Передплата 2024 ВЗ

«Збої системи е-квитка були і після відновлення зв‘язку «Київстару»

Тиждень роботи електронної оплати у громадському транспорті Львова: оплата готівкою, зрив маршрутів, розгублені пасажири

Фото ілюстравтине, "ВЗ"
Фото ілюстравтине, "ВЗ"

Тиждень у Львові працює електронна оплата у громадському транспорті, яку за усіма стандартами не можна назвати повноцінним електронним квитком. Без збоїв система електронної оплати працювала лише у перший день запуску — 11 грудня. Наступного дня, через серйозні проблеми зі зв’язком «Київстару», все пішло шкереберть…

За тиждень на «гарячій лінії» міста — десятки тисяч скарг на непрацюючі валідатори в громадському транспорті. При тому водії незаконно вимагали від пасажирів оплату готівкою — 20 грн (у Ратуші обіцяли, що при несправних валідаторах можна взагалі не платити за проїзд, при цьому автобус має повернутися в депо, аби відновити систему).

«Вибачте за стрес і готівку, якою прийшлося платити багато кому, — сказав міський голова Львова Андрій Садовий. — Ми говорили, що у випадку, коли всі валідатори не працюють, пасажир може не платити за проїзд. Збитки рахуємо».

Журналістка «ВЗ» проінспектувала роботу громадського транспорту упродовж тижня.

Транспорту «на лініях» відчутно поменшало, навіть комунальних тролейбусів… Людям нічим було добратися на роботу, особливо у час пік. Традиційно маршрутки та електротранспорт тріщали по швах. Дотягнутися у такій тисняві до валідаторів було складно. Цікаво, як можна буде валідувати проїзд, коли система налагодиться?

Другий виклик для пасажирів — як оплатити за проїзд? Валідатори не працювали, але дехто все ж купував за готівку. В окремих маршрутках на цьому в наказовому тоні наполягали водії, при чому не 15, а 20 грн. Лише у 138-ій маршрутці була свідком, як водій з розумінням поставився до ситуації і просив оплатити 15 гривень, як би це було би при електронній формі розрахунку. «Виник форс-мажор. Якщо не маєте готівки, їдьте так, якщо маєте — 15 гривень», — закликав водій цієї маршрутки.

«Кожна „бортова система“ маршруток повинна мати паралельно ще дві сім-карти»

«З 11 грудня Львів отримав найдорожчий транспорт в Україні і найдорожчу систему безготівкової оплати, — сказав у коментарі для «ВЗ» про тиждень роботи е-квитка експерт з транспортних питань Андрій Білий. — Не хочеться підбивати підсумки на основі лише одного тижня. Але добрих коментарів за цей тиждень про систему я не почув і не побачив. У вівторок були масштабні проблеми в «Київстарі». Можна на це списати, що перестала працювати безготівкова оплата в транспорті. Але є нюанс — за 11 мільйонів євро було передбачено, що кожна «бортова система» маршруток повинна мати паралельно ще дві сім-карти. І якщо одна мережа зникає, то працює інша. Також система спроєктована, як квазіонлайн. Це означає, що вона може тривалий час працювати без мережі. Кожне депо має мережу Wi-Fi, яке поставили теж за кошти проєкту.

Транспортний засіб, повертаючись в депо, синхронізує всю інформацію про валідації. А посилатися на збої в роботі е-квитка на мережеві проблеми, це, м’яко кажучи, некоректно.І не дивно, що збої системи продовжились після відновлення мобільного зв’язку. До кінця тижня ці збої вже мають масовий характер".

Андрій Білий шокований тим, що цього тижня ситуація не змінилася. Е-квитка немає: валідатори не працюють, принтери не друкують паперові квитки. Як довести контролерам, що пасажир оплатив за проїзд, навіть готівкою.

«Як тільки валідатори перестають працювати, водії приватних перевізників заїжджають з маршрутів, для чого їм безкоштовно їздити? У вечірній час ще частіше автобуси зʼїжджають і не хочуть їздити без пасажирів, — продовжує розмову Андрій Білий. — Який вихід? Ситуація сумна, будемо спостерігати далі».

Схожі новини