«У післявоєнний період для України будь-яка інша система виборів, ніж пропорційна, буде небезпечною»
Під час війни політика начебто мала би відійти на задній план, однак вона про себе щораз нагадує. У нашому суспільстві (і навіть за кордоном) починають згадувати про президентські й парламентські вибори в Україні. У мирний час уже почалася би підготовка до цих кампаній. Але у нас — війна
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/490770/vybory.jpg)
А згідно із законом «Про правовий режим воєнного стану», будь-які вибори у цей період заборонені. То навіщо такі неактуальні розмови? Свій погляд на це у розмові з кореспондентом «Високого Замку» викладає член Центрвиборчкому у 2004−2018 роках, а нині - політико-правовий експерт Андрій Магера.
/wz.lviv.ua/images/articles/2023/05/%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%B0.jpg)
Ідея виборів під час війни може бути провокацією
— Президент Парламентської асамблеї Ради Європи Тіні Кокс підштовхує Україну до проведення виборів навіть за умов воєнного стану. Мовляв, якщо їх вчасно не провести, у Європі до України виникатимуть запитання…
— Якщо виходити з нашої Конституції, наступні чергові парламентські вибори мали би відбутися 29 жовтня 2023-го, чергові президентські - 31 березня 2024 року, а місцеві, відповідно, — в останню неділю жовтня 2025 року. Треба звернути увагу й на такий нюанс, про який сказано у нашій Конституції (ч. 4 статті 83) — «у разі закінчення строку повноважень Верховної Ради України під час дії воєнного чи надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного чи надзвичайного стану». Принципи виборчого права є спільними для всіх типів виборів. А це означає, що поки в Україні триває воєнний стан, поки його не скасовано або не припинено, будь-які вибори у нас проводити не можна.
— Чому тоді на них наполягає президент ПАРЄ?
— Причин може бути кілька. Перша — незнання українського законодавства. Гіпотетично Тіні Кокс може його не знати, але сумніваюся, що жодного разу не читав документів Венеційської комісії Ради Європи, зокрема, Кодексу належної практики у виборчих справах. Там теж акцентується увага на тому, що обов’язково мають бути дотримані принципи виборчого права при проведенні виборів. А якщо йдеться про воєнний чи будь-який інший надзвичайний стан у державі, дотримати їх неможливо. Скажімо, принцип вільних виборів або таємності голосування — як їх гарантувати? Для демократичної держави це нонсенс — не дотриматися принципів виборчого права.
Чим керувався Тіні Кокс? Це представник соціалістичної партії Нідерландів, людина, яку називають «ліваком». У його біографії є багато, скажемо так, неприємних речей. Його прізвище фігурувало у скандальній історії із можливістю повернення російської делегації до ПАРЄ. Це було вже після активних воєнних дій в Україні, окупації Криму і частини Донецької та Луганської областей. Попри те, що я з великою повагою ставлюся до чинної парламентської коаліції у Нідерландах, партій правоцентристського спрямування, які підтримують Україну, такі фігури, як Кокс, викликають у мене застереження. До його ідей треба ставитися досить обережно. Треба вивчити, чи не мала тут місце якась провокація щодо України.
Голосувати можна буде не раніше ніж через пів року після Перемоги
— Чим нинішня ситуація відрізняється від 2014 року, коли теж тривала війна, але ми провели президентські й парламентські вибори в Україні?
— Ці ситуації відрізняються кардинально. 2014 року чинний на той момент президент Віктор Янукович покинув територію України, самоусунувся від виконання своїх обов’язків. Тоді був, по суті, параліч влади. Ми сприймали тодішнього Голову Верховної Ради Олександра Турчинова як виконувача обов’язків президента України — поки не буде проведено президентських виборів. А їх неможливо було би провести, якби в Україні було запроваджено воєнний стан чи стан війни. Уявіть ситуацію: ми мали деморалізовані правоохоронні структури, дезорієнтовані Збройні сили. Як їм було пояснити, що Голова Верховної Ради на той час — Верховний Головнокомандувач? А на який період?
Як показала історія, проведення виборів 2014 року було дуже правильним рішенням. Без них безвладдя тривало би досі. Ми перебували б у ситуації, коли нема обраного на виборах президента, а у парламенті переважають представники проросійської партії регіонів, комуністів. Це було досить серйозною проблемою — залишати те скликання парламенту працювати і надалі. Чимало тодішніх депутатів були колаборантами, заплямували себе співпрацею із росією…
Ситуацію 2014 року не можна порівняти із нинішньою. Нині маємо легітимно обраного президента України, який в умовах воєнного стану є Верховним Головнокомандувачем ЗСУ. Із цього треба виходити. Поки триває воєнний стан, усі зусилля мають бути спрямовані на досягнення перемоги, вигнання ворога, — а лише після того можна запускати політичні процеси.
— Який період мав би пройти після війни для того, щоб провести вільні вибори?
— Це складне для мене запитання. Навіть якщо представники влади скажуть, що знають, як легко розв’язати цю проблему, повірте, вони кривлять душею. Досі Україна не знала такої ситуації, коли така велика її територія була окупованою. Другий чинник — величезна кількість біженців і внутрішньо переміщених осіб. У нас фактично паралізовано роботу Державного реєстру виборців. Попри те, що ЦВК намагається працювати з ним, дані цього реєстру з об'єктивних причин є на нинішній день недостовірними.
Отже, маємо великий комплекс питань, над якими треба працювати. За моїми найскромнішими підрахунками, на те, щоб підготуватися до проведення виборів, треба буде щонайменше пів року після закінчення воєнного стану.
На що мають піти згадані пів року? На те, щоб запустити Реєстр виборців — для того, щоб ухвалити і ввести в дію закон щодо того, яким чином регулювати базу даних цього Реєстру. Треба буде шукати виборців, де вони перебувають, надати їм можливість бути включеними до виборчих бюлетенів. Зрештою, треба буде надати з Державного бюджету кошти на програми щодо Державного реєстру виборців — вони теж не запускаються за помахом чарівної палички. На все потрібен буде час.
І ще такий момент. Не всюди там, де потрібно буде провести місцеві вибори, їх варто проводити. Йдеться про території, які тривалий час перебували під окупацією. Потрібен певний час для проведення «ментальної» деокупації. Людям треба буде надати певну інформацію, з’ясувати, хто з них був колаборантом, хто співпрацював з органами окупаційної влади, хто добровільно, а не під примусом отримав російське громадянство. Відповідно, таких осіб треба указами президента позбавити громадянства України. Одна справа проводити вибори у Тернопільській, Закарпатській областях, інша річ — у Мелітополі, Бердянську, Сватовому, Новій Каховці, а тим більше — у Криму. Тут є нюанси, які просто так не вирішуються.
— Доводиться чути, що вирішити багато організаційних виборчих проблем могло би електронне голосування через застосунок «Дія»…
— Я категорично проти будь-яких елементів електронного голосування в Україні - чи то за допомогою інтернету, чи через доступ до якихось інших пристроїв у приміщенні дільничної комісії. Це далека перспектива. У нас не розв’язано кілька ключових питань, і розв’язати їх поки що неможливо. Йдеться про дотримання принципу таємності голосування — про те, що голос окремо взятого виборця ніяким чином не може бути відслідковано. Другий момент: принцип вільних виборів. Важливо, щоб не було примусу виборця, впливу на нього. Ці чинники є дуже важливими.
Не треба скидати з терезів і третій — можливість впливу спецслужб іноземних держав на результати голосування. Чи не буде їх спотворено? Ми дуже часто думаємо про спецслужби російської федерації: у них є потужні можливості впливу. Але не треба забувати про спецслужби Китаю! Це комуністична держава авторитарного типу, яка може мати певний інтерес у впливі на українські вибори.
Тому я не радив би владі гратися у питаннях електронного голосування. Як і в питанні голосування поштою. У Сполучених Штатах це працює. Якщо ми пройдемо двохсотлітній період демократії США, тоді, можливо, будемо ставитися до цього спокійніше, матимемо багато запобіжників.
Електронне голосування є наразі не прийнятним в Україні. Треба думати про голосування традиційними методами — лише розвантажити дільниці, спростити виборчий бюлетень для голосування. Спрощений виборчий бюлетень прискорює підрахунок голосів. Це набагато простіше зробити, ніж запроваджувати «електроніку». Багато західних держав (Німеччина, Норвегія, Нідерланди) серйозно задумуються над тим, щоб відмовитися від електронного голосування, від його елементів — бо несе багато ризиків. Українцям краще вчитися на чужих помилках, а не на власних.
Результати повоєнних виборів можуть бути непередбачуваними
— Як змінилася би політична конфігурація парламенту після повоєнних виборів?
— Їх результат може бути дуже непередбачуваним. Якщо хтось малює собі якісь плани — у Бога своя іронія… Наведу приклад повоєнної Британії, коли улюбленець народу, переможець Другої світової війни Вінстон Черчіль 1945 року програв парламентські вибори.
— А як після Перемоги голосували би виборці у тих регіонах, де колись мали першість такі проросійські політичні сили, як КПУ, Партія регіонів, «ОПЗЖ»? Тамтешні люди під впливом війни змінять свої симпатії?
— Усе залежатиме від тривалості періоду після звільнення цих територій. Від того, наскільки можна буде цим людям донести правдиву історію тих подій, які відбувалися там. Треба, щоб вони розуміли, де правда, а де брехня. За рік чи два люди у тому ж Криму, Донецьку чи Луганську навряд чи зможуть усвідомити, що все ж таки відбувалося…
А ще багато що залежатиме від виборчої системи, яку застосовуватимуть на виборах. Якщо залишиться пропорційна система, то обиратимуть кандидатів партій всеукраїнського масштабу — це не будуть регіональні політичні сили. Якщо ж на виборах буде мажоритарна складова, велику перевагу матимуть умовно незалежні кандидати або самовисуванці, які з’являться не знати звідки, як чорти з табакерки.
У післявоєнний період для України будь-яка інша система виборів, ніж пропорційна, буде небезпечною. Бо під виглядом мажоритарних кандидатів у Верховну Раду можуть зайти особи з дуже дивними біографіями.
— Чи припускаєте ви, що після Перемоги може бути утворено партію, рух учасників російсько-української війни, які на виборах захочуть стати владою. Які у них були б шанси на це?
— Перш за все, перспективу матимуть не чисті партії з колишніх військових, а політичні сили, де такі військові матимуть дуже сильні позиції. Наприклад, умовна партія малого і середнього бізнесу, у першу чергу — айтішники. Спроби утворити партії суто із військових будуть, але найперше буде спроба використати цих військових. І зробити це у вигляді фарсу. Наприклад, використати труднощі військових, їхній авторитет — що дасть можливість на горбі цих ветеранів прийти до парламенту негідникам різного штибу. Більш перспективно було б об'єднатися із представниками вільних професій, представниками малого і середнього бізнесу, які мають матеріальний потенціал для того, щоб їхня партія могла не залежати від якоїсь великої фінансово-промислової групи.
— Наостанок — про потенційні президентські вибори. Якби вони відбулися зараз — їх виграв би Зеленський? Бо кажуть ледь не про 90% на його підтримку…
— Соціологія, яка зараз звучить, іде від інституцій президента. Я за чинного главу держави 2019 року не голосував ні у першому, ні у другому турах. Проте підтримую інституцію президента України, яка очолює боротьбу проти зовнішнього загарбника. Таких, як я — багато. Звідки береться цифра про 90 або навіть більше відсотків?
Після завершення воєнного стану настане інший період. Припинять свою дію різні обмеження: щодо свободи слова, діяльності політичних партій, масових зібрань. Припинить дію цей недолугий «Єдиний телемарафон» — ми побачимо на телеекранах різні позиції, там з’являться зовсім інші люди.
Те, що у Володимира Зеленського може бути непоганий задаток для того, щоб потрапити до другого туру наступних президентських виборів, — правда. Але водночас ми не знаємо, якими можуть бути підсумки виборчого процесу і які чинники на це можуть впливати. Так само не знаємо, які обставини відкриються після завершення війни. Наприклад, щодо подій у Херсоні, Маріуполі, Бучі, Ірпені. Як і щодо політичного флірту з Китаєм напередодні вторгнення росії… Є багато речей, які згодом відкриються. Невідомо, як з плином часу українське суспільство осмислить ці події. Зараз можемо лише гадати на кавовій гущі.