«Я цю картку навіть з конверта не виймала, а тут кажуть – 700 гривень винна»
В НБУ розповіли, з якими скаргами до них найчастіше звертаються українці
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/413034/skarga2.jpg)
Майже 10 тисяч звернень надійшло до Національного банку у першому кварталі цього року. Тепер НБУ виконує функцію захисту прав споживачів фінансових послуг, тож тепер саме сюди звертаються українці, які вважають, що банки порушують їхні права. Або просто для того, аби отримати роз’яснення. Загалом люди скаржилися на 54 банки, але в НБУ визначили п’ятірку, на яку припала левова частка скарг. Назви цих установ у Нацбанку не оприлюднили. Уточнили лише, що це банки, які активно працюють з населенням і мають велику кількість клієнтів.
Що цікаво, найчастіше люди потребували роз’яснень щодо того, які монети та банкноти в обігу. Очевидно, це пов’язано з тим, що впродовж останніх пів року одні монети виводили з обігу, інші вводили. Вводили також нові зразки банкнот. Тож люди заплутались. Скажімо, часом навіть продавці не знали, приймати 25 копійок чи ні. Ця монета досі є платіжним засобом (на відміну від 1,2 і 5 копійок), тож нею можна сміливо розраховуватись. Але поступово її вилучають з обігу. Щодо банкнот, то жодну з них не вилучали з обігу, не залежно від того, якого вона року випуску. Скажімо, 25 лютого цього року ввели в обіг нову 200-гривневу банкноту. Але банкноти старого зразка залишатимуться в обігу, поки не зносяться.
Утім, більшість звернень (665) стосувались скарг на порушення прав споживачів. Найчастіше банки вдаються до приховування реальної процентної ставки за кредитами, порушують умови повернення кредитів. Траплялися випадки самовільного збільшення кредитного ліміту, нарахування відсотків на раніше нараховані відсотки тощо.
Пеня і штрафи — більші за сам борг
Наприклад, НБУ зафіксовано випадки, коли банк погашає заборгованість за рахунок кредитних коштів/збільшення кредитного ліміту. Умовно, ви позичили в банку 1000 гривень, разом з відсотками і пенею виходить, що ви винні 1500 грн. Відтак банк відкриває вам кредитний ліміт на 1500 грн і погашає за ці кошти попередній борг. І тепер ви уже винні 1500 грн, і відсотки нараховуються на цю суму, а не на 1000, яку ви насправді позичали. Додайте ще пеню та штрафи, які нараховують за кожен місяць прострочки платежу. Відтак сума пені та штрафів може в десятки разів перевищувати саму суму кредиту. Особливо, якщо клієнт не підозрює про існування боргу.
У схожій ситуації свого часу опинилась моя знайома. Свого часу вона купила в кредит мобільний телефон. Коли внесла останній платіж, їй видали кредитну картку — в подарунок. Пояснили, що платити за неї не треба — відсотки нараховуватимуть тільки в тому разі, якщо вона нею користуватиметься. Карткою вона так і не скористалась. Та майже через три роки жінка отримала лист від колекторської фірми з вимогою сплатити борг. «Я цю картку навіть з конверта не виймала, не активувала, а тут кажуть — 700 гривень винна. Виявляється, там раз на рік треба було платити за користування рахунком. Ту суму автоматично списали з картки, вийшов ніби борг, за який далі рахували відсотки, потім ще пеню. Я намагалась довести, що банк не мав брати плату за користування рахунком, якщо я картки не активувала. Зрештою, я навіть документа ніякого не підписувала, коли мені її видали. Але у банку сказали звертатись до суду. Тоді вирішила, що простіше сплатити ті 700 гривень, ніж наймати юриста та ходити по судах», — каже обдурена жінка.
У НБУ пояснюють: банки тепер не мають права нараховувати пеню та штрафи, вищі за тіло кредиту. І тим більше, не мають права стягувати заборгованість з зарплатного рахунку чи грошових переказів на ваше ім’я. Якщо таке сталось — звертайтесь до суду.
До пенсійної картки примусово «впарюють» кредитку
Ще одна поширена практика — банк стягує з клієнта додаткові відсотки чи комісії, про які при укладенні договору вас не попереджали. В НБУ у такому разі радять уважно прочитати договір. Дізнайтеся повну вартість кредиту, включаючи всі додаткові платежі. Якщо вам нарахували додаткові проценти або пеню, які не були прописані у договорі, зробіть письмовий запит на банк. Якщо банк не погоджується задовольнити ваші претензії, зверніться до НБУ.
Споживачі часто скаржаться і на те, що банки нав’язують їм непотрібні послуги, та ще й змушують за це платити. Наприклад, оформляють кредитну картку при отриманні пенсійної або зарплатної, незважаючи на відмову клієнта. Буває, що людині без її відома відкривають кредитний ліміт на зарплатну картку, а вона про це навіть не здогадується. Або стягують додаткові кошти з рахунків клієнтів без пояснення, які саме послуги вони оплачують. Нерідко банки підключають клієнта до sms-банкінгу чи інших послуг без його відома. А потім стягують плату за користування цими послугами. Ще одним поширеним порушенням є сплата за страхування як обов’язкова умова отримання послуги. В НБУ кажуть, в усіх цих випадках банк порушує ст. 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність». Відповідно до цієї статті, банкам забороняється вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або від спорідненої чи пов’язаної особи банку як обов’язкову умову надання банківських послуг. Щоб відмовитися від нав’язаних послуг чи продуктів, напишіть звернення до керівництва вашого банку. Якщо не допоможе, звертайтесь зі скаргою до Нацбанку.