«Після прем’єри фільму про УПА додому зателефонували і сказали, що мене повісити мало…»
Історія народного руху спротиву — устами Василя Глинчака, автора стрічки про повстанців
Наступної осені виповниться 80-а річниця з часу створення Української повстанської армії. 2022-й на Львівщині оголошено роком цього народного збройного формування. А тридцять літ тому, коли незалежна Україна спиналася на ноги, на Львівському телебаченні було створено півторагодинний документальний фільм про це унікальне явище в нашій історії. Ті, кого радянська система та її пропаганда намагалися піддати забуттю, спаплюжити, чи не вперше отримали таке голосне визнання. Багатьом зашореним співвітчизникам відкрилися очі на наше минуле: як, ким, з яких мотивів, в ім’я чого було створено УПА, за що гинули її вояки. Фільм особливо цінний прямою мовою учасників повстанського руху, його ватажків і рядових бійців, а також свідченнями очевидців сталінських репресій, що дає змогу сучасникам відтворити перебіг національно-визвольної боротьби українців на одному з її найбільш драматичних етапів. Про рух Опору у 40−50-х роках минулого століття розмовляємо з одним із творців фільму «Українська повстанська» — мистецтвознавцем Василем Глинчаком…
— Пане Василю, що вас спонукало взятися за тему політичну? Можливо, з УПА пов’язана якась родинна історія?
— У радянські часи, зрозуміло, я не міг займатися дослідженням повстанського руху. Але як тільки з’явилася така можливість, почав це робити. Фільм про УПА — не єдиний у мене з категорії політичної. Були інші стрічки на цю тематику — «І тоді пролунав постріл» (про Миколу Лемика, який, щоб привернути увагу світу до трагедії Голодомору в Україні, застрелив у Львові радянського дипломата Майлова), «Смерть на світанку» (про членів ОУН Біласа і Данилишина), «Розстріляний вертеп» (про трагедію у селі Мальчицях).
Фільм про УПА потрібно було зробити якнайшвидше. Недавно проголосили незалежність, і українцям важливо було знати борців за неї. Люди, позбувшись страху, відчували неабияке піднесення, почали пригадувати події піввікової давності, про які змушені були так довго мовчати. Мені розповідали, як пасічник на Сколівщині витягнув зі свого вулика фотографії повстанців, які там переховував десятиліттями…
У дитинстві я був свідком двох випадків, пов’язаних з підпільниками. Пам’ятаю ніч і голосну стрілянину за селом. Наступного дня іду до школи і бачу: біля сільради лежить молодий партизан, який загинув у тій сутичці. Загін УПА переходив дорогу, а тут енкаведисти на «студебекерах»…
Другий випадок — в одній із хат нашого села Парище (я родом з Івано-Франківщини) облавники виявили бункер УПА. Оточені партизани відстрілювалися. Хто загинув, а хто, не бажаючи потрапити у руки ворога, застрелився сам. Ми, діти, бігли дивитися на полеглих. Була зима, енкаведисти волочили тіла упівців по снігу…
Я змалку слухав між людьми бандерівські пісні. Пам’ятаю тодішній настрій наших селян — вони всім серцем переживали за повстанців. По війні ми з товаришем ходили колядувати попід вікна. Одна з колядок починалася словами:
«В сорок першім році
Сумні дзвони грали,
Тогди Штефана Бандеру
В тюрму замикали…"
А закінчувалася ця коляда так:
«О, мати Маріє,
Змилуйся над нами!
Допоможи помститися
Над большевиками"
Якби хтось доніс про це «совітам» — наші сім’ї загуркотіли б на Сибір…
— Як йшла робота над фільмом?
— У 1992 році мене призначили заступником генерального директора
Відзначити цю подію в Україну приїхали діячі національно-визвольного руху. Ми записали розмову з колишнім заступником Степана Бандери — Миколою Лебедем, командувачем УПА (починаючи з 1950 року) Василем Куком, головним редактором часопису ОУН «Ідея і Чин» Петром Дужим, організатором українського націоналістичного підпілля на Донбасі Євгеном Стахівим. Допоміг у роботі Ярослав Лемик, який походить з того ж села Солова, що і згаданий Микола Лемик. Знайомі з Канади придбали Ярославу відеокамеру, і він зафіксував перший парад ветеранів УПА у Києві, який відбувся 9 серпня 1992 року. Напевно, від того параду у гробах переверталися всі оті сталіни, гітлери, щербицькі та інші розпинателі України…
Прем’єра фільму відбулася на Покрову, 14 жовтня 1992 року. У Львівській опері закінчилася урочиста академія з нагоди ювілею. Потім у телестудії на Високому Замку почали показувати нашу стрічку «Українська повстанська».
Перший відгук був несподіваним. Приїхав з роботи додому, а дружина розповідає: «Коли закінчився фільм, задзвонив телефон: «А можно Васілія Васільєвіча?» Кажу: «Чоловіка немає, він ще на телебаченні». І у відповідь чую: «Жаль. Єво повєсіть мало…»
Проте більшість відгуків були схвальними. Ветерани-повстанці сердечно дякували мені, теплі відгуки надійшли з діаспори…
— Гадаю, такі фільми важливі були для тих, хто жив і перебував у полоні комуністичних стереотипів, найперше — у центрі, на півночі, на півдні країни…
— На жаль, у ті часи на Українське телебачення не брали передач про національно-визвольну боротьбу. Та що говорити про 1992-й, якщо цього року у показі фільму про УПА відмовили на Суспільному. Не відповіли на мою пропозицію. Звернувся до голови обласної ради Ірини Гримак, і вона посприяла, щоб на Покрову фільм «Українська повстанська» показали на «Першому західному».
— Який зафіксований фрагмент боротьби УПА, яка особистість з тих буремних часів вас особливо вразила?
— Проймав кожен епізод. Особливо вразили волелюбною енергією повстанські пісні — вони підтверджують, що УПА була армією народною. Історик Григорій Дем’ян показав відкопаний екскаватором великий збірник цих пісень. Видав їх (на жаль, без нот). А мені вдалося знайти нові, яких у цій книжці не було… У фільмі науковець згадував, як партизани колись відраджували його йти до них у загін: мовляв, ми всі загинемо, а ти, молодий, живи, вчись, опановуй військову науку, яка пригодиться, запам’ятовуй усе, що бачив, виростеш — і розкажеш світові про нашу боротьбу. І пан Григорій виконав ту місію…
В одному з епізодів фільму жінка з Делятина розповідала мені про свою останню зустріч з братом-упівцем Василем Бойчуком. А потім співає пісню на слова, які прочитала на стіні у в’язничній камері: «Моя матусю, я в тюрмі, минають сумно дні за днями…» Надзвичайно схвилювали і пісні хору села Грабівка (там був повстанський центр підрозділу «Чорний ліс»)…
— У своєму фільмі про УПА ви розповідаєте про борців за волю України, яких довший час оббріхували, перемоги яких привласнювали собі вороги. І про те, що радянська влада приписувала повстанцям власні злочини…
— Є документальні підтвердження того, що комуністи для дискредитації національно-визвольного руху використовували псевдоповстанські групи. Їх формували з «енкаведистів», комсомольців-«істребків». Ці групи під виглядом бандерівців творили страшні злочини проти мирного населення. По-моєму, якраз такі «повстанці» звели зі світу і мого шкільного вчителя Юрія Василишина з Гаврилівки. Він зійшов з поїзда у сусідньому селі, пересів на ровер, а по дорозі комуністичні провокатори його вбили. Це сталося восени 1949 року.
Бувало, комуністи присвоювали собі творчі здобутки націоналістів. В Яремчі стоїть пам’ятник радянським партизанам-ковпаківцям. Його ескіз скульптор Василь Бородай, очевидно, «здер» з малюнка, який було поміщено на обкладинці повстанського часопису «Чорний ліс» (за моїм припущенням, автором цього малюнка міг бути художник Маркіян Шепарович). Свого часу Бородай зізнався нашому краянинові Еммануїлові Миську, що «для творчих пошуків» КДБ надав йому і журнал «Чорний ліс»…
— Чому, на ваш погляд, боротьбу УПА подекуди в нас оцінюють войовничо?..
— Від нерозуміння історії… Згадайте довоєнний період: у західних областях українці перебувають під жорстким пресингом окупаційної польської влади — з них знущаються, їх фізично й морально принижують, вбивають. На зміну полякам приходять «перші совіти» — і українці переживають ще більшу хвилю репресій. Ось як про це згадує у фільмі Михайло Зеленчук: «27 вересня 1941 року, на Чесного хреста, я був на страшному похороні. Люди упізнавали [серед замордованих більшовиками] своїх батьків, братів, дітей. Хто думав, що чекісти довбнями могли так змасакрувати людей?! Одну жінку обмотали колючим дротом разом з дитиною. То як ми мали цих «визволителів» чекати другий раз у 1944 році?.. Народ повстав проти них… «
У багатьох було сподівання, що німці, які напали на більшовиків, знищать сталінський режим, Україну буде визволено. Але коли 30 червня 1941 року у Львові проголосили Акт відновлення української державності, лідерів ОУН Бандеру, Стецька і ще три сотні активістів заарештували. Бандера опинився у концтаборі Заксенгаузен. І тоді ОУН стає в опозицію до Гітлера, створюється армія УПА…
У нашому фільмі Степан Мудрик, колишній референт розвідки служби безпеки проводу ОУН з Радехівщини, згадує: «В одному своєму наказі Роман Шухевич писав, що українців за чужі інтереси більше згинуло, як за українську справу. Але їхня смерть для визволення України не має значення. А наша смерть, наша пролита кров — то є животворна кров…».
— Чи належно вивчено цей драматичний відрізок нашої історії, чи гідно пошановано учасників національно-визвольної боротьби?
— Дослідники історії зробили багато. У діаспорі видали 20-томний «Літопис УПА», є багато досліджень в Україні, зокрема, монографія Петра Дужого про Степана Бандеру, далі ведуться пошукові роботи. Треба, щоб ці знання ширше розійшлися у суспільстві. Слід подбати про популяризацію історії національно-визвольного руху, зокрема, Української повстанської армії — про створення музеїв, кінокартин, запровадження освітніх програм. Особливо такі знання потрібні молоді. Вона має пройнятися героїкою УПА…