«Та які прибутки! Лише збитки підраховуємо»
Як виживає малий бізнес і що на нього чекає попереду
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/415626/img6682.jpg)
Карантин боляче вдарив по всій економіці країни. Але, мабуть, найпідступнішого і найболючішого удару від карантинних обмежень зазнали малі підприємці. Останніми роками малий бізнес розвивався в Україні досить успішно, і головне — стабільно. Саме такі підприємці створювали робочі місця, в тому числі й для найбільш вразливих верств населення. Як заявила директорка Інституту демографії та соціальних досліджень ім. Птухи НАН України Елла Лібанова, малий бізнес не робив економічних проривів, але це саме та сфера діяльності, яка забезпечує величезну соціальну функцію — зайнятість. Крім того, успішний малий бізнес — основа міцного середнього класу, а відтак ознака стабільної економіки.
Карантин зруйнував цю відносну стабільність. Малий бізнес став найбільш вразливою жертвою пандемії, оскільки він, як правило, не має так званої подушки безпеки, натомість часто має обтяжливі кредити та приміщення в оренді. Кредитних канікул малому бізнесу ніхто не запропонував, більшість орендодавців не поспішала йти на поступки. Опинившись на час карантину без будь-яких заробітків і прибутків, малі підприємці були змушені «розкошелюватися». Таким чином карантин «з'їв» заощадження, якщо, звісно, такі були. Зрозуміло, кожен день, тиждень чи, тим паче, місяць простою бізнесу заганяють підприємців і у борги, і в депресію. Тому й протестували, бо, як сказав мені власник барбершопу, який має кредити і два приміщення в оренді, якби суворий карантин продовжили ще на місяць, він би з боргової ями не виліз. Зрештою, один салон мусив закрити. Це при тому, що орендодавець у нього виявився людяним і грошей за оренду під час карантину не брав. Із середини травня чоловік почав працювати. Обидва барбершопи пішли у колосальні мінуси, тож у липні один з них, який і до карантину приносив менший прибуток (а у зимові місяці — збиток), власник був змушений закрити. Каже, затрат через запровадження карантинних вимог стало значно більше, а клієнтів — відчутно менше.
Пані Галина Литвак є власницею двох манікюрних салонів GL NS. Обидва приміщення має в оренді. Карантин пережила «на нервах». Один орендодавець не брав грошей за оренду під час карантину, другий сказав платити 50 відсотків вартості оренди. Каже, якби не бізнес чоловіка, який допоміг їй фінансово, вона б цей скрутний час не пережила. Її колежанка має манікюрний салон у центрі Львова, у престижному приміщенні. Власники нерухомості на час карантину назустріч не пішли — оренди не скасували. При тому, що оренда там дуже дорога, подруга платить за своє приміщення вдвічі більше, ніж Галина. І вона не впевнена, що надалі зможе сплачувати таку суму оренди, бо клієнтів у неї стало відчутно менше. До епідемії у цей салон, окрім постійних заможних клієнтів, приходило багато туристів. А якщо зараз посилять карантинні обмеження і знову заборонять працювати салонам краси, то готова до того, що закриє свій бізнес. Колеги з інших салонів попереджають одне одного, щоб вважали, справно виконували усі протиепідемічні вимоги, бо з минулого понеділка почалися активні перевірки. Один салон краси вже оштрафували на 30 тисяч. Щоправда, у них навіть градусника, що вимірює температуру тіла, не було…
Пані Галина виконала усі вимоги, навіть перевиконала. Але, якби не фінансова допомога чоловіка, то не мала би за що усі ці обов’язкові речі придбати та належно підготуватися до посткарантинного режиму роботи. У салоні є так звана станція дезінфекції — столик, де стоїть дезінфектор, крем для рук і серветки. Усім клієнтам міряють температуру, вони одягають бахіли. Температуру вимірюють і майстрам, причому кожні чотири години, та записують показники у спеціально заведений журнал. Увесь персонал працює у масках, щитках і рукавичках. Клієнти також мають бути у масках, окрім випадків, коли їм роблять макіяж. Каву-чай клієнтам подають в одноразовому посуді, який також спеціально закупили. Крім того, пані Галина придбала чотири бактерицидні рециркулятори, які дезінфікують повітря. Одна така лампа коштує три тисячі.
Вимоги щодо протиепідемічних заходів витягнули з її кишені вже кілька десятків тисяч гривень. Той же градусник коштує півтори тисячі. Причому один уже зламався (китайського виробництва), то була змушена терміново купити новий, бо, не дай Боже, саме сьогодні прийде перевірка.
Для бізнесу пані Галини життєво важливо, аби її персонал був здоровий. Просить дівчат, щоб не дуже десь гуляли та контактували зі сторонніми, бо якщо похворіють, то її манікюрний бізнес знову застопориться. А ще один простій вона навряд чи переживе.
Запитую пані Галину, чи зменшилися нині прибутки? «Та які прибутки! — дивується. — Зараз лише збитки підраховуємо. Працюємо у мінус. Причому суттєвий!». Літо зазвичай для манікюрних салонів — найбільш прибутковий період, наплив клієнтів величезний, майстри не мали часу не те що поїсти — голову підняти! Щойно відкрились після карантину, клієнти масово записувались, але зараз відвідувачів поменшало. Якщо брати докарантинний період, то приблизно вдвічі менше. Багато хто ще боїться ходити у салони. Деякі постійні клієнти тільки недавно почали приходити. «Видно, що люди залякані статистикою захворюваності у Львові, — розповідає Галина Литвак. — Клієнти стали вимогливішими і спостережливішими, уважно дивляться, чи майстри дотримуються усіх карантинних вимог. Одна клієнтка зателефонувала, щоб записатися на манікюр, і запитала, чи ще хтось буде в студії, окрім неї?».
Власниця салону нікого з персоналу не скоротила. 5 квітня виплатили дівчатам зарплату, і, по суті, лише місяць вони були у відпустці за свій рахунок. З 13 травня салон відновив роботу. Ціни на свої послуги не змінювали, але пропонують клієнтам вигідні акції. Наприклад, є акція «Щасливий понеділок»: якщо клієнт робить манікюр і педикюр з покриттям гель-лаком, то покриття на ніжках у подарунок. Також є пропозиція «Жіночий день» у четвер: якщо клієнт робить манікюр, педикюр і брови, то покриття на ручках у подарунок.
Пані Галина звернула увагу на те, що клієнти стали більш ощадливими. Це при тому, що зараз приходять лише постійні клієнтки, які вже роками відвідують салон. Після карантину нових клієнтів майже не було. «До нас ходять переважно небідні люди, — пояснює, — і раніше вони, як кажуть, грошей не рахували. А тепер рахують, бо почали частіше запитувати, скільки що коштує». Пані Галина планує запровадити нову акцію — 10% знижки для нових клієнтів.
Експерти прогнозували, що на тлі сповільнення бізнес-активності, спричиненої наслідками пандемії коронавірусу, кожен п’ятий малий бізнес в Україні може закритися. Але переважна більшість підприємців не здається, бореться за виживання, рятує як може роками напрацьований бізнес. І найбільше бояться, що влада знову може заборонити їм працювати.
Пані Галина сподівається, що за два-три місяці, якщо, звісно, не буде другої хвилі пандемії, її салони вийдуть у нуль. Розуміє, що це оптимістичний прогноз, але каже, що малий бізнес в Україні завжди тримався на оптимізмі й ентузіазмі.