«Націоналісти у білих сорочках — мабуть, найбільший провал цієї виборчої кампанії»
Політексперт Ярослав Макітра — про «відмінників» і «лузерів» парламентських перегонів-2019
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/394035/yamakitra.jpg)
До завершення передвиборчої кампанії залишилося всього нічого: 20 липня — день тиші, 21-го — голосування, підсумки якого ЦВК має підбити до 5 серпня. На 424 крісла у Верховній Раді — майже шість тисяч претендентів. В одному бюлетені — виборче меню з 22 партій, в іншому — набір мажоритарників (на кожному окрузі — свій). Найдовший сувій отримають виборці 133-го округу Одеси, в якому балотуються 45 кандидатів (це більше, ніж в усій Волинській області). А найкоротший «мажоритарний» бюлетень — у 188-му, хмельницькому окрузі: всього п’ять прізвищ… Про те, чим запам’яталася передвиборча гонка, чи відрізнятиметься турнірна таблиця від соціологічних замірів і для кого ці вибори можуть стати «списанням» на політичний смітник — у розмові з політтехнологом Ярославом Макітрою.
— На тлі драйвової президентської кампанії нинішня, парламентська, виглядає доволі блякло. Попри те, що її результати багато у чому вирішальні. Чому так?
— Багато хто не розрахував із достроковими виборами: не встиг підготуватися, плануючи кампанію на жовтень, а не на червень-липень. Навіть за місяць до виборів не було зрозуміло, чи вони відбудуться: до рішення Конституційного Суду була підвішена ситуація. Усе це, звісно, вплинуло на динаміку виборчої кампанії. Як і те, що значна частина «немалокаліберних» гравців вирішила не втягуватися у баталії на цих парламентських виборах, розуміючи масштаби суспільного запиту на «нові обличчя» і те, що не потрапляють під цей тренд. Усвідомлюючи шанси на програш, ці люди не стали вкладатися у кампанію — марно витрачати величезні кошти.
— З точки зору ефективності кампанії, хто спрацював на «відмінно», а хто — у «двієчниках»?
— Щодо кампанії «Слуги народу» у мажоритарних округах є питання: не можна сказати, що вона грамотно ведеться. Наразі балів цій політичній силі в очах тих, хто готовий за неї проголосувати, додає особистість президента Зеленського, його діяльність, яка вибудувана на конфлікті зі системою, що відходить. Людям це зрозуміло, їм це подобається.
Ефективною (хоча для остаточної оцінки дочекаємося результатів) можна назвати кампанію і «Європейської Солідарності». Динаміка до зростання рейтингів свідчить, що вибрана правильна ніша. Хоча тут є і «заслуга» націоналістичного табору. Те, що націоналісти об’єдналися, похвально. Але подивіться, як себе позиціонують. Войовничі люди, люди з фронту одягнули білі сорочки (на бордах — суцільні білі комірці) і говорять про незрозумілі їхнім виборцям речі. Наче вирішили змагатися на полі Зеленського, «Голосу» чи інших проектів, що, по суті, абсурдно. Враховуючи запит на націоналістичні проекти, ці сили могли б розраховувати на подолання прохідного бар’єру. Але неправильне позиціонування призвело до того, що ці голоси відбирає «ЄС». Якщо взяти дві виборчі картинки — «ЄС» і «Свободи», не вказуючи бренди, і запитати, де тут націоналісти, більше людей вкаже на Порошенка. Ось у чому проблема націоналістичних сил. Їхня кампанія, мабуть, найбільший провал на цих виборах.
Кампанія «Голосу» дуже рвана. Є як падіння, так і ривки угору. Відчувається нащупування свого електорату. Проблема Вакарчука у тому, що, затягуючи із заявою про похід у політику і відмовившись від участі у президентській кампанії, він не встиг отримати хоча б те мінімальне електоральне ядро, яке є у Зеленського. У Вакарчука не було свого виборця. Він «грає» на тих, хто проти системи, хто не визначився. Звідси і така рваність рейтингів: десь — плюс, десь — мінус.
У «Батьківщині» зірок не хапають. Немає ні прориву, ні великого падіння. Є певна виборча лінія, яка будується на Тимошенко, її здібностях як прем’єра. Можна по-різному ставитися до діяльності Тимошенко, але таке позиціонування дає можливість «Батьківщині» хоча б зберегти своє електоральне ядро.
Хороші перспективи, велика кількість потенційного електорату, низькі антирейтинги, але при цьому — відсутність єдиної, чіткої стратегії у виборчій кампанії. Це те, що постійно збиває Гриценка. Він часто розмінюється на миттєвості. То Зеленського вкусити, то Тимошенко чи ще когось, потім їх же ж підтримати, а далі — знову вкусити. Виборці не розуміють, чого хоче на виході.
Щодо «Опоплатформи — За життя», то з розрахунку на їхній електорат кампанія ефективна. Вони працюють у своїй ніші, правильно створюють конфліктні точки, притягуючи свого виборця. «Опоблок» у цьому плані помітно відстає, граючи на дещо застарілих трендах.
Радикальна партія провалилася. Нішу, яка була у Ляшка, забрав Зеленський. Ляшко не зміг запропонувати нічого нового. Плюс — далися взнаки внутрішні конфлікти у партії, які просто її розривають.
— У Смешка був шанс конвертувати свій джокерський результат на президентських виборах в успіх на парламентських?
— Був. Але проблема Смешка полягає у тому, що він також намагався грати у ніші якоїсь новизни з досвідом. Його партія перетворилася у закрите акціонерне товариство, де розділили сфери впливу і понапихали, образно кажучи, вужів з гадюками — людей, які були чи є при владі, і які там не були. Виборець цього не зрозумів. З більшим успіхом можна було б набрати нікому не відомих студентів.
— Проти Гройсмана зіграло головно те, що він запізно відчалив у вільне політичне плавання?
— З точки зору технологій кампанія у нього непогано вибудувана. Є позиціонування, чіткі месиджі. Сам Гройсман почав по-іншому спілкуватися, агресивніше. Шанси на подолання п’ятивідсоткового порогу у нього сумнівні. Але списувати Гройсмана в «однозначно непрохідні» я б не став.
Враховуючи коливання рейтингів і відсоток виборців, які не визначилися, можуть бути сюрпризи. Пригадаємо минулі вибори. Хто розраховував на такий результат «Народного Фронту» чи «Опоблоку»? Не виключено, що якийсь із проектів, який у нинішніх рейтингах — серед непрохідних, таки опиниться у парламенті.
— Для яких політичних сил нинішні вибори можуть стати політичною похоронкою, принаймні на головній політсцені? «Народний фронт» — «фсьо», хто далі у списку?
— «УКРОП» не зійшов. «Самопоміч» маргіналізується. Можливо, на місцевих виборах діятиме в окремих точках. Є загроза для Гриценка і Ляшка: йдеться не стільки про фініш, скільки про серйозне переформатування. 2,5−3% на виборах для «Громадянської позиції» чи Радикальної партії — це поразка, яка загрожує втратою спонсорів і ставить під питання подальше існування цих проєктів. Однак є інший важливий момент. За законом, після цих виборів державне фінансування отримуватимуть не лише партії, які пройдуть до ВР, а й ті, котрі наберуть не менше двох відсотків. Для худо-бідної діяльності, щоб залишатися на плаву, цих коштів достатньо. Держфінансування може дати можливість згаданим політичним силам втриматися ще до місцевих виборів. А за рік може багато що змінитися.
Щодо «УДАРу», то для нього вирішальними будуть саме місцеві вибори, столичного мера. Це буде останній шанс для «УДАРівців» залишитися у політиці.
— Прогнози щодо явки 21 липня неоднозначні. Одні кажуть, що вона буде низькою через період літніх відпусток. Інші, навпаки, що явка може бути вищою, ніж зазвичай (до 60%), оскільки запит у суспільстві на зміни досі величезний і люди активніше підуть на вибори.
— З прив’язкою до літа справді виглядає, що явка має бути нижчою: хтось — на канікулах, хтось — у відпустці. З іншого боку, за серйозної мобілізації виборців можна отримати навіть більшу явку, ніж була, скажімо, на минулих виборах. Тому цифра може здивувати.
Заяви, що такі-то партії отримають більше, бо їхній виборець у відпустки не їздить, а такі-то втратять, бо їхній електорат по курортах роз’їдеться — нісенітниця. Літня міграція не має ніякого стосунку до електоральних вподобань. Можна не летіти на курорт, а поїхати на дачу і теж не проголосувати.