Передплата 2024 «Добре здоров’я»

«На кінець 2023 року будемо мати ще вищі показники. Кількість ДТП за участі нетверезих водіїв лише зростає»

Журналістка «ВЗ» дізнавалася у керівника ГО Pitbull Lviv Миколи Ільчука, яка кількість водіїв-пияків уникає покарання через суд?

У Яворові нетвереза водійка автомобіля збила поліцейську на тротуарі.
У Яворові нетвереза водійка автомобіля збила поліцейську на тротуарі.

Щодня ЗМІ рясніють повідомленнями про ДТП за участі нетверезих водіїв. У 2022 році в Україні було складено 134 368 протоколів по ст.130 КУпАП. Зокрема, 790 ДТП скоєно з вини нетверезих водіїв. 1031 особа травмувалася, 91 загинула. Експерти упевнені, що цьогорічні показники будуть ще вищими. Така сумна статистика жахає… Ще одна проблема: близько 15−20% водіїв в Україні, які сіли за кермо п’яними, уникають покарання через суд…

Журналістка «ВЗ» поспілкувалась з керівником ГО Pitbull Lviv, яка протидіє нетверезим водіям, Миколою Ільчуком.

— За нашою статистикою, орієнтовно 15−20% нетверезих водіїв в Україні, все ж уникають покарання. Так, тих шпарин залишилось менше, але такі справи, на жаль, і далі закриваються, — каже Микола Ільчук. — Все залежить від того, чи водій на місці пройшов огляд, чи відмовився від нього… Часто адвокати будують свій захист на тому, що поліцейські порушили саму процедуру огляду, мовляв, водіям не пропонували пройти огляд у медзакладі… Ще одна стратегія адвокатів: нібито драгер не має документів. Хоча, як правило, в поліцейських на драгери завжди є документи, зокрема, сертифікати.

Ті водії, які відмовилися проходити огляд на місці, намагаються наступного дня взяти якусь довідку з лікарні, мовляв, пройшли огляд самостійно, і у стані сп’яніння не були. Але, як правило, це не є переконливим доказом у суді. Коли водія запрошують на огляд, він повинен пройти його у встановленому законом порядку: на місці, або в закладі, куди його привозять патрульні. Самостійно він не може проходити огляд.

Також я бачив у судах справи, коли відеозапис починається не з моменту, коли їде автомобіль, а з моменту, коли поліцейський вже спілкується з водієм. У таких випадках водії теж можуть апелювати через адвоката, що машина стояла, а патрульні до них підійшли… Тобто у патрульних немає доказів, що був рух автомобіля. Раніше таких шпарин було значно більше, але з 2021 року їх стало менше (певні зміни у законодавство все ж були внесені). Тим не менше, водії всіляко намагаються переконати суд, що не керували автівкою, а тому не було підстав складати протокол, або що була порушена процедура. Такі аргументи найчастіше використовує захист.

— Але окрім боді-камер, є ще камери в місті, на дорогах…

— Звичайно! Камери є і в патрульних автомобілях, стоїть відеореєстратор, який може підтвердити, що автомобіль рухався. Можна з міських камер витягнути інформацію, але це займає більше часу. Через те, що «130-х» є дуже багато, працівники патрульної поліції не можуть щоразу діставати відео з додаткових відеокамер. В принципі це мав би встановлювати суд, і надсилати відповідні запити. Ми часто бачимо дивну поведінку суддів, які не хочуть розбиратися, і одразу кажуть: «Ні, не було руху», і закривають справу за відсутністю складу правопорушення. Мовляв, немає доказів, що керував автівкою дійсно цей водій. Але у 80% судді все ж стають на сторону поліції. Якщо поліція склала протокол на нетверезого водія, є відео, його притягають до відповідальності.

— Ми щодня бачимо неймовірну кількість водіїв, яких затримують за п’яне водіння. Ось нещодавно затримали доцента Львівського університету внутрішніх справ… Які резонансні справи вам запам’яталися?

— У Червонограді був затриманий начальник одного з напрямів Червоноградського відділу поліції. Отримав підполковника, святкував… Суд визнав його винним і позбавив права керування автомобілем. Розгляд цієї справи тривав три місяці. Депутатка Львівської обласної ради Тетяна Бей, яку суд виправдав за нетверезе водіння. Справу розглядав Пустомитівський суд. Він, на мою думку, дуже дивні рішення ухвалює, особливо щодо таких відомих людей…

Шевченківський суд розглядав справу щодо львів'янки, яка їхала п’яною на Range Rover. Суд їй повірив, що вона вживала не алкоголь, а … ліки проти кашлю. У рішенні Шевченківського суду свідомо, на мою думку, приховали інформацію про кількість проміле, яку виявили у цієї водійки. Водночас Стрийський районний суд не повірив водію, який навіть приніс у судове засідання рецепт від лікаря, і розповів про те, що начебто пив ліки. У цьому випадку суд вчинив правильно.

Ще одна резонансна справа, у Яворові волонтерка збила поліцейську. Волонтерка була п’яна, зараз вона під вартою. За ДТП у стані сп’яніння, де є потерпілі (середня-важка ступінь, або смерть), передбачена тюремна відповідальність — три і більше років, без можливості взяття на поруки, на примирення тощо. Наскільки мені відомо, поліцейська у важкому стані в лікарні.

— Якщо порівнювати з попередніми роками, яку ми бачимо тенденцію: кількість ДТП у стані алкогольного сп’яніння збільшується, чи зменшується?

— Попри війну, у 2022 році було зростання кількості ДТП за участі нетверезих водіїв. Думаю, що на кінець 2023 року, будемо мати ще вищі показники. І це тільки початок літа. Буде так званий день «х», який щороку трапляється в липні, або в серпні, коли одночасно гине велика кількість людей. У 2021 році, наприклад, був такий день, коли в Україні на дорозі загинуло одночасно 20 людей. Зокрема, через порушення режиму швидкості, через нетверезих водіїв… Після цього депутати різко хочуть міняти законодавство. Люди обурюються. Поліція проводить відпрацювання, щоб побороти аварійність на дорогах… Але ці заходи, як правило, не мають якогось логічного завершення. Законодавство суттєво не міняється, і маємо те саме, що у попередні роки.

— Що треба робити, щоб цю ситуацію кардинально змінити?

— Наша організація вже декілька років пропагує три зміни, щоби принаймні суттєво зменшити пияцтво за кермом. Перше, дозволити поліції проводити рейди, або вибіркові (чи повні перевірки) водіїв, як це роблять у всіх без винятку країнах Європейського Союзу. Поліцейські мають повноваження в певний час, в певному місці, зупиняти автомобілі, і перевіряти водіїв, у якому вони знаходяться стані. У 2021 році такі зміни хотіли внести в українське законодавство, але в останній момент народні депутати їх не підтримали. Вони бояться давати поліції такі повноваження, вважають, що буде корупція, зловживання. 130 тисяч складених протоколів за рік за нетверезу їзду, для них не аргумент…

Друге, нам потрібна градація сп’яніння. Маємо розуміти, що є різний ступінь суспільної небезпеки від водія, який випив пляшку пива, і водія, який випив пляшку горілки. Але в нас законодавством передбачена одна відповідальність, вона досить сувора — 17 тисяч грн штрафу і рік позбавлення права керувати автомобілем. Вважаємо, що потрібно все ж розділити: легке сп’яніння, середнє і тяжке. Це теж практика Європейського Союзу. У Польщі, наприклад, якщо водій має понад 1,5 проміле, за це передбачена кримінальна відповідальність.

Третя, не менш важлива річ, яку пропонує наша організація, керуючись досвідом країн Європейського Союзу, нам потрібна на національному рівні інформаційна компанія, яка буде закликати водіїв не сідати за кермо у нетверезому стані. А якщо водій випив, користуватися послугою таксі (або тверезого драйвера). Така інформаційна кампанія має проводитися усюди, де можуть бути потенційно п’яні водії - у закладах харчування, в мобільних застосунках, в ЗМІ (особливо, по радіо), в соціальних мережах, на бігбордах. Така реклама має пояснювати проблему, небезпеку та покарання, яке чекатиме на нетверезих водіїв. У нас така інформаційна компанія, на жаль, не проводиться.

— Є у вас зауваження до патрульних, які, можливо, мають якісніше складати протоколи, аби нетверезим водіям не вдалося уникнути покарання через суд?

— Згідно зі статистикою, відсоток протоколів, які суд повертає назад на доопрацювання, або справу закривають за відсутністю доказів, які патрульні забули додати, є досить невеликий — 3−5%. Маємо розуміти, що є людський фактор. Звичайно, цей відсоток треба скорочувати. Бо 5% зі 130 тисяч протоколів, це досить багато, але тим не менше патрульні цю статистику знижують та покращують.

Керівники на місцях обізнані з проблематикою. Зокрема, новий керівник патрульної поліції Львівщини, коли ми з ним спілкувалися на початку року, сказав, що він знає ситуацію з протоколами, які неякісно складені. Він хоче цю статистику знизити. До патрульних поліцейських особливих претензій немає. Є, звичайно, поодинокі випадки, що патрульні неправильно себе поводять, але це швидше виняток.

Схожі новини