаю, щоб у сільських поселеннях європейського континенту місцеву владу обирали саме за пропорційною виборчою системою.
Нав’язування пропорційної виборчої системи на місцевих виборах — велика помилка. Вибори до місцевих рад — це вибори не до державних органів влади. Якщо говоримо про законодавчу, виконавчу, судову гілки влади — це гілки одного дерева. А місцеве самоврядування — інше дерево. Держава точно не повинна монополізувати право висування кандидатів до представницьких органів місцевого самоврядування і надавати його виключно партіям.
— Чому так швидко змінили райони в Україні? Чому саме зараз, а не рік тому? У «старих» районах, яких від 19 липня уже немає, у дуже небагатьох політичних партій — «Батьківщини», «Європейської Солідарності», «Свободи», «ОПЗЖ» — існували місцеві організації. Нова правляча партія «Слуга народу» тільки-но почала розвиватися, подекуди не мала навіть обласних осередків. Про районні — мовчу.
— Що сталося зараз? Утворилися нові райони. «Старі» партії опинилися без своїх організацій на місцях. Висувати кандидатів до районних рад вони не можуть. До сільських — така ж картина. Змінами до Виборчого кодексу партія влади заклала можливість висування кандидатів обласними партійними організаціями — до всіх без винятку місцевих рад. Все було зроблено для того, щоб забезпечити можливість висування кандидатів на місцеві вибори від партії «Слуга народу». Бо якби не змінився районний поділ, інші партії сказали б «слугам»: у нас є вже районні парторганізації, а ви — створюйте…
— Які новації у Кодексі вас як фахівця виборчого права порадували?
— Багато хто аж пищить від нової форми виборчого бюлетеня. На перший погляд, він виглядатиме красиво: назви партій, прізвища кандидатів. Але якщо копнути глибше, на цьому переваги закінчуються. Починаються проблеми. У первинному варіанті Кодексу (коли пропорційну систему хотіли ввести у населених пунктах від 90 тисяч виборців) передбачалося, що бюлетень буде маленьким. Що у ньому буде лише дві позиції: треба було вказати номер партії, яку підтримує виборець, і номер кандидата. Щоб бюлетень був дійсним, достатньо було вписати номер улюбленої партії, кандидата вписувати було не обов’язково. Зараз же пропонується вписати назви всіх партій і всіх кандидатів. Але є нюанс. На окремих виборах за пропорційною системою кількість партій-учасників може виявитися суттєво більшою, ніж технічні можливості для виготовлення бюлетеня.
Друга проблема. Теркомісії не мають секретаріату, такого серйозного, як у ЦВК, апарату. Не мають досвіду. Є велика ймовірність помилки у написанні назви партій в самому бюлетені. Уявіть, що буде, якщо така помилка трапиться. У мене на пам’яті приклад Києва, де у 2014-му у довгій назві партії допустили незначну погрішність. І через це довелося передруковувати весь тираж бюлетенів. На це пішло більше мільйона державних коштів…
Третій момент. У бюлетень вписують прізвище кандидатів за номерами. А якщо скасують реєстрацію когось з них чи він відмовиться від балотування? А бюлетені вже надруковано! Чи не введе це виборця в оману?
Є начебто хороша норма, яка дає змогу брати участь у місцевих виборах внутрішньо переміщеним особам, трудовим мігрантам. Вони можуть змінити будь-яку виборчу адресу і голосувати будь-де. Але — без підтверджувальних документів. Це нонсенс. За такого голосування може бути задіяно технологію купівлі виборців.
— Начебто не передбачено обрання сільських старост…
— Це правда, 25 жовтня обирати старост не будуть. Можливо, планують взагалі не обирати, а призначатимуть їх місцеві ради громад…
І ще про районні ради. У Виборчому кодексі, який було ухвалено у грудні 2019 року, і до обласної, і до районної рад мала бути передбачена не пропорційна система виборів, а мажоритарна. Вона гарантувала обрання депутатів у ці ради від кожної без винятку громади. Всупереч логіці Конституції, до обласної ради у Виборчому кодексі відразу було прописано пропорційну систему, а до районних — мажоритарну систему. Зараз і в районну раду прописано вибори за пропорційною системою. Мені цікаво, як на цю норму подивиться гарант Конституції? Хоча, коли він підписував закон про Виборчий кодекс і, маючи величезний апарат, не побачив того, що ціле місто Тернівка (а це 20 тисяч виборців) не включено до виборчих регіонів, не наклав вето! Тому цього разу у мене немає ілюзій щодо того, чи президент заветує зміни у Виборчий кодекс. Отож і обласні, і районні ради обиратимуть у неконституційний спосіб.
— Які це може мати наслідки?
— Є всі підстави для підготовки конституційного подання (для цього треба зібрати підписи не менш ніж 45 народних депутатів) про визнання неконституційними окремих положень Виборчого кодексу — у тому разі, якщо закон про нього підпише і оприлюднить Володимир Зеленський. Уявіть, якщо КС почне розглядати це подання і у розпал виборчого процесу ухвалить рішення. Що тоді робити далі? Ми зірвемо вибори!
— Ну бодай одна виборча норма повинна вас втішити — про жорсткіше покарання за засівання округів «гречкою».
— Але суворість українських законів ніколи нічого не гарантувала. За соціологією, більшість наших громадян толерує корупцію на виборах. Готові брати гроші від кандидатів чи від партій. У владі можуть відрапортувати про що завгодно: скажімо, що посилили кримінальну відповідальність — але ж зрушення навряд чи будуть. І раніше Кримінальний кодекс забороняв підкуп виборців.
— Чи не спотворять результати волевиявлення поспішно запроваджені новації?
— Можуть спотворити. У цьому Кодексі багато положень, які не узгоджуються із Конституцією. Наприклад, така неконституційна норма: законодавці прописали, що перший номер списку партії не включається у регіональні списки — на відміну від інших кандидатів від цієї партії. Але ж це порушує принцип рівного виборчого права: в одного кандидата одні умови балотування, у інших — інші.
— Чи можете спрогнозувати розклад політичних сил на цих місцевих виборах?
— Місцеві вибори мають свою специфіку. Це не один, а сотні самостійних виборчих процесів, не залежних один від іншого. В одних регіонах перевагу матимуть одні партії, в інших — інші. Маю побоювання, що у багатьох місцевих радах півдня і сходу України гору можуть взяти представники партій, які декларують дружбу з державою-окупантом. Чого нам дивуватися, якщо українські телеканали у нас кодують, українське населення дивиться російське ТБ без будь-яких проблем через супутникову «тарілку». Йде імперське зомбування українців.