Передплата 2024 «Добра кухня»

«Не раджу вам тут заправлятися…»

У Львові процвітає торгівля сумнівним пальним на стихійних заправках-«будках»

Фото Юлії ПІДЛУЖНОЇ
Фото Юлії ПІДЛУЖНОЇ

«Був у Львові. Мав час і натхнення проінспектувати місцевий „бензиновий ландшафт“. Звітую: жах і розчарування! Ну як у такому чарівному місті, де є Стрийський парк, площа Ринок, модернові житлові комплекси, можуть всюди стирчати іржаві бочки з дизелем, скрапленим газом, бензином? Це Сомалі чи Галичина? Панове Садовий, Козицький! Ви сліпі? Я за пару годин нарахував два десятки бочок! А всього їх по місту та області понад сотня. Це не просто небезпечно та елементарно рагульно ззовні, це прямі втрати ваших бюджетів! З кожного легально проданого літра у казну місцевих громад йде понад дві гривні. Відповідно коли нелегально — то не йде!».

Отакий «рознос» влаштував міс­ту Лева директор столичного кон­салтингового агентства «А-95» Сергій Куюн. Велику статтю «Місто сліпих левів: як Львів окупували нелегальні про­давці пального» він опублікував у себе на ФБ.

Я зацікавилася цією інформацією: не­вже у Львові справді є таке неподобство, як стихійні заправки? Журналісти «ВЗ» за­правляють своїх «залізних коней» на серти­фікованих АЗС — ОККО, «Сокар» та інші, а про такі «бочки» і не чули…

Ми вирішили розшукати хоча б одну «ліву» заправку. Нарешті один колега при­гадав, що колись випадково бачив щось подібне в районі ТЦ «Вікторія гарденс», на в'їзді у місто.

Інша колега люб’язно погодилася допо­могти із транспортом. І ось наш «Мерсе­дес» вже доїжджає до межі міста. Роззи­раємося навкруги, але не бачимо жодної «бочки». Вирішили заїхати на заправку «Со­кар»: там точно мають знати усе про АЗС — і про «ліві», і про «праві». І справді - продав­чиня в супермаркеті одразу вказала, як нам розшукати те, що потрібно. «Це зовсім не­подалік, на вулиці Трускавецькій, майже на куті… Звертайте на вулицю і там побачите», — пояснює. «Не боїтеся конкуренції?» — за­питуємо. «Вони нам не конкуренти, — відпо­віла дівчина. — Ті машини, що їдуть до нас, туди не поїдуть», — впевнено відповідає.

Завертаємо у перший від «Сокару» про­вулок і - вуаля! — за пару метрів дійсно ба­чимо обабіч дороги декілька непримітних будочок. На них — скромні вивіски «ДП», «А-95», «Газ». Всередині колонки з пальним, на даху — маленька і майже непомітна сте­ла з цінами. Усе це господарство обслуго­вує один юний хлопець, який насторожено зиркає довкола. Намагаємося непомітно зробити фото. Однак хлопець нас помітив і «скремпувався». Тоді вдаємо, ніби хочемо заправити машину:

— А у вас по чому бензин?

— По 52,30 — «А дев’яносто п’ятий». Ось на стелі. Дизель — 47 гривень… (Того дня ціна дизелю на ОККО була вже 60 грн. — Ред.).

— Багато у вас заправляється?

— Багато. Ось, вже їдуть…

Хлопець відволікся від нас і націлився на клієнтів. До заправки дуже швидко вишику­валася черга з «розвалюх». Перший під'їхав «Фіат Добло», розписаний рекламою кон­диціонерів. Тобто машина не приватна, а фірми. За ним прилаштувалася, судячи по камуфляжному тюнингу, якась вельми ста­ра військова машинка (потім з’ясувалося, що вони заправляються газом). А далі - старенький «Фольксваген». На щастя, на противагу неговіркому заправнику, кер­манич «Фіата» виявився комунікабельним і поки заправлявся, розповів «усю правду»…

— Мій знайомий сказав, що тут мож­на дешевше заправитися. Але я щось тро­хи боюся тут заправлятися, — кажу чолові­кові…

— Я вже два роки тут заправляюся. Все ок. А у вас яка машина? «Мерседес»? О, ні. Тоді їдьте на ОККО. «Пульсу» вальніть хоро­шого, «євродизель» той.

— А тут неякісний бензин?

— Він може бути нечистий. У вас дуже дорогі форсунки. Приблизно 500 доларів одна форсунка коштує. А може, і більше. Вам треба якісне пальне…

— А ця заправка якась нелегальна?

— Не знаю…

— А вам це пальне як?

— То така машина… Вона «їсть» все під­ряд!

Поки говоримо, бачимо, що позаду ви­шикувалась черга з чотирьох машин. Звер­таємо увагу, наскільки усе довкола цієї за­правки необладнане, не передбачено жодних засобів безпеки. Таке враження, що повернулися у «буремні 99-ті роки». На­віть виїхати звідси важко, бо паралельно по Трускавецькій рухається цілий потік машин. Тут поліція мала би навести лад! Але, схо­же, поліцію ця ситуація не цікавить…

Цікаво, чи платить ця «АЗС» акцизи і по­датки? Виторг тут має бути добрий, бо «на­ливайка», як ми побачили, доволі попу­лярна. А затрати мінімальні - працює одна людина. До речі, було оголошення, що на роботу вони шукають працівника.

Отже, виникає закономірне питання- наскільки законні такі «будки»? Скільки є та­ких «точок» у Львові та області? Звідки туди надходить пальне, якої воно якості? І взага­лі - хто це все «кришує»?

Усі ці запитання ми адресували у пресслужби Львівської ОДА і обласної Податко­вої. Чекаємо офіційної відповіді.

Коментар для «ВЗ»

Богдан КЕЙВАН, директор департаменту ПЕК Львівської ОВА

Торік ЛОВА робила рейди спільно з Нацполіцією, Держпродспоживслужбою, Держгеокадастром, Асоціацією заправ­ників по таких заправних станціях. Склали перелік нелегальних, на їхню думку, запра­вок. Та зараз діє Постанова Кабміну № 303 «Про припинення заходів державного на­гляду (контролю) і державного ринково­го нагляду в умовах воєнного стану». Тому перевірки зменшилися. Офіційно та сама Держпродспоживслужба та інші контро­люючі органи нібито не мають права про­водити такі планові перевірки. Зараз за окремими зверненнями ці перевірки здій­снюються, витребують документи. Там так само має бути включена і екологічна ін­спекція, бо викиди є, а до заправних стан­цій є дуже високі вимоги. За станом на ми­нулий рік таких станцій, що перевірялися, було близько сотні. Цього року перевірок не здійснювали.

Юрій КУЧАБСЬКИЙ, віцепрезидент з закупівель, гуртових продажів і нових видів бізнесу мережі автозаправних комплексів ОККО

Тіньовий сектор нафтопродуктів — болюче питання як для мереж АЗК, які працюють прозоро на ринку, так і для держави. Тим паче зараз, коли кожна гривня на рахунку, бо йде на оборону. Для нас це втрата частки ринку, через недобросовісну конкуренцію з боку тіньовиків. Ми інвестуємо в автозаправні комплекси, отримуємо всі необхідні дозволи і ліцензії, в той час, як нелегали працюють без оформлення земельної ділянки, дозвільних документів, без встановлення касових апаратів та працевлаштування співробітників. Ми імпортуємо якісні нафтопродукти з багаторівневим контролем якості, тоді як «чорні» АЗС торгують незрозуміло яким продуктом без чеків РРО. Тож, рахуємо, скільки держбюджет недоотримує податків від тіньового сектору, які могли би піти на забезпечення ЗСУ.

Схожі новини