«Якщо не виставити запобіжників проти антидержавних дій, закон про референдум буде міною сповільненої дії»
Чи не стане цей інструмент волевиявлення зброєю у руках популістів і ворогів України?
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/414731/referendumkulyk.jpg)
За скороченою процедурою 18 червня народні депутати розглядатимуть законопроєкт «Про народовладдя через всеукраїнський референдум», який президент вніс як невідкладний. Приваблива назва документа. Однак фахівці досить обережно оцінюють його положення, застерігають парламентаріїв від небезпек, які таять у собі окремі норми. На деякі з них вказує директор Центру дослідження проблем громадянського суспільства Віталій Кулик.
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/06/Referendum.jpg)
— Чи відкриє цей законопроєкт дорогу до того народовладдя, яке давно обіцяють політики і про яке мріють виборці?
— Зеленський ішов на вибори з гаслом необхідності ухвалення Кодексу народовладдя. Закон про референдум є начебто одним з його елементів. У тексті законопроєкту я знайшов чимало інноваційних ідей, які мають слушність і які може бути підтримано. Йдеться про електронне голосування, питання, пов’язані з ініціюванням референдуму, — зокрема про можливість громадян ініціювати референдум про відміну певних законів (чи їх частину), які ухвалила Верховна Рада. До плюсів відніс би право партій і громадських організацій ініціювати референдум. А також розділення референдумів на консультативний та прямої дії. Значну частину виписаних норм витримано в інноваційних категоріях, їх можна вітати. Однак референдум — не єдина форма і спосіб народовладдя. Автори законопроєкту розпочали із всеукраїнського референдуму, але чомусь я нічого не почув про ухвалення законодавчих актів на місцевих референдумах, про нові редакції законів про самоорганізацію населення, про конференції і збори громадян за місцем проживання, громадські ініціативи тощо. Тобто про інші форми народовладдя на місцях, які забезпечують демократію участі. Це достатньо сильний інструмент впливу громад на вироблення політик на територіях. Однак про ці ініціативи поки що не чути. Ними переймаються громадські активісти — політики зосередилися на всеукраїнському референдумі.
— Які недоліки запропонованого законопроєкту?
— Я бачу ризики у тому, що після дискусій остаточна версія закону може суттєво відрізнятися від первинного імпульсу, який заклали у цей документ його розробники. Зокрема, вони прописали величезний перелік тем, які можуть бути предметом всеукраїнського референдуму. Не хотів би, щоб ці теми розширювалися за будь-яких умов. Зокрема питаннями мови, віри, інших важливих, але неоднозначних в оцінках тем, які розколюють суспільство і можуть бути легко маніпульовані. Треба визначити чіткий перелік тем, які можна виносити на референдум і не виходити за рамки цього списку. Більше того, слід передбачити санкції проти тих, хто намагатиметься провести референдум з питань, які не обумовлено у законі. Наприклад, з питань бюджетної політики. Цих застережень немає у згаданому законопроєкті. Тому я очікую гостру дискусію у сесійній залі.
— В Україні були певні побоювання щодо організації референдумів, боялися, що вони можуть викликати деструктивні процеси у державі, зокрема прояви сепаратизму. Чи немає для політичних спекулянтів, антидержавних сил таких лазівок у цьому законопроєкті, якими вони могли б скористатися на шкоду інтересам Української держави?
— Усі ці ризики можна нейтралізувати вичерпним переліком тем, з яких дозволено проводити референдум. Якщо у цьому списку виставлено запобіжники від маніпуляцій, плебісцити антидержавного спрямування нам не загрожуватимуть. Якщо ж про запобіжники забути, такий закон стане міною сповільненої дії.
Не бачу нічого негативного у тому, щоб на референдум було винесено питання продажу землі сільськогосподарського призначення. Згідно з міжнародними стандартами, питаннями референдуму можуть бути і питання цілісності держави — відділення або приєднання якоїсь території. Але таке питання має вирішувати вся країна. Це нормально, коли всі громадяни голосують із цього питання. Але ненормально, коли якась територія ініціює референдум і каже: ми відокремлюємося!
— Чи не буде у нас «параду референдумів», коли на голосування з будь-якого приводу кликатимуть ледь не кожного місяця?
— А це визначатиметься ще й організаційним бюджетом. У деяких країнах усі витрати на проведення консультативних референдумів бере на себе той, хто їх ініціював. На жаль, цього положення немає у президентському законопроєкті, хоча воно було б вельми доречним. Усі витрати на референдум планується покласти на плечі держави. Західний досвід самофінансування плебісцитів звільнив би від перевантажень наш бюджет і підвищив би відповідальність тих суб’єктів, які надумали проводити референдум. Водночас у законопроєкті є інші запобіжники від ймовірного «параду референдумів» — необхідна кількість підписів для їх оголошення. Це відсіватиме частину «спамів», які, можливо, з’являться. Повторюся, я не боюся референдумів — цей інструмент може бути дієвим. Я боюся маніпуляцій довкола референдумів.