«Сестра Галина казала, що водій подивився на неї крізь вікно... Завів двигун і поїхав далі»
Водій маршрутки на пішохідному переході збив двох монахинь. Одна залишилась жива, іншу протягнув містом... сім кілометрів. Жінка загинула...
Затриманого у Львові водія 138-ї маршрутки взяли під варту. Слідчі відділу розслідування злочинів у сфері транспорту поліції Львівщини повідомили 47-річному водієві про підозру у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 286 ККУ України (порушення правил безпеки дорожнього руху, що спричинило смерть потерпілого). Жахлива дорожньо-транспортна пригода сталася у Львові 20 листопада, близько 6-ї години. У той час надворі було ще темно… Як встановили правоохоронці, водій приміського маршрутного таксі № 138 марки БАЗ, 47-річний житель Львова, повертаючи з вулиці Дорошенка на проспект Свободи, здійснив наїзд на двох львів’янок, віком 48 і 67 років, які рухалися пішохідним переходом. Із місця ДТП водій відразу поїхав…
Унаслідок наїзду одну жінку відкинуло на проїжджу частину дороги. Із тілесними ушкодженнями її доставили до медзакладу, де їй надали допомогу. А от тіло іншої жінки виявили на кінцевій зупинці маршрутки — на вулиці Джорджа Вашингтона. Тобто транспортний засіб тягнув її вулицями Львова від місця скоєння ДТП аж сім кілометрів… Згодом стало відомо, що водій маршрутки збив на пішохідному переході двох сестер-монахинь Латинського катедрального собору, які переходили дорогу на зелене світло. Вони працювали на кухні парафіяльної плебанії. Власне, вранці сестри йшли до праці. Молодша з них загинула…
Чому водій навіть не зупинився? Не надав допомогу? Не викликав «швидку»? Як міг не бачити, що збив жінок? І чому приміська маршрутка заїхала у центральну частину міста? Журналістка «ВЗ» дізнавалася подробиці цієї резонансної аварії.
«Сестра Ольга була сама святість. Якби він зупинився…»
Наступного дня після трагедії я пішла на Службу Божу до Латинської катедри. Під час проповіді священник згадав про аварію, яка сталася за участі водія маршрутки й монахинь. Вірні зі сльозами на очах розповіли, що загибла сестра Ольга була «сама святість». «Якби він зупинився… — казала літня жінка журналістці „ВЗ“. — Дуже шкода. Усі за нею плачуть. Мені здавалося, що вона як ангел, завжди хотілося до неї пригорнутися. Загибла сестра готувала їсти священникам. Дуже молитовна, за всіх молилася».
Отець Кшиштоф, якого я зустріла біля Катедри, розповів, що на YouTube є відео моменту аварії. «Сестра Галина казала, що коли автобус її вдарив і вона впала на дорогу, то побачила, що водій на неї подивився крізь вікно, — розповів отець Кшиштоф. — Двигун у маршрутці не працював. Але водій його завів і поїхав… Сестра Галина чула, як сестра Ольга під автобусом скрикнула від болю… Тягнув її сім кілометрів».
На зупинці неподалік Львівської облдержадміністрації я зайшла до 138-ї маршрутки, аби поговорити з колегою водія, який наїхав на монахинь. Чоловік, коли зрозумів, що я журналістка, розповів, що знає того водія близько п’яти років. «У нього віра. Ми називали його Вітя-баптист. Він не п’є, не курить. Має дружину, дитину. Сталася така трагедія… Він ніколи в житті нікого не образив, нічого поганого не сказав. Спілкується нормально. Треба допомогти — немає питань. А ось те, що не зупинився, то він мені з душі вийшов», — розповів водій маршрутки. Видно було, що чоловік почувається схвильованим і розгубленим.
Монахиню Галину, яка постраждала у ДТП із маршруткою у центрі Львова, відправили на амбулаторне лікування. Травми, які вона отримала, життю не загрожують. Про це розповів гендиректор Клінічної лікарні швидкої медичної допомоги Олег Самчук. «Був вивих плеча і забій головного мозку. Стан не був загрозливим для життя. Відмовилась від госпіталізації. Жінка зараз перебуває на амбулаторному лікуванні, приходитиме до нас на повторні огляди», — зазначив медик.
«Приміські маршрутки не мають права в’їзду до центру міста»
На радіоефірі після цієї трагедії заступник міського голови Львова Андрій Москаленко зазначив, що приміські маршрутки не мають права в’їзду до центру міста. «Міське управління транспорту неодноразово зверталося з цим питанням до обласного управління транспорту. Зараз відбувається службове розслідування. Їм категорично заборонений в’їзд у центр міста! Висновки експертизи будуть зроблені. Це безумовно. Але людського життя, на жаль, вже не повернути», — наголосив чиновник.
З’ясувати деталі щодо руху приміських маршруток Андрій Москаленко порадив у начальника міського управління транспорту Ореста Олеськіва. Ось що той розповів: «Листи, наради в області. Були різні методи спілкування на цю тему. Цей діалог з обласним управлінням транспорту триває з 2017 року. 138-й маршрут — давній, погоджений областю і поліцією. Але він їздить без погодження міста, незважаючи на законодавство. У них лише два погодження з трьох необхідних. Є прийнята ухвала міста про те, що усі приміські маршрути мають курсувати до найближчої автостанції. Якщо говоримо про Городоцький напрямок, то найближча автостанція — «Західна» на вулиці Городоцькій. А вони трактують так, начебто цей маршрут їде до автостанції № 5, яка розташована на вул. Зеленій. Хоча 138-й маршрут не доїжджає до цієї автостанції і має кінцеву зупинку на вул. Джорджа Вашингтона. Він взагалі на жодну автостанцію не заїжджає. Хоча, на думку міста, 138-ма маршрутка мала би їхати до автостанції «Західна».
«Крім 138-ї, у центр заїжджають багато інших маршрутів, — веде далі Орест Олеськів. — Ми проти приміських маршруток, які їдуть через центр міста і не заїжджають, згідно з ухвалою, до найближчої автостанції. Близько 12 маршрутів ігнорують цю вимогу. Вони 90% свого маршруту їдуть по місту! Це питання, звісно, до суду. Але ми вважаємо, що це незаконно. Є „Укрнацбезпека“ і поліція, вони мають здійснювати контроль. На жаль, місто не має таких повноважень, аби якимось чином впливати на вищі органи, яким є облдержадміністрація».
А ось в обласному управлінні транспорту та зв’язку мають іншу позицію. «Ці маршрути є законними, — стверджує начальник обласного управління транспорту Степан Рудницький. — Вони мають курсувати на одну з автостанцій, це передбачає законодавство. А погодження з органами місцевого самоврядування не передбачене. Є низка маршрутів, які роками курсують через центр міста. Маршрут 138-й (Лапаївка — Дж. Вашингтона) працює з 2002 року. Він діє на законних підставах, є відповідна документація. Завжди після смертельних ДТП проводиться перевірка ліцензійних умов перевізника. Таку перевірку проведуть і за цим фактом. Чи перевірив механік стан транспортного засобу, чи провів відповідну роботу лікар? Я спілкувався з керівником підприємства (звісно, усі факти встановлять компетентні органи — чи були порушення тощо), і він сказав, що це був перший рейс — о 5.40. Тобто водій щойно заступив на зміну. На маршруті два водії. О 13.25 на цей транспортний засіб мав пересісти інший водій і їздити до 20.30. А загалом на 138-му маршруті працює 12 транспортних засобів».
«Керівник транспортного підприємства шокований, як і ми всі, бо відео бачили, — веде далі Степан Рудницький. — Людських пояснень, чому він не зупинився, немає. Бо про водія хороші відгуки. Крім того, у нього було три дні відпочинку. Фактично він заступив на зміну після тривалих вихідних. Казати, що втомився на роботі, у цьому випадку не можна. На суді була фраза водія, мовляв, він подумав, „що людина послизнулася“. Важко таке пояснення зрозуміти… Слідство має встановити, що це було. Чи це психологічний стан водія, хоча до того таких фактів не було. Чи погана видимість — темно, слизько…».
Санкція статті, яку інкримінують водієві маршрутки, передбачає позбавлення волі на строк від 3 до 8 років, із позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до 3 років або без такого.
Читайте також: Реанімаційна палата у повітрі