Смоленськ-2010: чи був у літаку вибух?

Найгірше буде, якщо, попри усі зусилля комісії Антоні Мацеревіча, вона так і не зможе пред’явити неспростовні докази вибухів на борту президентського Ту-154. Тоді в Кремлі зможуть радісно заспівати своє улюблене «іхтамнєт». «Ось бачите, — скажуть у Москві, — поляки стільки років твердили, що це ми літак підірвали, а жодних вибухів насправді не було. Значить, індонезійський „Боїнг“ ми також не збивали, і Скрипалів у англійському Солсбері не труїли»…


Не менше року, кажуть у польському уряді, піде на остаточне з'ясування усіх обставин авіакатастрофи під Смоленськом (10 квітня 2010 року внаслідок падіння літака Ту-154 загинув екс-президент Польщі Лех Качинський і ще 95 осіб, екіпаж і представники військової та політичної еліти сусідньої країни). Звіт про причини трагедії під Смоленськом, підготовлений комісією, яку створив уряд тодішнього прем'єра Дональда Туска, комісія міноборони Польщі, яку очолює недавній глава цього відомства Антоні Мацеревіч, визнала недійсним.

За висновками звіту від 2011 року, головною причиною Смоленської авіакатастрофи були непрофесійні дії пілотів президентського Ту-154. Кілька днів тому комісія Мацеревіча представила так званий технічний звіт про своє розслідування. Висновок тягне на сенсацію: екіпаж і пасажири Ту-154 загинули внаслідок щонайменше двох вибухів, які сталися на борту до зіткнення лайнера із землею. «Щодо вибуху немає жодних сумнівів, — наголосив Мацеревіч. — Яким був характер вибуху? Де саме був вибуховий заряд? Це ще не вирішені питання».

У комісії Мацеревіча кажуть, про вибух свідчить, зокрема, розташування тіл жертв на землі. У комісії говорять також, що двері відірвало від літака з величезною силою. Вона щонайменше у десять разів більша від тієї, з якої ті двері вирвало би внаслідок падіння. А значить, вважає комісія Мацеревіча, ті двері виштовхнуло вибухом, який стався у літаку… Аби це підтвердити чи спростувати, потрібні рештки президентського Ту-154. Але вони й надалі у Москві, яка категорично відмовляється віддавати їх полякам.

Чому саме Кремль так уперся? Перша версія — рештки літака справді можуть розповісти про вибух (чи вибухи), і сліди цього злочину приведуть до Росії. Серед прихильників цієї версії чимало симпатиків правлячої польської партії «Право і Справедливість» (ПіС). Друга версія, яку висувають у колах, наближених до польської опозиції, є такою: не віддаючи уламки літака Польщі, Москва хоче якомога довше зберегти невизначеність щодо причин авіакатастрофи. У такий спосіб, мовляв, Кремль дозволяє ПіСу «топтати» колишній уряд «Громадянської платформи»: мовляв, той під час розслідування Смоленська піддався російському тискові. Прихильники цієї версії вважають, уряд ПіСу корисний Кремлю, бо не лише свариться з Україною, а й виступає проти подальшої інтеграції ЄС. А це, мовляв, на руку Москві, яка прагне Європейський Союз розколоти. Польська опозиція каже також, головним завданням комісії Мацеревіча було «опустити» комісію, яку створював уряд Туска. Останнім часом рейтинг президента Європейської Ради Дональда Туска як кандидата в президенти Польщі швидко росте (на відміну від рейтингу «Платформи»), от ПіС і хоче Туска вчасно зупинити…

Але усе це конспирологія. Будемо сподіватися, у Варшаві зможуть розставити в цій справі усі точки над «і». Навіть якщо рештки Ту-154 залишаться у Москві… Найгірше буде, якщо, попри усі зусилля комісії Мацеревіча, вона так і не зможе пред'явити неспростовні докази вибухів на борту літака. Тоді в Кремлі зможуть радісно заспівати своє улюблене «іхтамнєт». «Ось бачите, — скажуть у Москві, — поляки стільки років твердили, що це ми літак підірвали, а жодних вибухів насправді не було. Значить, індонезійський „Боїнг“ ми також не збивали, і Скрипалів у англійському Солсбері не труїли. Наш друг Асад хімічну зброю у Сирії не застосовував, а на Донбасі російських військових ніколи не було і немає»…