«Усі вантажні авто митники мають фотографувати. Але „фокусники“ знаходять вихід…»
Журналістка «ВЗ» дізнавалася у керівника Львівської митниці Андрія Кузніка, чи реально побороти порушення митних правил і корупцію на постах?
Понад два місяці Львівську митницю очолює киянин, підполковник СБУ у відставці Андрій Кузнік. Чи вдається йому боротися з контрабандою і хабарництвом на митниці? У розмові Андрій Кузнік був доволі відвертим.
У травні цього року детективи Бюро економічної безпеки викрили групу осіб, які ввезли на територію України смартфони, комп’ютерне обладнання, побутову техніку та ухилилися від сплати митних платежів та ПДВ. Орієнтовна вартість завезеної техніки — близько 40 млн грн. Досудове розслідування у кримінальному провадженні здійснюється правоохоронними органами за ст. 212 ч. 1 та ч. 3 (ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), ч.1 ст. 358 (підроблення документів), ч. 1 ст. 366 (складання службовими особами завідомо неправдивих офіційних документів) КК України.
— Щодо цієї завезеної побутової техніки, працівники БЕБ прийшли з ухвалою на проведення обшуку на Львівську митницю, і ми їм роздрукували інформацію з нашої бази даних. На цьому слідча дія була завершена, — каже Андрій Кузнік. — Так само слідчі на митному посту «Мостиська» отримали документи, що свідчили про переміщення тих чи інших транспортних засобів (це стосується справи від грудня минулого року). Досудове розслідування триває, підозру митникам, наскільки мені відомо, не оголосили.
Загалом, аби зрозуміти, скільки митних платежів не було сплачено, треба надіслати відповідний запит до митних органів Республіки Польща. У кожному випадку виявлених випадків контрабанди або службових зловживань митницею та правоохоронними органами скеровуються такі запити. Якщо вантажівка з товаром справді перетнула державний кордон, і митні платежі не були сплачені, то митників притягатимуть до кримінальної відповідальності. На сьогодні кримінальних справ і оголошених підозр співробітникам митниці - понад 40. Деякі справи, які розглядаються у судах, є за 2015−2016 р.р., є за 2020 рік.
— Якщо митник фігурує у кримінальній справі, ви його звільняєте?
— В ідеалі таку людину треба звільняти. Нещодавно було затримано працівника митниці після отримання неправомірної вигоди. Так, його вина у суді ще не доведена, але ми проводимо перевірку й службове розслідування, за результатами якого буде прийнято рішення про звільнення цієї особи з митних органів. На жаль, трапляються випадки, коли така особа згодом іде до суду й поновлюється. Нещодавно інспектор, якого планую звільнити, підходить до мене і каже: «Ви ж розумієте, що я поновлюся!».
— А вам хабарі пропонують?
— Мені ніхто неправомірну вигоду не пропонував, — каже Андрій Кузнік. — Думаю, і не ризикнуть. Можуть спробувати, але є механізм, який застосовується у таких випадках. Напишу заяву до правоохоронних органів.
(Зарплата у головного митника Львівщини — 37 тисяч грн., зарплата інспектора — 10−12 тисяч грн. Митники часто скаржаться, що така заробітна плата є недостатньою. Утім, порівняно невисокі зарплати у рядових митників не виправдовують корупцію на митниці. Чесні й відповідальні люди тут украй потрібні. Сьогодні на митниці є близько 80 вакантних посад. — Авт.).
— У поляків на митниці є потужна сканувальна система компанії «Рапіскан», що як рентґен просвічує транспортні засоби. Виявляє, зокрема, сховані в автомобілях наркотики. На наших митних постах є таке обладнання?
У нас на митних постах теж є стаціонарні скан-системи, але іншого виробника. Працівники митниці на інших ділянках роботи (аеропорт, смуги руху автобусів на кордоні тощо) також застосовують скан-системи компанії «Рапіскан», які дозволяють оперативно виявляти випадки незаконного переміщення товарів громадянами. Це обладнання Державна митна служба встановила 2018 року. Ми в першу чергу контролюємо те, що заїжджає до України. Польська сторона контролює те, що заїжджає до Польщі (не дублюємо одне одного). Звісно, чимало сканувальних систем треба замінити — через їх невідповідність вимогам сьогодення. Нам необхідно придбати також мобільні скан-системи — для швидкого і якісного огляду вантажних машин. Маємо доручення від голови Митної служби — сканувати усі порожні цистерни (бочки). Почастішали випадки, коли у цистернах, наприклад, для палива, незаконно вивозять сигарети. Якби був мобільний сканер, ми б одразу на місці оглянули машину і все. Але такий прилад коштує мільйон євро! Величезні кошти.
Крім того, маємо сканери, які потребують серйозного ремонту. Такий ремонт дороговартісний — від 200 до 500 тисяч євро. Але немає гарантії, що ми одні деталі у сканері відремонтуємо, а інші не вийдуть з ладу… Автомобільні ваги розраховані на 10 років роботи, а працюють по 15−20 років! Потребують ремонту і митні пости — пункт пропуску «Шегині», наприклад, збудований 1978 року… Про спецобладнання вже мовчу.
Щодо відеокамер, то вони є, але встановити більшу кількість камер на митних постах не можемо — через обмежені технічні можливості (сервіс «не витягне» більшої кількості відеокамер). На облаштування нових відеокамер потрібні чималі кошти, а їх наразі немає. Єдине, що ми зробили, — переналаштували існуючі відеокамери, аби було якісніше зображення.
(У справі щодо інспектора, який два роки тому брав кошти прямо на робочому місці, і це зафіксувала камера відеоспостереження, не все так просто. Аби довести злочин, потрібні свідчення та заява, зокрема, від водія, який ці кошти і надавав митнику. Самого водія камера не зафіксувала, а мала би… Тож інспектор сказав, що нічого, мовляв, не брав («картинка» з грошима, які він клав до кишені, була розмита). А тому отримав догану, і продовжує працювати на митниці, хоча митницею в липні 2021року було скеровано всі матеріали до Національної поліції. — Авт.).
За час моєї роботи на інших митницях був випадок, коли я звільнив посадову особу, яка розподіляла отримані грошові кошти разом з колегами (це зафіксувала камера відеоспостереження), але вона не притягувалась до кримінальної відповідальності. За деякий час ця людина поновилась на посаді - за рішенням суду.
— Також я звільнив чотирьох інспекторів Львівської митниці за згодою сторін, — каже Андрій Кузнік, відповідаючи на мої запитання про корупційні схеми на митниці. — Сфотографували вантажівку як порожню. Хоча, за моїми припущеннями, та заїхала з товаром, розвантажилась, і лише після цього її сфотографували. Сьогодні ці інспектори подали до суду, мовляв, їх незаконно звільнили з посад. Я попросив юридичний відділ, аби підготували клопотання до суду — про те, щоб мене як свідка викликали на судове засідання. У суді хочу пояснити, чому ці люди були звільнені.
— Це далеко не поодинокий випадок, коли митники завантажують до картки митного оформлення фотографії порожніх мікроавтобусів. Як боротися із такими ганебними схемами на митниці?
— Є наказ голови Державної митної служби: усі вантажні транспортні засоби фотографувати. Але ці «фокусники» можуть навіть завчасно підготувати фотографії порожніх вантажівок… Намагаємося контролювати цей процес, але це складно зробити. На кордоні працюють близько 700 митних інспекторів (Львівська митниця обслуговує сім пунктів пропуску). Але певні плани щодо ретельнішого контролю за митниками все ж маємо… Коли почалася війна, камери відеоспостереження вимкнули, за розпорядженням прем'єр-міністра України. До нас їде допомога від партнерів, яку не можемо показувати.
— Часто через кордон везуть брендовий товар під виглядом секонд-хенду?
— Крайній випадок — везли 18 тонн секонд-хенду, у якому було сховано 1 тонну 300 тисяч нових речей (з бирками). За таке порушення митних правил складається протокол (штраф залежить від вартості речей, які не є «секонд-хендом»), і такий товар конфісковується.
Бути впевненим у тому, що контрабанди на кордоні немає, я не можу… З’являються все нові й нові схеми. Нещодавно у пункті пропуску «Шегині» водій з Тернопільської області, який повертався з приватної поїздки з Великої Британії, під виглядом вживаного одягу намагався провезти електронні сигарети (понад 500 таких засобів було знайдено). Такі дії - це порушення митних правил. Контрабанда — це перевезення, згідно з Кримінальним кодексом України, зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, культурних цінностей (трапляються випадки, коли, наприклад, старовинні ікони не декларують, а ховають під підшивкою автомобіля).
Ми передали Національному історико-архітектурному музею «Київська фортеця» та Львівському історичному музею старовинну зброю, яку вилучили на митних постах. Зокрема, йдеться про двадцять одиниць холодної зброї: багнети, кинджали, шпаги, шаблю-катану та офіцерський кортик. Вилучена зброя, що походить з Ірану, Японії, Німеччини, Австрії, Чилі, датована кінцем XIX та початком XX століть. Загальна вартість колекції - майже 80 тисяч гривень. Також наші митники вилучили під час перевірки пасажирів поїзда монети. Їх цінність має підтвердити експертиза.