Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Новий «нахлібник». Росія забезпечує Сирію кримським хлібом через кримські ж порти…

Мета заяв про економічне співробітництво Криму із Сирією – «створення політичної видимості, що хоч хтось визнає Крим російським»

У Криму днями побувала делегація з Сирії, яку очолював міністр економіки та зовнішньої торгівлі Мухаммад Самер Аль-Халіль. Їх зустрічали «глава республіки» Сергій Аксьонов та «спікер парламенту» Владімір Константінов. Ще на IV Ялтинському економічному форумі у квітні 2018 року було прийнято Меморандум про наміри між Кримом та сирійською провінцією Латакія. Наступного року після під час візиту кримської делегації до Дамаску підписано угоду про торговельно-економічне співробітництво. Зараз Сергій Аксьонов зазначив, що в «рамках домовленостей виконана велика робота, і належить підбити її підсумки, намітити плани на 2022 рік».

«Представник Криму при Президенті Росії» Георгій Мурадов повідомив, що на висадженій три роки тому попередньою сирійською делегацією в Нікітському ботанічному саду алеї оливкових дерев з'явилися плоди. Він сказав, що «наша співпраця почала приносити плоди».

Однак зустріч була не ліричною, а переважно прозаїчною. На ній обговорювалось постачання в Сирію кримського зерна, більше того, як зазначив Георгій Мурадов, «порти Криму готові стати головними південними морськими воротами Росії у рамках розвитку торговельно-економічних відносин із Сирією». На його думку, не лише кримчани, а й бізнесмени з регіонів сусідньої Росії зможуть торгувати із Сирією через Крим. Він повідомив, що вже створено спільний кримсько-сирійський торговий дім.

«Сирійська Республіка готова купувати у нас зернові, пшеницю – до двох мільйонів тонн на рік. Є доручення президента забезпечити завантаження кримських морських портів. Феодосійський і Керченський будуть передані у федеральну власність із забезпеченням завантаження та збільшенням вантажообігу цих портів до п'яти мільйонів тонн на рік на першому етапі та у перспективі – до 14 мільйонів тонн на рік», – розповів Сергій Аксьонов журналістам. Як повідомляє російське агентство ТАРС, морські порти Криму підписали угоду із сирійським портом «Латакія».

Як таке «співробітництво» оцінюють в Україні, адже за міжнародним правом робота кримських портів регулюється Україною, а хліб вирощено на незаконно окупованій території.

Наприклад, керівник українського Центру близькосхідних досліджень Ігор Семиволос в ефірі радіо Крим.Реалії (проєкт «Радіо Свобода») розповів, що Сирія у її нинішній економічній ситуації навряд чи може бути повноцінним економічним партнером, а зерно туди Росія збирається постачати для підтримки режиму Башара Асада, бо Кремль займає його сторону у збройному конфлікті у Сирії. Росія забезпечує майже стовідсотково зерном всю територію, яка контролюється Асадом. Асад зараз контролює не всю територію Сирії, але найцікавіші з погляду розвитку землі. У Сирії зараз нічого не виготовляється. Люди грошей не мають. Розрахунки на розвиток економіки та сирійського туризму виглядають смішно з огляду на складну економічну ситуацію в Сирії.

Російська влада Криму анонсує постачання вантажів до Сирії з портів Криму ще з 2018 року, але ці плани досі не реалізувалися, нагадав український транспортний аналітик Максим Гардус.

Чергову спробу створення вантажного морського сполучення між двома підсанкційними регіонами він вважає сумнівною: «Попри те, що бачимо певні інформаційні сигнали навколо цієї події, ми не бачимо самої події. Причина цього – санкції. Україна методично «виловлює» судна, які заходили до Криму, подає до суду на судноплавні компанії та всіляко переслідує їх за порушення санкційного режиму. Тому створити компанію із піратських суден-беззаконників – досить складне завдання. Крім суден, має бути безбашенний екіпаж, який потрібно забезпечити необмеженим страхуванням та зареєструвати у банку, якого не шкода. Весь цикл має складатися із відщепенців. З 2018 року намагаються зібрати таку команду, і це не виходить. Чому має вийти зараз – я не бачу причин». На думку Гардуса, мета заяв про економічне співробітництво Криму із Сирією – «створення політичної видимості, що хоч хтось визнає Крим російським».

Юрист-міжнародник, експредставник президента України в АР Крим Борис Бабін каже, що, налагоджуючи поставки товарів до Сирії через Крим, російська влада планує «хоч чимось завантажити порти півострова». Вони простоюють із 2014 року через міжнародні санкції. Борис Бабін сумнівається, що співпраця Криму із Сирією дозволить збільшити вантажопотік на півострові, зокрема тому, що фрахтування суден біля кримських берегів за умов санкцій неможливе.

«Піратська «сіра» торгівля із Кримом була всі ці роки. Справді, вивозилося зерно, і воно вивозитиметься. Особливо з Криму більше нічого вивозити. Крим теоретично може генерувати для Сирії якусь кількість продовольства. Але це не формат завантаження порту, а крапля у морі. Для пропаганди якесь зерно відправлятимуть. Але це в десятки разів менше, ніж самоокупність порту…», - каже Борис Бабін.

Читайте також: У Севастополі прославляють «Беркут», який тепер хоче бути «незалежним», тобто муніципальним

Схожі новини