«Негативні записи у щоденнику – спадщина авторитарного навчання»
Чи зміниться врешті-решт нова українська школа?
«В американських, канадських, європейських школах немає такого поняття, як батьківські збори. Вчителі розмовляють з батьками тет-а-тет. Зараз — онлайн. І це щире підтримувальне спілкування. Бо вам ніколи не будуть скаржитися на вашу дитину чи сварити її. Навпаки. Якщо є певні негаразди, зроблять все, щоб якомога швидше допомогти дитині їх подолати. З максимальним збереженням психіки», — написала на своїй сторінці у Фейсбуці письменниця та журналістка з Одеси Зоя Казанжи.
«Коли дитина втрачає впевненість у собі, все інше стає неважливим…»
Зоя Казанжи розповіла про досвід їхньої сім’ї. Її донька живе у Канаді. 5-річна онука Наомі вже навчається у початковій школі. І ось вчителька у розмові з мамою Наомі якось зауважила, що «у вас не дуже впевнена у собі дівчинка…». «Наомі я завжди підтримую і хвалю, — продовжила вчителька. — Навіть якщо щось пише не дуже точно. Але це не надто важливо. Вона все одно навчиться і читати, і писати, і рахувати правильно. А якщо втратить впевненість у собі, то все буде неважливим…».
Зоя Казанжи зауважила, що хотіла плакати від цієї розмови. «А сьогодні, після вихідних, Наомі не хотіла йти до школи. Сказала, їй потрібний ще один вихідний. Пішла зі сльозами. За годину вчителька написала листа мамі Наомі: „Сьогодні Наомі було тяжко. Зараз у неї все добре. Ми домовились, що кожного разу, коли вона без сліз приходитиме, буду дарувати їй наклейки. Сподіваюсь, це нам допоможе“. Треба просто знати, як Наомі любить наклейки. І я думаю: скільки психологічних, персональних проблем ми могли б уникнути, якби і ми, і наші діти отримали свого часу підтримку від дорослих — сім’ї, вчителів. Бо коли втрачаєте впевненість у собі, все інше стає неважливим…».
Зоя Казанжи розповіла ще одну цікаву та повчальну історію. «Щоб ви не думали, що за кордонами України все прекрасно. У канадській старшій школі підлітки опановують не лише теорію, а й практичні навички, які будуть помічні і зараз, і у дорослому житті. Донька мого знайомого отримала у школі завдання. Їй видали ляльку в люльці-автокріслі. Всередині ляльки є спеціальний чип, який регулює її «поведінку». І це означає, що алгоритм ляльки дуже схожий на алгоритм справжньої дитини. Тобто лялька може «прокинутись» у будь-який момент. Може «заплакати». Їй потрібно буде «замінити підгузок». Вночі «нагодувати». Ляльку треба розважати, «заспокоювати», щоб почувалася «щасливою». Піклування і зусилля учениці відстежуються теж. І передаються вчителю за допомогою електронного пристрою. Такі ляльки, до речі, отримують не лише дівчата, а й хлопці. Що це дає учням? Аби підлітки зрозуміли, наскільки це відповідально, як розпоряджатися своїм часом, якщо у вас є діти. І багато інших важливих речей, які бажано знати завчасно.
Мій знайомий зі своєю донькою поїхав у торговельний центр. Його донька-підліток взяла зі собою ляльку в автокріслі. Бо залишити «дитину» не було з ким. Проте коли люди бачили дівчинку-підлітка з «немовлям», вдавалися до відвертих образ. Хтось казав «яка ганьба!». Інші, що мій знайомий «придурок, тому що дозволив своїй доньці так рано народити маленьку дитину». Або «він просто дупа, тому що змушує свою старшу доньку носити важке автокрісло з молодшою дитиною». У більшості випадків люди навіть не намагалися розібратися…".
«Негативними зауваженнями у щоденнику вчитель виносить собі вирок…»
Які методи комунікації з батьками має використовувати сучасна українська школа? Якщо вам пощастило, і у ваших дітей сучасна вчителька, є шанс, що вона шукатиме індивідуальний підхід до вашої дитини (кажу з власного досвіду). Спробує будь-яку проблему вирішити, а не заговорити її. Подзвонить батькам або напише у приватні повідомлення. А не писатиме у щоденнику щось на кшталт «поведінка жахлива!». Не розумію, коли вчитель «виливає» у щоденник увесь свій негатив, не старається достукатися до дитини… Ще гірше, коли вчитель залякує дітей («підеш до директора» тощо), або принижує…
Чи має право педагог «списувати» щоденник дитини негативними зауваженнями та ще й використовувати червону ручку? Про це журналістка «ВЗ» запитала у доцента кафедри суспільствознавчої освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Галини Сохань.
«Про запис у щоденнику з негативним коментарем у сучасній школі не може бути й мови! — вважає Галина Сохань. — Освітній вектор зараз інший — похвала за найменші успіхи і підтримка у вирішенні тієї чи іншої проблеми. Схожі записи травмують дитину, можуть виховувати комплекс неповноцінності. Вони не мотивують вчитися краще, успішно соціалізуватися. Неуспіх чи невдача учня — це неуспіх і невдача конкретного вчителя чи батьків учня.
Зараз актуальна педагогіка партнерства, де вчителі, учні, батьки (представники громади) — рівноправні учасники освітнього процесу. Негативні записи у щоденнику — «спадщина» авторитарного навчання. У сучасній демократичній школі має бути повага до гідності кожної людини, як до учня, так і до вчителя. Про червону ручку взагалі не йдеться — є метод «зеленої ручки».
«Ви часто стикаєтеся з такими випадками, коли вчителі „бомблять“ учнів своїми зауваженнями?» — запитую. «Такий підхід до учня може розглядатися як булінг з боку вчителя, — каже пані Галина. — Коли сама вчилася у школі, це було, на жаль, нормальним явищем. Образливими негативними зауваженнями у щоденнику вчитель виносить собі вирок, що йому не місце у школі…».
«Як мають діяти вчителі, якщо не задоволені поведінкою чи навчанням дитини?» — цікавлюся. «Класний керівник має запитати, коли у батьків є вільний час для спілкування. Зараз кажуть про те, що не повинно бути загальних батьківських зборів, де би при всіх обговорювали проблеми у навчанні чи поведінці конкретного учня. Це неетично, бо принижує гідність і учня, і його батьків».
Читайте також: Коли здорове харчування, тоді — успішне навчання