«Україна — співоча країна, а талановитої молоді в шоу-бізнесі мало»
Народний артист України, основоположник української естрадної музики — про цькування легендарного ВІА «Смерічка» за часів Союзу, безголосих співаків і відмову від звання «Герой України
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/415254/levkodutkovskiygost.jpg)
Левка Дутковського не цікавлять ні слава, ні нагороди. Називає себе фанатом у музиці. У свої 77 років професійний досвід передає молодим співакам Чернівецької обласної філармонії, керує фольк-рок-гуртом. У 1970−90-х роках його хіти «Черешневий гай», «У Карпатах ходить осінь», «Якщо любиш, кохай», які увійшли в Золотий фонд української естради, співала вся Україна. Артисти і нині беруть його твори до репертуару. Особливо митець прославив Україну вокально-інструментальним ансамблем «Смерічка», який створив у 1966-му в буковинському містечку Вижниці.
Багатьох музикантів, які ніколи не тримали в руках музичних інструментів, навчив нотної грамоти. Побачив Божу іскру і вивів на велику сцену відомих співаків Василя Зінкевича, Назарія Яремчука, композитора Володимира Івасюка. Новаторським музичним стилем, експресивною манерою виконання, яскравими неординарними сценічними костюмами, які створювала його дружина, художниця-модельєрка Алла Дутковська, «Смерічка» швидко набула шаленої популярності в Україні і за кордоном. В естонському Таллінні, на концерті з 100-тисячною публікою, на співочому полі були переаншлаги; шквал аплодисментів зривали в казахській Алма-Аті; у білоруському Гомелі після концерту військові підрозділи оточили автобус зі «Смерічкою», щоб захистити артистів від ошаленілих фанів. Ансамбль першим зі сцени «наживо» заспівав «Червону руту» Володимира Івасюка, якій нещодавно виповнилося 50 років. А знятий у 1971-му славнозвісний музичний фільм «Червона рута» прогримів на увесь колишній Союз.
«Дорогу до заслуженого визнання проторювали собі „на нервах“, — зізнається пан Левко. — Що більше „Смерічкою“ захоплювався глядач — то нещадніше засуджувала влада. Можливо, тому завчасно з життя пішли Володимир Івасюк, Назарій Яремчук, Алла Дутковська. Дорогою ціною ми заплатили за славу»… Чому ансамбль змушували співати російські пісні? Хто називав композитора «некерованим»? Чому свого часу пан Левко не залишив Софію Ротару солісткою «Смерічки»? Про це кавалер орденів «За заслуги» ІІ та ІІІ ступенів, композитор, музикант Левко Дутковський розповів в ексклюзивному інтерв’ю «ВЗ».
— Пане Левку, чому у фільмі «Червона рута» серед багатьох українських хітів звучить російська пісня?
— У СРСР під час сольних концертів, у музичних фільмах мали звучати одна-дві російські пісні. Це були загальноприйняті правила, і творча кіногрупа не хотіла їх порушувати. Софія Ротару випадково знялася у фільмі і не співає в ньому жодного твору Івасюка. Хтось запропонував запросити на головну роль викладачку Чернівецького культурно-просвітницького училища Софію Ротару, яка тоді вже перемогла у міжнародному пісенному конкурсі в Болгарії. Ротару приїхала — а сценічного костюма не має. Саджу Зінкевича у службове таксі. «Василю, — кажу, — візьми з Вижницького музею червоно-білу, вишиту бісером сукню для Ротару». Це була дипломна робота моєї дружини. Спочатку сукню як зразок сценічного костюма для естрадної співачки, взяли на виставку в Ленінград, потім — до місцевого музею. Соня одягнула — як на неї пошита. Що цікаво, пісню «Водограй» у фільмі співає Марія Ісак, а Софія Ротару лише позує в кадрі. Чому? Соня приїхала на зйомки, коли пісню на студії вже записала Ісак, і не було часу перезаписувати.
Пісня складна для виконання. Так, як заспівала її Ротару, — не заспіває ніхто. Після виходу фільму на екран «Смерічці» разом із Зінкевичем, Яремчуком та Ротару запропонували працювати у Чернівецькій обласній філармонії. Ми й не думали, що музичний фільм принесе ансамблю дзвінку славу.
— У 1975-му естонське телебачення зняло фільм «Співає „Смерічка“ під керівництвом Левка Дутковського». Але після виходу його на екрани влада почала вас цькувати…
— Фільм знімали на Косівщині та Коломийщині. Естонці показали гуцульський колорит, мистецтво народних умільців. Зняли і селянські жовто-сині хатини. Мою пісню «Горянка» Зінкевич і Яремчук заспівали у чорно-червоних (!) костюмах — і голос за кадром: «У цьому краю живе народ, батьки і діди якого боролися за свободу, і ніякий завойовник не поставив їх на коліна. Вони зберегли свою мову». Фільм подивилися чернівецькі партійці — їм аж мову відняло. Зібрали партійні збори. Зателефонували в ЦК партії України, звідти — до Москви, Москва — в ЦК партії Естонії: «Терміново переробити!». Фразу змінили так: «…батьки і діди якого боролися за комуну». Що цікаво: в Україні фільм заборонили, а естонці спромоглися продати його у 16 країн світу.
— Читала, електрогітари «Смерічці» подарувала тодішня міністерка культури СРСР Катерина Фурцева…
— Ми поєднували поп-рок-музику з народним мелосом і фольклором, виробляючи власний стиль біг-біт. Молодь шаленіла від нашої музики. В ті часи популярний журнал «Ровесник» засуджував британський біг-біт-гурт «Бітлз»: «Бездарні жучки, від яких молодь в екстазі». Тому і нас мало ворогами народу не зробили. Якось запросили на обласний фестиваль до 50-річчя Великого Жовтня. Я написав інструментальну композицію «Капелюх, постоли і ковбойські штани». Відкривається завіса — на сцені мої музиканти у зелених стилізованих кептариках, білих сорочках і чорних штанях-кльош (за ескізами Алли Дутковської). Зазвучали електрогітари — і публіка від задоволення аж емоційно зарепетувала. Ми відчували себе «Бітлами». Раптом на пів мелодії вимикається світло і завіса закривається. Підбігають комсомольці з червоними пов’язками на рукавах, швидко збирають апаратуру і нас, «буржуазних бандитів», популяризаторів ворожого Заходу", садять в автобус. «Бітли» в СРСР?! Ні партія, ні комсомол такого не потерплять.
«Накрився наш ансамбль, — думали ми. — Може, розійтись?». А дзюськи! Мені так хотілося дістати для музикантів фірмові гітари, що я написав листа Катерині Фурцевій. Незабаром (не повірите!) нам надіслали електромузичні інструменти із зарубіжної виставки в Москві. Пригадую, після концерту в Ялті зібралися артисти на фуршет. Фурцева за кожного піднімала бокал і говорила тост. «А тєпєрь випьєм за лучшева рукавадітєля ансамбля СССР Лєвка Дутковского», — каже. У перерві підходжу до Фурцевої, нагадую про свій лист. Вона захоплено: «Лєвко, што вам єщьо надо?».
— Що то за історія зі звітним концертом композиторів Чернівецької області: глядачі вам аплодували, а митці критикували?
— На звітному концерті ми гарно заспівали мої пісні, Івасюкову «Червону руту». Вже сіли в машину, приходить Івасюк: «Левку, йди поклонися публіці. Двадцять хвилин аплодисменти не стихають. Хочуть, аби „Смерічка“ ще заспівала». А наступного дня концерт обговорювали композитори з Києва. Як нас розбирали! «Пісні „Смерічки“, — каже один з них, — це іграшки з мильних бульбашок. А костюми які — червоні! Червоний колір дурень любить». Слухаю, а всередині клекоче. Раптом зриваюся: «А прапор Радянського Союзу якого кольору?!». І запала тиша. Композитор зрозумів: він влип… «Смерічку» мені доводилося захищати постійно і на всіх державних рівнях.
— Правда, що ви відмовилися від звання «Герой України»?
— Так. У березні 2009-го, на 60-річчя Володимира Івасюка, готували документи на присвоєння йому Героя України посмертно. Обласна рада і мою кандидатуру вирішила подати на Героя України. Та я знав, що цієї нагороди дуже хотів (нею жив) видатний керівник буковинського ансамблю Андрій Кушніренко. Талановитий чоловік, в університеті створив музичну кафедру, але… Скільки не висували його кандидатуру — звання йому не присвоювали. «Хай Героя України краще Кушніренку присвоять», — кажу. Як результат, Івасюку та Зінкевичу Героя України дали, а Кушніренку знову відмовили. Через три роки Кушніренко помер, так і не дочекавшись державного визнання. Якби тоді Героя України дали мені, нагорода мене не тішила б.
— Якось ви сказали: «З Яремчуком та Зінкевичем я конфліктував, а з Івасюком — ніколи»…
— Колись я був дуже вимогливим, міг сваритися з солістами. Комуністи називали мене «некерованим». Лише з роками став стриманим. Івасюк, навпаки, був дуже толерантним. Якось просить: «Левку, можеш виступити зі „Смерічкою“ у Львові, щоб мене тут знали як композитора?». Авжеж! І в заньківчанському театрі ми зробили Івасюку гарний імідж. Коли у 1970-му студент Чернівецького медінституту Володя Івасюк показав свої пісні «Червона рута» і «Водограй», прослухав їх і кажу: «Водограй» веселіша, матиме більший успіх". А сталося навпаки. Щоправда, не відразу «Червона рута» стала хітом. Рік довелося її розкручувати.
У 1975-му ми з Зінкевичем не витримали тиску та осуду влади. Я перейшов на телебачення, Зінкевич — у волинський ансамбль «Світязь». У 1982-му «Смерічкою» керував Назарій Яремчук, але скоро зрозумів, що зробив помилку. Сім років ми не спілкувалися. Тільки у 1989-му, коли моя дочка виходила заміж, запросила Назарія на весілля. Він був таким щасливим! Після весілля поїхали виступати в Путильський район: я вів концерт, Яремчук співав. Приїхали вранці до мене додому і за плящиною могорича просиділи півтори (!) доби. Тоді й обговорили, хто ставив нам бар’єри, за що нас хотіли роз’єднати, а «Смерічку» — знищити. Пам’ятаю, місцеві комуністи-диктатори змушували нас співати пісню «Мой адрєс — Совецкій Союз». І це — на концерті до декади України! Я поїхав до вищого начальства — і від нас відчепилися".
— Підтримуєте стосунки з дітьми Назарія Яремчука: співаками Дмитром, Назарієм та Марічкою?
— Ні. До мене по допомогу вони не звертаються. У проблеми їхньої сім’ї не вникаю. Усім трьом сказав: «Ви всі для мене рівні».
— Кажуть, Василь Зінкевич був дуже замкнутим? Та й зараз рідко з’являється на публіці…
— Не помічав за ним такого. Коли Зінкевич прийшов у «Смерічку», співати не вмів і нотної грамоти не знав. Він займався танцями, допомагав створювати сценічні костюми. Пригадую, мали в Тернополі концерт. Там Василь зустрівся з керівником ансамблю, з яким служив в армії. «Василю, ти співаєш? — здивувався той. — Ніколи в це не повірю!». До ранку з ним репетирували. Василь працював до знемоги, і завдяки працелюбності, настирливості та цілеспрямованості став народним артистом України. У 1996-му я попросив Зінкевича очолити журі організованого мною пісенного фестивалю пам’яті Назарія Яремчука, і він охоче погодився.
— Знаю, що Софія Ротару мріяла створити музей сценічних костюмів Алли Дутковської…
— Дружина пішла у вічність 16 років тому. Була дуже скромною. Зінкевич згадував: коли в колективі розгорялася суперечка, і в цей момент заходила Алла, всі затихали. Алла дружила з Софією Ротару. Приїжджала до неї в Ялту, жила в її домі, там створювала оригінальні з фольклорним буковинським колоритом сценічні костюми. Багато з них, як пам’ять про Аллу, Ротару донині зберігає. Алла була майстринею на всі руки: шила, вишивала, оздоблювала. Створювала сценічне вбрання сестрам Ауріці та Лідії Ротару. Софія дуже цінувала Аллу як художника-модельєра.
— Було таке, що молодь не знала, хто такі Івасюк, Яремчук чи Зінкевич?
— У «десятку!». Якось у 2011 році на творчій зустрічі зі школярами ведуча питає: «Хто такий Назарій Яремчук?». Руки підняло троє дітей. «Він був поетом», — чуємо у відповідь. То це на Буковині. А що говорити про Харків, Донецьк?!
— Дивишся по телевізору пісенні конкурси і ловиш себе на думці: чому обдаровані переможці зникають із шоу-бізнесу, тим часом на сцені чимало безголосих співаків, яких продюсери усіляко піарять і розкручують?! Таланти що — не цінуються? Чи, може, шоу-бізнесом править не лише талант?!
— Добре знаю шоу-бізнесову «кухню»… У нас цінують людину, коли її вже немає. Коли артисти хочуть заспівати мої пісні, віддаю їх безкоштовно. Не беру за це ні копійки. Україна — співоча країна, а талановитої молоді в шоу-бізнесі мало. Важко їй пробитися на велику сцену.
— Якби повернути роки, що змінили б у житті?
— Зробив би все, аби зберегти «Смерічку» і дует Зінкевич-Яремчук. Не дозволив би розвалити те, що так тяжко створював. Кожен за нашими спинами хотів щось «увірвати» для себе, заробити собі імідж, прославитися, тому з нами не завжди чинили достойно, перехоплювали наші ідеї. Ми були молоді, наївні і багато чого пробачали.