«Холостякам та іновірцям працювати заборонено!»
Чому Львів вважали містом професій та яке значення мало віросповідання для кар’єрного зростання?
У давнину безробіття львів’янам не загрожувало. Недаремно Львів називали містом професій. Численна кількість цехів надавала можливість опанувати фах та отримати заробіток. Щоправда, на можливість працювати там, де бажаєш, впливало віросповідання. Про це кореспонденту «ВЗ» розповів старший науковий співробітник Музею історії Львова, відділу Історичного музею, Ярослав Бишкевич.
«Тривалий час Львів вважали містом цехів. У хроніках вперше згадують цехи у XIV столітті. Існували так звані корпоративні об’єднання працівників різних виробничих галузей, — розповідає Ярослав Бишкевич. — У стародавньому Львові переважали професії пекарів, різників, гарбарів (виправлячів шкіри), броварів, медоварів, солодовників. Не бракувало шевців, поворозників (виготовляли канати) та котлярів. Популярними були фахи кравців, шевців. Шаленими темпами зростала кількість гончарів. У 1378 році Людовик Угорський видав «Привілей по складу товарів». У ньому зазначалося, що жоден купець не міг об’їхати Львів стороною. Таким чином, тогочасним бізнесменам доводилося зупинятися тут і продавати свій товар місцевим купцям. Відтак можна було застрягнути тут на два тижні. У Львові був великий торговельний центр ще за княжих часів, оскільки місто зростало на перетині жвавих купецьких шляхів. Тут сходилися дороги з Києва, Молдавії, Вроцлава, Гданська та Угорщини. Серед львівських купців XIV-XV cтоліть переважали вихідці з німецьких земель. З XVI століття — італійці, греки, євреї, українці, поляки та вірмени. Основним центром торгівлі була центральна площа середмістя — Ринок, де завжди розташовувалася Ратуша, крамниці заможних купців, ятки крамарів та ремісників. Тут переважно торгували текстильними виробами, металами та виробами з них, хутром, склом та ювелірними прикрасами, прянощами та спеціями, фруктами і вином. Торгівля відбувалася у середу, п’ятницю та у релігійні свята.
У Львові працював окремий цех кожум’яків і ювелірів. Був попит на послуги дантистів і фризієрів. Завжди затребуваними були лікарі, але їх було мало. До приходу австрійців медики здобували освіту в Європі.
Основним напоєм львів’ян у XIII столітті було пиво. Пивоварінням займалися виключно монахи-єзуїти. З давніх-давен поширеним було також ремісництво. Ремісники поділялися на три категорії: учні, челядники, майстри. Навчатися доводилося від чотирьох до восьми років. Отримавши диплом або «Лист звільнення», слід було здійснити мандрівку до Європи. Лише після цього можна було стати челядником і працювати на себе. Щоб отримати статус майстра, доводилося складати іспит. Також необхідно було сповідувати католицизм і перебувати у шлюбі, а ще — створити т. зв. шедевр. Братство розглядало цей виріб і приймало рішення. Якщо пощастило отримати звання майстра, необхідно було взяти собі двох учнів: їх використовували для різних робіт. Ті, кому не вдавалося скласти іспит, або віросповідання не відповідало вимогам (у Львові не бракувало апостольців (вірмен), православних та іудеїв), часто поповнювали ряди партачів. Ці люди створювали так звані апарати — підприємства поза містом, які становили конкуренцію цехам. Щоправда, холостякам, які досягли 25-річного віку, доводилося сплачувати за свій статус податок.
Так тривало аж до приходу «бабці Австрії». Вже за її часів з львів’ян зняли релігійні та статеві обмеження. Тож для того, аби влаштуватися на роботу, віросповідання вже не мало значення. Крім того, у цехах почали працювати жінки. Починали кар’єрний шлях з роботи хатніх робітниць, згодом відкривали й власні підприємства.
В австрійський період почала розквітати харчова промисловість: виготовляли алкоголь, цукерки та каву. У другій половині XIX століття популярними стали гончарські вироби. Неабиякого розмаху набула лікеро-горілчана фабрика Бачевських.
Церква була повністю відділена від держави у 1781 році. Саме тоді православних, католиків, апостольців і новоприбулих євангельців (протестантів) зрівняли у правах. Релігійний поділ відійшов у минуле.