Передплата 2024 «Добра кухня»

Бензин іще можна знайти, а дизелю немає ніде

Паливна криза на АЗС триває. Уряд обіцяє покращити ситуацію до кінця травня

За останній тиждень ситуація з бензином і дизелем на заправках практично не змінилася – пального як бракувало, так і далі бракує. Дефіцит відчувається по всій країні.

Головною причиною паливної кризи в Україні є воєнні дії з боку ро­сії. Рашисти розбомбили найбіль­ший в Україні Кременчуцький нафто­переробний завод , який був головним джерелом постачання українського пального, та інші заводи, які до війни за­безпечували 18% нашого споживання. Також Україна припинила приймати ро­сійське та білоруське пальне, яке до ві­йни становило 60% імпорту нафтопро­дуктів.

Як повідомили у пресслужбі Мінеко­номіки, уряд вжив комплекс невідклад­них дій, аби вже у травні Україна отрима­ла 350 тисяч тонн пального з абсолютно нових логістичних маршрутів. Це дозво­лить збільшити добовий обсяг ввезення з країн Євросоюзу з 4 до 12 тисяч тонн на добу. Зокрема, скасували дозволи на в’їзд автоцистерн, які везуть пальне в Україну; пальне тепер можна прийма­ти у портах Дунаю; на митниці запусти­ли окрему «зелену смугу» для бензово­зів із Польщі. Це дозволить потенційно збільшити пропуск зі 110 до 200 машин на добу.

Завдяки цим заходам, повідомила перша віцепрем’єр-міністр – міністр економіки Юлія Свириденко, залізни­цею почали завозити до України в 5 ра­зів більше пального. У березні завезли 35 тисяч тонн, у травні очікують 180 ти­сяч тонн. Автомобільне завезення зрос­ло з 5 до 85 тисяч тонн. Річковий тран­спорт тепер перевозить у понад 5 разів більше пального, порівняно з березнем, – не 4, а 22 тисячі тонн.

Минулого тижня делегація україн­ських трейдерів, чиновників і фахівців держкомпаній («Нафтогаз», «Укрзалізни­ця») їздила у Варшаву на зустріч із вла­дою та бізнесом Польщі, Румунії та Ні­меччини. «Є домовленість про початок реверсу пального трубним транспортом з Угорщини, – повідомила Свириденко. – Україна отримала підтвердження на ім­порт 35 тисяч тонн на місяць, з потен­ційним збільшенням до 50 тисяч тонн. Сьогодні увесь обсяг імпорту можливо спрямувати на внутрішнє споживання. Нарощування запасів потребує більше часу. Аби зникли черги й дефіцит, запа­сів пального на АЗС потрібно мінімум на 15 днів».

За словами міністерки, у травні в Україні очікується споживання 300 тисяч тонн дизелю та 120 тисяч тонн бензину. Такий обсяг імпорту вже законтрактова­ний українськими мережами.

Тим часом експерти стверджують, що рано чи пізно нам треба буде визна­ти: якщо імпортуємо пальне з Європи, то й ціна на нього має бути європей­ська. «Ціна на пальне в Україні сьогодні не відображає реальної його вартості, навіть зі зниженим ПДВ і відміною ак­цизу, – розповів в ефірі Espreso.tv екс­перт Інституту енергетичних страте­гій Юрій Корольчук. – Адже не просто подорожчали логістика і транспортна складова. Суть у тому, що пальне, яке ми сьогодні забираємо з країн Євросо­юзу, – його там нема для нас і практич­но не було. Тому що це плановий біз­нес, плановий на роки наперед. Усі, хто нам зараз продає пальне, вони його за­бирають десь у себе. Або беруть з ін­ших джерел, там, де воно дорожче. Відповідно та ціна, яка зараз є, – не­реалістична. Реальна ціна, яка сьогод­ні має бути – приблизно 60 гривень за літр і для дизелю, і для бензину. Тобто така сама ціна, як у Європі».

Читайте також: Колапс для «євробляхерів»

Схожі новини